ربات چیست و چه کاربردهایی دارد؟

ربات چیست و چه کاربردهایی دارد؟

بواسطهٔ پیشرفت‌های اخیر در حوزهٔ هوش مصنوعی، بهینه‌‌سازی ارتباط مابین کاربر و نرم‌افزار با عرضهٔ ربات‌ها بیش از پیش صورت گرفته است. به عبارت دیگر، ربات‌ها یا بات‌ها رویکردی جدید به واسطهٔ پیاده‌سازی هوش مصنوعی برای تعامل با کاربران در محیط‌های مختلف هستند. همان‌طور که هوش مصنوعی پیشرفت می‌کند، کاربران از اپ‌های تک‌منظوره دور می‌شوند و به سمت رابط‌های پیام‌رسان می‌روند و در همین راستا، بات‌ها می‌توانند انقلابی در خدمات به مشتریان، بهره‌وری و ارتباطات به راه اندازند. 

کار با ربات‌ها به سادگی و با استفاده از یکی از چند پلتفرمی که هدف‌شان آسان ساختن ایجاد ارتباط مابین کاربران و نرم‌افزار است شروع می‌شود اما این در حالی است که ربات‌های پیچیده نیاز به درک درستی از پردازش زبان طبیعی (NLP) و دیگر زمینه‌های هوش مصنوعی دارند.

ربات‌ها از هوش مصنوعی برای گفت‌وگو در شرایطی شبیه به گفت‌وگوی انسان‌ها استفاده می‌کنند که معمولاً از طریق یک رابط پیام‌رسان سبک مانند Slack یا Facebook Messenger و یا یک رابط صوتی مانند Amazon Echo یا Google Assistant صورت می‌گیرد. 

از اواخر سال ۲۰۱۵، این بحث به میان آمد که ممکن است ربات‌ها جای اَپ‌های موبایلی را در بسیاری از حوزه‌ها بگیرند و رابطی طبیعی و قابل‌انعطاف برای تمام تکنولوژی‌های پیشرفتهٔ ساخته شده با هوش مصنوعی ارائه کنند. به طور کلی، گفته‌ می‌شود که ربات‌ها برای شماری از موارد استفاده که در حال حاضر توسط برنامه‌های موبایلی ارائه می‌شوند و همچنین بسیاری از موارد استفاده که هیچ‌وقت به‌خوبی توسط برنامه‌های موبایلی ارائه نشده‌اند کاربرد دارند که در ادامه بیشتر با آن‌ها آشنا خواهید شد.

مدیریت ارتباط با مشتریان
ربات‌های در دسترس مشتریان می‌توانند به ایشان در کاربردهای دشوار، ارائهٔ پیشنهادات و جمع‌آوری داده‌ها کمک کنند. برای مثال، ربات یک شرکت هواپیمایی فرضی می‌تواند به سؤالات راجع به هزینه‌ها، دوباره رزرو کردن پروازها و پیشنهاد موارد اضافه راجع به هتل و رزرو ماشین پاسخ بدهد. ربات‌ها می‌توانند با سینک شدن با زیرساخت داده‌کاوی نرم‌افزار، پروفایل مشتریان را ساخته و شرکت هواپیمایی فرضی می‌تواند از آن برای عرضه کردن سفرهای تعطیلاتی، معاملات گردشگری و خدمات اضافی استفاده کند.

بهره‌وری
ربات‌ها می‌توانند بسیاری از کارهایی که به آهستگی انجام می‌شوند را با یک رابط زبان طبیعی ساده جایگزین کنند. به عنوان مثال، رباتی که به یک سیستم الکترونیکی مدارک پزشکی متصل باشد، می‌تواند اطلاعات را سریع‌تر از یک منشی معمولی بازیابی کند و فقط کافی است که بپرسید «فشار خون فلان بیمار در ویزیت اسفند ماه سال ۱۳۹۶ چند بود؟» ربات‌ها در حال حاضر قادر به برنامه‌ریزی جلسات از طریق ایمیل، بازیابی گزارش‌ها از طریق سیستم‌های تجزیه‌وتحلیل و همچنین تسهیل ارتباطات میان تیم‌های مختلف کاری هستند.

چاپ‌و‌نشر و سرگرمی 
ربات‌ها قابلیت ایجاد یک رابط بسیار پویا و جذاب برای طیف گسترده‌ای از محتواها هستند. برای مثال، New york Times و Quartz هر دو ربات‌هایی را که مقالات را در یک فرمت محاوره‌ای نمایش می‌دهند پیشنهاد داده و این در حالی است که ناشران دیگر، رمان‌های محاوره‌ای، ویدیو و محتواهای مجله‌ای را که از طریق پلتفرم‌های پیام‌رسانی محبوب به کاربران ارسال می‌شوند را آزمایش کرده‌اند.

ربات‌ها یک راه نویدبخش برای دسترسی به کاربران جوان‌تر -که بسیاری از آن‌ها وقت بسیار زیادی را در برنامه‌های پیام‌رسانی مانند تلگرام صرف می‌کنند- هستند و می‌توانند راهی قابل‌توجه برای ارتباط مؤثرتر با کاربران باشند. علاوه بر این،‌ ربات‌های محاوره‌ای پاسخی به چند پیشرفت عمده‌تر هستند که درصدد دگرگون ساختن رویکردهای ارتباطی و موبایلی می‌باشند که عبارتند از:

اکثر نرم‌افزارهای موبایلی، از فروش خوبی برخوردار نیستند! 
متقاعد کردن مشتریان برای دانلود و استفاده از برنامه‌های جدید روز‌به‌روز سخت‌تر و پیچیده‌تر می‌شود. همان‌طور مجلهٔ اکونومیست اشاره کرده است، ۲۰ توسعه‌دهندهٔ موفق، تقریباً نصف درآمد اَپ‌استور اپل را به خود اختصاص داده‌اند! ساختن برنامه‌های جدید و ترویج آن‌ها روزبه‌روز پرهزینه‌تر می‌شود و در همین حال، شوروشوق کاربران بیش از گذشته رو به کاهش است به‌ طوری‌ که گشت‌زنی در بین اپ‌های موبایل را همچون یک دردسر بزرگ می‌بینند (لازم به ذکر است که تحقیقات حاکی از آن است که یک چهارم از تمام برنامه‌های دانلود شده توسط کاربران، تنها بعد از یک‌بار استفاده رها می‌شوند!)

مشتریان رابط‌های محاوره‌ای را دوست دارند
شرکت‌ها و توسعه‌دهندگان هوشمند آن‌هایی هستند که حضور خود را در پلتفرم‌هایی پررنگ‌تر می‌کنند که مشتریان از استفادهٔ آن‌ها بیشتر لذت می‌برند. فیسبوک مسنجر به عنوان محبوب‌ترین نرم‌افزار اندرویدی حال حاضر دنیا است و توسعه‌‌دهندگان موفق به خوبی از نفوذ این پلتفرم در میان کاربران مطلع هستند (فیسبوک مسنجر و واتس اَپ -یکی دیگر از برنامه‌های پیام‌رسانی فیسبوک- هرکدام بیش از یک میلیارد کاربر فعال دارند).

پیشرفت‌های اخیر هوش مصنوعی
هوش مصنوعی به طور قابل‌ملاحظه‌ای در سال‌های گذشته پیشرفت کرده است و در حال رسیدن به نقطه‌ای است که در آن کامپیوترها می‌توانند مکالمات نسبتاً پیچیده‌ای با کاربران به زبان طبیعی داشته باشند. به علاوه اینکه روز‌به‌روز استفاده از هوش مصنوعی توسط توسعه‌دهندگان راحت‌تر شده به طوری که بدون تخصص و یادگیری مسائل پیچیده، ایشان می‌توانند هوش مصنوعی را در نرم‌افزارهایشان پیاده‌سازی کنند (برای آشنایی بیشتر با این مقوله، به مقالهٔ هوش مصنوعی (AI) چیست؟ مراجعه نمایید).

باتوجه به اینکه تلگرام در ایران از محبوبیت بالایی برخودار است و طبق آمار بیش از ۴۰/۰۰۰/۰۰۰ کاربر فعال دارد، آیا فکر می‌کنید که تمرکز برای طراحی و توسعهٔ بات برای این پلتفرم کاری منطقی است؟ نظرات، دیدگاه‌ها و تجربیات خود را با دیگر کاربران سکان آکادمی به اشتراک بگذارید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon