10 تا از بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی که می‌توانید در سال 2017 یاد بگیرید!

10 تا از بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی که می‌توانید در سال 2017 یاد بگیرید!

زمان زیادی نیست که وارد سال ۲۰۱۷ شده‌ایم؛ اگر تمایل دارید در این سال جدید میلادی یک زبان برنامه‌نویسی جدید یاد گرفته و مهارت‌های‌تان را ارتقاء بخشید، در این مقاله قصد داریم لیستی از زبان‌های برنامه‌نویسی و کاربردهای‌شان را معرفی کنیم که در حال حاضر از شرایط رقابتی بسیار خوبی در بازار کار توسعهٔ نرم‌افزار برخوردارند و می‌توانند انتخاب خوبی برای‌تان باشند. با سکان آکادمی همراه باشید.

این روزها برنامه‌نویسان ماهر و کاربلد، بازار کار بسیار خوبی دارند؛ از 10 سال پیش تاکنون، شغل‌های مربوط به کدنویسی بسیار پررونق شده‌اند، به طوری که هر ساله باعث متولد شدن میلیون‌ها شغل در دنیا می‌شوند!

اگر تازه به دنیای برنامه‌نویسی قدم گذاشته‌اید، راه‌های زیادی برای انتخاب اولین زبان برنامه‌نویسی وجود دارد؛ شما می‌توانید نیازهای بازار را بررسی کنید یا می‌توانید هدف خودتان را بین شاخه‌های مختلف برنامه‌نویسی جست‌و‌جو کنید که از آن جمله می‌توان به توسعهٔ نرم‌افزار، برنامه‌های تحت وب یا طراحی وبسایت و ... اشاره کرد.

به طور کلی، اگر به دنبال یک زبان آسان و پرکاربرد برای شروع هستید، ما زبان برنامه نویسی پایتون را به شما پیشنهاد می‌کنیم! در عین حال، بسیاری از کسانی که در حال حاضر از دانش برنامه‌نویسی برخوردارند، رویکرد چند زبانی را می‌پسندند. آن‌ها مهارت‌هایشان را با یادگیری زبان‌های برنامه‌نویسی افزایش داده، و می‌توانند با استفاده از چند زبان برنامه‌نویسی، مسائل و مشکلات پیچیده را حل کنند!

برای یادگیری یک زبان برنامه‌نویسی جدید، اغلب پیشنهاد می‌شود که نگاهی به آخرین روند رشد زبان‌های برنامه‌نویسی انداخته شود. بر اساس این اطلاعات، ما متوجه خواهیم شد که زبان‌های برنامه‌نویسی از نظر تقاضا و کاربرد چقدر می‌توانند رشد داشته باشند و این موارد خود به خود به ما اطلاعاتی در مورد فرصت‌های شغلی هم می‌دهند. در این مقاله، ما از اطلاعات گیت‌هاب استفاده کردیم تا محبوبترین زبان‌های برنامه‌نویسی را به شما معرفی کنیم (لازم به ذکر است که این اطلاعات را همراه با درصد رشد زبان‌های برنامه‌نویسی در سال 2016 آورده ایم.)

1. جاوا اسکریپت
جاوا اسکریپت به عنوان زبان وب شناخته می‌شود که اساسا همه جا وجود دارد! جاوا اسکریپت یک زبان سطح بالا، دینامیک (پویا) و تفسیرشده است که همهٔ مرروگرهای جدید آن‌را پشتیبانی می‌کنند. این زبان به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد که برنامه‌های تحت وب خودشان را بسازند و بتوانند عناصر تعاملی را به وبسایت‌ها اضافه کنند. میزان رشد جاوا اسکریپت در سال 2016 برابر با 97% بود.

2. جاوا
جاوا یک زبان برنامه‌نویسی همه منظوره و شئ‌گرا است، که در زمینه‌های مختلفی کاربرد دارد از جمله ساخت برنامه‌های تحت وب، بازی‌های ویدئویی و نرم‌افزارها و بازی‌های موبایلی. علاوه بر این‌ها، جاوا عنصر اصلی و هستهٔ اپ‌های اندرویدی است. جاوا همچنان محبوبیت خود را در بین توسعه‌دهندگان حفظ کرده است و میزان رشد جاوا در سال 2016 برابر با 63% بود.

3. پایتون
پایتون یک زبان همه منظوره و بسیار محبوب است! اگر فقط به شغل فکر می‌کنید، فریمورک‌های پایتون بهترین انتخاب برای شما هستند. پایتون سینتکس بسیار ساده‌ای دارد که به همین دلیل باعث شده بهترین پیشنهاد برای یادگیری اولین زبان برنامه‌نویسی برای مبتدی‌ها باشد. بدون شک، پایتون یکی از بهترین و محبوبترین زبان‌هایی است که می‌توانید در سال 2017 یاد بگیرید. میزان رشد پایتون در سال 2016 برابر با 54% بود.

4. روبی
روبی یک زبان شئ‌گرا و همه منظوره است که در زمینهٔ ساخت برنامه‌های تحت وب کاربرد دارد. همچنین روبی از چندین پارادایم مختلف برنامه‌نویسی پشتیبانی می‌کند (به طور کلی، منظور از پارادایم، شیوه‌های برنامه‌نویسی است که از جمله پارادایم‌هایی که روبی آن‌ها را ساپورت می‌کند می‌توان به فانکشنال و شئ‌گرا اشاره کرد.) گذشته از کاربرد آسان، شهرت روبی بیشتر به خاطر قدرتش از یک سو و همچنین فریمورک محبوب آن یعنی Ruby on Rails از سوی دیگر است. میزان رشد زبان برنامه‌نویسی روبی در سال 2016 برابر با 66% بود.

5. پی اچ پی
PHP یک زبان اسکریپتی سمت سرور است که اولویتش تمرکز بر روی توسعهٔ وب است. PHP باعث بوجود آمدن و شکل‌گیری دو مورد از غول‌های اینترنت به نام‌های Facebook و Wordpress شد! اگر می‌خواهید به یک توسعه دهندهٔ وب تبدیل شوید، PHP یکی از زبان‌های مهمی است که لازم است یاد بگیرید! میزان رشد PHP در سال 2016 برابر 43% بود.

6. سی‌پلاس‌پلاس
++C یک زبان همه منظوره و بر پایهٔ زبان C است که بر بسیاری از زبان‌های جدید تاثیر گذاشته است. بسیاری از اپلیکیشن‌هایی که روزانه استفاده می‌شوند، نرم‌افزارها، درایورها، Firmwareها و خیلی از چیزهای دیگر که ما استفاده می‌کنیم با زبان سی پلاس پلاس نوشته شده‌اند. ++C به عنوان یک زبان سطح میانی شناخته می‌شود و علتش هم این است که ویژگی‌های زبان‌های سطح بالا و سطح پایین را در کنار هم دارد. میزان رشد این زبان در سال 2016 برابر با 43% بود.

7. سی‌شارپ
سی شارپ یک زبان برنامه‌نویسی همه منظوره، مدرن و شئ‌گرا است که توسط مایکروسافت توسعه داده شده است. این زبان در قلب بسیاری از اپلیکیشن‌هایی که توسط دات‌نت طراحی شده‌اند نیز قرار دارد. به یاد داشته باشیم که برنامه‌نویسی به زبان سی‌شارپ خیلی شبیه به زبان جاوا است، بنابراین اگر زمینه‌ای در زبان جاوا -یا به طور کلی، زبان‌های شبیه به سی- دارید، یادگیری سی‌شارپ خیلی برایتان سخت نخواهد بود. میزان رشد زبان #C در سال 2016 برابر با 88% بود.

8. گو
Go یک زبان اپن سورس است که هدفش ساده‌سازی، کارآمدی و ساخت نرم‌افزارهای قابل اطمینان است؛ این زبان در سال 2007 توسط 3 نفر از کارمندان گوگل ساخته شده است. در چند سال اخیر، Go به یکی از محبوبترین زبان‌های برنامه‌نویسی تبدیل شده است. همچنین این زبان در بعضی از سیستم‌های اختصاصی خود گوگل مورد استفاده قرار گرفته است. بیشتر پروژه‌هایی که با Go نوشته می‌شوند عبارتند از: وب سرورها، APIها و فریمورک برنامه‌های تحت وب. میزان رشد Go در سال 2016 برابر با 93% بود.

9. اسکلا
اسکلا یک زبان برنامه‌نویسی همه منظوره است؛ این زبان برای کوتاه‌نویسی و رفع کم و کاستی‌های جاوا طراحی شد. سورس کدهای اسکالا برای بیت کدهای جاوا کامپایل شده‌اند که باعث می‌شود کدها به خوبی بر روی JVM (ماشین مجازی جاوا) اجرا شوند. جالب است بدانید Scala از ترکیب دو واژهٔ Scalable و Language بوجود آمده که به معنای زبانی مقیاس‌پذیر است. نوع طراحی اسکالا باعث شده که میزان رشدش وابسته به مقدار تقاضا باشد. میزان رشد اسکالا در سال 2016 برابر 54% بود.

10. سوئیفت
برمی‌گردیم به سال 2014، وقتی که اپل تصمیم گرفت یک زبان برنامه‌نویسی جدید بسازد، تا توسعهٔ برنامه‌های iOS و MacOS را برای برنامه نویسان و توسعه دهندگان راحت تر کند. در نتیجه، سوئیفت متولد شد! از آن زمان تاکنون، تقاضا برای این زبان به شدت افزایش پیدا کرده است، طوری که بسیاری از توسعه‌دهندگان به طرز گسترده‌ای در حال یادگیری این زبان هستند. سوئیفت بهترین‌های C و Objective-C را در خود جمع کرده، و به توسعه‌دهنده امکان خلق برنامه‌هایی حرفه‌یی را می‌دهد. میزان رشد این زبان در سال ۲۰۱۶ برابر با 262% بود.

کدام زبان برنامه‌نویسی نیازهای‌تان را رفع می‌کند؟ و به کدام زبان علاقمند هستید؟ آیا تصمیم گرفته‌اید یک زبان برنامه‌نویسی جدید در سال جدید یاد بگیرید؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید تا چیزهای جدیدتری از هم یاد بگیریم!

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon