قبل از ساخت یک اپ موبایل، چه سؤالاتی باید از خود بپرسیم؟

قبل از ساخت یک اپ موبایل، چه سؤالاتی باید از خود بپرسیم؟

استفاده از تلفن‌های همراه روز به روز بیشتر می‌شود اما با وجود تمام تغییراتی که گوشی‌های همراه تجربه می‌کنند، این حقیقت که ساخت و توسعۀ اپلیکیشن‌های تلفن همراه یک فرصت طلایی برای موفقیت است، همواره بدون تغییر باقی مانده است! افرادی که با نحوۀ برنامه‌نویسی موبایل آشنایی ندارند، گمان می‌کنند برای ساخت یک اپلیکیشن -مانند ایجاد یک وب‌سایت- فقط تایپ کردن و تاچ (لمس) کردن کافی است؛ در حالی که این دو مسئله کاملاً با یکدیگر تفاوت دارند. بد نیست این را هم متذکر شویم که تعداد دولوپرهای موفق در زمینۀ برنامه‌نویسی Android و iOS بسیار اندک است و در همین راستا، آنچه در این مقاله قصد داریم مورد بررسی قرار دهیم، این است که با اتخاذ چه رویکردی می‌توان یک تیم توسعهٔ اپ موبایل را رهبری کرد تا به موفقیت رسید.

طی چند سال آینده، شاهد تغییرات عظیمی در این زمینه خواهیم بود. SDK پلتفرم‌های مختلف بسیار ساده‌تر از آنچه که امروز هستند خواهند شد و در آینده افرادی به این سمت سوق پیدا خواهند کرد که تجربۀ فنی چندانی ندارند. با این وجود، آن‌ها تمام فعالیت‌های یک توسعه‌دهندۀ عادی را اعم از توسعه، آزمایش و مقایسه انجام خواهند داد. تغییر الگوها بسیار سریع‌تر از آنچه که در تغییرات وب شاهد بودیم، اتفاق خواهند افتاد و دلیل آن هم این است که:

- اولاً رشد استفاده از تلفن‌های همراه بسیار بیشتر از رشد وب است. 
- ثانیاً پیشرفت تکنولوژی‌های حوزۀ وب راه را برای پیشرفت و توسعۀ تلفن‌های همراه هموارتر کرده است.

در این بین، دلیل موفقیت‌ دولوپرهایی که اپلیکیشن‌های ایشان با اقبال عمومی مواجه شده این است که آن‌ها می‌دانند وقتی وارد این زمینۀ کاری شده‌اند، چه پرسش‌هایی را باید مطرح کنند و این همان چیزی است که در ادامه قصد داریم مورد بررسی قرار دهیم.

چه تجربۀ جدیدی برای کاربران می‌خواهیم ایجاد کنیم؟
مشتریان انتظارات مشخصی دارند. مثلاً مشتریان استارباکس انتظار یک اپلیکیشن پخش موسیقی از این مجموعهٔ کافی شاپ‌های زنجیره‌ای ندارند؛ بلکه آن‌ها انتظار اپلیکیشنی را دارند که در ازای وفاداری، به آن‌ها جوایزی اهدا کند یا از ایشان به نوعی خاص قدردانی کند.

بزرگترین ارزش پیشنهادی که شما می‌توانید خلق کنید این است که سراغ کسب‌وکارهای موجود در بازار بروید و به دنبال ایجاد ارتباط میان آن کسب‌و‌کار و مشتریانش باشید. استفاده از تلفن‌های همراه یکی از بهترین راه‌های دسترسی به مشتریان است. به عبارت دیگر، به جای ایجاد یک چرخۀ جدید، سعی کنید که چرخۀ فعلی را به گردش درآورید، مدام از آن فیدبک بگیرید و تلاش کنید آن را ارتقاء دهید تا به شرایط مطلوب برسد. این شیوه بسیار کم‌ریسک و عملی است و بیشتر مربوط به شیوۀ رهبری تیم برنامه‌نویسی است تا دانش توسعهٔ نرم‌افزار.

از چه راه‌هایی می‌توان بیشترین رشد را داشت؟ 
در طراحی یک اپلیکیشن موبایل، مشتریان مهم‌ترین نقش را در موفقیت آن ایفا می‌کنند. بهترین راه پیشرفت، استفاده از کانال‌های موجود مانند شبکه‌های اجتماعی، ایمیل و غیره است. اصولاً در مارکتینگ، اولین برخورد بسیار مهم است و برای اینکه مطمئن شوید مشتریان از همان ابتدا و در اولین برخورد از کار با اپلیکیشن شما لذت خواهند برد، باید به تجربۀ کار با اپلیکیشن و اینکه محتوای مورد نظر شما در هستۀ اصلی اپ گنجانده شده باشد توجه کنید.

برای تحقق این امر، باید به جزئیات مختلفی توجه کنید. باید در نظر داشته باشید که کاربر ممکن است اطلاعات فنی نداشته باشد؛ پس اپلیکیشن شما باید به سادگی هرچه تمام‌تر به دست مشتریان برسد و در عین حال، باید به گونه‌ای باشد که توجه افراد حرفه‌ای که تجربۀ کار با اپلیکیشن‌های مشابه را دارند نیز جلب کند. باید ویژگی فیزیکی مشتریان را نیز مد نظر داشت؛ مثلاً اپلیکیشن شما باید به گونه‌ای باشد که هم افراد راست دست و هم چپ دست بتوانند به سادگی با آن کار کنند.

همان‌طور که می‌بینید، طراحی یک اپلیکیشن موفق فقط نیاز به دانش فنی در زمینۀ تکنولوژی ندارد. شما برای رشد اپلیکیشن خود، نیاز به شناسایی کانال‌ها و روش‌های مختلفی دارید که فقط با ارائۀ راهبردها و استراتژی‌های صحیح و مشورت با افرادی که در زمینۀ مارکتینگ تجربۀ کافی دارند، موفق به شناسایی آن‌ها خواهید شد.

چه عواملی به ارزیابی ایده‌های اعضای گروه‌تان کمک خواهند کرد؟
در نهایت، باید بگوییم که تنها داشتن یک دید فنی برای تضمین موفقیت اپلیکیشن شما کافی نیست! در فرایند توسعهٔ اپلیکیشن، ایده‌های فوق‌العاده و گوناگونی به ذهن شما خواهد رسید اما اجرای تک‌تک آن‌ها امری غیرممکن است و اینجا همان جایی است که تفاوت یک کسب‌وکار یا شخص آزادکار موفق با سایر رقبا مشخص می‌شود.

سیاست شرکت یا یک دولوپر فریلنسر (آزادکار) برای اینکه کدام پیشنهاد را بپذیرد و کدام را رد کند و نحوۀ ارزیابی پیشنهادات ارائه شده، سرنوشت‌ساز خواهد بود. شما قبل از اینکه تمام انرژی و منابع خود را روی یک طرح متمرکز کنید، باید به خوبی آن را ارزیابی کرده باشید. بهترین کار این است که به صورت آزمایشی، آن طرح را در مقیاس بسیار کوچک به مشتریان خود عرضه کنید و واکنش آن‌ها را بسنجید به طوری که با این شروع کوچک، می‌توانید دریابید که کدام طرح پیشنهادی بهتر از سایرین است و در نتیجه بهترین تصمیم را اتخاذ خواهید کرد. فراموش نکنید که حقیقت امر در نظر مشتریان و اطلاعاتی نهفته است که شما از آن‌ها استفاده کرده‌اید، نه نظر شخصی خودتان!

سخن پایانی
در پایان باید بگوییم که اکوسیستم تلفن‌های همراه بسیار بکر است و استفاده از مواردی که در این مقاله ذکر شد، می‌تواند برگ‌برندۀ شما در رقابت با سایر رقبا باشد. به عنوان یک قانون کلی، همه چیز به دیدگاه شما بستگی دارد؛ پس ذهن خود را تا جایی که می‌توانید برای ایده‌های ناب و جدید باز نگاه دارید، پیشنهادهای گوناگون را پذیرا باشید و تیم توسعهٔ نرم‌افزار خود را به سمت بهترین جهت به پیش برانید (در همین راستا، توصیه می‌کنیم به پادکست محسن میرحسینی: دولوپر ارشد اندروید در رادیو فول‌استک مراجعه نمایید.)

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon