Sokan Academy

10 تا از بهترین کتاب‌های آموزش جاوا اسکریپت

10 تا از بهترین کتاب‌های آموزش جاوا اسکریپت

در سپتامبر ۱۹۹۵، یکی از برنامه‌نویسان Netscape به نام براندان آیچ توانست در عرض فقط ده روز یک زبان برنامه‌نویسی جدید ایجاد کند. این زبان برنامه‌نویسی جدید در ابتدا با نام موکا شناخته می‌شد و سپس به Livescript و سپس JavaScript تغییر نام یافت. این زبان با هدف رفع یک سری مشکلات اولیه ایجاد شد، اما در حال حاضر در ۹۵.۲ درصد از وب سایت‌ها، از جمله برخی از پر بازدیدترین‌ها مانند فیس‌بوک و یوتیوب، استفاده می‌شود. حتی برنامه‌های محبوب و مفید دنیای وب مانند Google Maps وeBay  نیز بدون آن وجود نخواهند داشت.

امروزه هر توسعه دهنده وب اهمیت JavaScript را درک می‌کند. جاوا اسکریپت نه تنها در صفحات و برنامه‌های وب مورد استفاده قرار می‌گیرد، بلکه در وبسایت‌‌ها برای اضافه کردن تعامل با کاربران استفاده می‌شود. JavaScript یک زبان برنامه‌نویسی انعطاف‌پذیر و قدرتمند است که بیشتر در برنامه‌نویسی سمت سرور استفاده می‌شود. با یادگیری JavaScript می‌توانید فرصت‌های شغلی جدید را در دنیای گسترده وب به روی خود باز کنید.

💎 مدل یا سبک های یادگیری در افراد مختلف، متفاوت است. برخی با آموزش های متنی و یا به کمک کتاب بهتر یاد می‌گیرند و برخی با آموزش‌های ویدیویی! اگرآن دسته از افرادی هستید که با آموزش های تصویری و ویدیویی، بهتر می‌آموزید؛ پیشنهاد می‌کنیم به دوره‌ی آموزش جاوا اسکریپت سکان آکادمی که از صفر تا پیاده سازی یک پروژه ی واقعی، شما را پیش می‌برد، مراجعه کنید.

ولی اگر اهل یادگیری از روی کتاب هستید، کتاب‌های زیر بهترین گزینه‌هایی هستند که به شما کمک می‌کنند تا هر آنچه برای شروع برنامه‌نویسی به زبان JavaScript نیاز هست را یاد بگیرید. این کتاب‌ها با رویکردهای متفاوت به شما کمک می‌کنند تا به یک توسعه دهنده JavaScript خلاق و حرفه‌ای تبدیل شوید.

بهترین کتاب‌های جاوا اسکریپت برای مبتدیان

1. Head First JavaScript Programming: A Brain-Friendly Guide, 1st Edition

این کتاب، یک شاهکار دیگر از سری کتاب‌های Head First است و JavaScript را به سبک برند خود به شما آموزش می‌دهد. جایی که با خواندن و فعالیت‌های تعاملی زیاد، شما را قدم به قدم به متخصص شدن نزدیک می‌کند. خواندن این کتاب به هر برنامه‌نویس تازه کار JavaScript توصیه می‌شود و برای هر کسی که می‌خواهد JavaScript را یاد بگیرد یک پیشنهاد عالی است. با خواندن این کتاب، در واقع با بازی و حل معما، JavaScript را به روشی خاصی یاد خواهید گرفت. همچنین کدهای واقعی زیادی ایجاد خواهید کرد تا بتوانید برنامه‌‌نویسی را شروع کنید. همچنین مباحث مهمی مانند کارهای داخلی JavaScript، نحوه تعامل JavaScript با مرورگر و موضوعات بیشتری مانند قدرت توابع، استفاده از آرایه‌ها، کار با اشیاء، توسعه برنامه، آزمایش و ... را یاد می‌گیرید.

💎 در مقاله‌ی "ده کتاب برنامه نویسی که بی‌شک باید بخوانید" نیز، کتاب Head First Design Patterns: A Brain-Friendly Guide از سری کتاب‌های Head First را برای یادگیری دیزاین پترن ها پیشنهاد کردیم!

  • امتیاز: 4.6 از 5
  • نویسنده: اریک فریمن و الیزابت رابسون
Head First JavaScript Programming

2. A Smarter Way to Learn JavaScript by Mark Myers

اگر تازه کار هستید و تجربه برنامه‌نویسی با زبان JavaScript را ندارید، این کتاب بهترین انتخاب برای شماست. علاوه بر این برای برنامه‌نویسانی که می‌خواهند دانش زبان خود را بهبود بخشند نیز یک پیشنهاد خوب است. پس از اتمام هر فصل، می‌توانید آنچه را که یاد گرفته‌اید در وب سایت نویسنده تمرین کنید. این کتاب تمام آنچه را که باید بدانید به صورت ساده به شما آموزش خواهد داد و از تصاویر و نمودارها برای کمک به درک موضوعات استفاده می‌کند.

  • مباحث تحت پوشش:
    • اصول جاوا اسکریپت
    • مفاهیم پیشرفته مانند سازنده‌ها و پروتوتایپ‌ها
    • ایونت‌ها
    • DOM
    • کنترل مرورگر
  • امتیاز: 4.6 از 5
  • نویسنده: مارک مایرز
Smarter Way to Learn Javascript

3. Eloquent JavaScript, 3rd Edition: A Modern Introduction to Programming

این کتاب برای مبتدیان و توسعه دهندگان جاوا اسکریپت یک پیشنهاد شگفت‌انگیز است. زیرا مباحث اساسی مانند کنترل ساختار (structure)، توابع و داده‌ها را در بر می‌گیرد. همچنین نکات بیشتری مانند مدیریت خطا و رفع اشکال، برنامه‌نویسی ماژولار(modularity)  و غیرهمزمان (asynchronous) را یاد خواهید گرفت. همچنین چگونگی استفاده صحیح از DOM وsyntax برنامه‌های وب را به شما می‌آموزد. بعد از اینکه این مباحث را یاد گرفتید، می‌توانید با استفاده از تمرینات کتاب، دانش خود را مورد آزمایش قرار دهید. بعد از خواندن این کتاب، می‌توانید یک کد تمیز، جذاب و عملی بنویسید. با اتکا به سادگی و قابل درک بودن جاوااسکریپت، این کتاب به خواننده اجازه می‌دهد تا تمام نکات مهم کتاب را بیاموزد. اگر چه این کتاب کاملاً در بر گیرنده JavaScript نیست و تا حدودی به مبحث برنامه‌نویسی تمرکز دارد، اما مروری بر برنامه‌نویسی JavaScript نیز ارائه می‌دهد.

  • امتیاز: 4.6 از 5
  • نویسنده: ماریجین هاوربکه
Eloquent JavaScript

عنوان تبلیغ: کامل ترین آموزش جاوا اسکریپت

4. Learn JavaScript Visually

کتاب یادگیری جاوا اسکریپت به صورت بصری بهترین کتاب برای کسانی است که می‌خواهند به سرعت اصول اولیه جاوا اسکریپت را درک کنند. نام این کتاب از این واقعیت نشأت می‌گیرد که از یک روش بصری برای توضیح اصول اساسی JavaScript استفاده می‌کند. این کتاب زیبا با استفاده از استعاره‌ها، قیاس‌ها و فعالیت‌های گام به گام ساده، اصول JavaScript را توضیح می‌دهد. یادگیری بصری، دانش را به روشی اساساً متفاوت به شما می‌آموزد، از این رو به استراتژی‌های مشخصی نیاز دارد. از آنجا که مغز شما هرگز تصویر، استعاره یا طرحواره را فراموش نمی‌کند، این کتاب یک روش یادگیری مطمئن و عالی خواهد بود.

  • امتیاز: 4.1 از 5
  • نویسنده: ایولین دمیروف
Learn Javascript Visually

کتاب‌های جاوا اسکریپت سطح متوسط

5. Effective JavaScript

نویسنده‌ی این کتاب، دیوید هرمان، یک برنامه‌نویس باتجربه است. در این کتاب، او از نمونه‌های واقع گرایانه و مفصل برای نشان دادن دانش فنی خود استفاده می‌کند. این کتاب بدون در نظر گرفتن سطح مهارت، به هر توسعه دهنده JS چیزی برای آموزش دادن دارد. این کتاب ۶۸ روش خاص برای هر کسی که درک خوبی از اصول جاوا اسکریپت داشته باشد ارائه می‌نماید و خوانندگان را به یک تور تفریحی و جامع از زبان برنامه نویسی سطح بالا می‌برد. از دقت اعداد اعشاری گرفته تا درج نقطه ویرگول (;) و اجبار نوع، این کتاب خوانندگان را با پویایی جاوا اسکریپت آشنا می‌کند. در ادامه در مورد شیوه‌های توصیه شده برای کار با طراحی API، آرایه‌ها، همزمانی، توابع، کتابخانه‌ها و اشیاء از جمله موضوعات دیگر بحث می‌شود.

  • امتیاز: 4.6 از 5
  • نویسنده: دیوید هرمان
Effective JavaScript

6. You Don’t Know JS by Kyle Simpson

"شما از JS چیزی نمی‌دانید" یک کتاب واحد نیست. در واقع مجموعه‌ای از شش کتاب نوشته شده و مرتب شده برای تسلط بر جاوا اسکریپت است. این مجموعه به شما در بهبود مهارت‌های JavaScript کمک می‌کند و کلی ایده‌های کلیدی کسب می‌کنید. این امر به درک اساسی از زبان جاوا اسکریپت نیاز دارد، بنابراین اگر با زبان‌های برنامه‌نویسی مانند C++ ، C یا جاوا نا‌آشنا باشید، این کتاب پیشنهاد خوبی برای شما نیست.این سری کتاب با اصول جاوا اسکریپت مانند کلوژر (closures)، اشیاء، دامنه‌ها و در نهایت اصلاحات ES2016 آغاز می‌شود. کتاب‌های این سری نزدیک به ۱۰۰ صفحه است. در نتیجه، کل این مجموعه کتاب‌ کوتاه‌تر از یک کتاب معمولی JS است.

  • امتیاز: 4.6 از 5
  • نویسنده: کایل سیمپسون
You Don`t Know JS

7. The Principles of Object-Oriented JavaScript

کتاب نیکلاس سی زاکاس در رده کتاب‌های مربوط به اصول جاوا اسکریپت شی‌گرا قرار می‌گیرد و ارث‌بری و سایر خصوصیات مهم را آموزش می‌دهد. شما با خواندن این کتاب موارد زیر را خواهید آموخت:

  • تفاوت بین مقادیر primitive و reference 
  • چه چیزی باعث می‌شود توابع JavaScript منحصر به فرد باشد
  • روش‌های مختلف برای ایجاد اشیاء
  • چگونه سازنده‌ها را تعریف کنیم
  • نحوه کار با prototypes و درک آنها
  • الگوهای وراثت برای انواع و اشیاء

حتی برنامه‌نویسان باتجربه پس از خواندن این کتاب، دانش بهتری از جاوا اسکریپت خواهند داشت. این کتاب به شما کمک می‌کند تا راز عملکرد اشیاء JavaScript را کشف کنید، بنابراین می‌توانید کدهای انعطاف پذیر و کارآمدتری بنویسید.

  • امتیاز: 4.6 از 5
  • نویسنده: نیکلاس سی زاکاس
Principles of Object-Oriented JavaScript

8. Programming JavaScript Applications: Robust Web Architecture with Node, HTML5, and Modern JS Libraries

این کتاب شما را به دنیای کتابخانه‌های جاوا اسکریپت می‌برد و این قابلیت را به شما می‌دهد تا از JavaScript برای ساختن یک برنامه در دنیای واقعی استفاده کنید. یک کتاب خارق‌العاده است که درک کاملی از معماری برنامه JavaScript به شما می‌دهد. این کتاب عمدتاً در خصوص اصول برنامه‌نویسی تابعی، prototyping و ترکیب شی است. همچنین بسیاری از مباحث دیگر از جمله، مجوزهای ورود، سیستم‌های feature toggle، لاگین به سیستم، اصول اولیه Node و APIهای RESTful را در بر می‌گیرد.

  • امتیاز: 3.9 از 5
  • نویسنده: اریک الیوت
Programming JavaScript Applications

9. JavaScript: The Good Parts

بسیاری از برنامه‌نویسان، داگلاس کروکفورد، نویسنده این کتاب را استاد جاوا اسکریپت می‌دانند. او اصول و قواعدی را نشان می‌دهد که جاوا اسکریپت را به یک زبان برنامه‌نویسی شیء‌گرای برجسته تبدیل می‌کند، مانند توابع،loose typing  و اشیاء پویا. هنگامی که اپلت‌های جاوا شکست خوردند،JavaScript  به زبان پیش فرض وب تبدیل شد و محبوبیت زیادی به دست آورد. کرکفورد به مطالب زیر در کتاب خود می‌پردازد:

  • Syntax
  • توابع
  • وراثت
  • آرایه‌ها
  • عبارت منظم
  • متدها
  • استایل‌ها

نکته مثبت این کتاب چیست؟ در این کتاب شما با مسیری آشنا می‌شوید که با یادگیری آن، از یادگیری بسیاری از جنبه‌های سخت و کم اهمیت جاوا اسکریپت بدون مشکل عبور خواهید کرد. البته، می‌توانید اطلاعات دیگری را در مورد عناصر مشکل‌ساز و نحوه بهره‌برداری از آنها در کتاب‌های دیگر JavaScript جستجو کنید.

  • امتیاز: 4.4 از 5
  • نویسنده: Crockford
Javascript The Good Parts

10. JavaScript – The Definitive Guide, 7e: The Definitive Guide: Master the World’s Most-used Programming Language

این کتاب پرفروش نزدیک به ۲۵ سال راهنمای برنامه‌نویسان JavaScript بوده است. فصل‌های جدید، مباحتی مثل کلاس‌ها، ماژول‌ها، تکرار شونده‌ها، ژنراتورها، Promises، Async/Atait و برنامه‌نویسی متا را پوشش می‌دهد. نسخه هفتم برای پوشش نسخه 2020 JavaScript به طور کامل آپدیت گردید. در این کتاب، مثال‌هایی سرگرم کننده از کد را خواهید دید. این کتاب برای برنامه‌نویسانی که می‌خواهند دانش JavaScript خود را بهبود بخشند، مفید است. زیرا در این کتاب جزئیات از پایین به بالا توضیح داده می‌شود. در نهایت نیز پلت فرم وب و Node.js شرح داده می‌شود.

مباحث تحت پوشش: نوع داده، مقادیر، متغیرها، عبارات، عملگرها، statements، اشیاء و توابع آرایه‌ها، کلاس‌ها، ماژول‌ها، تکرار شونده‌ها، ژنراتورها، Promises و کتابخانه‌های استاندارد Async/Atait از جمله: ساختار داده‌ها، عبارات منظم، JSON و i18n.

  • امتیاز: 4.7 از 5
  • نویسنده: دیوید فلاناگان
JavaScript The Definitive Guide

نتیجه‌گیری

شما احتمالا دلایل قابل قبولی برای ورود به دنیای شگفت‌انگیز برنامه‌نویسی JavaScript دارید. شاید، تجربه برنامه‌نویسی با زبان‌های سخت را داشته باشید و اکنون به دنبال تغییر حیطه کاری باشید. یا از نوشتن کدهای طولانی برای انجام کارهای ساده و اساسی خسته شده باشید. انگیزه شما هر چیزی که باشد، کتاب بهترین انتخاب شما برای شروع این مسیر است. با توجه به تعداد قابل توجهی از کتاب‌های برنامه‌نویسی JavaScript که امروز در بازار وجود دارد، پیشنهاد می‌کنیم یکی از این 10 عنوان را انتخاب کنید. 

این محتوا آموزنده بود؟
معرفی کتابjsjavascriptجاوا اسکریپتکتاب

sokan-academy-footer-logo
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت متعلق به سکان آکادمی می باشد.