کتاب هایی که هر طراح تجربه/رابط کاربری باید بخواند! (قسمت دوم)

کتاب هایی که هر طراح تجربه/رابط کاربری باید بخواند! (قسمت دوم)

در قسمت قبلی سری مقاله‌های معرفی کتاب برای طراحان رابط و تجربه‌ی کاربری، از اهمیت کتابخوانی برای طراحان صحبت کرده‌ایم. و اما در این قسمت، به پنج کتاب دیگر می‌پردازیم که می‌توانند سرعت رشد و پیشرفت شما را در این حوزه افزایش دهند.
توجه داشته باشید، توضیحاتی که برای هر کتاب آورده‌ایم، ترجمه‌ای از توضیحات این کتاب‌هاست که در وبسایت Amazon منتشر شده‌اند.

1- 101UX Principles

مشاهده این کتاب در Amazon

 نویسنده: Will Grant | آخرین چاپ: 31 اوت 2018 | تعداد صفحه: 414 | دانلود کتاب

101 UX Principles، مهم‌ترین چیزهایی که باید در مورد ایجاد تجربه‌های کاربری موفق بدانید را پوشش می‌دهد.
-ما می‌خواهیم UX ما استادانه باشد.
-ما می‌خواهیم تجربیات کاربر خیره کننده‌ای را خلق کنیم.
-ما می‌خواهیم UX ما با محصولات نرم‌افزاری مفید و قابل استفاده، موفقیت کسب‌وکار ما را به ارمغان بیاورد.
این کتاب از خرد و آموزش Jakob Nielsen و Don Norman استفاده می‌کند تا به شما کمک کند، UX خود را در 101 روش به درستی انجام دهید.
این کتاب، 101 نکته‌ی مهم را که باید در مورد کاربردپذیری و طراحی بدانید، به شما نشان می‌دهد. یک مرجع آموزشی برای متخصصان UX، و یک میانبر برای هر کسی که به یک انتخاب روشن و عاقلانه از اصول برای موفقیت UX خود نیاز دارد. شما اصول کلیدی‌ای را که یک UX صحیح را هدایت می‌کنند، خواهید آموخت.

2- Android User Interface Design

مشاهده این کتاب در Amazon

نویسنده: Ian G. Clifton | آخرین چاپ: 21 نوامبر 2015 | تعداد صفحه: 448 | دانلود کتاب
همانطور که توسعه‌ی اندروید به بلوغ خود رسیده و بسیار رقابتی شده است، توسعه‌دهندگان اهمیت یک طراحی خوب را درک کرده‌اند. با طراحی Material، Google جذاب‌ترین تغییرات بصری خود را معرفی کرد و طراحی موثر را حتی ضروری‌تر کرد.
در Android User Interface Design، Ian G. Clifton مدافع پیشروی توسعه‌دهنده اندروید و تجربه‌کاربر (UX)، نشان می‌دهد که چگونه می‌توان کاربردپذیری استثنایی و جذابیت بصری فوق‌العاده را ترکیب کرد. Clifton به شما کمک می‌کند تا برنامه‌هایی بسازید که کاربران جدید فورا بتوانند با آن‌ها ارتباط بگیرند: برنامه‌هایی که از تجربه‌ی قبلی کاربران استفاده می‌کنند، قراردادهای طراحی را حفظ می‌کنند، و هرگز صبر کاربران را آزمایش نمی‌کنند.
شما به هیچ تجربه‌ای در طراحی نیاز نخواهید داشت: Clifton شما را در کل فرآیند، از وایرفریم‌ها و فلوچارت‌ها گرفته تا برنامه‌های تکمیل شده با انیمیشن‌های دوست داشتنی و ترکیب‌های پیشرفته، راهنمایی می‌کند. شما در این کتاب مطالعات موردی عملی و کدهای نمونه‌ی قابل دانلود گسترده و از جمله برنامه‌های کامل را خواهید یافت.

3- Emotional Design

مشاهده این کتاب در Amazon

نویسنده: Don Norman| آخرین چاپ: 11 مه 2005 | تعداد صفحه: 272 | دانلود کتاب
احساسات از طرز تفکر، انتخاب و عمل ما انسان‌ها جدایی ناپذیرند. در Emotional Design، دانشمند شناختی Don Norman نشان می‌دهد که چگونه اصول روانشناسی انسان در اختراع و طراحی فناوری‌ها و محصولات جدید اعمال می‌شود. در کتاب "طراحی اشیاء روزمره"، Norman موارد قطعی را در طراحی انسان محور مطرح کرد و نشان داد که طراحی خوب مستلزم آن است که اگر هر چیزی، از کلیدهای چراغ گرفته تا هواپیما، مطابق نیاز کاربر عمل کند، طراح ماموریت خودش را انجام داده. همچنین طراحی خوب نیازمند این است که حل نیاز کاربر بر زیبایی‌ها و بصریات محصول ارجحیت داشته باشد.

4- Lean UX

مشاهده این کتاب در Amazon

نویسنده: Jeff Gothelf| آخرین چاپ: 12 اکتبر 2021 | تعداد صفحه: 256 | دانلود کتاب

Lean UX مترادف با طراحی و توسعه‌ی محصول مدرن است. طراحان، مدیران محصول، توسعه‌دهندگان و استادان اسکرام در سراسر جهان با ترکیب طراحی انسان محور، روش‌های چابک کار، و حس تجاری قوی، Lean UX را به رویکردی پیشرو برای تیم‌های محصولات دیجیتال امروزی تبدیل می‌کنند.
در ویرایش سوم این کتابِ برنده‌ی جوایز، نویسندگان به شما کمک می‌کنند تا بیشتر روی تجربه‌ی محصول تمرکز کنید تا موارد تحویل دادنی آن. شما تاکتیک‌هایی را برای یکپارچه‌سازی طراحی تجربه‌ی کاربر، کشف محصول، روش‌های چابک و مدیریت محصول یاد خواهید گرفت و خواهید فهمید که چگونه طراحی خود را در چرخه‌های کوتاه و تکراری هدایت کنید تا ارزیابی کنید که چه چیزی برای مشاغل و کاربران بهترین کار را انجام می‌دهد.

5- Mobile User Experience

مشاهده این کتاب در Amazon

نویسنده: Adrian Mendoza| آخرین چاپ: 11 نوامبر 2013 | تعداد صفحه: 248 | دانلود کتاب
این کتاب، منبع ضروری شما برای مفاهیم تئوری و عملی UX موبایل است. شما در مورد مفاهیم و نحوه‌ی استفاده از آنها در سناریوهای دنیای واقعی یاد خواهید گرفت. در سراسر کتاب، نویسنده 10 مورد از رایج‌ترین الگوهای مورد استفاده در عرصه‌ی UX را در اختیار شما قرار می‌دهد تا به شما کمک کند که متوجه شوید UX موبایل چیست و چگونه می‌توانید در سریع‌ترین زمان ممکن بر آن مسلط شوید. ابتدا، شما شروع به یادگیری نحوه‌ی برقراری ارتباط بصری با جریان‌های UX موبایل خواهید کرد. از آنجا، در مورد اِعمال و استفاده از 10 الگوی منحصر به فرد تجربه‌کاربری یا الگوهای طراحی برای تلفن همراه یاد خواهید گرفت. در نهایت، نحوه‌ی نمونه‌سازی و استفاده از این الگوها را برای ایجاد وب سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها خواهید فهمید.

جمع بندی

کتاب‌هایی که معرفی شدند، تکه‌ای از ده‌ها کتاب هستند که در دنیای طراحی تجربه‌کاربری توسط اساتید و نویسندگان مطرح و کاربلد تهیه و نگاشته شده‌اند. امیدواریم این کتاب‌ها بتوانند در طراحی و درک بهتر مفهوم تجربه‌کاربری به شما عزیزان و دوستان طراح کمک کنند و به یاد داشته باشید که علم تجربه‌کاربری همواره در حال پیشرفت و قدرت گرفتن است. مهم است که این موضوع را بدانید و شما هم قدم به قدم با سلایق افراد، خود را بروز نگه‌دارید.
منتظر قسمت بعدی باشید:)
 

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon