کتاب‌هایی که هر طراح تجربه/رابط کاربری باید بخواند! (قسمت اول)

کتاب‌هایی که هر طراح تجربه/رابط کاربری باید بخواند! (قسمت اول)

یکی از روش های پرطرفدار و کلاسیک خودآموزی، وقتی که شروع به غرق شدن در علم طراحی تجربه کاربری (UX) و رابط کاربری (UI) می کنیم، یادگیری با استفاده از کتابخوانی است. همانطور که حدس می زنید، کتاب های بسیار زیادی در این باره نوشته شده اند و تقریبا برای هر مبحثی که در تجربه کاربری و رابط کاربری تاکنون تعریف شده اند، کتاب هایی وجود دارند که بصورت کامل آن ها را به شما توضیح خواهند داد. برای مراحل مختلفی که به هنگام طراحی با آن ها رو به رو می شوید، کتاب هایی نوشته شده اند که هر کدام به نوبه خودشان آن مرحله را به کمال رسانده اند. 

این کتاب ها می توانند برای افراد مبتدی تا حرفه ای جذاب و مفید باشند. به طوری که به شما کمک می کنند مباحثی را در طراحی فرا بگیرید که شاید هر طراحی، با آن آشنایی نداشته باشد!

معرفی کتاب ها

در ادامه قصد داریم تعدادی از این کتاب های ارزشمند و مفید را به شما معرفی کنیم تا بسته به مرحله ای که  در آن حضور دارید، از بین آن ها انتخاب کنید و بخوانید. با این امید که بتوانند راه حلی برای مشکلات و چالش هایتان باشند و در پیشرفت شما نقشی داشته باشند. عموم کتاب هایی که امروز به آن ها می پردازیم، برای طراحان "تجربه کاربری" پیشنهاد می شوند.

توجه داشته باشید توضیحاتی که برای هر کتاب می آوریم، ترجمه ای از توضیحات این کتاب هاست که در وبسایت Amazon منتشر شده اند.

1- Universal Principles of Design

مشاهده این کتاب در Amazon

نویسنده: William Lidwell | آخرین چاپ: 1 ژانویه 2010 | تعداد صفحه: 272 | دانلود کتاب

Universal Principles of Design، یک دایرة المعارف جامع است که 125 قانون، دستورالعمل و ملاحظات کلی و مهم برای طراحی موفق را پوشش می دهد. با تصاویری غنی و آسان برای پیمایش، به توضیحات واضحی از هر مفهوم طراحی با ایده های اعمال شده در عمل می پردازد. از قانون "80/20" تا "ضعیف ترین پیوند"، هر مفهوم اصلی طراحی تعریف و نشان داده شده است.

2- The Design of Everyday Things

مشاهده این کتاب در Amazon

نویسنده: Don Norman| آخرین چاپ: 5 نوامبر 2013 | تعداد صفحه: 368 | دانلود کتاب

طراحی، لزوما به پیچیدگی نیاز ندارد! به همین دلیل است که این راهنمای طراحی انسان محور نشان می دهد که کاربردپذیری، به اندازه بصریات مهم است.

The Design of Everyday Things گویای این است که طراحی خوب و قابل استفاده، امکان پذیر است. قوانین ساده هستند: عناصر را قابل مشاهده کنید، از روابط طبیعی که عملکرد و کنترل آن ها را جفت می کنند، بهره برداری کنید، و از محدودیت ها هوشمندانه استفاده کنید. هدف: کاربر را بدون هیچ زحمتی به سمت اقدام صحیح، بر روی کنترل مناسب، در زمان مناسب، راهنمایی کنید.

3- Don't Make Me Think

مشاهده این کتاب در Amazon

نویسنده: Steve Krug| آخرین چاپ: 23 دسامبر 2013 | تعداد صفحه: 210 | دانلود کتاب

از زمانی که کتاب Don't Make Me Think برای اولین بار در سال 2000 منتشر شد، صدها هزار طراح و توسعه دهنده وب برای کمک به درک اصول ناوبری بصری و طراحی اطلاعات، به این راهنمای کاربردپذیری استاد Steve Krug تکیه کرده‌اند. این کتاب شوخ‌آمیز و کاربردی، یکی از محبوب ترین و توصیه شده ترین کتاب ها در این زمینه است.

4- The Elements of User Experience

مشاهده این کتاب در Amazon

نویسنده: Jesse James Garrett | آخرین چاپ: 26 دسامبر 2010 | تعداد صفحه: 192 | دانلود کتاب

Elements of User Experience، تقریباً ده سال پیش منتشر شد و از آن زمان به یک مرجع حیاتی برای طراحان وب و طراحان تعامل (interaction designers) در سراسر جهان تبدیل شد. این کتاب اصول اصلی تمرین ها و نتایج تجربه کاربری را تعریف کرده است. در نسخه به روز شده ی این کتاب ارزشمند، Jesse James Garrett تفکر خود را در مورد وب اصلاح کرده است و از دسکتاپ فراتر رفته و شامل اطلاعاتی می شود که برای تکثیر ناگهانی دستگاه ها و برنامه های تلفن همراه نیز کاربرد دارد.

5- Simple and Usable

مشاهده این کتاب در Amazon

نویسنده: Giles Colborne | آخرین چاپ: 16 سپتامبر 2010 | تعداد صفحه: 196 | دانلود کتاب

در این دنیای پیچیده، محصولاتی که استفاده از آن ها آسان است، مورد توجه مصرف کنندگان قرار می گیرند. این اولین کتاب با موضوع سادگی است که به طور خاص، برای طراحان تعاملی هدف قرار گرفته است. این کتاب، نشان می دهد که چگونه می توان تجربه کاربر را هنگام طراحی ابزارها و برنامه های دیجیتال ساده تر کرد. با توضیح اینکه چرا سادگی جذاب است، قوانین سادگی را بررسی می کند و راهبردهای اثبات شده ای را برای دستیابی به سادگی ارائه می دهد. حذف، پنهان کردن، سازماندهی و جا به جایی به دستور العمل هایی برای طراحان تبدیل می شوند که با دیدن نمونه های قبل و بعد و مطالعات موردی، سادگی را یاد می گیرند.

جمع بندی

کتاب هایی که معرفی شدند، تکه ای از بهترین شاهکار هایی هستند که در دنیای طراحی تجربه کاربری توسط اساتید و نویسندگان مطرح و کاربلد تهیه و نگاشته شده اند. امیدواریم این کتاب ها بتوانند در طراحی و درک بهتر مفهوم تجربه کاربری به شما عزیزان و دوستان طراح کمک کنند و به یاد داشته باشید که علم تجربه کاربری همواره در حال پیشرفت و قدرت گرفتن است. مهم است که این موضوع را بدانید و شما هم قدم به قدم با سلایق جدید افراد پیش بروید و خود را بروز نگه دارید.

در آینده ای نزدیک، با بخش بعدی این مقاله در خدمت شما خواهیم بود. اگر شما هم کتاب های دیگری را می شناسید، حتما با ما درمیان بگذارید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon