٥ دلیل انتخاب جاوا اسکریپت برای تازه‌کارها

٥ دلیل انتخاب جاوا اسکریپت برای تازه‌کارها

همواره انتخاب یک زبان برنامه نویسی برای کسانی که قصد ورود به دنیای برنامه نویسی را دارند چالش برانگیز و سخت است. انتخاب‌های بسیار زیاد، ویژگی‌های متفاوت، کاربردهای مختلف و... از جمله دلایلی هستند که باعث می‌شوند افراد مبتدی در انتخاب اولین زبان برنامه‌نویسی‌شان دچار تردید و مشکلات مختلف شوند.

از طرفی دیگر همواره گزینه‌هایی وجود دارند که انتخاب کردن‌شان برای کسی که به تازگی وارد حوزه برنامه نویسی شده یک موضوع واضح بوده و افراد حرفه‌ای بسیار زیادی هستند که انتخاب این موارد را پیشنهاد می‌دهند. در بین این موارد زبان برنامه نویس جاوا اسکریپت از مواردی است که بیشترین طرفدار را در بین جامعه برنامه نویسان مبتدی داشته و به همین دلیل به عنوان یک انتخاب اصلی در نظر گرفته می‌شود (برای آشنایی با این زبان برنامه‌نویسی می‌توانید به بخش رایگان آموزش جاوا اسکریپت سکان آکادمی با عنوان جاوا اسکریپت چیست مراجعه کنید).

در این مقاله از وبسایت سکان آکادمی قصد داریم در ارتباط با ٥ دلیل صحبت کنیم که باعث می‌شوند انتخاب جاوا اسکریپت برای افراد مبتدی و تازه کار یک انتخاب مناسب بوده و بتوانند مسیر پیشرفت را به عنوان یک برنامه نویس جاوا اسکریپت بهتر دنبال کنند. اما قبل از آن بیایید یک بررسی کلی از زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت داشته و تاریخچه کوتاهی از آن را مطالعه کنیم.

زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت در ۲۶ سال گذشته

جاوا اسکریپت برای اولین بار در حدود ۲۶ سال پیش در جهت پویاسازی صفحات وب ارائه شد. هدف جاوا اسکریپت در نهایت این بود که بتواند صفحات وب را از حالت ایستا و خشکی که داشت به یک حالت جذاب‌تر تبدیل بکند. با پیشرفت تکنولوژی در حوزه نرم افزار، جاوا اسکریپت قدم‌های بزرگ‌تری را به جلو برداشت و حال تقریبا در هر زمینه‌ای می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد. 

در حال حاضر جاوا اسکریپت به صورت فعال در زمینه‌های توسعه رابط کاربری، برنامه نویسی سمت سرور، توسعه اپلیکیشن‌های موبایل، دسکتاپ و... مورد استفاده قرار گرفته و این روند نیز رو به افزایش است. بسیاری از فرصت‌های شغلی که امروزه در وبسایت‌های کاریابی می‌توانید مشاهده کنید به صورت اساسی به جاوا اسکریپت نیاز دارند.

همچنین از آنجایی که به لحاظ تکنیکی، جاوا اسکریپت دارای سینتکس و روش کدنویسی بسیار ساده و واضحی است افراد زیادی تصمیم به انتخاب آن به عنوان اصلی‌ترین زبان برنامه نویسی خود گرفتند. در واقع این یکی از دلایل اصلی برای انتخاب جاوا اسکریپت به عنوان زبان برنامه نویسی است، که البته در ارتباط با آن بیشتر صحبت خواهیم کرد.

بیایید به صورت کوتاه چند تغییر اساسی در دنیای جاوا اسکریپت در طول ۲۵ سال اخیر را بررسی کنیم و ببینیم که چه چیزهایی تغییر کرده و چه چیزهایی به آن اضافه شده است:

  • جاوا اسکریپت در سال ۱۹۹۵ برای اولین بار منتشر شد.
  • در ۱۹۹۶ اولین تلاش برای استاندارد سازی جاوا اسکریپت صورت گرفت، به همین دلیل نام اصلی آن به اکما اسکریپت تغییر کرد. هدف از این استاندارد سازی داشتن یک چهارچوب مستحکم و همگانی برای تمام مرورگرها بود. این کار از پیاده سازی نسخه‌های مختلف جاوا اسکریپت توسط شرکت‌های متفاوت جلوگیری می‌کرد.
  • در اوایل تنها شرکت اصلی که مرورگرهای خود را با استانداردهای اکما اسکریپت همگام می‌کرد مایکروسافت بود اما در سال‌های بعد از ۲۰۰۴، موزیلا نیز به اکما اسکریپت پیوست و بیش از پیش اعتبار این نسخه استاندارد از جاوا اسکریپت را بالا بُرد.
  • آخرین نسخه استانداردسازی شده اکما اسکریپت که به صورت پایدار و Stable منتشر شده نسخه ۲۰۲۱ است که به آن ES2021 نیز گفته می‌شود.
  • در ۲۰۰۹ نودجی‌اس به عنوان یک محیط اجرایی برای جاوا اسکریپت در سمت سرور منتشر شد. نودجی‌اس را انقلاب دوم جاوا اسکریپت می‌نامند چرا که به توسعه دهندگان این امکان را داد تا بتوانند جاوا اسکریپت را نه فقط در سمت کاربر/مرورگر، بلکه در سمت سرور نیز اجرا کنند.
  • بعد از ظهور نودجی‌اس، سیل عظیمی از  ابزارهای مختلف که برای کاربردهای گوناگون استفاده می‌شدند، عرضه شد. در حال حاضر جاوا اسکریپت به عنوان یکی از زبان‌های برنامه نویسی شناخته می‌شود که دارای بیشترین کتابخانه و ابزار جانبی است. همین موضوع باعث شده تا بتوان از جاوا اسکریپت در توسعه اپلیکیشن‌های موبایل، دسکتاپ، خزنده‌های وب و... استفاده کرد.

٥ دلیل انتخاب جاوا اسکریپت برای تازه کارها

در ادامه این مقاله ما به بررسی دلایلی خواهیم پرداخت که باعث می‌شوند جاوا اسکریپت برای افراد مبتدی یک انتخاب مناسب باشد. این موارد اساسی ترین دلایلی هستند که باعث می‌شوند تازه کارها سراغ جاوا اسکریپت بروند. اما دلایل دیگری نیز برای این موضوع وجود داشته که ممکن است شما در تجربیات خود آن‌ها را بدست آورده باشید. به همین دلیل اشاره به این موضوعات از طریق دیدگاه‌ها از طرف شما می‌تواند در تکمیل این مقاله، کمک با ارزشی باشد.

چرا جاوا اسکریپت

1- ساختار ساده و سینتکس راحت جاوا اسکریپت

جاوا اسکریپت یک زبان «بسیار سطح بالا» تلقی می‌شود. منظور از این عبارت این است که جاوا اسکریپت بیشترین نزدیکی را به زبان عادی انسان‌ها داشته و برعکس زبان‌های برنامه نویسی مانند سی، سی‌پلاس‌پلاس و Rust فرایند یادگیری و نوشتاری بسیار ساده‌تری دارد. همین موضوع باعث می‌شود که افراد مبتدی به جای درگیر شدن زیاد با حفظ کردن دستورات پیچیده و مواردی از این دست، روی خود مفاهیم اصلی برنامه نویسی تمرکز کرده و در سریع‌ترین زمان ممکن اپلیکیشن‌های مورد نیازشان را ایجاد کنند.

اهمیت این موضوع برای افراد مبتدی بسیار زیاد است. اولین باری که به صورت شخصی با زبان برنامه نویسی Cوارد حوزه برنامه نویسی شدم تقریبا در مدت کوتاهی از حوزه توسعه نرم افزار متنفر شدم، دلیل این موضوع نیز ساده است، سی یک زبان برنامه نویسی سخت و طاقت‌فرساست، اگر من به عنوان یک مبتدی قصد یادگیری برنامه نویسی را داشته باشم باید سراغ یک زبان برنامه نویسی ساده‌تر می‌رفتم.

2- فرصت‌های شغلی بسیار زیاد برای جاوا اسکریپت

بیشتر افرادی که وارد حوزه برنامه نویسی می‌شوند انتظار دارند بعد از یک مدت آموزش دیدن، کار مناسبی پیدا بکنند. اگر شما زمان و انرژی‌تان را روی یک تکنولوژی یا زبان برنامه نویسی بگذارید که فرصت‌های شغلی زیادی ندارد در نهایت باعث می‌شود که شما از برنامه نویسی سر خورده شوید. 

همانطور که گفته شد، جاوا اسکریپت در زمینه‌های بسیار زیادی کاربرد دارد. همین موضوع باعث می‌شود که شرکت‌های مختلف روی جاوا اسکریپت سرمایه‌گذاری زیادی بکنند. در نتیجه اگر شما به خوبی روی جاوا اسکریپت تسلط پیدا بکنید با فرصت‌های شغلی بسیار زیادی روبرو خواهید شد. 

3- راه اندازی ساده‌ی جاوا اسکریپت

برای شروع کار با برخی از زبان‌های برنامه نویسی نیاز است که ابزارهای مختلفی را نصب بکنید و جدای از اینکه این موضوع در همان اول کار ممکن است کمی پیچیده به نظر برسد، گاهی اوقات نیاز به داشتن یک کامپیوتر نسبتا قدرتمند دارد. این دلایل باعث می‌شود که فرد در همان قدم‌های اول تا حد زیادی از یادگیری برنامه نویسی سرخورده شده و دیگر سراغ آن نروند.

اما جاوا اسکریپت یکی از قابل دسترس‌ترین زبان‌های برنامه نویسی است. اگر شما یک مرورگر داشته باشید که حتما دارید، کار تمام است! حال شما می‌توانید به خوبی از قابلیت‌های جاوا اسکریپت استفاده بکنید. در واقع تمام مرورگرها از یک مفسر جاوا اسکریپت بهره می‌گیرند. اگر یک ادیتور را باز کنید و یک فایل جاوا اسکریپتی را ایجاد کرده و دستوراتی را در آن قرار دهید، می‌توانید آن را با مرورگر خود اجرا کنید.

4- مسیر روشن پیشرفت با یادگیری جاوا اسکریپت 

در برخی از تکنولوژی‌های حوزه نرم افزار، زمانی که شما یک زبان برنامه نویسی را یاد می‌گیرید متوجه می‌شوید که کارهای چندان زیادی را نمی‌توانید با آن زبان انجام دهید. به همین دلیل در مسیر یادگیری یک زبان برنامه نویسی باید از همه چیز منصرف شده و از ابتدا شروع به یادگیری یک زبان برنامه نویسی دیگر بکنید. 

در ارتباط با جاوا اسکریپت این قضیه صدق نمی‌کند. از آنجایی که جاوا اسکریپت در زمینه‌های بسیار زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرد، مسیر پیشرفت کردن بسیار روشنی دارد. جاوا اسکریپت در حال حاضر در بیشتر حوزه‌های توسعه نرم افزار دخیل بوده و مورد استفاده قرار می‌گیرد. از توسعه رابط کاربری و اپلیکیشن‌های سمت سرور گرفته تا ایجاد اپلیکیشن‌های مبتنی بر سیستم عامل موبایل و دسکتاپ! به همین دلیل یادگیری جاوا اسکریپت شما را با دنیای گسترده‌ای از امکانات همراه می‌کند.

5- منابع آموزشی بسیار زیاد و انجمن‌های کاربری بزرگ جاوا اسکریپت

زمانی که تصمیم به یادگیری یک موضوع می‌گیرید مهمترین چالش شما پیدا کردن منابع آموزشی خواهد بود. تکنولوژی‌هایی هستند که با وجود کاربرد بالایی که دارند از منابع آموزشی درست و بهینه‌ای برخوردار نیستند به همین دلیل یادگیری آن‌ها مشکل است. از طرف دیگری وجود توسعه دهندگان کار بلد در این زمینه نیز مهم است. اگر افراد دیگری نباشند که از همان تکنولوژی استفاده کنند و در صورت وجود سوالات به آن‌ها پاسخ دهند، در نهایت با مشکلات عمیقی مواجه خواهید شد.

جاوا اسکریپت در سال‌های گذشته همواره جزو ۳ زبان محبوب و پر استفاده برنامه نویسی در دنیا بوده است. همین موضوع باعث شده که در حال حاضر منابع آموزشی بسیار زیادی برای این زبان برنامه نویسی وجود داشته باشد. برای مثال در زبان فارسی یکی از معتبر‌ترین دوره‌های جاوا اسکریپت؛ آموزش جاوا اسکریپت سایت سکان آکادمی است. در کنار این موضوع شما می‌توانید انجمن‌های برنامه نویسی بسیار زیادی برای جاوا اسکریپت پیدا کنید، انجمن‌هایی که هر سوال برنامه نویسی که داشته باشید را در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخ خواهند داد.

جمع‌بندی

با توجه به دلایل ذکر شده، می‌توان به این نتیجه رسید که یادگیری جاوا اسکریپت یکی از بهترین انتخاب ها برای شروع یادگیری برنامه نویسی و همین طور پیدا کردن یک شغل مناسب است. شما هم می توانید با توجه به سطح خود، دوره‌ی آموزش جاوا اسکریپت پایه و یا پیشرفته را از قسمت آکادمی انتخاب و شروع به یادگیری کنید و یا اگر می‌خواهید مسیر یک برنامه نویس فرانت اند را در پیش بگیرید؛ در کارراهه برنامه نویس فرانت اند شو شرکت کنید تا به کمک یک نقشه‌ی راه کامل، بتوانید در کمترین زمان ممکن، به عنوان یک برنامه نویس Front End استخدام شوید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon