نسخۀ سوم زبان اسکرچ به طور رسمی منتشر شده است که علاوه بر ویژگیهای نسخههای پیشین، یکسری قابلیت دیگر نیز به آن افزوده شده است به طوری که میتوان گفت که Scratch 3.0 نسل بعدی از این زبان برنامهنویسی است و به گونهای طراحی شده تا کودکان و به طور کلی علاقمندان به کدنویسی بتوانند از هر پلتفرمی با این زبان برنامهنویسی کار کنند (لازم به یادآوری است که پروژههای نوشتهشده با نسخههای قبلی این زبان به همان روال گذشته و از طریق آدرسهای پیشین در دسترس هستند.)
برخی از مهمترین فیچرهای Scratch 3.0
امکان استفاده از چندین به اصطلاح Sprite متفاوت از جمله شاخصترین قابلیتهای این نسخه از اسکرچ است مضاف بر اینکه قابلیت استفاده از پسزمینهها و صداهای متفاوت در پروژههای اسکرچ با امکان ضبط و ویرایش آنها نیز فراهم شده است. ویژگی جدید افزونههای مربوط به لایبرری این زبان به منظور افزودن بلوکهای جدید ارائه شده است به طوری که در این قسمت نیز میتوان کد مد نظر خود را در قالب بلوکهای جدید به برنامه اضافه کرد و بدین ترتیب امکان توسعهٔ سرویسهای سختافزاری و نرمافزاری بیشتری را خواهیم داشت.
همچنین امکان جدیدی به ادیتور اسکرچ نسخهٔ سوم افزوده شده است و آن هم اینکه کودکان از طریق آن میتوانند مجموعهای از بلوکهای مد نظر خود را به عنوان افزونه در پروژۀ اسکرچ اضافه کرده و با آن کار کنند که به عنوان مثال میتوان افزونههایی به منظور برنامهنویسی دیوایسهای فیزیکی همچون کیتهای رباتیک را نام برد به علاوه اینکه امکان تبدیل سورسکد مربوط به بلوکهای اپلیکیشن به کد متنی نیز در این ادیتور فراهم شده است (جهت شروع یادگیری زبان برنامهنویسی اسکرچ میتوانید به دورۀ آموزش اسکرچ در سکان آکادمی مراجعه نمایید.)