مقایسه‌ای مابین وب‌گردی میان جوانان و مسن‌ترها

مقایسه‌ای مابین وب‌گردی میان جوانان و مسن‌ترها

تفاوت نسل‌ها در زمینه‌های مختلف همواره مورد بحث بوده است. نسل‌های مختلف دارای سبک زندگی، ارزش‌ها، علائق و انتظارات متفاوتی هستند و این تفاوت‌ها بر نحوهٔ وب‌گردی ایشان نیز تأثیرگذار است و از همین روی کارشناسان خبره در زمینهٔ وب باید این تفاوت‌ها را تشخیص داده و بر طبق نیازهای مخاطبان، محتوای متناسب با آن‌ها را ارائه دهند.

برای درک بهتر عادات هر نسل و یافتن عادات مشترک نسل‌های مختلف، متخصصین به بررسی بیش از 1200 نفر پرداختند و آن‌ها را به سه گروه تقسیم‌بندی کردند که عبارتند از:

- گروه جوانان (سنین 20 تا 38)
- گروه میانسالان (سنین 38 تا 50)
- و گروه سالخوردگان (سنین 51 تا 69)

نتایج این بررسی، تفاوت‌ها و شباهت‌های نسل‌های مختلف را در استفاده از وب آشکار می‌سازد که در ادامه نتایج این بررسی را بررسی خواهیم کرد.

سالخوردگان در صبح زود و ظهر، جوانان و میانسالان در اواخر شب وب‌گردی می‌کنند
بررسی کاربران مختلف نشان داد که جوان‌ترها بیش از سالخوردگان به دیوایس‌های دیجیتالی خود وابسته هستند. نتایج نشان داد بیش از ٪30 از جوانان و میانسالان معمولاً بین ساعت 8 شب تا نیمه‌شب وب‌گردی می‌کردند در حالی که حدود ٪40 از سالخوردگان بین ساعت 5 صبح تا ظهر آنلاین بودند. همچنین ساعات اوج وب‌گردی سالخوردگان بین ساعات 9 صبح تا ظهر بود و ٪20 از مصاحبه‌شوندگان در این زمان آنلاین بودند که این رقم حدوداً ٪30 بیشتر از آمار مربوط به جوانان و میانسالان بود. همچنین بیشتر مصاحبه‌شوندگان دوست نداشتند که در اواخر شب آنلاین باشند و آمار وب‌گردی در این ساعات برای تمامی گروه‌ها کمتر از ٪10 بود. 

سالخوردگان ترجیح می‌دهند از تبلت برای وب‌گردی استفاده کنند
در این تحقیق، از میان دستگاه‌های مختلف، کامپیوتر بیشترین طرفدار را در میان نسل‌های مختلف داشت و مشخص شد که بیش از ٪35 افراد از نسل‌های مختلف از لپ‌تاپ استفاده می‌کنند و کامپیوترهای شخصی (PC) در مرتبهٔ دوم قرار می‌گیرند ولی در مورد دستگاه‌های پرتابل، هر کدام از نسل‌ها دستگاه‌های مختلفی را ترجیح می‌دادند بدین صورت که بیش از ٪25 از جوانان ترجیج می‌دادند تا از گوشی همراه استفاده کنند و از میان کسانی که از تبلت استفاده می‌کردند، نزدیک به ٪40 آن‌ها از گروه سالخوردگان بودند. 

همچنین بیش از ٪50 از افرادی که استفاده از گوشی همراه را به دستگاه‌های پرتابل دیگر ترجیح می‌دادند جوانان بودند، ٪43 از استفاده‌کنندگان از لپ‌تاپ سالخوردگان بودند که این رقم ٪20 بیشتر از جوانان بود (جوانان حدود ٪115 بیش از سالخوردگان از گوشی همراه استفاده می‌کردند.)

محتوای مورد علاقهٔ هر سه نسل یکسان است
با وجود تفاوت نسل‌ها در استفاده از دستگاه‌های مختلف برای وب‌گردی، محتوای مورد علاقهٔ هر سه نسل در چهار دستهٔ زیر خلاصه می‌شد که به نوعی در میان نسل‌های مختلف یکسان بود:

- مقالات
- تصاویر
- تالارهای گفتگو 
- کتاب‌های الکترونیکی

محتوایی که هیچ‌کدام از نسل‌ها علاقه‌ای به آن‌ها نداشتند عبارت بود از فلیپ‌بوک‌ها، اسلایدشِرها و وبینار. موضوعات مورد علاقهٔ سالخوردگان محدود بود ولی موضوعات مورد علاقهٔ جوانان دارای تنوع زیادی بود و در یک کلام، تمامی نسل‌ها ترجیح می‌داند تا محتوای وب به صورت لیست، اینفوگرافی و راهنماهای کاربردی ارائه گردد. اگرچه محتوای مورد علاقهٔ تمامی نسل‌ها یکسان بود، ولی میزان علاقهٔ هر نسل تفاوت داشت به طوری که:

- حدوداً ٪19 از جوانان تمایل زیادی به تکنولوژی داشتند (یعنی ٪71 بیشتر از سالخوردگان)
- حدوداً ٪18 و ٪12 از سالخوردگان به ترتیب به اخبار جهان و سیاست علاقه داشتند به طوری که سالخوردگان ٪120 بیشتر از جوانان مطالب سیاسی را می‌خواندند.
- حدوداً ٪13 از میانسالان به موضوعات زندگی سالم علاقمند بودند و علائق بعدی آن‌ها امور مالی و مسائل مربوط به خانواده بود.
- مُد در پایین‌ترین سطح علاقمندی جوانان قرار داشت در حالی که برای میانسالان و سالخوردگان علاوه بر مُد، محیط زیست نیز در پایین‌ترین سطح علاقمندی ایشان قرار گرفته بود.

به طور کلی، جلب رضایت تمامی کاربران کار نسبتاً دشواری است اما همواره راه‌هایی را می‌توان یافت که از آن طریق بشود محتوایی تولید کرد که نظر مساعد گروه‌های سنی مختلف را جلب کند. به نظر شما در فضای وب فارسی چگونه می‌توان از یکسو پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها را با دنیای تکنولوژی آشتی داد و پای ایشان را نیز به وب باز کرد و از سوی دیگر محتوایی تولید کرد که علاوه بر مفید بودن، بتواند گروه‌های سنی مختلف را به خود جذب کند؟ نظرات، دیدگاه‌ها و تجربیات خود را با سایر کاربران سکان آکادمی به اشتراک بگذارید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon