فرآیند طراحی تجربه کاربری در 6 مرحله

فرآیند طراحی تجربه کاربری در 6 مرحله

طراحی تجربه کاربری چیست؟

تجربه کاربری ارزشی است که شما هنگام استفاده از محصول خود به کاربر ارائه می دهید.

"طراحی تجربه کاربری (UXD یا UED) فرایند افزایش رضایت کاربر از یک محصول به وسیله بهبود کاربردپذیری و دسترسی پذیری آن محصول است."

توسعه ی تجربه کاربری برای افزایش رضایت مشتری مسئولیت یک شخص یا تیم نیست، بلکه چشم انداز یک شرکت است.

چرا تجربه کاربری اهمیت دارد؟

"طراحی(Design) فقط این نیست که چگونه به نظر می رسد و چه حسی می دهد. طراحی درباره ی این است که چگونه کار می کند." - Steve Jobs.

طراحی عالی تجربه کاربری نه تنها محصول شما را برجسته و تبلیغ می کند، بلکه به بخش کلیدی ایجاد و افزایش اعتماد به نفس مشتری تبدیل شده است.

یک محصول عالی یا محتوای جذاب، ولی فاقد تجربه کاربری خوب ممکن است توانایی سازمان شما را برای دستیابی به اهداف تجاری خود تحت تأثیر قرار دهد.

بهترین رویکرد به طراحی تجربه کاربری

طراحی تجربه کاربری خوب همیشه بخشی از فرایند توسعه ی محصول است. شما با کاربران خود ارتباط برقرار می کنید تا ترکیبی منحصر به فرد از ساختار، محتوا و تجربه کاربری ایجاد کنید که از طریق روش های کارامد، اهداف مورد نیاز را تحقق بخشند.

"عامل اصلی موفقیت شما در این واقعیت نهفته است که شما کاربر خود را در مرکز فرایند طراحی خود در نظر بگیرید."

این رویکرد به شما امکان می دهد طرح هایی تمیز، ساده، شهودی، انعطاف پذیر و درگیرکننده ایجاد کنید و یک تجربه کاربری ناب را به کاربران خود ارائه دهید، که در نتیجه شما را از رقبای تان متمایز می کند.

فرایند طراحی تجربه کاربر

فرایند طراحی تجربه کاربری روشی تکرار شونده است که به شما کمک می کند تا به طور مداوم طرح های خود را بهبود بخشیده و صیقل دهید. در این فرایند، هنگام ارزیابی طرح های خود در هر مرحله، به طور مکرر مراحل مختلف را طی می کنید.

هر مرحله شامل ذینفعان مربوطه در سازمان شما است، که در این فرایند مشارکت می کنند تا محصولات شما را بسیار کارآمد و کاربردپذیر کنند.

روند طراحی شامل شش مرحله است. 

مراحل طراحی UX
مراحل طراحی UX

در زیر جزئیاتی آورده شده است که ذینفعان پروژه، فعالیت های انجام شده و نتایج حاصل شده در هر مرحله از فرایند طراحی را نشان می دهد.

1. درک کردن (Understand)

هدف طراحی، خلق راه حل برای مشکلات کاربران است. برای ارائه ی راه حل، ابتدا باید مشکل را درک کنید.

"قبل از شروع کار طراحی، به تیم طراحی خود اجازه دهید الزامات را به وضوح درک کنند."

برای تجزیه و تحلیل نیازمندی ها، ضمن مشاهده ی کاربران در محیط واقعی، از روش های استاندارد تحقیق کاربر، از جمله مصاحبه های متنی و فردی بهره ببرید.

جلسات طوفان فکری را با کاربران و مشتریان بالقوه ی خود برگزار کنید و محصولات موجود خود را (در صورت وجود) به آن ها نشان دهید و سپس بازخورد ها و نظرات آن ها را ثبت کنید.

مدیر تجاری، نقشی در سازمان است که به طور مستقیم با مشتری در ارتباط است و نیازمندی را از آن ها می گیرد. تیم طراحی می تواند برای درک کاربران و نیازهای آن ها، از نزدیک با مدیر تجاری (یا همان فروش) همکاری کند.

این دانش در مورد کاربر و محیط وی به شما کمک می کند طراحی خود را در مسیر روشنی پیش ببرید.

"برای اینکه یک طراح عالی باشید، باید کمی عمیق تر به چگونگی تفکر و رفتار  مردم نگاه کنید." - Paul Boag

ذینفعان

  • تیم طراحی
  • مدیر کسب و کار
  • مدیر محصول

فعالیت ها

  • برای درک هر چه بیشتر کاربران، به محیط آن ها بروید و آن ها را مشاهده و با آن ها صحبت کنید.
  • همچنین نیازمندی های آن ها را تجزیه و تحلیل کنید.
  • و در آخر پرسونا ها را طبق اطلاعات بدست آمده تعریف کنید.

نتایج

  • ایجاد کردن پرسونا ها
  • ایجاد کردن داستان های کاربر
  • ایجاد کردن سفر و جریان های کاربر
پرسونای کاربر(User Persona)
پرسونای کاربر(User Persona)
جریان کاربر(‌User Flow)
جریان کاربر(‌User Flow)

2. تحقیق کردن (Research)

تحقیق گامی اساسی برای طراحی تجربه کاربری است.

تیم طراحی، کار تحقیقاتی خود را برای بررسی چگونگی کار دنیای خارج بر روی چنین ویژگی هایی انجام می دهد. 

شریف امین، طراح محصول، تحقیق را، تجزیه و تحلیل رقابتی تجربه کاربری نامید. وی سه هدف از این تحلیل را برشمرد:

  • درک شرایط رقابت در بازار
  • کسب اطلاعات درباره ی حوزه ی کسب و کارمان
  • الهام و ایده گرفتن از رقبا

آخرین روندهای رابط کاربری، اصول طراحی و دستورالعمل های تجربه کاربری موجود را تحت نظر داشته باشید. در حین انجام تحقیق، به فکر چیدمان ها و گزینه های احتمالی باشید تا تجربه ی مورد نظر را ارائه دهید.

ذینفعان

  • تیم طراحی

فعالیت ها

  • مطالعه رویکردهای رقبا
  • تحقیق درباره ی ویژگی های مشابه در جهان واقعی
  • تجزیه و تحلیل آخرین الگوها، اصول و قواعد طراحی
  • مدنظر  قرار دادن دستورالعمل های تجربه کاربری

نتایج

  • دسته ای از ایده ها و متریال هایی که می توانید بر اساس آن ها کار طراحی واقعی خود را انجام دهید.
ایده های مرتبط با ویژگی مورد نیاز را جمع آوری کنید
ایده های مرتبط با ویژگی مورد نیاز را جمع آوری کنید

3. طرح اولیه (Sketch)

این مرحله شامل تعیین رابط کاربری براساس ویژگی مورد نیاز است. تیم طراحی این مرحله را که برپایه دو مرحله ی قبل است، انجام می دهد. برای به اشتراک گذاشتن ایده های خود با ذینفعان، چند طرح کاغذی و وایرفریم بکشید. این مرحله خود یک فرایند تکرار شونده است.

"طراحی این نیست که شما فقط چیزی را خلق کنید و شروع به استفاده از آن کنید. رسم کنید و طرح بزنید و دوباره و دوباره طراحی کنید، سپس یک تجربه منحصربه‌فرد ایجاد می کنید. "

آزمایش و ارزیابی وایر فریم ها بخشی از این مرحله است. تیم طراحی برای به دست آوردن بازخورد، ماکاپ های اولیه را برای اشتراک گذاری با ذینفعان ایجاد می کند.

در طول این فرایند، این مهم است که هدف خود را در ذهن داشته باشید - برای به دست آوردن رضایت کاربر نهایی، یک طرح کاربردپذیر بسازید.

ذینفعان

  • تیم طراحی
  • مدیران محصول
  • کارشناسان فنی

فعالیت ها

  • خلق ایده و طرح های اولیه
  • برگزاری جلسات طوفان فکری با ذینفعان برای گرفتن بازخوردهای آنها از دیدگاه فنی
  • بازطراحی و تست کردن طرح های اولیه با همکاری ذینفعان

نتایج

  • طرح های اولیه (Sketch)
  • وایر فریم ها (Wireframes) و ماکاپ ها (Mockup)
  • جریان های کاربر (User flow)
طراحی وایرفریم
طراحی وایرفریم

4. طراحی کردن (Design)

اکنون طراحی رابط کاربری مورد نیاز را نهایی کرده اید، مرحله ی بعدی، کار روی گرافیک نهایی طرح است.

تهیه و به اشتراک گذاشتن مشخصات طراحی (دستورالعمل ها، رنگ ها، تایپوگرافی، آیکون ها) با تیم توسعه نیز بخشی از این مرحله است.

ذینفعان

  • تیم طراحی
  • مدیران محصول
  • مدیر کسب و کار
  • کارشناسان فنی

فعالیت ها

  • طراحی تصاویر و محتوای گرافیکی رابط کاربری
  • تعریف زمینه (Theme)، مشخصات و دستورالعمل های نهایی لازم برای اجرا
  • طراحی آیکون ها
  • جلساتی با ذینفعان برای گرفتن بازخوردهای آن ها از نظر تجاری و فنی

نتایج

  • طراحی تصاویر
  • مشخصات دقیق طراحی مانند رنگ، تایپوگرافی، دستورالعمل ها
  • آیکون ها
طراحی تصاویر به دنبال موضوع و سبک - برنامه Windows 8 Box
طراحی تصاویر به دنبال موضوع و سبک - برنامه Windows 8 Box

5. اجرا کردن(Implement)

از آن جایی که تیم فنی، از مراحل اولیه ی فرایند در جریان پروژه قرار دارند، می توانند تا زمانی که مراحل طراحی در حال انجام است، صفحاتی که طراحی آن ها به اتمام رسیده را پیاده سازی کنند.

از آنجایی که در فاز توسعه، احتمال اینکه نیاز مند ایجاد تغییراتی در طراحی باشیم وجود دارد، بهتر است تیم طراحی برای کمک به فاز توسعه، در این مرحله نیز شرکت کند.

ذینفعان

  • تیم توسعه
  • تیم طراحی

فعالیت ها

  • اجرای طرح توسط تیم های فنی

نتایج

  • توسعه دادن طرح نهایی توسط تیم توسعه

6. ارزیابی کنید (Evaluate)

پس از اینکه طرح نهایی به مرحله اجرا رسید، می توان محصول نهایی را براساس چند عامل ارزیابی کرد:

  • آیا سیستم قابل استفاده است؟
  • آیا استفاده از آن برای کاربر نهایی آسان است؟
  • آیا انعطاف پذیر است و ایجاد تغییر  در  آن آسان است؟
  • آیا راه حل مطلوبی برای مشکلات کاربر ارائه می دهد؟
  • آیا این محصول به دلیل تجربه ای که ارائه می دهد، از اعتبار کافی برای جلب نظر کاربران برخوردار است؟

"تیم طراحی، محصول را از نظر جریان و تجربه کاربری اعتبار سنجی می کند و مناطقی را که نیاز به بهبود دارند شناسایی می کند."

ذینفعان

  • تیم طراحی
  • مدیران محصول

فعالیت ها

  • بررسی محصول از لحاظ جریان و تجربه کاربری
  • مقایسه پیاده سازی محصول نهایی با طرح نهایی

نتایج

  • دریافت بازخوردهای  کاربران
  • تهیه مستند ها و گزارش ها حاصل از ارزیابی های انجام شده
  • مشخص شدن نقاط قابل بهبود در طراحی

پس از آخرین مرحله، روند تکرار می شود و بسته به تغییرات مورد نیاز، ممکن است به مرحله 2، 3 یا 4 بروید. این فرایند تا رسیدن به تجربه مطلوب و رضایت مشتری ادامه می یابد.

نتیجه گیری

تجربه کاربری شگفت انگیز را فقط می توان با پیروی از یک فرایند طراحی تکرارشونده فراهم کرد.

همه ذینفعان اصلی شرکت شما با انجام وظایف خود در روند کار شرکت می کنند. این تنها راهی است که می توانید کاربران موجود خود را حفظ کرده و کاربران جدیدی را در این دنیای رقابتی جذب کنید.

امیدواریم که این مقاله براتون مفید بوده باشد. نظرات شما، موجب دلگرمی ما خواهد بود.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon