دولوپرهای تازه‌کار چگونه باید در مورد حقوق درخواستی خود مذاکره کنند؟

دولوپرهای تازه‌کار چگونه باید در مورد حقوق درخواستی خود مذاکره کنند؟

هر دولوپر تازه‌ٔکاری پس از مدتی مهارت‌آموزی و تجربه‌اندوزی باید خود را آماده ورود به بازار کار کرده و شروع به کسب درآمد کند که در همین راستا نیاز است تا از این موضوع آگاهی داشته باشد که چگونه و به چه شکلی باید در مورد حق‌الزحمهٔ درخواستی خود مذاکره کند.

اگر دولوپری هستید که هنوز آن‌‌طور که باید و شاید به شکلی جدی وارد بازار کار نشده‌اید و نخستین تجربه‌های کاری خود را پشت سر می‌گذارید، زیاد در مورد تعیین دستمزد خود عجله به خرج ندهید و در نظر داشته باشید که اولین دستمزد شما قرار نیست تا برای همیشه ثابت باقی بماند و از همین روی نیاز است تا در مورد اولین دستمزد خود ملاحظاتی داشته باشید تا هم خودتان راضی باشید و هم بتوانید کارفرما را متقاعد کنید که در ادامه نکاتی را مطرح خواهیم کرد که در چانه‌زنی برای تعیین اولین دستمزد کاربردی هستند.

انتظارات نامعقول نداشته باشید
سریع‌ترین راه برای اینکه کارفرما شما را از کار بیکار کند این است که انتظارات و درخواست‌های نامعقول داشته باشید! بنابراین اگر می‌خواهید کارفرما شما جدی بگیرد و روی ادامهٔ همکاری با شما حساب کند، برای اولین دستمزد خود هرگز تقضاهای خیلی زیاد و خارج از عرف دستمزدهای بازار نداشته باشید.

برای اینکه پا را فراتر از محدودهٔ معقول دستمزدها نگذارید، باید قبل از اولین مصاحبهٔ شغلی با کارفرمای آیندهٔ خود، حساب همه‌ چیز را بکنید و اطلاعات کاملی از محدودهٔ معمول دستمزدها به‌ دست آورید. در مورد تمام‌وقت یا نیمه‌وقت بودن کار مورد نظر و یا اینکه آیا دستمزد مشخص و ثابتی برای آن عنوان شغلی در نظر گرفته شده یا نه نیز از کارفرما سؤال کنید.

سؤالاتی از این دست در نهایت برای شما مشخص خواهد نمود که آیا دستمزد شغلی که قرار است در آن مشغول به کار شوید ثابت است یا توافقی و قابل مذاکره؟ اگر دستمزد ثابتی در نظر گرفته شده، جایی برای چانه‌زنی نیست که یا باید همان مقدار را بپذیرید و مشغول به کار شوید و یا نپذیرید و به دنبال کار دیگری بروید اما اگر دستمزدی از قبل تعیین نشده و کارفرما به‌ دنبال توافق با شما است، سعی کنید خود را جای کارفرما بگذارید، عاقلانه عمل نموده و مبالغ عجیب‌وغریبی مطرح نکنید.

دستمزد فعلی خود را در نظر بگیرید
یکی از مهم‌ترین مواردی که در مذاکره برای میزان دستمزد خود می‌توانید مطرح کنید،‌ میزان دستمزد فعلی شما است به طوری که برای اغلب کارفرماها پذیرفتنی است تا دستمزد اندکی بیش از دستمزد فعلی و یا حداقل برابر با آن‌ را برای شما در نظر گیرند (البته گاهی نیز می‌توان امنیت شغلی و آینده‌ای تضمینی را به دستمزد بالاتر ترجیح داده و بپذیرید که با دستمزد پایین‌تری مشغول به کار شوید.)

بزرگی و شهرت شرکت‌ها را در نظر بگیرید
بزرگ و یا کوچک بودن شرکت‌،‌ شهرت و محبوبیت آن‌ و حتی مکان قرار گرفتنش مد نظر می‌تواند تأثیر مستقیمی بر میزان دستمزد دریافتی داشته باشد. در شرکت‌های بزرگ معمولاً رده‌ها و عناوین شغلی مشخصی تعریف شده است و برای هر ردهٔ شغلی حداقل و حداکثر درآمدی در نظر گرفته شده به طوری که مثلاً ممکن است شما با عنوان شغلی مهندس نرم‌افزار جونیور وارد شرکتی شوید و بسته به تلاش و توانایی خود، روی مبلغی بین حداقل و حداکثر دستمزد به توافق برسید اما با افزایش مهارت‌ها و دانش خود و پس از گذشت یک الی دو سال، می‌توانید در همین عنوان شغلی به سطح بالاتری ارتقاء یافته و به این ترتیب از میزان دستمزد بالاتری برخوردار شوید.

در شرکت‌های کوچک به خصوص استارتاپ‌ها عناوین شغلی و سِمت‌ها معمولاً معنا و مفهوم خاصی ندارند! مثلاً اگر به‌ عنوان یک دولوپر تازه‌کار وارد یکی از این کسب‌وکارها شوید، راحت‌تر می‌توانید برچسب نه‌ چندان دلچسب تازه‌کار را از عنوان شغلی خود حذف نمایید اما در عین حال در شرکت‌های کوچک میزان دستمزدها ارتباط مستقیمی با عنوان شغلی و سِمت پرسنل ندارد و از همین روی، همان‌طور که قبلاً اشاره نمودیم، در این شرکت‌های نوپا راحت‌تر می‌توانید عناوین شغلی بالاتری را به خود اختصاص دهید اما نمی‌توانید انتظار داشته باشید صرفاً با تغییر عنوان شغلی، دستمزد شما نیز به همان درجه از اهمیت تغییر قابل‌ملاحظه‌ای داشته باشد.

گاهی نیز کسب‌وکارهای کوچک‌تر و استارتاپ‌ها توسط شرکت بزرگ‌تری خریداری شده و در آن ادغام می‌شوند که در این‌گونه موارد شرکت جدید سعی می‌کند تا عناوین شغلی قبلی را با عناوین جدید تطبیق دهد که بدین ترتیب که اگر در شرکت قبلی و‌ب‌ دولوپر تازه‌کاری بوده باشید، در شرکت جدید عنوان شغلی مهندس نرم‌افزار سطح یک یا دو را دریافت خواهید نمود (البته این نوع تقسیم‌بندی کاملاً قراردادی است و بسته به شرکت، می‌تواند متفاوت باشد.)

بنابراین هرچند که عناوین شغلی در شرکت‌های کوچک اهمیت چندانی ندارند، اما اگر بخت با شما یار باشد و شرکتی که در آن مشغول کار هستید در یک شرکت بزرگ‌تر ادغام شود،‌ آنگاه هرچه عنوان شغلی شما در شرکت قبلی بالاتر بوده باشد، در شرکت جدید نیز عنوان شغلی بهتر و البته دستمزد بالاتر و بهتری دریافت خواهید نمود.

در اینجا نیاز است تا در مورد حال و هوای کار در استارتاپ‌ها بیشتر توضیح دهیم. در یک کلام، فضای کاری برای دولوپرها در یک استارتاپ کاملاً متفاوت از فضای کاری در سایر شرکت‌ها است. وقتی که تصمیم می‌گیرد در یک استارتاپ مشغول به کار شوید، می‌بایست به‌ قول معروف «پیه یکسری چیزها را به تن خود بمالید!» به‌ عبارت دیگر، فضای کاری در استارتاپ‌ها بدین شکل است اصلاً شرح وظایف مشخصی برای اعضاء وجود ندارد به طوری که مثلاً اگر یک برنامه‌نویس بک‌اند باشید که در استارتاپی مشغول به‌ کار شده‌اید و شرایط ایجاب کند که نیاز به یک فرانت‌اند دولوپر باشد، علیرغم اینکه شما تخصصی در این کار ندارید، ممکن است از شما خواسته شود تا کد فرانت‌اند هم بزنید!

در ارتباط با حقوق و مزایا هم کار کردن در یک استارتاپ به‌ مراتب تفاوت‌تر از کار در یک شرکت جاافتاده است به طوری که مثلاً اکثر استارتاپ‌ها امکان بیمه کردن اعضای خود را حداقل در سال‌های اول ندارند مضاف بر اینکه حقوق‌ها آن‌قدر بالا نیست که با انتظارات افراد جویای کار مطابقت داشته باشد! با در نظر گرفتن این شرایط، کار کردن در استارتاپ‌ها به درد کسانی می‌خورد که یا سهام‌‌دار استارتاپ بوده و یا صرفاً به‌ دنبال کسب تجربه باشند.

تأثیر کار بر زندگی شخصی خود را در نظر بگیرید
اگر دولوپری هستید که قصد همکاری با شرکتی برای مدت زمانی نسبتاً طولانی دارید، باید تأثیر آن کار بر زندگی خود را نیز مد نظر قرار دهید به طوری که شرایط کاری، میزان استرس، ساعات کاری و ... را در یک کفهٔ ترازو و از سوی دیگر آرامش، راحتی، سلامت جسمی و روحی، درآمد و ... را در کفهٔ دیگر قرار دهید و سپس در مورد پذیرفتن یا نپذیرفتن این پیشنهاد شغلی فکر کنید.

همچنین در مورد لزوم حضور فیزیکی در دفتر کار و یا امکان انجام کار به صورت دورکاری نیز با کارفرمای خود مذاکره نمایید چرا که دورکاری معمولاً سبب می‌شود تا در وقت و هزینهٔ خود صرفه‌جویی نموده و زمان خود را بهتر مدیریت کنید. به‌ عبارت دیگر، می‌توانید بیشتر در کنار خانواده باشید و هچمنین این امکان را خواهید داشت تا شرایط محیط را با نیازها و علائق خود هماهنگ نمایید (در همین راستا، توصیه می‌کنیم مقاله‌ای تحت‌ عنوان تأثیر اولین شغل در شکل‌گیری DNA شما. دقت کنید! را نیز مطالعه نمایید که احتمال دارد شما را در انتخاب یک شرکت نرم‌افزاری حرفه‌ای راهنمایی نماید.)

به نخستین موقعیت‌های شغلی خود به چشم سرمایه‌گذاری نگاه کنید
دو موقعیت شغلی را در نظر بگیرید که در یکی از آ‌ن‌ها امکان یادگیری، رشد و ارتقاء سطح مهارت برای شما فراهم است اما دستمزد پایین‌تری دارد و در موقعیت شغلی دوم هیچ یادگیری، رشد و آموزشی اتفاق نخواهد افتاد اما در عوض دستمزد بالاتری دارا است. در چنین شرایطی، اگر موقعیت دوم را برگزینید از جهاتی در حق خود جفا نموده‌اید زیرا نخستین موقعیت‌های شغلی شما نه صرفاً موقعیتی برای کسب درآمد آنی، بلکه موقعیتی برای سرمایه‌گذاری طولانی‌مدت بر روی توانایی‌ها و مهارت‌های شما است و از همین روی فقط به میزان دستمزد یک موقعیت شغلی فکر نکنید زیرا با گذر زمان در خواهید یافت که رشد،‌ یادگیری، تجربه‌اندوزی و توسعهٔ مهارت‌ها ارزشی به‌ مراتب بیشتر از درآمد آنی برای یک برنامه‌نویسی که قصد دارد حرفه‌ای شود خواهد داشت.

در این مقاله پنج مورد از نکاتی که در مواجهه با نخستین موقعیت‌های شغلی خود باید در نظر داشته باشید را مطرح نمودیم و حال نوبت به نظرات شما می‌رسد تا تجربیات خود را به اشتراک بگذارید. اگر یک دولوپر تازه‌کار هستید، چه مواردی را برای تعیین دستمزد خود در نظر می‌گیرید و اگر سال‌ها تجربه دارید و به‌ اصطلاح مویی در این راه سفید کرده‌اید، اکنون چه مواردی را در انتخاب موقعیت‌های شغلی بعدی مهم و تأثیرگذار می‌دانید؟ نظرات، دیدگاه‌ها و تجربیات خود را با سایر کاربران سکان آکادمی به اشتراک بگذارید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon