خالق جاوااسکریپت را بیشتر بشناسید

خالق جاوااسکریپت را بیشتر بشناسید

برندان آیک (Brendan Eich) (زاده ۴ ژوئیه ۱۹۶۱) یک تکنولوژیست آمریکایی و خالق زبان برنامه‌نویسی جاوااسکریپت است. او پروژه موزیلا، بنیاد موزیلا و شرکت موزیلا را تأسیس کرد و به عنوان مدیر فنی شرکت موزیلا و مدت کوتاهی به عنوان مدیر اجرایی آن خدمت کرد. او در حال حاضر مدیر عامل شرکت نرم افزاری Brave است.

Brendan Eich, father of JAVASCRIPT

از تولد تا استخدام در NETSCAPE

برندان آیک در شهرهای پیتسبورگ (Pittsburgh)، گیترزبورگ (Gaithersburg)، مریلند (Maryland) و پالو آلتو (Palo Alto) بزرگ شد. او در دبیرستان الوود پی کابرلی (Ellwood P. Cubberley) تحصیل کرد و در سال 1979 فارغ التحصیل شد. آیک مدرک لیسانس خود را در رشته ریاضیات و علوم کامپیوتر در دانشگاه سانتا کلارا (Santa Clara) کالیفرنیا دریافت کرد. او مدرک کارشناسی ارشد خود را در سال 1985 از دانشگاه ایلینویز (Illinois) در اوربانا-شامپین (Urbana-Champaign) دریافت کرد.

Brendan Eich

آیک کار خود را در شرکت سیلیکون گرافیکس (Silicon Graphics) آغاز کرد و به مدت هفت سال روی سیستم عامل و کد شبکه کار کرد. او سپس به مدت سه سال در بخش مهندسی سیستم های MicroUnity  روی نوشتن میکروکرنل و کد DSP و انجام اولین پورت MIPS R4000 از GCC کار کرد.

NETSCAPE و JAVASCRIPT

او در آوریل 1995 در شرکت ارتباطاتNetscape  کار خود را آغاز کرد. Netscape اولین مرورگر گرافیکی موفق در تاریخ محاسبات بود. این مرورگر به Netscape Navigator با ترکیبی از مرورگر و سرور معروف بود. 

در واقع در سال 1995، مرورگرها این پتانسیل را داشتند که به توسعه دهندگان اجازه دهند به کاربران هر پلتفرمی مانند ویندوز، مک یا لینوکس دسترسی پیدا کنند، اما برای این کار نیاز به یک زبان برنامه نویسی بود. چیزی که Netscape  واقعا می خواست، زبانی بود که بتواند تکمیل کننده Java باشد و حتی برنامه نویسان مبتدی نیز بتوانند از آن استفاده کنند، درست مانندVisual Basic  مایکروسافت. با این حال، برای عملکردهایی که آنها نیاز داشتند، HTML کافی نبود، و بنابراین تصمیم گرفته شد که مسیر دشوارتری را با ایجاد یک زبان جدید در پیش بگیرند.

Netscape Communications Corporation

برندان آیک، فقط 34 سال سن داشت که در آوریل 1995 وارد شرکت ارتباطات Netscape  شد و در ابتدا مأمور شد تا زبان برنامه نویسی کاربردی Scheme که در دهه 1970 اختراع شد و بیشتر به صورت آکادمیک گسترده شده بود، را در مرورگرNetscape  قرار دهد. با این حال، در نهایت، مافوق های برندان بر روی ساخت زبانی که سینتکس آن بیشتر شبیه جاوا باشد، اتفاق نظر داشتند و برندان را مأمور ایجاد این زبان برنامه‌نویسی کردند. اولین نسخه از این زبان تنها در 10روز توسط برندان ساخته شد. تا اینکه زمان انتشار Navigator 2.0 Beta با استفاده از این زبان مشخص شد و نام Mocha را برای این زبان انتخاب کردند، اما در سپتامبر 1995 به LiveScript و بعداً از آن در دسامبر همان سال به جاوااسکریپت تغییر نام دادند.

JavaScript

یکی از دلایل اصلی استخدام برندان در شرکت Netscape این بود که برندان در ایجاد زبان های برنامه نویسی اصلاً تازه کار نبود. در واقع، در دوران تحصیل و سپس در دوره ای که در Silicon Graphics گذراند، برخی از زبان ها را حتی برای سرگرمی به وجود می آورد.

زبان جاوااسکریپت که توسط برندان آیک ایجاد شده است، با بیش از 10 میلیون توسعه دهنده تا سال 2018، به یکی از پرکاربردترین زبان ها توسط برنامه نویسان وب سمت کلاینت تبدیل شده است و آن را به پرکاربردترین زبان در جهان تبدیل کرده است.

MOZILLA

در اوایل سال 1998، آیک پروژه موزیلا را با کمک جیمی زاوینسکی (Jamie Zawinski) و چند نفر دیگر تأسیس کرد و وب‌سایت mozilla.org را که برای مدیریت مشارکت‌های منبع باز (open-source) به کد منبع Netscape بود، ایجاد کرد. او به عنوان معمار ارشد به موزیلا خدمت کرد. AOL در سال 1999 Netscape را خریداری کرد. پس از اینکه AOL واحد مرورگر Netscape را در جولای 2003 تعطیل کرد، آیک به توسعه بنیاد موزیلا پرداخت.

در آگوست 2005، پس از خدمت به عنوان تکنسین اصلی و عضویت در هیئت مدیره بنیاد موزیلا، آیک مدیر فنی شرکت تازه تاسیس موزیلا شد که به معنای بازوی سود دهی بنیاد موزیلا بود.

در 24 مارس 2014، آیک به عنوان مدیر عامل شرکت موزیلا ارتقا یافت. گری کواچ (Gary Kovacs)، جان لیلی (John Lilly) و آلن سیمینف (Ellen Siminoff) پیش از این انتصاب آیک از هیئت مدیره موزیلا استعفا دادند و برخی افراد نیز به طور ناشناس مخالفت خود را با استراتژی آیک و تمایل خود را برای استفاده از مدیر عاملی با تجربه در صنعت موبایل، ابراز کردند.

برخی از کارمندان بنیاد موزیلا (سازمان جداگانه ای از شرکت موزیلا) با اشاره به اهدای 1000 دلاری آیک به California Proposition 8 (قانون حمایت از ازدواج کالیفرنیا: قانونی که به موجب آن امکان ازدواج زوجهای همجنس از طریق قانون اساسی سلب می شود) که خواستار ممنوعیت ازدواج همجنس گرایان در کالیفرنیا شد، خواستار استعفای او شدند. این کمک مالی برای اولین بار در سال 2012 خبرهای بین المللی را به خود اختصاص داد. آیک بر تصمیم خود برای تأمین بودجه این کمپین ایستاد، اما در وبلاگ خود نوشت که از "ایجاد کردن درد" متاسف است و متعهد شد که برابری را در موزیلا ترویج کند. برخی از فعالان یک کمپین آنلاین علیه او ایجاد کردند، با سایت دوستیابی آنلاین OkCupid که به طور خودکار پیامی را حاوی اطلاعاتی در مورد کمک مالی آیک بود، به کاربران فایرفاکس نشان می دهد و به کاربران پیشنهاد می کند که به مرورگر دیگری تغییر مکان دهند. دیگران در شرکت موزیلا در وبلاگ های خود به نفع آیک صحبت کردند. اعضای هیئت مدیره می خواستند که آیک در سمتی غیر از مدیر عاملی باشد. در 3 آوریل 2014، آیک از سمت مدیر عاملی استعفا داد و موزیلا را ترک کرد. او در وبلاگ شخصی خود نوشت: "در شرایط فعلی من نمی توانم یک رهبر موثر باشم". این استعفا به دلیل مخالفت آیک با ازدواج همجنس گرایان، به اخبار بین المللی تبدیل شد.

در حالی که برخی گزارش‌های رسانه‌ها استعفای آیک را مستقیماً به بحث‌های پیرامون کمک مالی او به حامیان California Proposition 8 مرتبط می‌دانند، کسانی که در آن زمان در شرکت موزیلا کار می‌کردند، گفتند که عوامل دیگری در کنار رفتن آیک وجود دارد. آنها می گفتند که آیک در طول فرآیند انتخاب مدیر عاملی با تردیدهایی در مورد توانایی رهبری و مدیریت خود از سوی اعضای هیئت مدیره مواجه بود و برخی می گویند که او برای یک نقش علمی در سازمان مناسب تر از مدیر عاملی بود. آنها همچنین اظهار داشتند که آیک نتوانسته جنجال های کمک اهدایی خود را خنثی کند که این موضوع باعث تشدید بیشتر وضعیت او شد.

نرم افزار BRAVE

آیک مدیر عامل نرم افزارBrave  است، یک شرکت پلتفرم مرورگر اینترنت که 5/2 میلیون دلار سرمایه اولیه را از سرمایه گذاران فرشته جمع آوری کرد.

BRAVE software

در 20 ژانویه 2016، این شرکت نسخه‌های توسعه‌دهنده مرورگر وب Brave منبع باز خود را منتشر کرد تا تبلیغاتی که داده های شخصی کاربران را می دزدیدند، مسدود کند و شرکت های تبلیغ کننده به جای پرداخت مبلغ به ناشران یا شبکه های تبلیغاتی، به سازنده ی مرورگر پرداخت کنند.

در نرم افزارBrave ، آیک یک رمزارز اصلی (BAT) را ایجاد کرد که برای استفاده در مرورگر Brave طراحی شده است. BAT نماد خود را در 31 می 2017 راه اندازی کرد و 35 میلیون دلار جمع آوری کرد.

دارایی خالص، حقوق و درآمد برندان آیک در سال 2022

کارآفرین بزرگ، برندان آیک، یک تکنولوژیست و توسعه دهنده نرم افزار موفق آمریکایی است که تا سال 2022 دارایی خالص او حدود 130 میلیون دلار است. او مردی ثروتمند و شیک پوش است که پول خود را از خلق زبان های نرم افزاری مختلف به دست آورده است و به کار خود بسیار پایبند است.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon