تفاوت بین طراح وب و توسعه دهنده ی وب

تفاوت بین طراح وب و توسعه دهنده ی وب

در مقاله پیش رو، قرار نیست در مورد برتری طراح وب و توسعه دهنده ی وب نسبت به هم صحبت کنیم. می خواهیم تفاوت هایی که میان آن دو وجود دارد را به بیانی ساده و روان شرح دهیم. 

طراح وب (web Designer)

طراح وب شخصی است که باعث می شود وب سایت خوب به نظر برسد. طراحان به طور عمده به بخش پر زرق و برق وب سایت و همچنین قابلیت استفاده آن اشاره می کنند. مسئولیت اصلی طراحان وب، تمرکز بر سبک و احساس کلی وب سایت با استفاده از نرم افزارهای مختلف مانند Photoshop ، Corel Draw و ... برای جذابیت بیشتر وب سایت است. 

دسته بندی طراح وب 

انواع مختلفی از طراحان وب بر اساس نقش آن ها وجود دارد: 

طراح تجربه کاربری (UX): UX مخفف عبارت User Experience است. احساس یک کاربر و برآورده شدن خواسته های او پس از استفاده از نرم افزار یا خودرو یا هر وسیله دیگری که طراحی شده است، مربوط به طراح تجربه کاربری است. برای ملموس تر شدن موضوع، به این سوال دقت کنید. طراحان وب این سوال را از خود می پرسند: 

"آیا کاربر می تواند از محصول به روشی کارآمد استفاده کند، همان طور که هدف توسعه دهنده بوده است؟"

عنوان تبلیغ: دوره‌ی آموزش طراحی تجربه‌ی کاربری (UX)

طراح رابط کاربری (UI): طراحی رابط کاربری (User Interface)، ایجاد گرافیک، تصاویر و استفاده از آثار هنری عکاسی و تایپوگرافی برای افزایش نمایش و چیدمان یک محصول دیجیتالی در دستگاه های مختلف آن است. عناصر رابط کاربری شامل کنترل های ورودی (دکمه ها، منوهای کشویی، زمینه های داده)، اجزای ناوبری (زمینه های جستجو، نوار لغزنده، نمادها، برچسب ها)، اجزای اطلاعاتی (نوارهای پیشرفت، اعلان ها، جعبه های پیام) است.

طراح بصری (Visual designer): نقش طراح بصری این است که هدف محصول نهایی باید جذاب به نظر برسد. آن ها ترکیبی از رابط کاربری و طراح گرافیک هستند. طراح گرافیک و طراح بصری را با هم اشتباه نگیرید.

توسعه دهنده ی وب (Web Developer)

توسعه دهندگان وب همان برنامه نویس ها هستند. آن ها طراحی ایجاد شده توسط طراحان وب را می گیرند و آن را به یک وب سایت کاربردی تبدیل می کنند. آن ها از زبان ها و ابزار های مختلفی مانند Javascript ،jQuery ،Node.js ،PHP  ،ASP.NET Python و غیره استفاده می کنند. هدف اصلی آن ها ایجاد یک وب سایت روان با عملکرد خوب است. توسعه دهندگان وب، مسئول همکاری با طراحان UX، طراحان UI و طراحان بصری برای ایجاد صفحه های وب، بر اساس طراحی ارائه شده توسط طراح هستند.

دسته بندی توسعه دهندگان 

توسعه دهندگان وب بر اساس نقش خود می توانند به سه نوع تقسیم شوند: 

توسعه دهنده Front-End: قسمتی از وب سایت که کاربر مستقیما با آن ارتباط برقرار می کند به عنوان Front-End نامیده می شود. همچنین از آن به عنوان "سمت مشتری" (client-side) برنامه یاد می شود. این بخش شامل همه چیزهایی است که کاربران به طور مستقیم تجربه می کنند: رنگ و سبک متن، تصاویر، نمودارها و جداول، دکمه ها، رنگ ها و منوها. از تکنولوژی های مختلفی مانند HTML ،CSS ,JavaScript و ... برای توسعه Front-End استفاده می شوند. ساختار، طراحی، رفتار و محتوای همه چیزهایی که هنگام باز شدن وب سایت ها، برنامه های وب یا برنامه های تلفن همراه در صفحه ی مرورگر مشاهده می شود، توسط توسعه دهندگان Front-End پیاده سازی می شود. پاسخگویی و عملکرد، دو هدف اصلی Front-End هستند. توسعه دهنده باید از واکنش گرا بودن سایت اطمینان حاصل کند یعنی در دستگاه هایی با اندازه های مختلف به درستی نمایش داده شود، هیچ قسمتی از وب سایت نباید صرف نظر از اندازه صفحه نمایش، رفتار غیرعادی داشته باشد. 

توسعه دهنده Back-End: این بخش مربوط به سمت سرور وب سایت است. داده ها را ذخیره و تنظیم می کند و همچنین اطمینان حاصل می کند که همه چیز در سمت مشتری وب سایت خوب کار می کند. در حقیقت بخشی از وب سایت است که نمی توانید آن را ببینید و با آن ارتباط برقرار کنید و مستقیم با کاربران تماس ندارند. فعالیت هایی مانند نوشتن API ها، ایجاد کتابخانه ها و کار با اجزای سیستم بدون واسط کاربر در پس زمینه موجود است. 

توسعه دهنده Full Stack: توسعه دهندگان وب Full Stack، توانایی طراحی برنامه وب و وب سایت های کامل را دارند. آن ها روی نمای جلو، پشتیبان، پایگاه داده و اشکال زدایی برنامه وب یا وب سایت ها کار می کنند. 

اگر شما هم دوست دارید به یک برنامه نویس وب تبدیل شوید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله چگونه می‌توان یک برنامه نویس وب شد؟ را مطالعه کنید.

تفاوت بین طراح وب و توسعه دهنده ی وب

در جدول زیر به صورت خلاصه، چند مورد از تفاوت های بین طراح وب و توسعه دهنده ی وب را بیان می کنیم:

طراح وب

توسعه دهنده ی وب

طراحان وب از نظر ماهیت بسیار خلاق هستند.

توسعه دهندگان وب بیشتر ماهیت فنی دارند.

طراحان وب عنصر زیبایی هستند.

توسعه دهنده ی وب، به ایجاد وب سایت های کاربر پسند بر اساس مشخصات مشتری اشاره دارد.

آن ها ایده ها را به طرح های بصری جذاب تبدیل می کنند.

آن ها طرح ها را به وب سایت های کاربردی تبدیل می کنند.

طراحی وب به ظاهر و احساس وب سایت ها اشاره دارد.

توسعه ی وب به نحوه عملکرد وب سایت اشاره دارد.

برخی از ابزارهای طراحی وب شامل Adobe Photoshop ،  Illustrator ،  DreamWeaver ،  Sketchو غیره است.

برخی از تکنولوژی های مورد استفاده عبارت اند از HTML ، PHP ، JavaScript ،  CSS ،  Python ،  Ruby ،  jQueryو غیره.

امیدوارم این مقاله یک دید کلی برای کسانی که می خواهند وارد یکی از این حوزه ها شوند، بدهد. از نظر شما چه تفاوت های دیگری وجود دارد؟ نظرات خودتان را با ما به اشتراک بگذارید. 

منبع

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon