9 مورد از بهترین فریمورک های CSS

9 مورد از بهترین فریمورک های CSS

امروزه وب‌سایت‌ها نقش اساسی در حوزه دیجیتال دارند. هر یک از این وب‌سایت‌ها به شکل خاصی طراحی می‌شوند. زبان برنامه‌نویسی CSS بخش جدایی‌ناپذیر برنامه‌نویسی وب است. برای کدنویسی با زبان CSS ابزارهای زیادی طراحی شده است. در بین این ابزارها، فریمورک CSS بسیار کاربردی و مهم است.

برنامه‌نویسان زیادی تمایل دارند با فریم‌ورک‌های CSS آشنا شوند. دنیای فریم‌ورک‌های CSS بسیار وسیع و گسترده است. انتخاب فریمورک یا چهارچوب مناسب برای طراحی وب‌سایت، کار به نسبت دشواری است. در همین راستا، ما در ادامه این مقاله، به مهم‌ترین و کاربردی‌ترین فریم‌ورک‌های CSS اشاره می‌کنیم. علاوه بر این‌ها مهم‌ترین مزیت‌های هرکدام را بررسی خواهیم کرد.

با استفاده از این موارد، شما می‌توانید کیفیت، سرعت و دقت بیشتری به کد نویسی وب‌سایت‌های خود اضافه کنید. انتخاب هرکدام، بسته به نیاز و سطح دانش فنی شما متفاوت خواهد بود. علاوه بر این‌ها، هر چه بتوانید از این موارد بیشتر استفاده کنید، کیفیت کار شما بیشتر خواهد شد.

دلایل استفاده از فریمورک های CSS 

فریم‌ورک‌های CSS برای موقعیت‌های رایج طراحی سایت به کار می‌روند. در بیشتر مواقع کدهای CSS به کمک SASS و جاوا اسکریپت تقویت شده است. یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های فریمورک CSS این است که در وقت شما صرفه‌جویی می‌کند؛ چرا که نیازی نیست همه چیز را از اول شروع کنید. ویژگی‌های زیادی در فریمورک‌ها وجود دارد. این ویژگی‌ها عبارتند از:

  • عادت‌های خوب طراحی وب را اعمال می‌کنند.
  • به‌سرعت ارتقای شما بهبود می‌بخشد.
  • الگوریتم‌های تمیز و متقارن به شما می‌دهند.
  • عملکرد متقابل در جستجوگر را روشن می‌کنند.

فریمورک‌های زیادی برای CSS در دسترس هستند. جستجو و انتخاب چهارچوب مناسب برای CSS کار دشواری است. ما در اینجا نام بهترین فریمورک‌ها را برای شما آماده کردیم تا به شما در انتخاب چهارچوب‌های خاص CSS کمک کنیم.

هرکدام از این فریم‌ورک‌هایی که در زیر ذکر شده‌اند، به شما کمک می‌کنند تا برای صرفه‌جویی وقت و هزینه در پروژه‌های خود از آن‌ها استفاده کنید.

لیست فریم‌ورک‌های ارائه شده در ادامه‌ی این مقاله را به کمک وب‌سایت‌های زیر آماده کردیم:

  • GitHub
  • Slant.co
  • StackShare

1. TailwindCSS - اولین فریمورک کاربردی و سطح پایین CSS

TailwindCSS  یکی از بهترین فریم ورک های CSS

فریمورک Tailwind CSS

Tailwind CSS یک فریمورک CSS با قابلیت شخصی‌سازی و سطح پایین است. این فریمورک، تمام بلوک‌های سفارشی برای طرح شما را بدون هیچ نوع سبک آزاردهنده‌ای ایجاد می‌کند. بر خلاف سایر چارچوب‌ها، این Framework با قسمت‌های از قبل تعریف شده عرضه نمی‌شود.

این فریمورک در عوض در سطح پایین‌تری اجرا می‌شود و مجموعه‌ای از کلاس‌های کمکی  CSS را به شما تحویل می‌دهد. با استفاده از این کلاس‌ها می‌توانید به‌سرعت، طراحی سفارشی شده خود را بسازید و یک طرح منحصربه‌فرد داشته باشید. 

دلایل استفاده از Tailwind

  • بدون تم پیش‌فرض است
  •  شروع یک طراحی را باهویت خاص ارائه می‌دهد
  • در طراحی سایت از منوی ویجت‌های از قبل طراحی شده استفاده می‌کند

2. Bootstrap - محبوب‌ترین فریمورک CSS

Bootstrap محبوب‌ترین فریمورک CSS

نمایی از وبسایت Bootstrap

Bootstrap برترین فریمورک CSS در دنیا است. بوت‌استرپ یک فریمورک رایگان و متن‌باز است که برای گسترش و توسعه یک وبسایت واکنش‌گرا ساخته شده است. این فریمورک برای CSS ، HTML و جاوا اسکریپت (JavaScript) ایجاد شده است. این برنامه برای گسترش ریسپانسیو سازی وبسایت‌ها ساخته شده است که آن را برای هر دستگاهی و هر برنامه‌نویسی دوست‌داشتنی و محبوب می‌کند.

بوت استرپ رو بدون دردسر یاد بگیر، به رزومه‌ات اضافه‌اش کن و شانس استخدامت رو بالا ببر!

بوت‌استرپ از تمام جستجوگرهای جدید پشتیبانی می‌کند و مهم‌ترین و بهترین مزیت این برنامه دارابودن اجزای مناسب از جاوا اسکریپت است که از فایل‌های سفارشی سازی شده پشتیبانی می‌کند. بوت‌استرپ 5 از بالاترین استانداردهای این حوزه ایجاد شده تا بهترین قالب مدیریت را برای شما اجرا کند. این برنامه علاوه بر سریع و آسان بودن، امکان مقایسه نیز دارد.

با استفاده از این فریمورک، برنامه وب ساخته شده شما چشمگیر و کارآمد است. علاوه بر این برنامه‌های شما با اطمینان بر روی تبلت‌ها و رایانه‌های رومیزی و موارد دیگر خیره‌کننده به نظر می‌رسد و عملکرد بی‌عیب و نقصی خواهد داشت.

به چه دلیل از بوت‌استرپ استفاده کنیم؟

  • برای شروع پروژه مثال‌های زیادی و همچنین یک زمینه از پیش تعیین شده به ما ارائه می‌دهد.
  • برنامه‌نویسان با بوت‌استرپ می‌توانند به‌راحتی اجزا و طرح‌بندی‌های مختلف را در کنار هم بچسبانند و یک طرح چشمگیر درست کنند.
  • این برنامه به‌خاطر وجود مجوز MIT رایگان است، توزیع آن نیز رایگان است. پس براین‌اساس می‌توانید با آن کدنویسی کنید و سایت‌های بهتری را در اختیار جامعه قرار دهید.
  • بسیاری از اسناد دقیق با طرح‌بندی دقیق ارائه شده است تا کاربران بتوانند آن را به‌راحتی درک کنند.

3. Materialize - فریمورک مبتنی بر طراحی متریال

Materialize یک فریمورک css بر اساس طراحی متریال

نمایی از وبسایت Materialize CSS

Materialize یک فریمورک  front-end و واکنش‌گرا است که بر اساس طراحی متریال CSS با مجموعه‌ای از بهترین رابط‌های کاربری با کمترین تغییرات است. این فریمورک در تبلت و موبایل کاملا ریسپانسیو است. یادگیری آن آسان است و همچنین دانشنامه مناسبی برای آن وجود دارد.

دلایل استفاده از Materialize CSS

  • صفحه مستندات این برنامه بسیار کامل است و شروع به کار آن نیز بسیار آسان است.
  •   GitHub Materialize بیشتر از 3800commit  و 500 شرکت‌کننده را دسته‌بندی و فهرست می‌کند.
  • قسمت‌های این برنامه شامل دکمه‌ها، کارت‌ها، ناوبری و بسیاری از ویژگی‌های دیگر است.

4. Material Design Lite - فریمورک سبک بر اساس طراحی متریال

Material Design Lite یک کتابخانه برای طراحی UI است که با CSS، HTML و JavaScript ایجاد شده است

نمایی از وبسایت MDL

Material Design Lite یک کتابخانه برای طراحی UI است که با CSS، HTML و JavaScript ایجاد شده است. در این فریمورک به شما این امکان داده شده که طراحی‌های ویژه‌ای را به سایت خود اضافه کنید.  

می‌توانید از آن برای ساخت صفحات وب و برنامه‌های وب جذاب، زیبا، سازگار و کاربردی استفاده کنید. صفحات گسترش‌یافته با MDL می‌توانند از همة اصول طراحی وب مدرن و جدید در دستگاه‌های مدرن و پیشرفته پشتیبانی کنند.

کتابخانه MDL نسخه‌های جدیدی از کنترل‌های رابط کاربری رایج مانند دکمه‌ها، رشته‌های متنی و چک باکس‌ها را ارائه می‌دهد که از مفاهیم طراحی متریال پیروی می‌کنند. این کتابخانه همچنین شامل ویژگی‌های مدرن و تخصصی مانند کارت‌ها، طرح‌بندی ستون‌های اسپینر، تایپوگرافی، برگه‌ها و موارد دیگر است. MDL برنامه‌ای رایگان برای دانلود و استفاده است که محیط توسعه ندارد. 

دلایل استفاده از MATERIAL DESIGN LITE

  • این برنامه توسط گوگل ساخته شده است و استفاده از آن آسان است. 
  • دارای پوشش گسترده‌ای از ویژگی‌ها است و هیچ وابستگی خارجی ندارد.
  • یک ویژگی مهم این است که MDL  را می‌توان با ELM (زبان رابط‌های کاربری گرافیکی) استفاده کرد.
  • MDL ظاهری فوق‌العاده از باکس را ارائه می‌دهد که شاید نیازی به سفارش سازی نداشته باشد.
  • Material Design Lite با الگوهای وبلاگ‌نویسی که در قلب خود دارد به شما این امکان را می‌دهد که در عرض چند دقیقه شروع به نوشتن یک وبلاگ کنید.

5. BULMA - یک فریمورک CSS منبع‌باز

 فریم ورک CSS منبع‌باز:  BULMA

نمایی از وبسایت فریمورک BULMA

BULMA (بولما) یک فریمورک CSS جدید و ریسپانسیو است. این فریمورک متشکل از HTML ،SASS ،CSS prospector و CSS flexbox است. این برنامه گزینه‌های زیادی برای سفارشی‌سازی با نیازهای شما با استفاده از فایل‌های sass، بسته‌های وب و متغیرها ارائه می‌دهد.

BULMA با CSS خالص درست شده است. به این معنی که در هنگام استفاده از فریمورک CSS تنها چیزی که نیاز دارید یک فایل Js است. این فریمورک دارای ویژگی‌های بسیار جدید و پیشرفته است.

این فریمورک به شما کمک می‌کند تا با کدنویسی کمتر وب‌سایت خود را جذاب‌تر کنید. می‌توانید از عملکردهای ابزار برای ایجاد الگوریتم‌های رنگی یا تیره و روشن استفاده کنید. علاوه بر این‌ها، BULMA دارای شبکه‌های مشابه با برنامه بوت‌استرپ است. 

دلایل استفاده از BULMA

  • Bulma  از قبل تنظیمات تمیز و ساده را ارائه می‌دهد که کار برنامه‌نویس را آسان می‌کند.
  • Bulma تعداد مناسبی از مولفه‌های وب را ارائه می‌دهد که از بین آنها می‌توان به‌سادگی تعدادی را برای طراحی وبسایت مطابق با نیازهای خود انتخاب و استفاده کرد. 
  • صفحه GITHUB  بیش از 1000 commit  و 600 شرکت‌کننده دارد.

6. Foundation - پیشرفته‌ترین فریمورک front-end

Foundation، یک فریمورک پیشرفته‌ی HTML، CSS  و Sass و جاوا اسکریپت

نمایی از وبسایت فریمورک Foundation

Foundation، یک فریمورک پیشرفته‌ی HTML، CSS ، SASS  و جاوا اسکریپت داخلی است. این فریمورک دارای یک کامپایلر  sass با عملکردی سریع‌تر برای طراحی وب‌سایت است.

این برنامه یک CLI (Command-line interface) یا رابط خط فرمان اختصاصی است. این رابط با استفاده از دستورهای خاص در کامپیوتر یا لپ‌تاپ شما نصب می‌شود و به‌راحتی قابل‌استفاده است. در سمت دیگر انجمن‌های زیادی برای پشتیبانی در دسترس هستند که به ازبین‌بردن سریع هر نوع مشکل کمک می‌کنند.

این فریمورک بیشتر برای ایجاد برنامه‌های کاربردی بزرگ در وب، ساخت وب‌سایت‌های کاربردی با استفاده از قالب‌های از پیش طراحی شده و برای تولید یک وب‌سایت با رابط کاربری جذاب استفاده می‌شود. علاوه بر این‌ها Foundation دارای مستندات جامع و آموزش‌های ویدئویی در وب‌سایت رسمی Foundation ZURB است.

به چه دلایلی از Foundation استفاده کنیم:

  • Foundation پیشرفته‌ترین فریمورک CSS است که به کاربران اجازه می‌دهد برنامه‌های وب بزرگ و بسیاری از انواع وبسایت‌های دیگر را درست کنند.
  • صفحه GitHub آن نزدیک به 2000 مشارکت‌کننده و 17000 commit دارد.
  • ماژولار است و بیشتر از دستورات Sass درست شده است.
  • به طور پیاپی آپدیت می‌شود تا از به‌روزترین ویژگی‌ها مانند شبکه‌های flexbox پشتیبانی کند.

7. Skeleton - فریمورکی سبک برای عناصر UI

Skeleton فریمورک سبک css

نمایی از وبسایت Skeleton

Skeleton گروه کوچکی از فایل‌های CSS است که می‌تواند به شما کمک کند تا وب‌سایت‌های زیبا را به‌سرعت طراحی کنید. این وبسایت‌ها کاملا ریسپانسیو خواهند بود. این بدان معنی است که صفحه‌نمایش مخاطب چه یک مانیتور 17 اینچی لپ‌تاپ یا یک آیفون کوچک باشد، می‌تواند وبسایت شما را به شکل زیبایی نمایش بدهد. 

می‌توانید با تمرین کدنویسی CSS طراحی خود را آغاز کنید و با این فریمورک، وبسایت خود را برای تلفن‌های همراه ریسپانسیو کنید. به کمک ساختارهای منظم و کاربردی آن و با استفاده از عناصر رابط کاربری اولیه جذاب آن مانند فرم‌های سبک، دکمه‌ها، پس‌زمینه‌ها و موارد دیگر، به‌سرعت وبسایت خود را بسازید

8. Pure CSS - مجموعه‌ای از ماژول‌های کوچک و ریسپانسیو

Pure CSS  مجموعه‌ای از ماژول‌های CSS  کوچک و ریسپانسیو

نمایی از وبسایت Pure CSS

Pure CSS  مجموعه‌ای از ماژول‌های CSS  کوچک و ریسپانسیو برای تمام نیازهای برنامه‌نویسان است. حجم  Pure CSS بسیار کوچک است و فقط 3.8 کیلوبایت حجم دارد. علاوه بر این، اگر فقط از بخشی از ماژول‌های موجود در فریمورک استفاده کنید، پهنای باند بیشتری را برای وبسایت خود ذخیره خواهید کرد.

Pure بر روی Normalize.CSS ساخته شده است. Pure چیدمان و یک ظاهر طراحی را برای عناصر HTML بومی، علل خصوص رایج‌ترین اجزای UI ارائه می‌دهد.

دلایل استفاده از Pure Css

  • ظاهر مینیمالیستی آن به طراحان زمینه‌ای می‌دهد که بتوانند طراحی خود را بر اساس آن قرار دهند. همان‌طور که گفته شد، سفارشی‌سازی Pure بسیار آسان است.
  • فریمورکی بسیار ساده است. کلاس‌های آن به‌آسانی قابل‌استفاده، توسعه و نگهداری هستند.

9. UI Kit - یک فریمورک سبک برای استفاده در فرانت‌اند

UI Kit یک فریمورک سبک در فرانت‌اند

نمایی از وبسایت UI Kit

UI Kit یک فریمورک سبک، ماژولار و مخصوص طراحی فرانت‌اند و رابط کاربری وب است که تقریبا تمام ویژگی‌های اصلی فریمورک‌های دیگر را ارائه می‌دهد. UI Kit دارای اجزای از پیش ساخته شده زیادی است. این بخش‌ها مانند هشدارها، پاپ‌آپ، Iconnav، انیمیشن‌ها، پدینگ و موارد دیگر است.

UI Kit به توسعه‌دهندگان وب کمک می‌کند تا رابط‌های کاربری حرفه‌ای ایجاد کنند. فریمورک UI Kit ویژگی‌های چشمگیری ارائه می‌دهد، به خصوص در مورد طراحی رابط کاربری، هیچ رقیبی برای آن وجود ندارد و به‌صورت ویژه، UI Kit آینده توسعه برنامه‌ها در پلتفرم‌های اپل است.

مهم‌ترین دلایل استفاده از این فریمورک عبارتند از:

  • فریمورکی سبک و ماژولار برای توسعه رابط‌های کاربری سریع و قدرتمند در وب است. این فریمورک Css اجزای اصلی مانند دکمه‌ها، برچسب‌ها، کنترل‌کننده‌های ناوبری و جدول ها را تعریف می‌کند.
  • این بخش دارای اجزای از پیش ساخته شده‌ای مانند Drop، Alert، Accordion، Padding، Iconnav، انیمیشن‌ها و موارد دیگر است.
  • این به توسعه رابط‌های کاربری ریسپانسیو، قدرتمند و سریع کمک می‌کند. این شامل مجموعه‌ای جامع از اجزای CSS، HTML و JS است.
  • GitHub کیت UI بیش از 4000 commit را به ما نشان می‌دهد.

جمع‌بندی

در این مقاله 8 مورد از بهترین فریم‌ورک‌های CSS در سال 2022 را به همراه خصوصیات و مزایای هریک به‌اختصار توضیح دادیم. به کمک این لیست، استفاده از CSS برای برنامه‌نویسان و طراحان وب آسان‌تر می‌شود. هرکدام از این فریمورک‌ها، ویژگی‌های منحصر به فردی دارند که بخشی از عملیات برنامه‌نویسی را برای شما آسان می‌کنند.

برای انتخاب فریمورک باید به نکات زیر توجه کنید:

  • به چه نوع از فریمورک CSS نیاز دارید؟
  • قدرت آن در طراحی رابط کاربری
  • انجمن، بخش‌های پشتیبانی و فایل‌های آموزشی
  • سازگاری کامل با موتورهای جستجو
  • و ویژگی‌های اختصاصی در طراحی وب

انتخاب هرکدام بسته به پروژه، سلیقه، سطح دانش فنی و بسیاری از موارد دیگر خواهد بود. درصورتی‌که فریم‌ورک‌های بیشتری را می‌شناسید، در قسمت نظرات برای ما و دیگر کاربران بنویسید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس