بدون دانش فنی، برنامه نویس شو

بدون دانش فنی، برنامه نویس شو

بسیاری از دوستان برای مشاوره در مورد چگونگی کسب مهارت های برنامه نویسی به ما مراجعه می کنند. برخی می خواهند شغل خود را به سمت برنامه نویسی تغییر دهند. برخی دیگر به دنبال افزایش مهارت حرفه ای در زندگی خود هستند. اما آن ها هیچ پیش زمینه ی فنی ای ندارند.در این مقاله قصد داریم، مسیر تغییر شغل به برنامه نویسی را به صورت مختصر برای شما شرح دهیم. ممکن است زمان تغییر شغل فرا رسیده باشد و برنامه نویسی، شغل ایده آل شما باشد. 

چرا مهارت های کدنویسی مهم هستند؟

بیشتر مردم درک می کنند که چرا مهارت های فنی در اقتصاد قرن 21 مهم هستند. این واقعیت که کار بیشتر و بیشتری به صورت آنلاین در حال حرکت است، این مسئله را روشن تر نشان می دهد.

تقاضای زیادی برای افرادی با مهارت نرم افزاری قوی مشاهده می کنیم و دلیل های بسیاری وجود دارد که تصور کنیم این روند ادامه خواهد داشت. رشته های بیشتری با فن آوری ادغام می شوند یا از الگوریتم هایی برای حل مشکلات استفاده می کنند: پزشکی، زیست شناسی، اقتصاد، توسعه تجارت، قانون و موارد دیگر. بسیاری از زمینه های موجود احتمالا در دهه های آینده، به صورت کامل خودکار می شوند و مشاغل و صنایع جدید بسیاری ظاهر می شوند. همه ی این موارد به کدنویسی نیاز دارند.

داشتن مهارت های فنی یا حداقل دستیابی به درک گسترده ای از فناوری و روندهای فعلی، از هر نظر یک مزیت بزرگ است. اما این همه ی آن چه که فکر می کنید نمی باشد. 

اهداف شما چه هستند؟

بیشتر مفاهیم موجود در علوم کامپیوتر بی اهمیت نیستند. قبل از این که در این مسیر قدم بگذارید، اولین چیزی که باید تعیین کنید این است: قصد دارید به چه چیزی برسید؟ هدف شما چیست؟ 

بسیاری از افرادی که با آن ها صحبت کرده ایم، فقط تصور مبهمی در مورد اهداف خود دارند و کمتر در مورد این که به چه نوع مهارت هایی نیاز دارند فکر می کنند. 

آیا می خواهید در حوزه ی فناوری کار کنید؟ آیا قصد دارید کار خود را به صورت اساسی و موثر شروع کنید؟ منبع درآمد اضافی پیدا کنید؟ از روی کنجکاوی یاد بگیرید؟ پاسخ به این سوالات، میزان تلاش شما را تعیین خواهد کرد. 

چگونه خود را هنگام تغییر شغل، به عنوان یک توسعه دهنده ی نرم افزار معرفی کنیم؟ 

چند وقت پیش، سوالی از خواننده یک خبرنامه ی شغلی خواندم که در مورد چگونگی معرفی خود، هنگام تغییر شغل به یک توسعه دهنده ی نرم افزار بود. این سوال شاید ساده به نظر برسد اما سوال بسیار خوبی است. 

چطور می توانیم خود را به عنوان شخصی که تازه کار است و سابقه فنی ندارد، یک توسعه دهنده ی نرم افزار معرفی کنیم؟ 

این کار برای توسعه دهندگانی که از قبل و با پیشینه ی فنی وارد شدند، راحت است اما برای تازه واردان که مبتدی هستند و تازه یادگیری برنامه نویسی را شروع کرده اند، کمی فرق می کند. 

"چگونه می توانیم خودمان را "برند" کنیم در حالی که از رشته ی غیر فنی به مهندسی نرم افزار، تغییر رشته می دهیم؟ "

شکل 1 تغییر شغل به توسعه نرم افزار

سوابق غیر فنی

بیشتر بچه هایی که این مطلب را می خوانند به احتمال زیاد، در حال حاضر توسعه دهنده هستند. اما من مطمئن هستم که بسیاری از شما قبل از این که به یک توسعه دهنده تبدیل شوید، در واقع یک " گذشته جالب" دارید. 

به عنوان نمونه، شخصی در حدود 25 سالگی شروع به برنامه نویسی کرد و برای این کار به کالج برگشت تا شیوه ی برنامه نویسی را یاد بگیرد! در اواخر نوجوانی از کامپیوتر استفاده کرده بود و با ماشین های یونیکس و چند اسکریپت bash بازی می کرد. نه چیزی بیشتر از این.

جالب است بدانید، پیشینه او در واقع در موسیقی و فلسفه بود. 

قبل از شروع برنامه نویسی، قصد تکمیل تحصیلاتش را داشت. تا اینکه تصمیم گرفت و با خود گفت که صرف 7 سال دیگر برای گرفتن دکترا، ارزش آن همه وقت و هزینه را ندارد.  

بنابراین مجبور شد به مشاغل احتمالی دیگری که وجود داشت، فکر کند: 

  • کاری که نیاز به رفتن به چندین مدرسه و آموزشگاه، نداشته باشد.
  • بتواند به آن علاقه مند شود.
  • نزدیک به محل زندگی خود و یک شغل در دسترس باشد.
  • و به طور کلی خوب باشد.

با همه این افکار به این نتیجه رسید: قرار شد برنامه نویس باشد. 

پاسخ به سوال 

اگر بخواهیم به این سوال که "چگونه خود را هنگام تغییر شغل، به عنوان یک توسعه دهنده ی نرم افزار معرفی کنیم؟" پاسخ کوتاهی دهیم، اولین چیزی که به ذهن می رسد این است که: 

خودتان را به عنوان کسی که در حال تغییر شغل به عنوان یک توسعه دهنده ی نرم افزار است، قرار دهید. شما چطور این کار را انجام می دهید؟ در حقیقت این یک پاسخ کوتاه و فرار از توضیح است. 

می خواهم پاسخ این سوال را با بیان یک مثال عالی که در LinkedIn دیده ام، شروع کنم. 

شخصی را دیدم که در حوزه ی فنی و برنامه نویسی، وبلاگ نویسی می کرد. همچنین در مورد مسیر خود و تلاش برای رسیدن به موقعیت های فنی بیشتر، صحبت کرده بود. این در حالی بود که وقتی به پروفایلش مراجعه کردم، متوجه شدم یک شخص غیر فنی است و یک توسعه دهنده نیست. حتما همه ی ما، مشابه این مورد را دیده ایم واین یک حقیقت است و نمی توان از آن فرار کرد. با اینکه ممکن است بعضی از توسعه دهندگان دیگر از این اتفاق خوششان نیامده باشد، باید بپذیریم که افراد با رشته های غیر فنی نیز می توانند وارد حوزه ی برنامه نویسی شده و موفق شوند. من فکر می کنم این یک رویکرد شگفت انگیز است. 

اجازه دهید از جنیفر دیوالت (Jennifer Dewalt)، یک دانشجوی رشته ی هنرهای زیبا که بیشتر در مجسمه سازی و نقاشی تمرکز داشت، مثالی بگوییم. او  با روزی یک ساعت کد نویسی، شروع کرد و این کار را ادامه داد تا زمانی که مدیر عامل شرکت شد! این یک واقعیت است!

مرحله ی اول: روش ها

در این بخش قصد دارم در مورد روش هایی که می تواند به شما کمک کند، صحبت کنم. در حقیقت می خواهم پاسخ سوال را با گفتن روش های جالب، بدهم. ابتدا این نکته را در نظر بگیرید: هم زمان با یادگیری، آن را علنی کنید. برای این کار، روش های زیادی وجود دارد: 

  • وبلاگ نویسی، در مورد چیزهایی که یاد می گیرید و برایتان جذاب است.
  • ایجاد ویدیوهای کوتاه و به روز رسانی و تکرار آن ها
  • توییت کردن به روزرسانی های کوچک تر به اندازه ی لقمه، درباره چیزهایی که یاد می گیرید، چه مشکل است، چه آسان.

با نشان دادن خود به عنوان شخصی که بیشتر شبیه یک بازاریاب سنتی است و می خواهد حرفه ی خود را تغییر دهد، می توانید خود را به همان شکل بازاریابی کنید: آن چه هستید!

شکل 2 ایجاد برند برای شغل خودتان

بعد از همه ی این ها، نام تجاری یا همان برند، فقط به اعتبار شما بستگی دارد. باهوش بودن، مفید بودن، قابل اعتماد و معتبر بودن و از همه مهم تر، برای چه افرادی کمک خواهید بود، اعتبار شما را شکل می دهد.  

نکته ی اصلی این است: 

یک جامعه و سابقه، پیرامون آن چه که هستید، جایی که بوده اید و کجا می روید، ایجاد کنید.

لازم است یک رویکرد طولانی مدت نیز داشته باشید. جایگاه خود را مشخص کنید اما در شروع کار، تمرکز خود را روی دوره ای که قرار است طی کنید، بگذارید، با یک روش طبیعی و عالی. سپس افرادی که فرایند مشابهی را طی می کنند، برای تبدیل شدن به یک توسعه دهنده، محتوای شما را دنبال کرده و ادامه می دهند! افراد بسیاری هستند که این کار را انجام می دهند. تغییر از شغل های غیر توسعه دهنده به یادگیری و شروع کار به عنوان یک توسعه دهنده ی نرم افزار. 

مرحله ی بعدی

اگر قصد شما در ایجاد سابقه جدی است و سعی در کمک به دیگران دارید که به دنبال ایجاد این تغییر شغل هستند، می توانید راه های مختلفی را امتحان کنید. 

برای مثال یک خبرنامه ی ایمیلی راه اندازی کنید. به صورت هفتگی یا دو بار در هفته، به روزرسانی های مربوط به سیر تکامل خود، نکات یا حتی مصاحبه با سایر افرادی که با موفقیت همان نوع تغییر شغل را انجام داده اند، ارسال کنید. و در نهایت، می توانید کتابی را به صورت خودکار در این بازار نیز منتشر کنید. 

مرحله ی آخر 

بیشتر شرکت ها به عنوان یک نیاز، به دنبال توسعه دهندگان ماهر هستند. اما افرادی که در نهایت این شغل ها را به دست می آورند، کسانی هستند که می توانند ارزش خود را، به یک شرکت نشان دهند. داشتن اعتبار و سابقه خوب از تلاشتان، می تواند به شما در انجام این کار و دوام آوردن، کمک کند. 

شکل 3 تاثیر اعتبار و سابقه خوب در به دست آوردن شغل مناسب

شما از این طریق ارتباط های بیشتری پیدا خواهید کرد و شک نکنید که در مکانی عالی برای ورود به این زمینه، خواهید بود. 

جمع بندی 

برخی از بهترین توسعه دهندگان نرم افزار که می شناسیم، کار خود را با هیچ علاقه ای به توسعه ی نرم افزار آغاز کردند. شاید باورش دشوار باشد، اما گاهی اوقات داشتن پیش زمینه ای متفاوت، هنگام ورود به حوزه توسعه ی نرم افزار، سود بزرگی محسوب می شود. 

فراموش نکنید که داشتن پیشینه ی فنی می تواند مفید باشد اما کافی نیست. بسیاری از افراد با پیشینه ی فنی نیز، نتوانسته اند وارد این حوزه شوند و چه بسیار افرادی هستند که وارد این حوزه شده و موفق نیستند. اما داشتن اراده، هدف، و تلاش کافی، باعث شده است که افراد بدون پیش زمینه ی فنی، بتوانند به عنوان توسعه دهنده ی نرم افزار، تغییر شغل داده و موفق شوند. 

نظر شما چیست؟ آیا فکر می کنید افرادی که پیشینه ی فنی ندارند، نمی توانند وارد این عرصه شوند؟ تا به حال برایتان پیش آمده که خود را به عنوان یک تازه کار و بدون سابقه به جایی معرفی کنید؟ شما چگونه از پس این کار بر آمدید؟ 

منبع ها 

https://medium.com/swlh/coding-where-to-start-for-people-without-a-technical-background-7eb96a0fb2b7 

https://codeinstitute.net/blog/coding-background-can-become-coder/

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon