الستیک سرچ چیست و چه زمانی از آن استفاده کنیم؟

الستیک سرچ چیست و چه زمانی از آن استفاده کنیم؟

زمانی که مردم از یک برنامه‌نویس می‌پرسند که " الستیک سرچ چیست؟ " می‌توان پاسخ‌های متفاوتی را در نظر داشت که در یک مرحله همه آن‌ها درست است. برای مثال می‌توان گفت که الستیک سرچ (Elasticsearch) یک فرایند ایندکس‌ گذاری روی داده‌هاست یا یک موتور جستجوگر، یک تحلیل‌گر دیتابیس و مواردی از این دست. اما هر کدام از این عناوین درست به همان اندازه که می‌توانند برای برخی از افراد مفید باشند برای برخی دیگر می‌تواند کاملا گُنگ بوده و آن‌ها را دچار اشتباهات مختلفی کند. 

در طول سال‌های اخیر، شرکت‌های بسیار زیادی از الستیک سرچ و دیگر اجزای آن که با نام Elastic Stack شناخته می‌شود در گستره مختلفی از کارها استفاده کرده‌اند. از پیاده‌سازی یک جستجوگر ساده در وبسایت‌شان گرفته تا آنالیز داده‌های مختلف و بصری‌سازی داده‌ها و... . سوال اصلی اینجاست که چگونه می‌توان از یک تکنولوژی چنان کاربردهایی بیرون آمده و تا به این حد محبوب بوده باشد.

شما در پایان این مقاله به خوبی درک صحیحی از اینکه الستیک سرچ چیست پیدا خواهید کرد و علاوه بر این با کاربردهای Elasticsearch و اینکه در چه زمانی می‌توان از آن استفاده کرد آشنا خواهید شد. اما در صورتی که مشتاق به یادگیری کامل و چگونگی استفاده از آن هستید، به آموزش الستیک سرچ سکان آکادمی مراجعه کنید. (توجه: در طی این دوره آموزشی از قسمت تالار گفتگوی مخصوص دوره الستیک سرچ، می‌توانید هر سوالی که برایتان پیش آمد را با مدرس دوره مطرح کنید.)

الستیک سرچ چیست؟

الستیک سرچ چیست

الستیک سرچ یک موتور جستجو و تحلیل متن باز و توزیع یافته است که با زبان برنامه‌نویسی جاوا نوشته شده است. الستیک سرچ به شما اجازه می‌دهد تا حجم عظیمی از داده‌ها را ذخیره‌سازی، جستجو و آنالیز کنید، همچنین از آنجایی که الستیک سرچ بسیار سریع است برای انجام هر کاری با تاخیر بسیار کوتاهی «در حد میلی‌ثانیه» مواجه هستید.

دلیل سریع بودن این موتور جستجو و تحلیلگر، در روش جستجو منحصر به فرد آن است. در الستیک سرچ به جای اینکه به صورت مستقیم متون مورد جستجو قرار بگیرد از یک سیستم ایندکس گذاری استفاده می‌شود. 

💎💎 برای درک بهتر دلیل سریع بودن الستیک سرچ، پیشنهاد می‌کنیم مقاله‌ی Elasticsearch چگونه سریع جستجو می‌کند؟ را مطالعه کنید.

در ساختار الستیک سرچ از ساختار مبتنی بر سند یا Document-Based بجای ساختار جدول یا Table استفاده می‌شود. در ادامه این مقاله به صورت کامل‌تر در ارتباط با شیوه کاری این ساختار صحبت خواهد شد. همچنین به عنوان یک نکته مهم این موضوع را نیز در نظر بگیرید که الستیک سرچ حاوی دسته بزرگی از APIهای مختلف است که در جستجو و ذخیره‌سازی داده‌ها به شما کمک می‌کند.

در حال حاضر به صورت وسیعی از الستیک سرچ در ایجاد قابلیت‌های جستجویی بسیار پیچیده و گسترده‌ در شرکت‌های مختلفی مانند اوبر، نت‌فلیکس و توییتر استفاده می‌شود. 

همچنین این نکته را نیز در نظر بگیرید که با وجود اینکه الستیک سرچ با زبان جاوا نوشته شده است اما در حین استفاده، مستقل از این زبان بوده و می‌توان با زبان‌های برنامه نویسی دیگر مانند پایتون، جاوا اسکریپت، پی‌اچ‌پی و... نیز از این تکنولوژی استفاده کنید.

الستیک سرچ چگونه کار می‌کند؟

برای درک این قضیه که الستیک سرچ به چه صورتی کار می‌کند ابتدا باید یکسری از مفاهیم اولیه و مهم آن را بررسی کنیم. مواردی مانند اینکه منظور از سند و ایندکس چیست.

اسناد یا Documents

اسناد، اصلی‌ترین واحد‌های اطلاعاتی هستند که در ساختار الستیک سرچ ایندکس گذاری می‌شود. این اسناد در قالب JSON تعریف شده که به عنوان مرسوم‌ترین قالب تبدیل داده نیز شناخته می‌شود. اگر با دیتابیس‌های رابطه‌ای کار کرده باشید با ردیف‌ها در یک جدول آشنایی دارید، اسناد تقریبا شبیه به همین مورد هستند. در این ساختار هر سند می‌تواند جدای از اینکه «متن» باشد می‌تواند ساختارهای داده‌ای دیگری باشد که در JSON استفاده می‌شود. برای مثال اعداد، تاریخ و رشته‌ها. هر سند حاوی یک ID منحصر به فرد بوده و یک نوع داده‌ای در اختیار دارد که موجودیت داخلی آن را بیان می‌کند. 

ایندکس

منظور از ایندکس در ساختار الستیک سرچ یک مجموعه از اسناد است که دارای شاخصه‌های مشابهی هستند. برای مثال تصور کنید اسناد مختلفی در اختیار دارید که اطلاعات مربوط به مشتریان‌تان را در خود حفظ می‌کنند، در این صورت است که ما به یک ایندکس با نامی شبیه به Customers نیاز خواهیم داشت. در یک دیتابیس رابطه‌ای برای حفظ داده‌های مختلف در کنار همدیگر از یک جدول و یا در سطح بالاتری از یک دیتابیس مستقل استفاده می‌شود.

کلاستر

یک کلاستر در الستیک سرچ به گروهی از نود‌های مختلف گفته می‌شود که در کنار همدیگر قرار می‌گیرند. در حقیقت این بخشی از اجزاء Back-End مربوط به الستیک سرچ است. منظور از نود در این ساختار یک سرور تکی‌ست که داده‌های مختلف را ذخیره می‌کند، در حقیقت نودها در الستیک سرچ در ساختارهای متفاوتی دسته‌بندی می‌شود.

الستیک سرچ از اجزاء مختلف دیگری نیز تشکیل می‌شود که برای بررسی تکنیکال تمام این موارد نیاز به مشاهده دوره‌ آموزشی خواهید داشت. به همین دلیل برای ادامه بررسی ساختار الستیک سرچ به شما پیشنهاد می‌کنم که از دوره آموزشی الستیک سرچ در وبسایت سکان آکادمی استفاده کنید. 

در ادامه سراغ استفاده‌های اصلی الستیک سرچ در صنعت‌های مختلف خواهیم رفت و همچنین شرکت‌هایی که از این فناوری استفاده می‌کنند را بررسی خواهیم کرد.

استفاده‌ها و کاربردهای الستیک سرچ

Lessons from using the ELK stack on three projects | Proxify.io

حال که تا حدی با الستیک سرچ و اهمیت آن آشنا شدید نوبت به آن می‌رسد که با استفاده‌های آن آشنا شویم. در ادامه ما استفاده‌های اصلی آن را مشاهده می‌کنیم.

جستجو در اپلیکیشن‌ها

برنامه‌‌ها و اپلیکیشن‌هایی که حاوی اطلاعات بسیار زیادی بوده و نیازمند یک قابلیت جستجو سفارشی و حرفه‌ای هستند از الستیک سرچ برای بازیابی و دسترسی به داده‌ها استفاده می‌کنند. همچنین در حالت‌هایی که نیازمند تهیه گزارش و تحلیل داده باشند نیز از این تکنولوژی استفاده می‌کنند.

جستجو در وبسایت‌ها

تقریبا هر وبسایتی یک بخش از خود را به عمل «جستجو» اختصاص می‌دهد که البته در بسیاری از حالت‌های اولیه این فرایند جستجو بسیار ساده بوده و عملا، عملیات پیچیده‌ای در آن صورت نمی‌گیرد. اما با بزرگ شدن وبسایت و بالا رفتن حجم داده‌های آن، نیاز است که به فکر پیاده‌سازی یک روش حرفه‌ای برای جستجو کردن در وبسایت باشید به همین دلیل است که حجم عظیمی از کاربرد الستیک سرچ در دنیای وبسایت‌ها بوده و در بسیاری از وبسایت‌های بزرگ مانند توییتر، علی‌بابا و نت‌فلیکس مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تحلیل لاگ‌ها

الستیک سرچ جدای از توانایی حرفه‌ای که در پیاده‌سازی عملیات جستجو دارد، در بحث آنالیز و تحلیل داده نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد، به همین دلیل شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگی که قصد نظارت دقیق بر لاگ‌ها و پیغام‌ها را دارند از الستیک سرچ برای این کار استفاده می‌کنند. البته انجام این کار به تنهایی با خود الستیک سرچ انجام نشده و از Elasticsearch Stack که حاوی مجموعه‌ای از ابزارهای جانبی نیز هست استفاده می‌شود.

آنالیزهای امنیتی

آنالیز و تحلیل‌های امنیتی به نحو‌هایی به مقوله قبلی یعنی همان تحلیل لاگ‌ها برمی‌گردد با این تفاوت که در این حالت، از الستیک سرچ تنها برای لاگ‌های امنیتی استفاده می‌شود و جدای از این مورد درگیر لاگ‌های دیگر نخواهند بود. البته همانطور که گفته‌شد الستیک سرچ به تنهایی بار تمام این موارد را به دوش نمی‌کشد و از ابزارهای جانبی نیز استفاده می‌کند، به همین دلیل نیز هست که الستیک سرچ می‌تواند در موضوعات مختلف کاربرد داشته باشد.

به صورت کلی با استفاده از الستیک سرچ شما این قابلیت را خواهید داشت که حجم عظیمی از داده‌ها را هم تحلیل کنید و در یک عملیات جستجو آن‌ها را واکشی کنید، اهمیت این موضوع نیز همانطور که در ابتدای مقاله اشاره شد سرعت بالای آن است.

شرکت‌هایی که از الستیک سرچ استفاده می‌کنند

نت‌فلیکس یکی از اصلی‌ترین شرکت‌هایی‌ست که در گستره عظیمی از کارهای خود از الستیک سرچ استفاده می‌کند. مهمترین این کارها نیز تحلیل داده‌های مربوط به مشتریان و همچنین آنالیزهای امنیتی است. از آنجایی که نت‌فلیکس یک وبسایت بزرگ به حساب آمده و حاوی اطلاعات و داده‌های بسیار زیاد است استفاده از الستیک سرچ برای آن‌ها یک امر کاملا مفید خواهد بود.

والمارت برای تحلیل الگوهای خرید کاربران، تحلیل عملکرد کلی و آنالیزهای بلادرنگ دیگر به شدت روی الستیک سرچ حساب باز کرده است. همچنین در بحث‌های امنیتی به وفور از الستیک سرچ استفاده می‌کنند.

از دیگر شرکت‌هایی که از الستیک سرچ استفاده می‌کنند می‌توان اوبر، شاپیفای، یودمی، اسلک و... را نام برد.

نتیجه گیری

یادگیری یک تکنولوژی با دامنه بزرگی از کاربردهای مختلف به شما این امکان را می‌دهد که هم کارایی اپلیکیشن‌تان را بالا ببرید و هم به عنوان یک فرد توسعه دهنده، رزومه عالی برای خودتان درست کنید. الستیک سرچ مطمئنا یکی از قدرتمند‌ترین تکنولوژی‌های برنامه نویسی‌ست که در حوزه‌های مختلفی مانند دسترسی به داده‌ها و تحلیل حجم عظیم اطلاعات به شما کمک می‌کند. 

شرکت‌هایی که حاوی حجم زیادی از اطلاعات هستند این موارد را می‌خواهند و مطمئنا برای ادامه مسیر رشد و پیشرفت‌شان به الستیک سرچ نیاز خواهند داشت. اگر مشتاق به یادگیری الستیک سرچ (Elasticsearch) هستید به آموزش گام به گام Elasticsearch سکان آکادمی در قسمت آکادمی مراجعه کنید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon