استارتاپی که بدون دفتر فیزیکی به درآمد میلیارد دلاری رسید!

استارتاپی که بدون دفتر فیزیکی به درآمد میلیارد دلاری رسید!

این داستان یک جورایی معمول شده: یک شرکت که در حوزه فناوری فعالیت می کنه، به "دره سیلیکون" (Silicon Valley) میره و با یه نقشه راه خیلی خوب ترکیب میشه و درنهایت رشد انفجاری فوق العاده ای رو تجربه میکنه!در زمان های خیلی قبل تر از پاندمیک ویروس کرونا، گیتلب به طور کامل به صورت دورکاری فعال بود و ابزارهای متنوعی رو بدون هیچ دفتر فیزیکی برای توسعه دهندگان تولید می کرد.

داستان از کجا شروع شد؟

گیتلب برای اولین بار به عنوان استارتاپی در سانفرانسیسکو و در سال 2014 معرفی شد. مدیر عامل فعلی و هم بنیانگذار این استارتاپ هم آقای "Sid Sijbrandij" هستش که این استارتاپ رو با کمک Dmytro Zaporozhets و Valery Sizov بنیانگذاری کرد.

در ابتدا و در سال 2011 Dmytro، با کمک Valery گیتلب رو در خانه و در اوکراین، به اسم GitWeb به وجود آوردند. در ادامه توضیح خواهیم داد که Sid چگونه به Dmytro پیشنهاد همکاری داد و چگونه باعث پیشرفت گیتلب شد.

*شاید برای شما هم جالب باشه: یه چیز جالب توی سایت GitLab هست که اولین کامیت شروع پروژه گیتلب هم توی این سایت هست و می تونید از طریق این لینک، ببینیدش (توجه: برای دسترسی به این لینک، به فیلترشکن نیاز دارید).

Sid Sijbrandij به عنوان مدیر عامل:

آقای Sid که به گفته خودش اسم اصلی اش "Sytse" است، برای اولین بار در سال 2007 کدهای Ruby رو دید و با این زبان آشنا شد و آنقدر به این زبان علاقه مند شد که خودش شروع به یادگیری این زبان کرد. در سال 2012 به عنوان یک برنامه نویس Ruby با گیتلب (همان چیزی که Dmytro با کمک Valery به وجود آورده بودند) آشنا شد و شور و علاقه خودش نسبت به متن باز (open source) رو کشف کرد.

خیلی زود و در سال 2015 Sid پیشرفت کرد و اهرم گیتلب رو به دست گرفت. او در آن سال گیتلب رو هم تجاری سازی کرد.

در این دوران که Sid رهبری گیتلب رو به دست گرفته بود، شرکت با چیزی در حدود 30 میلیون کاربر از زمانی که یک استارتاپ بود تا هنگامی که به یک سازمان جهانی تبدیل شد، رشد بزرگی رو تجربه کرد.

شکل1: آقای sid sijbrandij مدیر عامل و هم بنیانگذار گیتلب

*شاید برای شما هم جالب باشه: یه چیز جالب توی سایت گیتلب دیدم که توی قسمت درباره ما، در رابطه با تلفظ اسم مدیر عامل گیتلب (همین آقای sid sijbrandij) یه راهنما گذاشته و نوشته که برای راحتی تلفظ اسم این آقا می تونید اون رو به صورت Sid See Brandy تلفظ کنید. 😊

درباره خود شرکت GitLab:

استارتاپی که در سانفرانسیسکو به وجود آمد، در سال های اولیه خود تنها 9 کارمند داشت. اما امروز بیش از 1400 کارمند در سراسر جهان به صورت دورکاری و با تماس های تصویری و نرم افزار پیام رسان slack، به صورت یکپاچه با هم در ارتباط هستند.

پلتفرم اولیه گیتلب در سال 2011 توسط Dmytro Zaporozhets (یکی از هم بنیانگذاران شرکت گیتلب که هم اکنون سمت مدیر ارشد فنی گیتلب رو داره) ساخته شد. او یک برنامه نویس در اوکراین بود که به دنبال یک پلتفرم بهتر برای به اشتراک گذاری کدها (Code-Sharing) در شرکت خودش بود. بهترین راهکاری که در این زمینه به ذهنش رسید این بود که خودش یک پلتفرم جامع و کامل برای این کار بنویسه.

او گیتلب را در سال 2011 در خانه خود با کمک Valery (از دیگر بنیانگذاران گیتلب) ساخت.

در سال 2012، Sid بعد از آشنایی Dmytro یک ایمیل به او ارسال کرد: "سلام. من میخوام یه شرکت به اسم گیتلب شروع کنم. توی این کار فعلا چیزی نصیبت نمیشه. امیدوارم مشکلی با این قضیه نداشته باشی."

یک سال بعد Dmytro از کار خودش استعفا داد و به صورت تمام وقت به Sid ملحق شد. آن ها تلاش های فراوان و رنج های بسیاری کشیدند تا به صورت رسمی شرکت رو در سال 2014 تاسیس کردند.

*شاید برای شما هم جالب باشه: توی شرکت GitLab یه قانون وجود داره که بیست و دوم هر ماه یه فیچر جدید باید راه اندازی بشه. حالا چه اون فیچر آماده باشه یا نه، اون رو منتشر میکنن.

درباره پلتفرم GitLab:

این پلتفرم زنجیره تولید و توسعه یک نرم افزار رو، از پایه تا پیاده سازی، ساده تر و کوتاه تر می کنه. گیتلب به طور خیلی گسترده مقیاس پذیر بوده و میتونه به هر شکلی و در هر شرکت و مجموعه ای مورد استفاده قرار بگیره.

این پلتفرم با زبان های Ruby (زبان مورد علاقه مدیر عامل و هم بنیانگذار گیتلب) و مقداری زبان Go و تحت چارچوب Vue.js ساخته شده است. 

این پلتفرم اکنون روی فضای ابری گوگل قرار داره و به همین دلیل هست که دسترسی ایران به این پلتفرم محدود شده و تحریم هستیم (به خاطر سیاست های شرکت گوگل).

کاملا به صورت دورکاری، اما یکپارچه:

هم اکنون گیتلب یکی از بزرگ ترین پلتفرم های اشتراک گذاری کد در جهان محسوب میشه و به گفته مدیر عامل این شرکت (Sid See Brandy) هدفشون اینه که بتوانند ده ها برابر بزرگ تر از گیت هاب بشوند.

کار به صورت دورکاری باعث شده تا خیلی از محدودیت های استخدام در این شرکت حذف بشه و تنها در سه ماهه دوم سال بالای 13000 نفر درخواست همکاری برای این شرکت می فرستند.

کار، برای کارمندان این شرکت به شکل دیگری­ست؛ در زمان های استراحت مجازی­شان، کارمندان (چون از کشورها و فرهنگ های مختلف هستند) درباره زندگی و کشورشان صحبت می کنند. مدیران ارشد تماس های ویدئویی خودشون رو حتی ساعت ها hold نگه می دارند تا تمام افراد بتوانند به تماس ملحق بشوند. زمانی که گیتلب طبق زمان بندی (همانطور که در بالا گفته شد، بیست و دوم هر ماه) به اهداف ماهانه خودش میرسه، به همه کارمندان یک نهار رایگان میده.

افرادی که در گیتلب کار می کنند چقدر حقوق می گیرن؟

میانگین درآمد سالیانه تمامی بخش های گیتلب، حدودا 145 هزار دلار است که تقریبا میشه ساعتی 75 دلار.

بیشترین حقوق در گیتلب رو مدیر مهندسان می گیره و مقدار سالیانه اش در حدود 244هزار دلار هست. اما کمترین حقوق رو کارشناس ارتباط با مشتری دریافت میکنه که مقدار سالینه اش در حدود 55 هزار دلار میشه.

هنوز ترغیب نشدید که درخواست استخدام برای گیتلب بفرستید؟ 😊

و اما اتفاق جدید GitLab:

این روزها برای گیتلب اتفاقی افتاده که یه جورایی اتفاق خوبی رو برای گیتلب رقم زده.

قبلا در یک مصاحبه ای مدیر عامل گیتلب (Sid Sijbrandij) گفته بود که: "عمومی شدن میتونه به گیتلب کمک کنه تا یک منبع خوب و یک پروژه open source استوار باقی بمونه. و این اتفاق یک روز خواهد افتاد."

و واقعا هم اتفاق افتاد. در روزهای اخیر، اخبار متفاوت و زیادی شنیدیم که گیتلب سهام خودش رو در بازار جهانی Nasdaq عرضه کرده و عمومی شده و همه مردم میتونن با خرید این سهام، به نوعی سهام دار شرکت گیتلب باشند.

این نماد در روز 14 اکتبر سال 2021 میلادی تحت عنوان "GTLB" در بازار جهانی Nasdaq عرضه شد و سر وصدای زیادی رو به پا کرد. چون تنها در روز اول، مبلغ سهام اولیه GTLB در بازار Nasdaq از مقدار 77 دلار به 115 دلار رسید.

People celebrate the Gitlab IPO at the Nasdaq, October 14, 2021.

همین افزایش، ارزش کلی شرکت گیتلب (میلیاردها دلار شد) و همچنین سرمایه ی بنیانگذاران این شرکت را به میزان خیلی زیادی بالا برد.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس