اسباب‌بازی برنامه‌نویسی برای کودکان باهوش

اسباب‌بازی برنامه‌نویسی برای کودکان باهوش

کودکان به طور معمول بخش زیادی از وقت خود را صرف بازی با اسباب‌بازی‌ها می‌کنند. اسباب‌بازی‌ها علاوه بر سرگرم‌کردن کودکان، نقش مهمی در درک آن‌ها از جهان اطرافشان دارند. در دنیای کنونی که اکثر جنبه‌های زندگی ما تحت تاثیر فناوری قرار گرفته است، کودکان نیاز دارند از اسباب‌بازی‌های مدرن به‌خصوص اسباب‌بازی‌های برنامه‌نویسی استفاده کنند، چرا که آن‌ها در آینده دنیای متفاوت و مدرنی را تجربه خواهند کرد. 

اسباب‌بازی‌های برنامه‌نویسی دسته‌ای از اسباب‌بازی‌های فناور محور هستند که می‌توانند یکی از بهترین انتخاب‌ها برای شکوفایی استعدادهای کودکان باشند. فرزندان شما با استفاده از این ابزارها می‌توانند روند کدنویسی را در قالب بازی و سرگرمی تمرین کنند. این اسباب‌بازی‌ها در اشکال گوناگونی مانند ربات‌ها، کارت‌های فیزیکی، کیت‌های برنامه‌نویسی و سایر موارد تولید شده‌اند. 

یک اسباب‌بازی برنامه‌نویسی می‌تواند در قالبی سرگرم‌کننده مهارت‌های مهمی را به فرزندان شما آموزش دهد و روند خلاقیت او را فعال کند تا کودک شما از سنین کم با یکی از مهم‌ترین ابزارهای جهان تکنولوژی به نام برنامه‌نویسی آشنا شود. (در همین راستا پیشنهاد می کنیم به مقاله آشنایی با تأثیرات مثبت آموزش کدنویسی به کودکان در سایت سکان آکادمی مراجعه کنید.) ما در اینجا لیستی شامل چند اسباب‌بازی برنامه‌نویسی برای شما آماده کرده‌ایم که آشنایی با آن‌ها شما را شگفت‌زده خواهد کرد.

اسباب‌بازی‌های جذاب برنامه‌نویسی

حقیقت‌های شگفت‌انگیز درباره مزایای اسباب‌بازی برنامه‌نویسی

اسباب‌بازی‌های برنامه‌نویسی اختراعاتی نوآورانه هستند که می‌توانند به شکوفایی استعدادهای گوناگون کودکان کمک کنند. برخی از مزایای استفاده از این اسباب‌بازی‌ها به شرح زیر هستند:

یادگیری زبان‌های برنامه‌نویسی

زبان برنامه‌نویسی، دستور لازم برای انجام کاری را به یک رایانه یا دستگاه می‌دهد؛ از برنامه‌نویسی می‌توان برای راه‌اندازی وب‌سایت، طراحی برنامه‌ها، مرورگرهای وب، سیستم‌عامل تلفن همراه و ... استفاده کرد. یادگیری کدنویسی برای هر کس که در دنیای فناورانه آینده به دنبال یک زندگی ایده‌آل است می‌تواند سودمند باشد. 

اگر مایل هستید درحالی‌که فرزندتان سرگرم بازی و گذراندن اوقات خوش کودکی است؛ او را به سمت یک‌دنیای علمی - تخیلی گسترده هدایت کنید تا بتواند علایقش را کشف کند، خرید یک اسباب‌بازی برنامه‌نویسی یکی از بهترین انتخاب‌هاست. چه کسی می‌داند شاید کودک شما هم قرار است در آینده به یکی از نوابغ دنیای فناوری تبدیل شود. 

اگرچه در این بازی‌ها کودک شما با کدنویسی، وب‌سایتی طراحی نمی‌کند اما این اسباب‌بازی‌ها یکی از بهترین گزینه‌های آموزش چند سطحی کودکان به‌حساب می‌آیند. در این بازی‌ها نه‌تنها استعدادهای برنامه‌نویسی، بلکه قدرت شناسایی الگوریتم‌ها، ارتقای حافظه، ایجاد هوش هیجان - فضایی و سایر موارد هم به‌صورت همزمان ارتقا پیدا می‌کنند.

فعال‌سازی نیم کره‌های مغز

به کمک یک اسباب‌بازی کدنویسی، مهارت کدنویسی در قالبی متفاوت و سرگرم‌کننده به کودک آموزش داده می‌شود. ترکیب کدنویسی باهنر نقاشی و علم ریاضیات نقش موثری در بهبود فعالیت ذهنی کودک دارد. 

جالب است بدانید که یکی از دلایلی که باعث محبوبیت این اسباب‌بازی‌ها شده است نقش موثر آن‌ها در فعال‌سازی و کارکرد همزمان دو نیمکره مغز کودک است. زمانی که کودک برای راه‌اندازی اسباب‌بازی برنامه‌نویسی از اصول ریاضی و هندسه کمک می‌گیرد، نیمکره چپ مغز او فعال‌تر خواهد شد. هم چنین تلاش برای ساخت کدهای خلاقانه برای وادار کردن اسباب‌بازی‌ها در فعال‌سازی دیگر قابلیت‌هایشان باعث می‌شود تا کودک از نیمکره راست مغز که مختص به خلاقیت و تخیل است بیشتر استفاده کند.

هیجان و شادی در استفاده از اسباب‌بازی‌ها

بهبود قدرت حل مسئله

این اسباب‌بازی‌ها به دلیل درگیرکردن کودک با چالش‌های فکری، قدرت حل مسئله و تفکر انتقادی کودکان را بهبود می‌بخشند. کودک شما درحالی‌که از بازی با ربات شخصیت کارتونی محبوبش لذت می‌برد، سعی می‌کند کدها را به‌درستی در کنار هم قرار دهد تا به‌عنوان پاداش، ربات یک رقص نور یا موسیقی کودکانه را اجرا کند. 

این اسباب‌بازی ساعت‌ها کودک شما را سرگرم می‌کند بدون اینکه خسته‌کننده یا تکراری باشد. به همین شکل به‌صورت ناخودآگاه کودک شما روش‌های مختلفی را برای حل مسائل و چالش‌های استفاده از ربات، امتحان می‌کند. به‌وسیله این مدل فعالیت ذهنی و جسمی کودکان، آرام‌آرام مسائل در ذهن او سریع‌تر و آسان‌تر حل می‌شوند.

آشنایی با الگوریتم و سیستم سازی

در دنیای برنامه‌نویسی، الگوریتم‌ها نقش‌برجسته‌ای دارند. اسباب‌بازی برنامه‌نویسی به شما این امکان را می‌دهد تا علاوه بر آموزش کدنویسی به روشی قابل‌درک و ساده، مهارت‌های منطقی فرزندتان را نیز بهبود ببخشید. هنگام بازی با این اسباب‌بازی‌ها کودک برای راهیابی به مراحل بعدی بازی و فعال‌کردن قابلیت‌های بیشتر اسباب‌بازی، از چینش منطقی و هدفمند کدها در کنار هم استفاده می‌کند.

 این موضوع به پیشرفت منطق ترتیبی و هدف‌گذاری کودک کمک می‌کند. زمانی که کودکان این مهارت‌های ساده را از کودکی یاد بگیرند، در زمان یادگیری هر زبان برنامه‌نویسی، چالش‌های بسیار کمتری خواهند داشت. این رویه منجر به ساده‌تر شدن برنامه‌نویسی و رفع چالش‌های زندگی توسط آن‌ها می‌شود. (برای آموزش زبان‌ برنامه‌نویسی اسکرچ که مخصوص کودکان است، می توانید به دوره آموزش برنامه‌نویسی به کودکان در سایت سکان آکادمی مراجعه کنید)

چرا برای کودک خود اسباب‌بازی برنامه‌نویسی بخریم؟

اسباب‌بازی‌های برنامه‌نویسی برای آموزش مهارت‌های منطقی و همچنین آموزش برنامه‌ریزی، هدف‌گذاری و کدنویسی بسیار عالی هستند. این ویژگی‌ها در بازی‌های کامپیوتری، فیلم‌ها، انیمیشن‌ها و دیگر سرگرمی‌های کودکانه خیلی کمتر دیده می‌شود. با اینکه کودکان می‌توانند از بازی‌هایی همچون Minecraft برای تقویت خلاقیت خود استفاده کنند، اما مهارت‌های اصلی حل مسئله، برنامه‌ریزی انجام خودکار امور، لذت بردن از نتیجه تلاش و تفکر خود و بسیاری موارد دیگر را به‌سادگی درک نخواهند کرد.

اسباب‌بازی‌های امروزی، صرفا جنبه وقت‌گذرانی و سرگرمی دارند. عروسک‌ها و اسباب‌بازی‌های جنگی عواطف کودکان را هدف قرار داده‌اند. این وسایل صرفا یکی از جنبه‌های ذهنی کودکان را تقویت می‌کنند ولی سایر جنبه‌های ذهنی از جمله هوش، خلاقیت، آگاهی از فرایندهای حل مساله و دیگر مسائل بدون توجه باقی می‌مانند.

کودکان هرآنچه در دوران کودکی بیاموزند، در بزرگسالی بروز می‌دهند، احساسات، عواطف، خشونت، مهارت، قدرت و بسیاری موارد دیگر که همه این‌ها از محیط پیرامون آن‌ها نشات می‌گیرد. والدین می‌توانند با تغییر دادن وسایل سرگرمی و بازی کودکان، آینده بهتری را برای آن‌ها بسازند.

کدام اسباب‌بازی برنامه‌نویسی برای کودک شما مفید است؟

همان‌طور که اشاره شد، اسباب‌بازی‌های برنامه‌نویسی می‌توانند فراتر از یک ابزار بازی عمل کنند و در عین سرگرم‌کننده بودن، بسیار مفید و الهام‌بخش باشند. اگر شما هم علاقه‌مند به خرید یک اسباب‌بازی برنامه‌نویسی برای کودکتان هستید، در انتخاب نوع اسباب‌بازی دقت کنید. 

درصورتی‌که انتخاب اشتباهی داشته باشید، ممکن است نه‌تنها کودک شما در یادگیری کدنویسی و ارتقاء سطح ذهنی خود ناکام بماند بلکه از برنامه‌نویسی و فرایندهای آن زده بشود. هنگام انتخاب اسباب‌بازی برنامه‌نویسی ابتدا به سلیقه فرزندتان توجه کنید و اسباب‌بازی خاصی را انتخاب کنید که با رده سنی و سطح هوش کودکتان سازگاری داشته باشد.

بهتر از قبل از خرید این مدل اسباب‌بازی‌ها، توضیحات کامل آن‌ها را مطالعه کنید. در این توضیحات اشاره کاملی به سن، استعدادها، هوش، توانایی و ویژگی‌ها فرزند شما شده است. با توجه کامل به این موارد، اقدام به تهیه این مدل اسباب‌بازی‌ها کنید.

برای راحتی کار شما و همچنین ایجاد پیش‌زمینه مناسب برای انتخاب اسباب‌بازی مناسب، در ادامه سه مورد از بهترین گزینه‌های موجود را به شما معرفی می‌کنیم.

اسباب‌بازی Galt Toys Cosmic Coding Game

این بازی یکی از محبوب ترین بازی‌های آموزش کدنویسی مناسب کودکان رده سنی بالای ۶ سال و کمتر از 12 سال است. در این بازی رومیزی، فضانوردان برای جمع‌آوری ستاره‌ها با یکدیگر رقابت می‌کنند و هم­چنین از افتادن در سیاه چاله ها و گیر کردن در دام بیگانگان فریبنده اجتناب می‌کنند. 

محتویات بازی Galtt Toys Cosmic Coding Game شامل 36 عدد کارت حرکت، 4 عدد شمارنده موشک پلاستیکی، 20 عدد کارت ستاره، 8 عدد کارت ماموریت و یک راهنمای بازی است. این بازی به فرزند شما کمک می‌کند تا به یک کدنویس کیهانی تبدیل شود و ماموریت خود برای جمع‌آوری تمام ستاره‌ها تکمیل کند. 

بازیGalt Toys Cosmic Coding Game تا حد زیادی مهیج، سرگرم‌کننده، اعتیاد آور و در عین حال بسیار آموزنده است. این بازی بر اساس الگوریتم‌ها، کدنویسی و سایر موارد بنا شده است و کودکان را با کدنویسی‌های اولیه کامپیوتری آشنا می‌کند. 

با اینکه این اسباب‌بازی برای کودکان گروه سنی ۶ سال به بالا طراحی شده است اما می‌تواند به‌عنوان اولین تجربه فرزند شما از اسباب‌بازی برنامه‌نویسی نیز مناسب باشد؛ زیرا برای انجام این بازی به هیچ‌دانش کدنویسی قبلی نیاز نیست. علاوه بر همه این‌ها در این اسباب‌بازی راهنمای کامل و دقیقی دارد. این بازی برای کنترل هوش هیجانی کودکان و همچنین افزایش حس همکاری و فعالیت جمعی آن‌ها مناسب است.

اسباب‌بازی Galt Toys Cosmic Coding Game
 

اسباب‌بازی Botley 2.0 Coding Robot

این ربات نیز یکی از بهترین اسباب‌بازی‌های برنامه‌نویسی، مناسب کودکان رده سنی بالای 5 سال و کمتر از 10 سال است. ربات کدنویس بوتلی فاقد صفحه‌نمایش است. این ربات کوچک با ظاهر جذاب و چشمان درخشانش یک راه عالی برای آشناکردن کودکان با لذت‌های کدنویسی است. درباره عملکرد این ربات می‌توان گفت به‌جای کنترل ربات با تبلت یا تلفن، کارت‌های آماده‌ای برای برنامه‌ریزی آن استفاده می‌شوند. 

کودک با کنار هم قراردادن این کارت‌ها و به‌نوعی انجام کدنویسی موجب حرکت کردن، روشن شدن و پخش موسیقی در این ربات می‌شود. ربات کدنویسی بوتلی قابلیت 150 مرحله برنامه‌پذیری را دارد. با تکمیل هر مرحله از کدنویسی ربات برخی از قابلیت‌های خود را به نمایش می‌گذارد.

برای مثال در پایان برخی از مراحل کدنویسی ممکن است ربات به‌دور خود بچرخد، اشیاء را حرکت بدهد و یک نمایش نوری یا موسیقی اجرا کند. کودک می‌تواند با یادگیری چالش سازی، ربات بوتلی را به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کند که 150 قدم در شش جهت حرکت کند و یا به 16 شکل مختلف مانند قطار، ماشین پلیس، روح و سایر موارد تبدیل شود. 

این پایان شگفتی آفرینی ربات بوتلی نیست؛ هم زمان با پیشرفت کودک در کدنویسی با کارت‌های ربات، می‌توان ویژگی‌های دیگری مانند تشخیص اشیاء، ردیابی خطوط سیاه، سنسور نور دید در شب، کنترل حلقه و بسیاری موارد دیگر را در این ربات فعال کند. 

با استفاده از این اسباب‌بازی، علاوه بر آموزش اولیه کدنویسی به کودکان، می‌توانند بارهاوبارها مورداستفاده کودکان قرار بگیرد بدون اینکه برایشان تکراری و کسل‌کننده باشد.

اسباب‌بازی برنامه‌نویسی Botley 2.0 Coding Robot

اسباب‌بازی LEGO 17101 Boost Creative Toolbox Robotics Kit

جعبه ابزار خلاق LEGO boost یکی از بهترین بازی‌های کدنویسی مناسب کودکان بالای ۷ سال و کمتر از ۱۲ سال است. این اسباب‌بازی باهدف تقویت حس کنجکاوی کودکان و بهبود تفکر انتقادی آن‌ها طراحی شده است. 

جعبه ابزار LEGO شامل 847 قطعه لگو است که جنس آن‌ها از پلاستیک و رنگ آن‌ها مولتی‌کالر است. این اسباب‌بازی رباتیک بسیار مهیج و سرگرم‌کننده است زیرا از جدیدترین امکانات و فناوری‌های رنگ، فاصله و سنسور شیب بهره می‌برد. 

با استفاده از بلوک‌های کدنویسی ساده که جزء محتویات این اسباب‌بازی هستند به کمک یک برنامه در تبلت خود، به‌راحتی می‌توان این ربات را برنامه‌ریزی کرد تا جوک بگوید، برقصد، موسیقی پخش کند و کارهای سرگرم‌کننده متنوعی انجام دهد. 

در این اسباب‌بازی بیش از 60 فعالیت و ۵ مرحله سرهم‌بندی وجود دارد که کودکان می‌توانند خودشان آن‌ها را امتحان کنند. LEGO 17101 Boost Creative Toolbox Robotics Kit شامل یک LEGO Move Hub که با بلوتوث قابل‌کنترل است، یک موتور و حسگر رنگ و فاصله است. 

این کیت کدنویسی سازگار با دستگاه‌های منتخب iOS و Windows10 است و از زبان‌های انگلیسی، ایتالیایی، فرانسوی، دانمارکی، آلمانی و اسپانیایی پشتیبانی می‌کند. این بازی خلاقانه، کدنویسی را به روشی ساده و سرگرم‌کننده به کودک شما آموزش می‌دهد و قابلیت‌های متنوعی برای مهارت‌آموزی کودکان دارد.

اسباب‌بازی برنامه‌نویسی LEGO 17101 Boost Creative Toolbox Robotics Kit

سخن پایانی

در این گفتار اطلاعاتی پیرامون اسباب‌بازی برنامه‌نویسی و مزایای آن ارائه شد. یک اسباب‌بازی برنامه‌نویسی می‌تواند علاوه بر مهیج و سرگرم‌کننده بودن، مهارت‌های فرزند شما را بهبود ببخشد. اسباب‌بازی‌های برنامه‌نویسی هدایایی ایده‌آل برای کودکان در رده‌های سنی مختلف هستند.

زمانی که شما برای کودکتان یک اسباب‌بازی برنامه‌نویسی خریداری می‌کنید، در حقیقت نه‌تنها او را سرگرم کرده‌اید بلکه زمینه ورود او به دنیای کدنویسی را فراهم می‌کنید. این اسباب‌بازی‌ها علاوه بر آموزش کدنویسی به زبانی ساده و کودکانه، می‌توانند نقش موثری در بهبود قدرت تخیل، منطق ترتیبی، کار گروهی، مفاهیم انتزاعی، هوش هیجانی و بسیاری موارد دیگر در کودک شما داشته باشند. 

در این گفتار سه مورد از بهترین اسباب‌بازی‌های برنامه‌نویسی مناسب گروه‌های سنی مختلف معرفی شد تا انتخاب یک اسباب‌بازی برنامه‌نویسی ایده‌آل برایتان ساده‌تر شود. شما هم اگر اسباب‌بازی‌های دیگری را می‌شناسید که می‌تواند در یادگیری الگوریتم‌ها، برنامه‌ریزی و کدنویسی به کودکان کمک کند، حتما در بخش نظرات برای ما بنویسید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon