سرفصل‌های آموزشی
آموزش جامع تست کاربردپذیری
تست کاربردپذیری چیست؟

تست کاربردپذیری چیست؟

سلام دوستان عزیز سکان آکادمی، امیدوارم با تنی سلامت در مسیر پیشرفت قدم بردارید. اگر به تازگی وارد حوزه تجربه کاربری شدید، یا طراح تجربه کاربری هستید و سوال‌هایی در رابطه با تست کاربردپذیری (Usability test) دارید، این دوره آموزشی مناسب شماست.

تست کاربردپذیری یک روش اثبات شده برای ارزیابی محصول شما با کاربرهای واقعی هست. در این راهنمای کامل تست کاربردپذیری، من هر چیزی رو که برای اجرای این تست‌ها و دریافت بینش‌های عملی، به منظور ایجاد تجربه‌های کاربری بهتر نیاز دارید، باهاتون به اشتراک می‌ذارم.بیاید با تعریف تست کاربردپذیری شروع کنیم.

هدف از تست کاربرد پذیری چیست؟

تست کاربردپذیری، فرایند آزمایش محصول شما با افراد واقعیه. به این‌صورت که، به تعدادی از افراد جامعه هدف‌تون، مأموریت تکمیل لیستی از وظایف (مأموریت‌ها) رو محول می‌کنید، بعد از اون نحوه تعاملات‌شون با محصول رو در حین انجام ماموریت، مشاهده و یادداشت‌برداری می‌کنید. هدف از انجام تست کاربردپذیری، اینه که بفهمیم آیا طراحی به اندازه کافی قابل‌استفاده و به‌راحتی قابل درک‌ هست که کاربرها بتونن به اهداف‌شون برسن یا نه.

بهزاد سیرجانی، بنیانگذار استودیو Yet Another و رئیس سابق عملیات تحقیق و تجزیه و تحلیل در Slack، توضیح میده که:

"تست کاربردپذیری خوب، نگاهی جامع به مخاطبان بالقوه‌ای داره که می‌تونید به اون‌ها خدمت کنید و طیف وسیعی از استفاده‌های مورد نظر و ناخواسته از یک محصول رو درک کنید. چطور به مردم اجازه میدید تا اون‌چه که می‌خوان رو با محصول شما انجام بدن و در عین حال از سوءاستفاده جلوگیری کنید."