سرفصل‌های آموزشی
آموزش جامع تست کاربردپذیری
انواع تست کاربردپذیری

انواع تست کاربردپذیری

ما در این قسمت، انواع تست‌های کاربردپذیری رو که اغلب هم گیج‌کننده‌ست، بررسی می‌کنیم. قبل از شروع روش‌های خاص تست کاربردپذیری، اجازه بدید که مقدمات انواع مختلف روش‌ها و رویکردها رو مشخص کنیم. به طور کلی، تمام روش‌های تست کاربردپذیری به سه دسته تقسیم میشن:

  • کیفی (Qualitative) یا کمی (Quantitative)
  • مدیریت شده (Moderated) یا مدیریت نشده (Unmoderated)
  • از راه دور (Remote) یا حضوری (In-person)

من واژه‌ها رو برای درک بهتر به فارسی ترجمه کردم، اما پیشنهادم اینه که شما واژه انگلیسی رو استفاده کنید. در ادامه، این روش‌ها رو بررسی می‌کنیم.

روش های تست کاربردپذیری

کیفی (Qualitative) یا کمی (Quantitative)

تمام تحقیقات کاربری که انجام میدید، در گروه کیفی یا کمی قرار می‌گیرن. چند تفاوت کلیدی بین تست کاربردپذیری کیفی و کمی و داده‌هایی که با اون‌ها سروکار دارن، وجود داره. در حالی که تحقیقات کیفی از کلمات و معنا برای کشف «چرا» استفاده می‌کنن، تحقیقات کمی به اعداد و آمار می‌پردازن تا به «چه»، «کجا» و «چه موقع» پاسخ بدن. وقتی از تست کاربردپذیری صحبت میشه، روش‌های خاصی از تست ممکنه بسته به اهداف تحقیقاتی شما بهتر عمل کنن.

مدیریت شده (Moderated) یا مدیریت نشده (Unmoderated)

تصمیم‌گیری بین تست کاربردپذیری مدیریت شده و مدیریت نشده یک مرحله مهم در راه‌اندازی تست شماست. تست‌های کاربردپذیری مدیریت شده، دارای حداقل یک ناظر جلسه هستن، اما تست‌های مدیریت نشده بدون نظارت فردی انجام میشن. همه روش‌های تست کاربردپذیری تحت رویکرد مدیریت شده یا مدیریت نشده قرار می‌گیرن. بعضی از روش‌ها ممکنه بتونن با هرکدوم از این رویکردها کار کنن. به طور کلی، اهداف تست کاربردپذیری مدیریت شده در مقابل مدیریت نشده یکسانه، فقط حضور یک ناظر جلسه و گاهی اوقات محیط، تغییر می‌کنه.

از راه دور (Remote) یا حضوری (In-person)

در نظر گرفتن اینکه آیا می‌خواید تست کاربردپذیری‌تون رو با رویکرد از راه دور یا حضوری آغاز کنید، تا حد زیادی به اون چیزی که در حال تست هستید، بستگی داره. محصولات فیزیکی ممکنه به طور طبیعی در گروه تست کاربردپذیری حضوری قرار بگیرن، در حالی که نرم‌افزار یا ابزارهای آنلاین به همون دقت با یک برنامه از راه دور تست میشن. مثل تست‌های مدیریت شده و مدیریت نشده، ممکنه متوجه بشید که تست کاربردپذیری شما از هر دو روش راه دور و حضوری به یک اندازه خوب کار می‌کنه، در این صورت، باید مزایا و معایب هر دو روش رو بسنجید تا بتونید بهترین تصمیم رو بگیرید.