سرفصل‌های آموزشی
مقدمه‌ای بر طراحی تجربه‌ی کاربری (UX)
مقدمه‌ای بر مدل 4 ربع طراحی تجربه‌ی کاربری (بخش دوم)

مقدمه‌ای بر مدل 4 ربع طراحی تجربه‌ی کاربری (بخش دوم)

در  قسمت قبل، با هر کدام از بخش‌های مدل 4 ربع آشنا شدیم. در این قسمت، می‌خواهیم در هرکدام از موارد آن عمیق‌تر شده و توضیح دهیم.

تصویر مدل 4 ربع حوزه‌های طراحی تجربه‌ی کاربری

استراتژی تجربه (Experience Strategy) چیست؟

طراحی تجربه‌ی کاربری فقط مربوط به کاربر نیست. بلکه ارزش زیادی برای کسب و کار  محصول یا خدمات به ارمغان می‌آورد. استراتژی تجربه، همه‌ی موارد ابداع یک استراتژی تجاری جامع را دربرمی‌گیرد که هم نیازهای مشتری و هم نیازهای شرکت را شامل می‌شود.

اگر تصمیم بگیرید که روی استراتژی تجربه تمرکز کنید، ممکن است خودتان را در نقش استراتژیست تجربه‌ی کاربری (UX Strategist) بیابید. استراتژیست‌های تجربه‌ی کاربری، از نزدیک با تیم طراحی و سهامداران کلیدی کسب و کار (صاحبان محصول، مدیران و غیره) کار می‌کنند. وظیفه‌ی آنها این است که اطمینان حاصل کنند که به همه‌ی کاربران مناسب خدمت می‌دهند و همزمان، با اهداف استراتژیک کسب و کار همسو می‌شوند. به‌طور خلاصه، استراتژیست‌های تجربه‌ی کاربری به این موضوع توجه می‌کنند که همه‌ی بخش‌های در حال حرکت یک تجارت، باهم هماهنگ باشند.

تحقیقات کاربر (User Research) چیست؟

ممکن است از آموزش‌های قبلی به یاد داشته باشید که تحقیقات کاربر یک جزء حیاتی در فرایند طراحی تجربه‌ی کاربری هستند. در واقع، همه‌ی طراحان تجربه‌ی کاربری، باید بر هنر تحقیقات کاربر تسلط داشته باشند و حتی برخی در این زمینه متخصص خواهند شد.

همانطور که عنوان این شغل نشان می‌دهد، محققان تجربه‌ی کاربری (UX Researchers)، بر جنبه‌ی تحقیقاتی طراحی تمرکز می‌کنند. آنها هم تحقیقات کیفی و هم کمی انجام می‌دهند و بینش عمیقی را در مورد کاربران هدف جمع آوری می‌کنند. به عنوان یک متخصص تحقیقات تجربه‌ی کاربری، می‌توانید انتظار داشته باشید که با تیم محصول برای شناسایی سؤالاتِ تحقیق، برنامه‌ریزی و هدایت جلسات تحقیقاتی کاربر (مانند مصاحبه، نظرسنجی، تست‌های کاربردپذیری و غیره) و به اشتراک گذاشتن بینش‌های خود از نزدیک همکاری می‌کنید تا استراتژی محصول را مشخص کنید. برخی از نقش‌های اضافی که اغلب با ربع تحقیق کاربر مرتبط هستند، شامل تحلیل‌گر کاربردپذیری (Usability Analyst) و تحلیل‌گر تحقیقات (Research Analyst) است.

معماری اطلاعات (Information Architecture) چیست؟

معماری اطلاعات، علم سازماندهی و ساختاردهی محتوا به روشی منطقی و کاربرپسند است. اگر در حال طراحی یک وب‌سایت یا اپلیکیشن هستید، معماری اطلاعات تأثیر زیادی بر آسانی پیمایش آن دارد. بنابراین، به عنوان یک طراح تجربه‌ی کاربری، باید اصول معماری اطلاعات را درک کنید.

اگر تصمیم دارید در این جنبه از تجربه‌ی کاربری تخصص داشته باشید، می‌توانید به‌عنوان یک معمار اطلاعات (Information Architect) کار کنید. معماری اطلاعات هم در روانشناسی شناختی و هم در علم کتابداری ریشه دارد. شما می‌توانید معماران اطلاعات را به‌عنوان کتابدارانِ دیجیتالِ کاربر محور در نظر بگیرید! به عنوان یک معمار اطلاعات، شما ممکن است مسئول ارزیابی معماری اطلاعات یک محصول موجود، طراحی معماری اطلاعات یک محصول جدید از ابتدا، نام‌گذاری اطلاعات و رسم وایرفریم‌ها و طبقه‌بندی‌ها باشید.

طراحی تعاملی (Interaction Design) چیست؟

طراحی تعاملی، بر نحوه‌ی تعامل کاربر با عناصر خاص یک محصول دیجیتال تمرکز دارد. این ربع، به ساختار و رفتار سیستم‌های تعاملی و نحوه‌ی طراحی و بهینه‌سازی آنها برای استفاده‌ی انسانی می‌پردازد.

طراحان تعاملی (Interaction Designers) به سؤالاتی از این قبیل پاسخ می‌دهند: "وقتی کاربر روی دکمه‌ای کلیک می‌کند، چه اتفاقی می‌افتد؟" یا "کاربر چگونه بین صفحات مختلف یک اپلیکیشن تلفن همراه جابه‌جا می‌شود؟" در نهایت، آنها به چگونگی کاهش دشواری بین تعامل بین کاربر و محصول نگاه می‌کنند.

بر اساس مدل 4 ربع، ما به تعدادی از مسیرهای تخصصی که ممکن است به‌عنوان یک طراح تجربه‌ی کاربری انتخاب کنید، اشاره کرده‌ایم. اما این تازه شروع است! در قسمت بعدی، برخی از مسیرهای شغلی اضافی را که در زیر چتر تجربه‌ی کاربری قرار دارند، بررسی می‌کنیم...

online-support-icon