سرفصل‌های آموزشی
آموزش مقدماتی وردپرس
پوسته وردپرس چیست؟

پوسته وردپرس چیست؟

پوسته‌ی (Theme) وردپرس، مجموعه‌ای از فایل‌ها است (کدها و استایل‌ها) که ظاهر کلی وبسایت شما را می‌سازند. وردپرس توسط پوسته، قابلیت تغییر ظاهر سایت را به آسانی به شما می‌دهد. هر پوسته، ظاهری متفاوت به سایت شما می‌دهد و باید با توجه به نوع سایت‌تان، پوسته‌ی مناسب آن را انتخاب نمایید.

وردپرس به صورت پیش‌فرض همراه با چند پوسته‌ی از پیش نصب شده ارائه می‌شود و یکی از آن  پوسته‌ها به عنوان پوسته‌ی سایت انتخاب می‌شود. در تاریخ نگارش این درس، آخرین پوسته‌ی ساخته شده توسط وردپرس، پوسته‌ی Twenty Twenty-Two است که دچار تغییر و تحول‌های فراوانی شده و سبک جدیدی از پوسته را ارائه کرده است. در این نوشتار تغییرات به‌روزرسانی وردپرس 5.9 را بخوانید.

انواع پوسته‌ها

در ورژن جدید وردپرس، یعنی وردپرس 5.9، با استفاده از یک «پوسته‌ی بلوکی» مانند Twenty Twenty-Two می‌توانید با «ویرایشگر کامل سایت»، همه‌ی قسمت‌های سایت از جمله سربرگ و پابرگ را با ویرایشگر بلوکی ساخته و ویرایش کنید، همان گونه که نوشته‌ها و برگه‌های خود را می‌سازید. و اگر از پوسته‌ کلاسیک استفاده کنید، با توجه به پوسته‌ای که انتخاب می‌نمایید سفارشی‌سازی‌ها(customize) و امکانات گوناگونی در اختیار شما قرار می‌گیرد تا ظاهر سایت خود را ویرایش کنید، از جمله: چیدمان سربرگ، پابرگ و صفحه‌ها، بخش‌های مختلف سایت مانند رنگ‌ها، تایپوگرافی، و ... .

از مزیت‌های وردپرس این است پوسته‌های بسیار متنوع و گوناگونی برای هر نوع وبسایتی دارد، هم رایگان و هم خریدنی. هزاران پوسته‌ به صورت رایگان در مخزن پوسته‌های وردپرس وجود دارد که به آسانی می‌توانید آن‌ها را دانلود و استفاده نمایید. افزون بر این، اگر به برنامه‌نویسی آشنا باشید، می‌توانید پوسته‌ی اختصاصی خود را نیز ایجاد کنید.

پوسته‌های چند منظوره و تک منظوره

دو نوع پوسته برای سایت وردپرسی وجود دارد؛ پوسته‌ی چند منظوره و پوسته‌ی تک منظوره. پوسته‌های چند منظوره توانایی ساخت انواع گوناگونی از سایت‌ها را دارند. این پوسته‌ها معمولا شامل چندین نوع چیدمان برای برگه‌ها، ابزارها و افزودنی‌های مختلف می‌شوند تا قابلیت‌های بیشتری برای سفارشی‌سازی سایت شما، جدا از نوع و موضوع آن، فراهم کنند.

در حالی که پوسته‌های تک منظوره، با این که قابل سفارشی‌سازی هستند، اما درخور یک نوع سایت هستند. این پوسته‌ها مانند پوسته‌ها چند منظوره شامل سفارشی‌سازی‌های گسترده و ابزارهای فراوان نمی‌شوند و کارکرد آن‌ها کاملا متمرکز روی موضوعی است که برای آن ساخته شده‌اند.

برای نمونه، اگر می‌خواهید یک سایت خبری ایجاد کنید، باید یک پوسته‌ی خبری نیز انتخاب نمایید، یا اگر سایت شما فروشگاهی است، پوسته‌ی فروشگاهی. و به همین ترتیب برای هر نوع سایت، پوسته‌ی مناسب با آن را باید انتخاب نمایید.

یا می‌توانید یک پوسته‌ی چندمنظوره انتخاب کرده و مطابق موضوع سایت‌تان، آن را سفارشی‌سازی کنید.

مدیریت پوسته‌ها

برای مشاهده‌ی بخش مدیریت پوسته‌ها، از منوی سمت راست گزینه‌ی «نمایش» و سپس «پوسته» را انتخاب نمایید. در این بخش می‌توانید پوسته‌های نصب شده و فعال را مشاهده کنید، و پوسته‌ی فعال را تغییر دهید. می‌توانید برای سایت خود هر تعداد پوسته که می‌خواهید نصب کنید و هر زمان که خواستید، تنها با یک کلیک پوسته‌ی فعال سایت را تغییر دهید.

تغییر پوسته‌ی سایت هیچ آسیب و اشکالی در محتوایی که از پیش در سایت قرار داده‌اید ایجاد نمی‌کند، تنها شیوه‌ی نمایش آن را تغییر می‌دهد. یعنی همواره می‌توانید بدون ایجاد اشکال در سایت، پوسته‌ی آن را عوض کنید تا با ظاهری جدید نوشته‌ها، برگه‌ها و... را نمایش دهد.

 

 

online-support-icon