سرفصل‌های آموزشی
آشنایی با CDN
CDN Caching چیست؟

CDN Caching چیست؟

Cachingقلب خدمات یک شبکه تحویل محتوا (CDN) است. CDN ها همانند cache کردن مرورگرها، فایل ها را در هارد ذخیره می کنند، جایی که به سرعت می توان به آن دسترسی داشت. یک CDN، برای سرعت بخشیدن به توزیع محتوا، وب سایت شما را به سرورهای پروکسی قدرتمند و بهینه شده منتقل می کند.

سیستم caching در CDN، با ذخیره فایل های وب سایت به صورت انتخابی در سرورهای پروکسی cache، کار می کند. جایی که بازدید کنندگان وب سایت می توانند از نزدیکترین سرور، با سرعت زیاد به محتوای مورد نظرشان دسترسی پیدا کنند.

فایل های استاتیک

بیشتر محتوای یک وب سایت، فایل های Static (ثابت) ای است که در طول زمان یا برای کاربرهای مختلف، تغییر نمی کنند. برای مثال تصاویر موجود در یک سایت خبری، برای همه ی بازدیدکننده ها ثابت است. این فایل ها بهترین انتخاب برای Cache شدن هستند. از طرف دیگر، محتواهای Dynamic (پویا) را داریم که در لحظه و براساس درخواست کاربری خاص یا زمانی مشخص، از روی اطلاعات موجود در پایگاه داده تولید می شوند.

برای درک بهتر محتوای Static و Dynamic، یک فروشگاه الکترونیکی را در نظر بگیرید. در این فروشگاه قالب اصلی سایت استاتیک است ولی محصولات و اطلاعات آنها، به صورت پویا از اطلاعات موجود در پایگاه داده تولید می شود.

به طور معمول فایل های Static شامل موارد زیر می شود:

  • تصاویر موجود در قالب
  • فیلم ها 
  • موسیقی ها 
  • فایل های جاوا اسکریپت
  • فایل های CSS
online-support-icon