چگونه در اهداف شغلی بلندمدت خود پیشرفت کنیم؟

چگونه در اهداف شغلی بلندمدت خود پیشرفت کنیم؟

بسیاری از ما ترجیح می‌­دهیم در دراز مدت به شغل خود فکر کنیم و از انتخاب شغل به صورت تصادفی پرهیز می­‌کنیم. بسیاری از افراد نیز سالانه اهداف شغلی خود را مورد بررسی قرار می­‌دهند و به بررسی چرخه­‌ی عملکرد خود می­‌پردازند. تعیین اهداف سالانه و بررسی آن­ها می­‌تواند به افراد در تعیین نقاط ضعف و قوتشان کمک کند. 

رسیدن به اهداف شغلی در بلند مدت آسان نیست، اما اگر بدانیم به دنبال چه چیزی هستیم می­‌توانیم با برنامه­‌ریزی و جدیت کامل اهداف خود را اجرایی کنیم. تقریبا همه‌­ی ما در مسیر شغلی خود با شکست­‌هایی مواجه شده­‌ایم. از عوامل موثر در این شکست می­‌توان به نحوه­‌ی انجام کارها توسط ما، منطقه­‌ی جغرافیایی ما و محلی که در آن شاغل هستیم اشاره کرد. هدف از تعیین اهداف بلند، سامان دادن به اهداف کوتاه مدت است. این کار باعث می­‌شود افراد فرصتی برای یادگیری مهارت­‌های مهم داشته باشند. 

برخی از افراد دلایل مشخصی برای فعالیت در یک شغل دارند: زندگی در نزدیکی خانواده، شغلی که در آن صرفا دور کار باشند و یا این که خودشان کارآفرین باشند، اما کارآفرین شدن، نگرانی‌­هایی مثل نوسانات حقوق دستمزد را برای خانواده به همراه دارد.  این موارد باعث می­‌شود که افراد به زمان بیشتری برای فکر کردن در مورد شغل خود نیاز داشته باشند. برای این‌که بتوان اهداف بلند مدت مفیدی در مسیر شغلی خود طراحی کرد، چند استراتژی می­تواند به افراد کمک کند:

  • تصمیم بگیرید چه چیزی را نمی­‌خواهید

اغلب افراد، برای شناخت آینده شغلی خود فشار روانی زیادی را تحمل می­‌کنند. این فشار به‌دلیل وجود عدم قطعیت در آینده است. گاهی نیز افراد نمی­‌دانند دقیقا  چه کاری انجام می­‌دهد و یا می­ترسند جایگاه خود را نزد دیگران از دست بدهند. این فشار باعث می­‌شود افراد عجولانه تصمیم بگیرند و موقعیت خود را به خطر بی‌اندازند. برای جلوگیری از بروز هرگونه مشکل، بهتر است افراد اقداماتی را  که تمایل به انجام آن­ها ندارند لیست کنند. در این صورت می­توانند راحت­تر در مورد آینده تصمیم بگیرند.

به عنوان مثال ممکن است فردی تصمیم بگیرد هرگز با مدیر خود کار نکند یا تصمیم بگیرد در کارهای فنی فعالیت نکند و صرفا مشاور باشد. این داده­‌ها به افراد کمک می­‌کند تصیم­‌های جدی­‌تری بگیرند. افراد باید از خود این سوال را بپرسند: چگونه می­‌توانم مطمئن شوم از این موارد باید در آینده اجتناب کنم؟ این سوال افراد را به سمتی که می‌­خواهند هدایت می­‌کند.

  • فرضیه‌­های موقت بسازید.

همه ما می‌­دانیم انجام هرکاری بدون مقدمه و یک­باره غیرممکن است با این حال در برابر مقدمه­‌چینی برای هدف مقاومت نشان می­دهیم. قبل از انتخاب هر هدفی بهتر است نظم داشته باشیم و بر آن متمرکز باشیم. می­توان با جمع‌­آوری اطلاعات در مورد حوزه‌­های مختلف شغلی، یکی از آن­ها را به عنوان شغل فرضی خود در نظر گرفت و با دقت آینده­­‌ی آن را بررسی کرد. می­‌توان با گذر زمان نظر خود را تغییر داد. از فواید این روش می­‌توان به انتخاب آگاهانه و استراتژیک شغل اشاره کرد.

اهداف اولیه‌­ی شغلی بیشتر شبیه به اکتشاف هستند. طبیعی است که افراد با برنامه­ریزی برای 5  سال آینده­ی خود مشکل داشته باشند، به ویژه اگر در ابتدای مسیر باشند. افرادی که در ابتدای مسیر شغلی خود هستند شرایط سخت‌تری دارند، چرا که هنوز نمی­‌‎دانند به چه کارهایی علاقه­‌مندند یا پتانسیل انجام چه کارهایی را دارند؟

  • مسیر شغلی افراد دیگر را بررسی کنید.

تحقیق در مورد مسائل و مسیرهای شغلی افراد دیگر، یکی از راه­‌های گسترش افق شغلی است و می­‌تواند الهام­بخش افرادی که هنوز هدف مشخصی ندارند، باشد. استفاده از تجربیات دیگران، بینش جدیدی به افراد می­‌بخشد.   

  • در اصول اولیه پیشرفت کنید.

در مباحث علمی، تحقیقات پایه‌­ای بر افزایش درک ما از پدیده‌­های بنیادی و تحقیقات کاربردی بر کاربردهای عملی متمرکز است. بهتر است افراد در حالی که بر تحقیقات پایه‌­ای متمرکز هستند، مهارت­‌ها و دانش خودرا نیز افزایش دهند. 

  • انرژی عاطفی و ذهنی خود را بررسی کنید.

از زمان شروع کرونا تاکنون، همه‌­ی افراد شرایط شغلی سختی را پشت سر گذاشته­‌اند و هر یک به نحوی تحت تاثیر قرار گرفته‌­اند. از مهم­ترین مواردی که باید در زندگی و تفکر استراتژیک در شغل به آن توجه کرد، جایگاه­مان در زندگی است. ممکن است لازم باشد انرژی خود را مدیریت کنیم و تشخیص دهیم بهترین کاری که می­‌توانیم برای موقعیت شغلی بلندمدت خود انجام دهیم چیست؟ ممکن است نیاز به استراحت داشته باشیم یا نیاز به بررسی اهداف و شکست­های خود.

  • اهداف بلندمدت برای خود تعیین کنید و سپس به عقب بازگردید.

افراد می‌­توانند به جای فکر کردن به ده یا پنج سال دیگر خود در آینده، به زمان بازنشستگی خود فکر کنند و خود را در آن موقعیت تصور کنند. این روش به افراد کمک می­‌کند که متوجه شوند اهدافی که در حال حاضر دنبال می­کنند ارزشمند است یا خیر؟ و خود و اهداف فعلیشان را بررسی، و تعادل را در زندگی خود برقرار کنند. 

نیازی نیست اهداف بلندمدت به‌طور دقیق مشخص شوند. اهداف می­‌توانند منعطف باشند و براساس تجربیات جدید افراد تغییر کنند. 

  • به چرایی حضور در شغل خود فکر کنید.

فکر کردن به چرایی اهداف خود می­تواند دلایل واقعی حضور ما در یک شغل و انتخاب آن را بیان کند. از مزایای این روش این است که افراد بعدها از انتخاب خود پشیمان نخواهند شد.

  • برای حفظ انگیزه‌­ی خود از دیگران کمک بگیرید.

یکی از سخت­‌ترین جنبه­‌های تعیین هدف بلندمدت، حفظ انگیزه است. گاهی نمی­‌توان میزان پیشرفت خود را اندازه گرفت بنابراین تقسیم اهداف بلندمدت به اهداف کوتاه­ مدت می­تواند به افراد برای حفظ انگیزه و ارزیابی جایگاه فعلی خود کمک کند. هم چنین صحبت کردن با دیگران در مورد اهداف نیز می­‌تواند کمک­ کننده باشد. افراد می­‌توانند هرچند وقت یکبار در مورد اهداف خود با دیگران صحبت کنند و آن را ارزیابی کنند و مطمئن شوند در مسیر درستی قرار دارند. 

می‌توان با به دست آوردن هر موفقیت جشنی گرفت.  جدا از احساس لذتی که در فرد ایجاد می‌­کند می­‌تواند فرد را به فکر کردن در مورد مناسب بودن یا نبودن هدفش وادارد. درصورتی‌که احساس رضایت در فرد ایجاد نکند باید در تعیین آن­ها تجدید نظر کرد

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon