چرا به یکباره ایلان ماسک این‌قدر پول‌دار شد؟

چرا به یکباره ایلان ماسک این‌قدر پول‌دار شد؟

ایلان ماسک صدرنشین لیست ابر ثروتمندان جهان و انسانی شگفت‌انگیز با دیدگاه‌های فرابشری است که تفکر نوآورانه و تلاش‌های هوشمندانه‌اش، او را به یکی از چهره‌های ماندگار تاریخ بشر تبدیل کرده است. ماسک ۵۱ساله در حال حاضر با ثروت خالص ۲۷۰ میلیارد دلار، پول‌دارترین فرد زمین است. او مخترعی خلاق، تاجری متفکر، مهندسی باهوش و فرمانده‌ای جسور است. آنچه دررابطه‌با شیوه زندگی ماسک جالب‌توجه است این است که او چگونه این حجم از ثروت را به دست آورده است؟ آیا جسارت و هوش برای رسیدن به این ثروت بزرگ کافی است؟ سخت‌کوشی و تحصیلات چطور؟ 

آنچه واضح است، ماسک یک انسان خارق‌العاده با تفکری پیشروت که جستجو در زندگی‌نامه او می‌تواند برای طرف‌داران ثروت، شیفتگان تکنولوژی و خیال‌پردازان الهام‌بخش باشد. با ما همراه باشید تا ببینیم و بفهمیم که چرا به یکباره ایلان ماسک این‌قدر پول‌دار شد؟

مروری بر زندگی شخصی و تحصیلی ایلان ماسک

جالب است بدانید ایلان ریو ماسک هم در زندگی‌اش محدودیت‌های زیادی را تجربه کرده است. او از مادری کانادایی و پدری اهل آفریقای جنوبی در سال ۱۹۷۱ در شهر پرتوریای آفریقای جنوبی به دنیا آمد. ایلان دوران کودکی و نوجوانی خود را در زادگاه خود سپری کرد. او در سن ۱۰ سالگی صاحب یک دستگاه کامپیوتر شد و وقتی به سن ۱۲ سالگی رسید توانست اولین بازی کامپیوتری خود را با نام بلستر (‌Blaster) بسازد.

ایلان ماسک در سن ۱۹ سالگی، برای تحصیل به کانادا مهاجرت کرد و پس از گذراندن ۲ سال در دانشگاه کویینز، در سال ۱۹۹۱ این دانشگاه را ترک کرد و به دانشگاه پنسیلوانیا رفت. وی در این دانشکده در رشته‌های اقتصاد و فیزیک، دو مدرک لیسانس دریافت کرد. سپس برای ادامه تحصیل در دکترای رشته فیزیک انرژی، به دانشکده استنفورد در کالیفرنیا رفت. ایلان ماسک در اولین تجربه زندگی مشترکش در سال ۲۰۰۰ با جاستین ماسک ازدواج کرد که حاصل آن ازدواج ۵ پسر بود، عمر این ازدواج بعد از ۸ سال به اتمام رسید و ماسک برای بار دوم در سال ۲۰۱۰ با تلولا رایلی که از هنرمندان معروف آمریکایی است، ازدواج کرد.

ایلان ماسک در حال سخنرانی

ایلان ماسک واقعاً چقدر ثروت دارد؟

ایلان ریو ماسک کارآفرین و تاجر بزرگ نفر اول فهرست ثروتمندترین افراد جهان است. او مدیرعامل شرکت فناوری فضایی اسپیس ایکس، سرمایه‌گذار و مدیرعامل خودروسازی بزرگ تسلا و شرکت پنل‌های خورشیدی SolarCity از زیرمجموعه‌های تسلا است. وی همچنین بنیان‌گذار بورینگ کمپانی، مدیرعامل آی ان سی و یکی از بنیان‌گذاران اصلی نیورالینک و اوپن ای آی است.

در حال حاضر ثروت ایلان ماسک در سال 2022 به بیش از 264 میلیارد دلار آمریکا رسیده است. این رقم بسیار زیاد، قدرت بسیار زیادی را برای وی ایجاد می‌کند. اگر بخواهیم تصور واقعی‌تری نسبت به این مقدار پول داشته باشیم، باید ببینیم او با ثروت خود چه شرکت‌ها و مجموعه‌هایی را می‌تواند بخرد!

در ۲۵ آوریل ۲۰۲۲، هیئت مدیرهٔ توییتر پیشنهاد ۴۴ میلیارد دلاری ایلان ماسک مدیرعامل شرکت تسلا برای مالکیت خصوصی این شرکت را پذیرفت. او که ۲ هفته قبل از این معامله، ۹ درصد از سهام شرکت را خریداری کرده بود، با تصاحب کل شرکت باعث افزایش ۵ درصدی سهام این شرکت شد و قول آزادی بیان در این شبکه را به کاربران خود داد.

در ادامه خواهیم دید که او با این ثروت کدام شبکه‌های اجتماعی پرطرف‌دار یا باشگاه‌های ورزشی محبوب را می توانست خریداری کند:

باشگاه‌های فوتبالی که ایلان ماسک می‌تواند به‌راحتی بخرد

  • باشگاه منچسترسیتی انگلیس باارزش یک میلیارد دلار آمریکا 
  • باشگاه پاریس سن ژرمن فرانسه باارزش حدود یک میلیارد دلار آمریکا 
  • باشگاه لیورپول انگلیس باارزش حدود یک میلیارد دلار آمریکا 
  • باشگاه چلسی انگلیس باارزش حدود 920 میلیون دلار آمریکا 
  • باشگاه بایرن‌مونیخ آلمان باارزش حدود 869 میلیون دلار آمریکا 
  • باشگاه رئال‌مادرید اسپانیا باارزش حدود یک میلیارد دلار آمریکا 
  • باشگاه منچستریونایتد انگلیس باارزش حدود یک میلیارد دلار آمریکا 
  • باشگاه بارسلونا اسپانیا باارزش حدود یک میلیارد دلار آمریکا 
  • باشگاه اتلتیکو مادرید اسپانیا باارزش حدود یک میلیارد دلار آمریکا 
  • باشگاه تاتنهام انگلیس باارزش حدود یک میلیارد دلار آمریکا 

شبکه‌های اجتماعی که ایلان ماسک می‌تواند به‌راحتی بخرد

  • شرکت اینستاگرام باارزش حدودی 100 میلیارد دلار آمریکا
  • شرکت تیک تاک باارزش حدودی 50 میلیارد دلار آمریکا
  • شرکت تلگرام باارزش حدودی 30 میلیارد دلار آمریکا
  • شرکت تلگرام باارزش حدودی 30 میلیارد دلار آمریکا

این لیست‌ها می‌توانند با بسیاری از برندهای معروف، شبکه‌های اجتماعی پرطرف‌دار، باشگاه‌های ورزشی محبوب و هرآنچه قابل خریدن باشد، پر شود. صرفا با حدود 90 درصد از کل ثروت ایلان ماسک می‌توان همه این موارد را خرید.

باتوجه‌به این موضوع، برخلاف تصور مردم، ایلان ماسک می‌تواند به‌راحتی کل توییتر را خریداری کرد. اگر شما هم از این ثروت بسیار زیاد او حیرت‌زده شده‌اید، در ادامه شیوه اصلی ثروتمند شدن او را مطالعه کنید.

ایلان ماسک چگونه ثروتمندترین فرد جهان شد؟

در سال 1995 پس از ترک استنفورد؛ ایلان ماسک و برادرش کیمبال شرکت Zip2 را تأسیس کردند. این شرکت خدمات راهنمای شهری را به‌صورت آنلاین در اختیار نشریات قرار می‌داد. در سال 1999، شرکت Zip2 با قیمتی بیش از 300 میلیون دلار (216 میلیون پوند) به شرکت کامپیوتری Compaq فروخته شد. ماسک که در 27 سالکی سرمایه خوبی از فروش زیپ کسب کرده بود، X.com را تأسیس کرد که در نهایت به PayPal تبدیل شد. 

تنها پس از سه سال PayPal به مبلغ 1.5 میلیارد دلار (حدود 1.1 میلیارد پوند) به فروش رسید و ماسک بخش قابل‌توجهی از این سرمایه کلان را دریافت کرد. ماسک در دهه 2000 گام‌های بزرگ تری برداشت و سرمایه‌اش را با تصمیمات جسورانه ی خویش، چند برابر کرد. او علاقه زیادی به سرمایه‌گذاری در صنایع دور از انتظار، از جمله موشک های فضایی و ماشین های الکتریکی نشان می‌داد. این مهندس قدرتمند به خاطر تصمیمات جسورانه اش برای سرمایه‌گذاری در پدیده هایی که زمانی علمی تخیلی به نظر می‌رسیدند، مشهور است.

ایلان ماسک و شرکت‌های معروف او

در سال 2001، ماسک اسپیس ایکس را که یک شرکت طراحی و تولید موشک و فضاپیما بود، تأسیس کرد. در سال 2004 و یک سال پس از تأسیس تسلا، ماسک با خرید بخش قابل‌توجهی از سهام این شرکت به عضویت هیئت‌مدیره تسلا در آمد و تا سال 2007 ماسک رهبری شرکت را بر عهده گرفت. در سال 2012، صعود ارزش سهام تسلا بعد از گذشت یک دوره سخت ماسک را در فهرست میلیاردرهای فوربس قرارداد. 

کمی بعد در 2013 هم­زمان با رونمایی از خودروی مدل x تسلا و صعود بیشتر ارزش سهام این شرکت، دارایی ماسک به‌صورت قابل‌توجهی افزایش یافت. در سال 2020، شرکت اسپیس ایکس با فرستادن دو فضانورد ناسا به ایستگاه فضایی برای ماسک سودآوری بسیاری داشت. ماسک که تا پیش از مارس 2020 در رتبه سی و پنجم ثروتمندترین افراد جهان بود، با رشد ۷۲ درصدی سهام تسلا به رده دوم در لیست ابر ثروتمندان جهان رسید. او همچنین با سرمایه‌گذاری‌های متعدد در فارکس و سایر فعالیت‌های تجاری‌اش ثروت زیادی به دست آورد. او تا دسامبر ۲۰۲۱ رتبه تخست فهرست ثروتمندان جهان را به خود اختصاص داده است.

ایلان ماسک

رمزهای ناگفته ثروت سازی ایلان ماسک

ایلان ماسک در همه‌ی جنبه‌های زندگی‌اش انسانی الهام‌بخش است. توانایی ذهنی خارق‌العاده او برای محاسبه و پیش‌بینی ریسک در کنار توان عاطفی بالا و پشتکار زیاد، از ماسک انسانی قابل‌ستایش ساخته است. او ثروتمندترین مرد جهان، یکی از ده کارآفرین برتر و دومین خیر بزرگ جهان است که در طول زندگی متفاوتش بالاترین سطح از توانایی بشری را در شکستن مرزهای محدودیت به نمایش گذاشته است. از دیدگاه تحلیل گران رموز موفقیت ماسک را می‌توان در فاکتورهای زیر تشریح کرد.

قدرت باورنکردنی در محاسبه آینده

آنچه ماسک را از دیگر ابر پول‌داران جهان متمایز می‌کند، این است که او هر کاری را به‌موقع انجام می‌دهد. او پی پال را استارت زد درحالی‌که مردم به‌تازگی به خریدهای اینترنتی روی آورده بودند و حتی خودروهای برقی را در تسلا ساخت درست زمانی که استفاده از پنل خورشیدی اهمیت بیشتری برای انسان‌ها پیدا کرده بود. سرمایه‌گذاری در زمینه‌های نوآورانه آن هم با روش‌های نوین، کاری است که ماسک را به‌سرعت در ثروت سازی به اوج رساند. او بخش بزرگی از سهام تسلا را خرید و مبالغ هنگفتی از سرمایه‌اش را در فارکس سرمایه‌گذاری کرد و با تمرکز بر سوددهی بلندمدت، به این سطح از درآمد و ثروت دست‌یافت.

گردش سرمایه

یکی دیگر از فاکتورهای قابل‌توجه در ثروت سازی ایلان ماسک، این است که در یک پارادوکس عجیب، ماسک در صدر لیست پول‌دارترین افراد جهان قرار دارد درحالی‌که پولی در حسابش نیست. او به‌جای چک دستمزد از تسلا سهام دریافت کرد و سهام تسلا او را به صدر جدول مولتی‌میلیاردرهای جهان رساند. این همان باوری است که ماسک را به یک ابر ثروتمند تبدیل کرده است.

تمرکز بر زندگی بهتر با کمک تکنولوژی

آنچه در استراتژی ماسک به‌صورت بسیار شفاف قابل‌مشاهده است، این است که او برای راه‌اندازی تمام بیزینس‌هایش به‌جای تمرکز بر کسب درآمد، ارائه خدمت را در اولویت خود قرارداده است. همین موضوع باعث شده تا او تمایز کاملی از دیگر سرمایه‌گذاران جهان داشته باشد. 

او تفکری پیشرو و روش‌های نوآورانه برای تولید را در برنامه خود قرارداد تا تخیل را به واقعیت تبدیل کند و یک زندگی بدون محدودیت برای انسان‌ها بسازد. تمرکز بر ارائه خدمات و تلاش برای ساخت یک زندگی شگفت‌انگیز بر پایه توسعه تکنولوژی یکی از بزرگ‌ترین گام‌های ماسک برای رسیدن به صدر جدول مولتی‌میلیاردرهای جهان است.

سخت‌کوشی ستودنی

ماسک هم مانند بسیاری از ابر میلیاردرهای جهان، اعتیاد به کار طولانی‌مدت دارد. او هفت روز هفته را کار می‌کند. ماسک به‌خوبی به ارزش زمان واقف است و زمان را بهینه‌سازی می‌کند تا تمام کارهایش را به‌موقع انجام دهد. او ساعات کاری بسیار طولانی برای طراحی، اختراع و توسعه محصولات نوآورانه صرف کرده است. همچنین روحیه بالا و تحمل ستودنی ایلان ماسک در مواجه با شکست‌ها، هرکسی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، این بهایی است که ماسک برای متحول ساختن دنیایی که در آن زندگی می‌کنیم پرداخته است.

ریسک‌پذیری بالا

شاید یکی از اصلی‌ترین دلایل موفقیت ماسک این بود که او همه بیزینس‌هایش را در موقعیت‌های غیرمعمول استارت زد. برای مثال او سهام تسلا را خرید درحالی‌که تسلا در آستانه سقوط بود، این کاری است که هیچ فرد معمولی به انجام آن حتی فکر هم نمی‌کند. 

بعضی از افراد عقیده دارند که یکی از اصلی‌ترین دلایل کسب این ثروت شگفت‌انگیز توسط ماسک، خوش‌شانسی او در صعود سهام هایش در بازار بورس و فارکس بوده است؛ درحالی‌که این موضوع هم از تفکر متفاوت او سرچشمه می‌گیرد و نمی‌توان آن را با یک خوش‌شانسی معمولی مقایسه کرد، چون ماسک با بینش متفاوت و هوش سرشارش در سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت به این نتایج درخشان دست‌یافته است. به عقیده خود ایلان ماسک ریسک‌پذیری از اصلی‌ترین دلایل موفقیت او در ثروت سازی بوده است.

مقایسه ایلان ماسک با چهره‌های بزرگ جهان

آنچه دررابطه‌با سبک زندگی ریو ماسک جالب‌توجه است، این است که او در تفکر و شیوه زندگی عصاره‌ای از سبک تفکر برخی بزرگان تاریخ را به نمایش گذاشته است. ماسک در تفکر نوآورانه و ابداع شیوه‌های جدید برای خلق واقعیت از تخیل، درست مانند توماس ادیسون است. 

او در صنعت نیز همانند اندرو کارنگی و بیل گیتس عمل می‌کند. همچنین او مانند جف بزوس در اهدافش سرسخت است و مانند بنجامین فرانکلین و لئوناردو داوینچی کنجکاوی وسواس‌گونه‌ای دارد که در دنبال‌کردن شکفتگی‌های طبیعت به او کمک می‌کند. تفکر پیشرو ماسک در تبدیل انسان به یک موجود چندسیاره‌ای، او را به یک چهره تاریخی و کاملا خاص تبدیل کرده است.

نقش هوش در ثروت سازی ایلان ماسک

بسیاری از کسانی که ماسک را از نزدیک می‌شناسند، آی‌کیو بالا و هوش سرشار او را می‌ستایند. جیم کانترل که در راه‌اندازی و توسعه اسپیس ایکس از همراهان ماسک بود، درباره ضریب هوشی او گفته است که به نظر می‌رسد آی‌کیو او بین ۱۶۰ تا ۱۶۵ باشد. ایلان با ضریب هوشی باورنکردنی و سخت‌کوشی فراوان توانسته است این جایگاه را کسب کند. 

باوجوداینکه هوش برتر ماسک در عملکرد وی در زمینه مهندسی مشهود است، اما هوش را نمی‌توان تنها فاکتور موفقیت او دانست، او ساعت‌های زیادی را به کارکردن اختصاص می‌دهد و در کنار استفاده از قدرت ذهنی‌اش سخت‌کوشی قابل‌توجهی دارد. او سرمایه‌گذاری‌های فراوانی با پذیرش ریسک بالا انجام داده است و با کمک دانش و سخت‌کوشی بسیار، خدمت‌های بزرگی به جامعه بشری ارائه کرده است.

آینده از دید ایلان ماسک

جاه‌طلبی خارق‌العادة ماسک، به پیشرفت‌های شگفت‌انگیز در زمین ختم نمی‌شوند. او پس از انتخابش به‌عنوان چهره سال، در یکی از مصاحبه‌هایش اعلام کرده است که تا پنج سال آینده اسپیس ایکس فضاپیمایی خواهد ساخت که انسان‌ها، حیوانات و سایر وسایل و تجهیزات را با هزینه مناسبی به مریخ می‌برد.

او پیش‌بینی کرده است زندگی در یک شهر خودکفا با امکانات کافی در سیاره سرخ تا پنج سال آینده برای بشر محقق خواهد شد. بدل کردن انسان به موجودی فرا سیاره‌ای و پایدار کردن شرایط حیات در سیاره‌های دیگر، از اهداف حیرت‌انگیز این میلیارد بزرگ است که نشان‌دهنده دیدگاه متفاوت او با سایر ثروتمندان دنیاست.

سخن پایانی

در این گفتار بخشی از زندگی‌نامه غنی و الهام‌بخش ثروتمندترین فرد جهان، ایلان ماسک را مورد بررسی قراردادیم. او فردی با تفکر خلاق، بینش عمیق و انگیزه ستودنی است که در زمره برترین کارآفرینان، سرمایه‌گذاران و تجار جهان قرار دارد. ایلان ماسک مدیرعامل و سرمایه‌گذار شرکت‌های بزرگی چون اسپیس ایکس و تسلا است و سابقه تاسیس بیزینس‌های متعددی را در کارنامه خود دارد.

تمرکز در به خدمت درآوردن تکنولوژی و جسارت باورنکردنی در کنار جاه‌طلبی و سخت‌کوشی او، اصلی‌ترین رمزهای موفقیت این مولتی میلیاردر هستند. ایلان ماسک تنها به دنبال دریافت سود بیشتر نیست؛ بلکه او با ایده‌پردازی برای ایجاد زندگی بهتر، برای خود ثروت می‌آفریند.

جاه‌طلبی‌های او از مرزهای زمین فراتر رفته است و در ادامه شگفتی‌آفرینی‌هایش به دنبال ساخت شهری خودکفا در مریخ است. اگر شما نکته مهم دیگری را در ارتباط با ثروتمند شدن ایلان ماسک می‌دانید، در بخش نظرات آن را با ما به اشتراک بگذارید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon