شارژ بی‌سیم دقیقاً به چه صورت عمل می‌کند؟

شارژ بی‌سیم دقیقاً به چه صورت عمل می‌کند؟

تکنولوژی روز به روز گسترده تر می شود و موبایل ها از این قاعده مستثنی نیستند. همه بخش های موبایل در طی سال های اخیر به شدت تغییر کرده است. یکی از مهم ترین ویژگی های فناورانه موبایل های جدید، شارژ موبایل بدون هرگونه اتصال کابل شارژر به موبایل است. به این مدل انتقال انرژی، شارژ بی‌سیم موبایل می گویند.

امروزه بیشتر گوشی‌ها از شارژ القایی یا بی‌سیم پشتیبانی می‌کنند. این قابلیت، مسیر و آینده روشنی را برای صنعت موبایل و پیشرفت تکنولوژی ایجاد کرده است. غول های فناوری و تولیدکنندگان تلفن های همراه با ایده های خلاقانه، همه روزه در حال پیشروی در مسیر تکنولوژی هستند. در ادامه این فناوری جدید را بررسی می کنیم.

شارژ بی‌سیم

هنگام این نوع شارژ، انرژی از طریق القای الکترومغناطیسی منتقل می‌شود. این انتقال انرژی از شارژر به گیرنده‌ای که پشت گوشی قرار دارد، انجام می‌شود. در این شارژر برای ایجاد میدان الکترومغناطیسی متناوب، از یک سیم پیچ القایی استفاده می‌شود.

میدان الکترومغناطیسی توسط سیم پیچ گیرنده در تلفن، به برق تبدیل می‌شود و باتری را تغذیه می‌کند. آنها به طور معمول باید در مجاورت هم قرار بگیرند و به درستی روی هم قرار داشته باشند. البته جهت گیری در این مدل شارژ تأثیر چندانی ندارد. جالب است بدانید که از دهه ۱۹۹۰، لوازم حمام مثل مسواک‌های قابل شارژ، از شارژ القایی استفاده می‌کردند.

شارژ بی‌سیم Qi چیست؟

استانداردسازی تجهیزات الکترونیک، اولویت اصلی تولیدکنندگان است. Qi به عنوان یک استاندارد برای انتقال انرژی به صورت بی‌سیم معرفی شده است. هدف این فرمت، استاندارد کردن شارژ به صورت بی‌سیم در همه‌ی دستگاه‌ها است. اگر استانداردهای شارژ به صورت بی‌سیم وجود نداشت، گوشی ها بیش از حد معمول شارژ می شدند و این امر به تلفن های همراه آسیب وارد می کرد.

گرمای بیش از حد مجموعه انتقال انرژی و انتقال حرارت آن به اشیای اطراف نیز از مشکلات استاندارد نبودن دستگاه های شارژر است. بدون قابلیت شناسایی اشیاء خارجی (FOD)، شارژر ممکن است انرژی مغناطیسی را به اشیای دیگری منتقل کند. این امر ممکن است باعث شود که اتفاقات خطرناکی مانند آتش‌سوزی، حرارت بیش از حد و سوختگی رخ دهد.

در همین راستا، به خاطر همین مشکلات به وجود آمده، محققان با ایجاد یک استاندارد معتبر، سالم و امن برای تولید دستگاه های شارژ بی‌سیم، خطرات و ناهنجاری موجود را اصلاح کردند. شرکت های تولید کننده تجهیزات الکترونیک، از این قوانین و استاندارد در تولید محصولات خود استفاده می کنند.

با استفاده از شارژر بی‌سیم دیگر نیازی نیست برای شارژ گوشی هوشمند خود از کابل برای اتصال استفاده کنید. گوشی‌های هوشمند همانند آیفون 8 و سامسونگ گلکسی اس 8، از این نوع شارژر پشتیبانی می‌کنند. برای شروع شارژ گوشی هوشمند خود که فقط کافی است آن را دستگاه شارژر قرار بدهید.

مزایا و معایب شارژرهای بی‌سیم

شارژ به این صورت، روشی بی دردسر برای شارژ گوشی هوشمند شما می‌باشد. این فناوری در سال‌های اخیر راه درازی را پیموده است و سرعت شارژ آن افزایش پیدا کرده است. بسیاری از طراحان و تولیدکنندگان فناوری Qi یا شارژ بی‌سیم فناوری خود را استاندارد کرده‌اند.

امروزه محصولات این فناوری، با مدل‌ها و برندهای مختلف موبایل کار می‌کند. فقط موبایل ها نیستند که از این فناوری پیشرفته استفاده می‌کنند. ایمپلنت‌های پزشکی مثل ضربان ساز نیز، به صورت بی‌سیم شارژ می شوند. علاوه بر این، ساعت های هوشمند، مچ بند های هوشمند، خودروهای برقی و بسیاری دستگاه‌های دیگر نیز می‌توانند به این صورت شارژ شوند.

همانطور که می‌دانید، باتری‌های گوشی‌های هوشمند از دوام زیادی برخوردار نیستند. همچنین امکان پاره شدن کابل‌های شارژ بعد از چند ماه استفاده از آنها، می‌تواند آزاردهنده باشد. اما شارژ شدن گوشی هوشمند شما به صورت بی‌سیم، روش جایگزین خوبی برای مشکلات گذشته است.

در مجموع مزایای شارژ موبایل و دستگاه های دیگر به صورت بی‌سیم، به مرور شرایط بسیار بهتری را در زندگی همه افراد ایجاد می کنند. این قابلیت، در نهایت منجر به ایجاد ساختارهای عمومی شارژ موبایل خواهد شد. در آینده ای نه چندان دور، در حین حرکت در خیابان، موبایل، خودرو و یا ساعت هوشمند شما شارژ خواهند شد.

اما بزرگ‌ترین عیب شارژرهای بی‌سیم

در بین صفحه شارژر و موبایل نمی توان هیچ قطعه آهنی قرار داد. این باعث می شود که هر گونه قاب، گلس و یا محافظ برای گوشی های هوشمند از جنسی غیر از فلز تهیه شود. این به این معنی است که طراحی گوشی های هوشمند کاملا به صورت پلاستیکی یا شیشه ای خواهد بود.

این عیب باعث می شود برخی قطعات موبایل نیز به صورت دقیق در آن قرار نگیرند. این مشکل باعث جابه جایی قطعات در داخل دستگاه می شود. این جابه جایی در نهایت ممکن است از برخی ایده های گسترش قطعات و یا استفاده از قطعات بیشتر، جلوگیری کند.

آیا شارژ بی‌سیم سبب گرم شدن گوشی می‌شود؟

بله. انجام شدن آن در قسمت پشتی اکثر گوشی‌ها و بعضی از شارژرها مقداری گرما ایجاد می کند. می‌توان گفت به طور معمول گوشی‌های هوشمند هنگام شارژ شدن از طریق کابل کمی گرم می‌شوند. پس در اکثر موارد تفاوت زیادی وجود ندارد و جای نگرانی نیست.

البته داغ شدن شدن گوشی نمی‌تواند همیشه به دلیل انجام شارژ بی‌سیم باشد. اگر گوشی واقعاً داغ بشود، امکان دارد مشکل از باتری گوشی باشد. برای مثال گوشی مثل سامسونگ گلکسی نوت 7 مستعد آتش‌سوزی بوده است. درگیری سخت افزار داخلی و پردازش طولانی مدت تجهیزات نیز می تواند جزو دلایل گرم شدن موبایل باشند.

در مجموع، عملیات های سرعتی، با تولید گرما یا صوت همراه هستند. این موضوع به صورت علمی ثابت شده است اما با ایجاد شرایط بهینه، مواد درجه یک و فرمول های علمی ویژه، بر اثرات مضر این موارد غلبه می کنند. شارژ به صورت بی‌سیم سرعت بسیار بالا ندارد اما به سرعت در حال گسترش است و در آینده ای نزدیک سرعت بسیار بالاتری پیدا می کند.

آیا سرعت شارژ بی‌سیم بیشتر است؟

در اکثر موارد شارژ شدن گوشی به صورت بی‌سیم، از شارژ شدن گوشی به واسطه اتصال کابلی  در گوشی‌های هوشمندی که فناوری شارژ سریع دارند، کندتر است. مثلاً شارژ شدن گوشی گلکسی اس 8 از طریق کابل سرعت بیشتری دارد. فناوری شارژ کابلی بسیار قدیمی تر از شارژ بی‌سیم است. شارژرهای کابلی به‌مرور زمان و با افزایش قدرت و کارایی‌شان، سرعت های بسیار قابل توجهی به دست آورده اند.

بیشتر موبایل های جدید، فناوری شارژ سریع و فوق سریع دارند. در این مدل ها، شارژ موبایل از طریق کابل با سرعت بسیار بالایی انجام می شود. مطمئنا فناوری های بی‌سیم زمان بیشتری لازم دارند تا بتوانند سرعت بیشتری کسب کنند. با این حال دستگاه های بسیاری وجود دارند که شارژ بی‌سیم آن ها سریع تر از شارژ کابلی آن هاست.

می دانیم که شارژ شدن به صورت بی‌سیم در مقایسه با شارژهای کابلی به مراتب کندتر است. شارژرهای بی‌سیم موجود در بازار، جریان یک آمپر را ایجاد می کنند. این جریان تقریباً استاندارد است و برای گوشی‌های هوشمند مناسب می‌باشد. در واقع هرچه قدرت آمپر بالاتری وجود داشته باشد، به سریع تر شدن فرایند شارژ کمک می کند.

شارژر بی سیم در گوشی سامسونگ گلکسی اس8

نکات مهم خرید شارژر برای شارژ بی‌سیم

لازم است برای خرید به ابعاد شارژر دقت کنید. بسته به کاربرد و نوع سلیقه خود می‌توانید از انواع این شارژرها در ابعاد مختلف استفاده کنید. این شارژرها می‌توانند صاف، ایستاده، مستطیلی و دایره‌ای باشند. البته تنوع آنها بیش از این موارد است.

همچنین باید به وزن شارژر دقت کنید. با توجه لزوم جابه جایی شارژر، بهتر است شارژر سبک تری را انتخاب کنید. شدت جریان خروجی شارژر، میزان ولتاژ و هماهنگی آنها با مدل گوشی شما بسیار مهم است. توجه کنید عدم هماهنگی در جریان خروجی شارژر و ورودی موبایل، در طولانی مدت می‌تواند به باتری شما آسیب برساند. 

از موارد دیگری که هنگام خرید این نوع شارژر باید به آن توجه کرد، امکانات اضافی و طراحی ظاهری است. مثلاً می توان به امکانات اضافه مثل نشانگر LED که شارژ دستگاه را نشان می‌دهد، اشاره کرد. طول سیم انتقال جریان، امکانات اضافی و زیبایی می توانند موارد دیگری باشند که در انتخاب شما تاثیر گذار خواهند بود.

کدام شارژ بی‌سیم را انتخاب کنیم؟

شارژ بی‌سیم انواع گوناگونی دارد و با کیفیت‌ها و قیمت‌های مختلفی توسط کمپانی های متفاوت طراحی شده اند. Moshi Otto Q بهترین شارژ بی‌سیم در بازار است. این شارژر طراحی زیبا و قابل قبولی دارد. در طراحی آن از مواد اولیه مرغوب استفاده شده و همچنین این شارژر، دارای بیشترین سرعت شارژ است.

در قسمت زیرین آن یک بالشتک پلاستیکی وجود دارد که اگر برخورد تصادفی با شارژر رخ دهد، از لیز خوردن جلوگیری می‌نماید. همچنین این دستگاه، قابلیت تشخیص اجسام خارجی را دارد و در صورت قرارگرفتن قطعه فلزی بین آن و موبایل شما، شارژر خاموش می‌شود. این قابلیت، از رسیدن آسیب به دستگاه شما جلوگیری می‌کند.

RAVPower، از نظر اقتصادی گزینه‌ای عالی است. اگرچه این مدل به زیبایی مدل Moshi Otto Q نیست اما دارای سرعت شارژ بالایی است. همچنین این دستگاه دارای قابلیت تشخیص اجسام خارجی است و برای جلوگیری از لیز خوردن، یک پد پلاستیکی دارد. البته مدل های بسیار بیشتری در بازار موجود است. بسته به بودجه، کارایی و انتظارات شما، می توانید مناسب ترین محصول را انتخاب کنید.

جمع بندی

در این مطلب سعی کردیم در مورد مزایا و معایب فناوری شارژ بی‌سیم توضیحاتی ارائه دهیم. همچنین اطلاعات مفیدی در زمینه نحوه شارژ بی‌سیم، معرفی بهترین مدل شارژر بی‌سیم و بسیاری موارد دیگر در مطلب به شما ارائه شدند. شارژهای بی‌سیم با استفاده از فناوری و استانداردهای بین‌المللی، هیچ گونه خطری ندارند. و در نهایت استفاده از شارژهای بی‌سیم در آینده ای نزدیک بسیار مرسوم تر از شارژرهای کابلی خواهد بود.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon