راهنمای 12 مرحله ای ساخت اپلیکیشن موبایل

راهنمای 12 مرحله ای ساخت اپلیکیشن موبایل

برای کسانی که برای اولین بار تصمیم به ساخت اپلیکیشن موبایل گرفته اند، کاربرانی که تکنیک بخصوصی ندارند و یا در گذشته یک تلاش ناموفق در زمینه توسعه اپلیکیشن موبایل را تجربه کرده اند، مطلب پیش رو، این پروسه را به روشی که برای همه قابل درک باشد، بیان می دارد. به عبارتی، از ایده ابتدایی تا ساخت و توسعه اپلیکیشن و نیز ریلیز و اقدامات پس از راه اندازی، نکاتی را به تفصیل شرح خواهیم داد. علاوه بر آن می توانید اطمینان داشته باشید که با مطالعه این آرتیکل، قبل از پرداختن به پروسه گام به گام ساخت اپلیکیشن موبایل، به طیف وسیعی از سوالات روتین شما پاسخ داده می شود.


مقدمه

مقدمه ساخت اپلیکیشن موبایل

بر کسی پوشیده نیست که دنیای ما به شدت تحت تاثیر اسمارت فون ها قرار دارد. اما واقعا مردم در موبایل هایشان به چه چیزی مشغول هستند؟ همه می دانیم، استفاده از اپلیکیشن های موبایل. به ظاهر موارد استفاده از اپلیکیشن ها بی پایان هستند. از اپلیکیشن های بیزنس های کوچک گرفته تا اپلیکیشن های بزرگ تجارت الکترونیک، اپلیکیشن های فیتنس، اپلیکشن های ارتباط پرسنلی یا مذهبی و دیگر موارد، برای هر چیزی که بتوانید تصورش را بکنید، اپلیکیشن وجود دارد. این برنامه ها را می توان برای گسترش و موفقیت بیشتر بیزنس موجود، توسعه داد یا از ابتدا برای ایجاد یک کسب و کار جدید به کار برد. اگر هر کدام از این اهداف را داشته باشید فرقی نمی کند، راهنمای پیش روی شما، برای هر کسی که می خواهد یک اپلیکیشن موبایل بسازد، شروع خوبی است.

همانطور که پیش تر اشاره شد، ما صلاح را بر آن می دانیم که در همین ابتدای کار، به مجموعه ای از سوال های رایج در زمینه ساخت و توسعه اپلیکیشن موبایل پاسخ دهیم. زیرا به سبب این کار، بینش اولیه مورد نیاز برای استارت کار، در اختیار شما مخاطب گرامی قرار می گیرد.

ساخت اپلیکیشن موبایل چقدر تایم می خواهد؟

ساخت اپلیکیشن موبایل چقدر تایم می خواهد

مدت زمانی که طول می کشد تا یک اپلیکیشن ساخته شود به طیف وسیعی از فاکتورها بستگی دارد.  سه مورد نامبرده در لیست زیر، از مهم‌ترین المنت ها در تخمین تایم تیبل شما هستند:

  • نوع برنامه‌ای که می‌سازید (type of app)
  • پیچیدگی ویژگی‌های آن (complexity of its features)
  • روش توسعه (development method)

بدین ترتیب برخی از اپلیکیشن ها را می توان در چند ماه ساخت، در حالی که برخی دیگر ممکن است سال ها طول بکشد. اگر بخواهیم بطور کلی بگوییم، بیشتر اپلیکیشن های موبایل را می توان در حدود 6 تا 12 ماه توسعه داد.

اپلیکیشن های موبایل با عملکرد پیچیده تایم بیشتری می خواهند و اگر چیزی ساده برای استفاده شخصی می‌سازید، مانند flashlight app یا calculator app، کل پروسه می‌تواند در کمتر از یک هفته تکمیل شود. اما اگر می‌خواهید Facebook ،Uber یا Tinder بعدی را بسازید، طبیعتا باید انتظار سال‌ها طول کشیدن را داشته باشید. همچنین اگر مایل به ساخت یک برنامه بومی (native app) با کدگذاری سطح پایین هستید، قطعا نسبت به زمانی که از یک پلتفرم ساخت اپلیکیشن استفاده می‌کنید، تایم بیشتری خواهد برد.

بهترین متد برای ساخت اپلیکیشن موبایل چیست؟

بطور کلی هیچ روش واحدی برای توسعه اپلیکیشن ها، که بتواند برای همه بهترین باشد وجود ندارد. می توان گفت این امر به موارد زیر بستگی دارد: 

  • نیاز
  • بودجه
  • نوع اپلیکیشن
  • صنعت
  • و فاکتورهای دیگر

برای بیشتر افراد استفاده از یک پلتفرم ساخت اپلیکیشن، بهترین راه برای طراحی و پیاده سازی اپلیکیشن است. برای مثال پلتفرم BuildFire به شما این امکان را می دهد که بدون نوشتن حتی یک خط کد، اپلیکیشنی برای iOS و Android به طور همزمان ایجاد کنید. شاید بتوان گفت این پلتفرم به دلیل مقرون به صرفه بودن و نیز داشتن قابلیت تنظیم بسیار (customizable)، راه خوبی برای ساخت اپلیکیشن است.

هزینه ساخت اپلیکیشن موبایل چقدر است؟

هزینه ساخت اپلیکیشن موبایل چقدر است

همه چیز با ایده اپلیکیشن شما شروع می شود. پیچیدگی اپلیکیشن، بیشترین تاثیر را روی هزینه خواهد داشت. برای مثال، اپلیکیشنی که از GPS و ارتباط real-time بین کاربران استفاده می‌کند، گران تر از یک اپلیکیشن با محتوای ساده است. برنامه‌ای که فقط دسترسی به ebook یا flashcards را فراهم می‌کند، ارزان تر از اپلیکیشن هایی است که پروفایل‌های کاربری کاستوم دارد.

اپلیکیشن هایی با همه این ویژگی‌های اضافی، به کار بیشتر برای development و کار بیشتر در قسمت back end نیاز دارند، که پر واضح است هر دو روی هزینه تثیر می‌گذارند. فرض کنید می خواهید کاربران اپلیکیشن هر بار که لاگین می کنند، وارد یک پروفایل یونیک شوند. این کار به سرورهای دیتابیس و سرورهای تایید هویت یوزر نیاز دارد. همچنین برای محافظت از اطلاعات همه افراد، به ویژگی های امنیتی قوی نیاز دارید. طبیعی است که این موارد برای اپلیکیشن calculator لازم نیست. اگر هم می‌خواهید اپلیکیشنی بسازید که Tinder بعدی باشد، گران تر از یک برنامه ساده برای یک بیزنس کوچک خواهد بود.

همچنین روش توسعه، بر هزینه کل شما تاثیر خواهد گذاشت. کمی جلوتر در مورد پنج متد رایج برای ساخت اپلیکیشن موبایل صحبت می کنیم، که همه آنها با قیمت های متفاوتی عرضه می شوند:

  • low-level coding
  • hybrid apps
  • rapid app development
  • cookie-cutter apps
  • BuildFire

low-level coding همیشه گران ترین خواهد بود، زیرا شما را ملزم به استخدام توسعه دهندگان اپلیکیشن می کند. یک اپلیکیشن iOS لزوما قیمت یک اپلیکیشن Android را ندارد. hybrid apps نیز به توانایی فنی و تکنیکی نیاز دارند که بر هزینه آن افزوده می شود. اما اگر از یک app builder موجود استفاده کنید، مقدار زیادی از پول شما سیو می شود.

شما می توانید یک برنامه با 2000 دلار، 20000 دلار، 200000 دلار یا بیشتر از 2 میلیون دلار بسازید. واضح است که هزینه ایجاد یک اپلیکیشن موبایل به فاکتورهای متعددی بستگی دارد. همانطور که پیش تر هم اشاره کردیم، عواملی مانند نوع برنامه‌ای که می‌سازید، ویژگی‌هایی که پیاده‌سازی می‌کنید و روش توسعه، بیشترین تاثیر را روی قیمت خواهند داشت. 

توسعه دهندگان باتجربه در آمریکا ممکن است 150 دلار در ساعت شارژ دریافت کنند، در عوض توسعه دهنده ای که برای اولین بار در این زمینه کار می کند ممکن است 30 دلار در ساعت هزینه داشته باشد. همچنین با ادامه روند افزودن ویژگی‌ها، عملکرد و پیچیدگی به اپلیکیشن، طبیعتا هزینه افزایش می‌یابد.

آیا می توانم به تنهایی یک اپلیکیشن موبایل بسازم؟

آیا می توانم به تنهایی یک اپلیکیشن موبایل بسازم

اینطور مرسوم است که توسعه موبایل به یک تیم کامل از توسعه دهندگان اپلیکیشن نیاز دارد. اما در عصر مدرن، می توان گفت که دیگر نیازی به توسعه دهندگان اپلیکیشن نیست. هر کسی می‌تواند بدون کدنویسی یا یادگیری زبان برنامه نویسی، اپلیکیشن‌های خود را ایجاد نماید.

پلتفرم‌های توسعه بدون کد، از ابتدا و به آسانی ساختن یک اپلیکیشن را برای کاربران غیر فنی آسان می‌کنند. فقط موضوع انتخاب یک تمپلیت، افزودن پلاگین ها و کاستوم کردن ویژگی ها برای پاسخگویی به نیازهای شماست. این نوع پلتفرم ها را می توان به بهترین شکل با سازندگان وب سایت مانند Wix یا Squarespace مقایسه نمود. در واقع اگر قبلا یک وب سایت برای بیزنس خود ساخته باشید، ممکن است با این ابزارها آشنا باشید.

این ساده‌ترین راه برای تبدیل ایده یک اپلیکیشن، به واقعیت است. با استفاده از پلتفرم DIY مانند BuildFire می‌توانید به جای چند ماه یا حتی چند سال، یک اپلیکیشن را در مدت چند هفته‌ بسازید. این نه تنها ساده ترین و سریع ترین راه برای ساخت اپلیکیشن است، بلکه مقرون به صرفه‌ترین راه نیز می باشد.

از طرفی، استخدام تیمی از توسعه دهندگان اپلیکیشن، واقعا هزینه بردار است. زیرا شما مجبور هستید برای بررسی باگ ها و جمع‌آوری فیدبک های کاربران، به یک توسعه‌دهنده iOS، توسعه‌دهنده Android، توسعه‌دهنده Web، مدیر پروژه و حتی نماینده تضمین کیفیت، پول پرداخت کنید. نه تنها باید برای ساخت یک اپلیکیشن به این افراد پول پرداخت کنید، بلکه باید پس از راه‌اندازی برنامه، برای نگهداری و ساپورت آن نیز به آنها پول پرداخت کنید.

درعوض، ساختن یک اپلیکیشن به تنهایی و با استفاده از نرم افزاری که دارای زیرساخت های از پیش موجود است، آسان تر می باشد. بنابراین همه سرورهای احراز هویت، سرورهای بک آپ، دیتا بیس ها، سرورهای آنالیز و موارد دیگر در دسترس شما هستند. در واقع لازم نیست نگران هیچ یک از این جنبه های تکنیکی باشید. بنابراین فقط روی دیزاین اپلیکیشن، ویژگی ها و جذب یوزر فوکوس کنید. این پلتفرم ها موارد دیگر را در قسمت back-end برای شما هندل می کنند.

آیا پروسه ساخت اپلیکیشن موبایل دشوار است؟

اگر از یک اپلیکیشن ساز بدون کد استفاده می کنید، طبیعتا توسعه اپلیکیشن آسان است. در غیر این صورت به مهارت های تکنیکی شما، که همان دانش زبان های برنامه نویسی است، بستگی دارد. اگر اهل تکنولوژی نیستید و نمی دانید چگونه کدنویسی کنید، همه چیز بر عهده تیم، بودجه و متد توسعه شما خواهد بود.

ما فرض می کنیم شما می خواهید اپلیکیشن را خودتان از ابتدا کدنویسی کنید. در این سناریو، کار به این راحتی نخواهد بود. برای نوشتن کد باید زبان های برنامه نویسی جدید را یاد گرفته و آزمون و خطای زیادی را پشت سر بگذارید.

ساخت اپلیکیشن های iOS بهتر است یا اپلیکیشن های Android؟

ساخت اپلیکیشن های iOS بهتر است یا اپلیکیشن های Android

پاسخ قطعی ما، ساخت اپلیکیشن برای هر دو پلتفرم است. اگر فقط برای یکی از آنها برنامه ایجاد کنید، به وضوح بخش قابل توجهی از جمعیت کاربران را نادیده گرفته اید. شما فقط در صورتی مجبور به این تصمیم گیری هستید که یک برنامه بومی را از ابتدا بخواهید کدنویسی نمایید. در این مورد باید دو ورژن جداگانه داشته باشید، یکی برای iOS و دیگری برای Android، که اساسا مانند ساخت دو برنامه جداگانه است.

خوشبختانه پلتفرم‌های برنامه سازی مانند BuildFire، به شما این امکان را می دهند تا بطور همزمان یک اپلیکیشن برای iOS و Android ایجاد کنید. به عبارتی شما می توانید همه چیز را فقط یکبار بدون هیچ کدنویسی ایجاد کرده و اپلیکیشن موردنظر را در هر دو پلتفرم راه اندازی نمایید.

چگونه با ساخت اپلیکیشن موبایل درآمد کسب کنیم؟

چگونه با ساخت اپلیکیشن موبایل درآمد کسب کنیم

راه های مختلفی برای کسب درآمد با اپلیکیشن ها وجود دارد:

  • برای شروع می توانید از اپلیکیشن موبایل، برای کسب درآمد بیشتر از بیزنسی که هم اکنون دارید (برای مثال فروشگاه) استفاده کنید.
  • همچنین می توانید با دریافت یک بار هزینه از کاربران برای دانلود اپلیکیشن، درآمد کسب نمایید.
  • هزینه subscription ماهانه یا سالانه نیز، یک راه عالی برای ایجاد درآمد مکرر از کاربران است.
  • راه دیگر برای کسب درآمد از اپلیکیشن، فروش فضای تبلیغاتی (advertising space) است. این روش درست مانند اجرای ads در وب سایت ها می باشد.
  • در برخی موارد، انواع خاصی از اپلیکیشن ها لزوما درآمدزایی نمی کنند، اما به صرفه جویی در هزینه ها کمک می نمایند. برای مثال، اپلیکیشن برای کارمندانی که ریموت کار می کنند یا ارتباطات داخلی پرسنل، می تواند در هزینه های بهره وری کمپانی شما صرفه جویی نماید.

نحوه ساخت اپلیکیشن موبایل در 12 مرحله

نحوه ساخت اپلیکیشن موبایل در 12 مرحله

با اینکه شروع سریع به ساخت اپلیکیشن های موبایل، بسیار وسوسه انگیز است، اما مراحل مختلفی وجود دارند که باید قبل از شروع کار توسعه، از آنها بگذرید. در واقع می توان ساخت اپلیکیشن موبایل را به سه قسمت تقسیم کرد:

  • قبل از توسعه (pre-development)
  • توسعه (development)
  • پس از راه اندازی (post-launch)

تمامی این مراحل برای موفقیت اپلیکیشن در بازار، حیاتی بوده و نباید از آنها صرف نظر کنید.

1- ایده ای برای اپلیکیشن ارائه دهید

ایده ای برای اپلیکیشن ارائه دهید

در استارت کار، شما می بایست اطمینان حاصل کنید که یک ایده اپلیکیشن قابل اجرا دارید. شاید وقتی به میلیون ها اپلیکیشن موجود در بازار فکر می کنید، این مرحله اندکی ترسناک به نظر برسد. اما یادتان باشد که در این مرحله شما نیازی به ایده 100٪ اورجینال ندارید. در واقع بسیاری از اپلیکیشن های عالی که هر روز می بینید، انواعی از ایده های موجود هستند.

شاید شما ایده ای داشته باشید که Yelp بعدی برای محصولات B2B یا Uber بعدی برای petها باشد. ایده هر چه که باشد، باید اطمینان حاصل کنید که اپلیکیشن موردنظر، می بایست مشکلی را حل کند. سپس باید مطمئن شوید شخص دیگری، کاری را که شما اکنون می خواهید به سرانجام برسانید، انجام نداده باشد. اگر این چنین است، پس اکنون می بایست تمایزهایی را ایجاد کنید تا به سبب آنها، ایده شما از رقبا جدا شود.

همچنین شایان ذکر است که لازم نیست هر ایده یک اختراع جدید یا مفهوم نو باشد. زیرا بسیاری از اپلیکیشن ها، فقط توسعه بیزنس موجود هستند. اگر شما در حال حاضر یک وب سایت تجارت الکترونیک دارید، برای مثال می‌توانید اپلیکیشنی بسازید که نحوه خرید مشتریان از طریق موبایل را آسان تر نماید. اگر هم سالن زیبایی دارید، می‌توانید اپلیکیشنی بسازید که رزرو مشتری، مدیریت قرارهای ملاقات و پرداختی ها را بهبود ببخشد.

2- اهداف خود را مشخص کنید

فرآیند توسعه اپلیکیشن، می بایست با اهداف مشخص و واضح شروع شود. بدین منظور برای سوالاتی از این دست، باید پاسخ خوبی داشته باشید:

  • در نهایت به چه چیزی می خواهید دست پیدا کنید؟
  • سعی دارید چه مشکلاتی را حل کنید؟

بدانید که همین اهداف مشخص شده، در نهایت کل پروسه توسعه را رقم می زنند. در نتیجه اگر این موارد از ابتدا به وضوح تعریف نشده باشند، زمانی که شروع به توسعه اپلیکیشن خود می کنید، به راحتی ممکن است در نیمه مسیر، راه خود را گم کنید و دچار سردرگمی شوید.

توجه داشته باشید که نباید هر هدفی را تعیین کنید، این اهداف قابل اندازه گیری (measurable goals) هستند که برای ما مهم هستند. از این مورد به عنوان یک راهنما استفاده کرده تا مطمئن شوید همیشه در مسیر درست حرکت می کنید. در غیر این صورت، از تایم، انرژی و منابع خود به طور موثر استفاده نخواهید کرد. همچنین شما می توانید اهداف مربوط به کاربر نهایی (end-user) و همچنین اهداف مرتبط با بیزنس خود را تعیین نمایید.

در اینجا برای اطمینان از دستیابی به اهداف توسعه اپلیکیشن، می بایست تفاوت بین goal و objective را درک کنید:

  • goal: نشان دهنده نتیجه نهایی است که می خواهید به آن برسید.
  • objective: گام هایی هستند که برای رسیدن به آن اهداف برمی دارید.

objectiveها را نیز به SMART تقسیم کنید:

  • ویژه (Specific)
  • قابل اندازه گیری (Measurable)
  • قابل دستیابی (Achievable)
  • واقع بین (Realistic)
  • به موقع (Timely)

این یک اشتباه رایج در بین مردم است که اهداف را در معنای پولی تعریف می کنند، برای مثال داشتن درآمد بیشتر. طبیعتا این مورد شما را از سایر مشاغل متمایز نمی کند. هر هدفی باید KPI یا شاخص های کلیدی عملکرد (key performance indicators) واضحی داشته باشد. بنابراین اطمینان حاصل کنید که اندازه گیری های از پیش تعریف شده برای دستیابی به موفقیت را دارید. توجه داشته باشید که KPIها زمانی بهترین عملکرد را دارند که عددی باشند. احتمالا اندکی این مورد برایتان شفاف نیست، نگران نباشید مسئله را برایتان روشن می کنیم. 

به عنوان مثال، فرض کنید می‌خواهید یک اپلیکیشن برای فروشگاه اینترنتی خود بسازید و یکی از اهداف شما مثلا کاهش نرخ رها کردن سبد خرید در موبایل ها باشد. برای اطمینان از رسیدن به این هدف، باید نرخ فعلی رها کردن سبدهای خرید را بدانید، تا بتوانید آنها را با اعدادی که در نهایت بعد از راه اندازی اپلیکیشن بدست می آورید، مقایسه نمایید.

2- در بازار، تحقیقات کنید

به تحقیقات در بازار بپردازید

هنگامی که اهداف خود را مشخص کردید، باید اطمینان حاصل کنید که بازار به اپلیکیشن شما نیاز دارد. هر ایده اپلیکیشن، از نظر تئوری خوب به نظر می رسد، اما قبل از ادامه کار باید این ایده های به ظاهر جالب، تایید اعتبار شود. ساخت یک اپلیکیشن بدون تحقیقات در مارکت مربوطه، می تواند منجر به اتلاف تایم، پول و دیگر منابع شود. به همین دلیل:

  • نظرسنجی به راه بیندازی (surveys)
  • مصاحبه انجام دهید (interviews)
  • یک گروه متمرکز برپا کنید (focus group)
  • در مورد رقابت تحقیق کنید (competition)
  • نحوه ایجاد اپلیکیشنی که تجربه مشتری را بهبود می بخشد، بیابید (customer experience)

اگر اپلیکیشن شما، توسعه دهنده بیزنس فعلی شماست، به راحتی می توانید از مشتریان فعلی خود به عنوان منبعی برای این تحقیقات استفاده کنید. از طرفی اگر اپلیکیشن بر اساس یک ایده کاملا جدید است، باید با کاربران احتمالی متناسب با مخاطبان هدف (target audience)، ارتباط برقرار نمایید.

3- ویژگی های اپلیکیشن خود را تعیین کنید

 ویژگی های اپلیکیشن خود را تعیین کنید

به عملکرد اصلی برنامه خود فکر کنید. اینجاست که ویژگی ها باید متمرکز شوند. بسیاری از افراد وسوسه می شوند که ویژگی های اضافی و غیر ضروری را به یک اپلیکیشن اضافه کنند. اما این مطلب را فراموش می کنند که برخی از ویژگی ها، هدف اصلی اپلیکیشن را از بین می برند و البته هر افزونه (add-on)، هزینه و تایم توسعه را نیز بیشتر می کند. نمونه هایی از ویژگی های محبوب اپلیکیشن ها عبارتند از:

  • Push notifications
  • Community wall
  • GPS capabilities
  • Surveys and questionnaires
  • Video, image, and audio hubs
  • Booking capabilities
  • Calendar integrations
  • Ecommerce carts
  • Menu ordering system
  • Customer loyalty
  • User directory

توجه داشته باشید که سادگی، مهمترین جنبه مراحل اولیه توسعه است. برای مثال اگر عملکرد اصلی اپلیکیشن شما، به مکان دقیق یا لوکیشن کاربر نیاز ندارد، می توانید از ویژگی GPS صرفنظر نمایید.

4- یک Wireframe ایجاد کنید

یک Wireframe ایجاد کنید

اساسا وایرفریم، یک طرح کلی (layout) از اپلیکیشن تلفن همراه شماست. لازم نیست این طرح خیلی رسمی باشد و در این مرحله حتی نیازی نیست که نگران طراحی گرافیکی اپلیکیشن خود باشید. شما می توانید یک وایرفریم را روی یک تکه کاغذ، وایت بورد، دستمال کاغذی کشیده و یا از Digital Wireframing Tool استفاده کنید.

به عبارتی هدف وایرفریم این است که به سادگی هر چه تمام تر، ویژگی‌های اپلیکیشن و طرح بندی آن را نشان دهد. نگران عناصر طراحی اپلیکیشن در وایرفریم نباشید. زیرا این ابزار قرار نیست که ظاهر نهایی اپلیکیشن را نشان دهند. در عوض، تمرکز وایرفریم می بایست بر ساختار (structure) و جریان (flow) باشد.

شما می بایست به گونه ای نقشه سفر کاربر را ترسیم کنید. یعنی نشان دهید که اگر روی دکمه خاصی کلیک کنند چه اتفاقی می افتد. پیج بعدی چه شکلی خواهد بود؟ وقتی کاربر روی گزینه A در مقابل گزینه B کلیک می کند، روی اسکرین چه اتفاقی می افتد؟ وایرفریم کمک می کند تا تیم نیز، از زاویه دید شما در مورد نحوه کار و عملکرد اپلیکیشن، به صفحات نگاه کنند.

5- متد و روش توسعه خود را انتخاب کنید

راه های مختلفی برای ساخت اپلیکیشن وجود دارد. قبل از شروع به ایجاد یک اپلیکیشن، باید تعیین کنید که کدام روش برای موقعیت یونیک شما بهترین است. به عبارتی بهترین گزینه برای من، ممکن است بهترین گزینه برای شما نباشد. انتخاب متد مناسب بر اساس فاکتورهایی مانند لیست زیر است:

  • بودجه
  • سطح مهارت تکنیکی
  • نوع اپلیکیشن
  • تایم عرضه به بازار

به طور کلی، پنج راه مختلف برای ساخت اپلیکیشن موبایل وجود دارد. ما هر روش را با جزئیات در زیر توضیح خواهیم داد، بنابراین به راحتی می توانید متوجه شوید که کدام گزینه برای اپلیکیشن شخصی شما بهترین است.

نحوه ایجاد اپلیکیشن با BuildFire

نحوه ایجاد اپلیکیشن با BuildFire

این نرم افزار ساخت اپلیکیشن موبایل به این منظور ایجاد شده است، که به کاربرانی که دانش و تکنیک بخصوصی ندارند این امکان را بدهد، که به تنهایی با استفاده از یک مارکت پلیس عظیم و ویژگی های فراوان جهت سفارشی سازی، اپلیکیشن بسازند. اگر عملکرد منحصر به فردی وجود دارد که هنوز برای این مارکت پلیس ساخته نشده است، به راحتی می توانید از توسعه دهندگان بخواهید تا با استفاده از BuildFire SDK، آن را برای شما بسازند. علاوه بر آن می توانید از سرویس BuildFire’s white-glove استفاده کنید. در این مورد توسعه دهندگان داخلی در BuildFire، می توانند عملکردهای سفارشی و کاستوم را برای شما ایجاد نمایند.

BuildFire به هیچ مهارت کدنویسی یا دانش فنی نیاز ندارد. بنابراین شما نیازی به یادگیری یک زبان برنامه نویسی جدید یا هر چیز دیگری نخواهید داشت. شما می توانید همه چیز را خودتان به تنهایی با استفاده از یک پلتفرم مبتنی بر وب، بطور همزمان برای راه اندازی اپلیکیشن آیفون و اندروید بسازید. فقط کافیست یک تمپلیت را انتخاب کرده و سپس شروع به اضافه کردن فیچرها کنید.

این ساده ترین راه برای توسعه اپلیکیشن های iOS و Android و استقرار آنها در App Store و فروشگاه Google Play است. در واقع هر کسی می تواند ظرف مدت چند دقیقه یاد بگیرد که چگونه با استفاده از BuildFire یک اپلیکیشن بسازد. BuildFire روشی مقرون به صرفه و قابل تنظیم برای ساخت اپلیکیشن بوده، که عاری از چالش‌های مرتبط با ابزارهای RAD و hybrid است.

نحوه ساخت اپلیکیشن موبایل با متد توسعه بومی

نحوه ساخت اپلیکیشن با متد توسعه بومی

توسعه بومی (Native development)، شامل کدگذاری سطح پایین است. بنابراین اگر شما توسعه دهنده نیستید و نمی‌دانید چگونه کدنویسی کنید، می بایست یک توسعه دهنده متخصص را استخدام کرده تا اپلیکیشن را برای شما ایجاد نماید. اگر می‌خواهید اپلیکیشن موردنظر را برای iOS و Android راه‌اندازی کنید، برای هر پلتفرم به یک توسعه دهنده نیاز خواهید داشت تا اپلیکیشن های بومی را در هر دو فروشگاه iOS App Store و Google Play Store مستقر کند. 

هر پلتفرم زبان برنامه نویسی خاص خود را دارد. در حالیکه برخی از توسعه دهندگان می دانند که چگونه برای هر دو پلتفرم یک اپلیکیشن ایجاد کنند، برای یک نفر که بخواهد تمام کار را خودش انجام دهد، دو برابر زمان طول می کشد و در هزینه ها هم صرفه جویی نمی شود. علاوه بر استخدام توسعه دهنده برای اپلیکیشن iOS و Android، شما به یک full-stack web developer نیاز خواهید داشت تا زیرساخت backend را برای داده های میزبانی شده در cloud ایجاد نماید.

یادگیری نحوه ساخت اپلیکیشن موبایل با متد توسعه بومی، بیشترین انعطاف پذیری را در بین هر روش توسعه به شما می دهد. وقتی از ابتدای کار به کدنویسی می پردازید، اپلیکیشن شما قادر خواهد بود که هر کاری را انجام دهد. این یک گزینه ایده آل برای هر کسی است که سعی دارد یک gaming app یا augmented reality app بسازد. با این اوصاف، اپلیکیشن‌های بومی گران بوده و ساخت آن‌ها زمان بیشتری می طلبد.

نحوه ایجاد اپلیکیشن با متد ترکیبی

نحوه ایجاد اپلیکیشن با متد ترکیبی

متد توسعه ترکیبی یا Hybrid، یک جایگزین مقرون به صرفه برای متد بومی است. اکثر ساخت های ترکیبی به Javascript که یک فناوری وب است، متکی هستند. این زبان برنامه نویسی به شما این امکان را می دهد تا اپلیکیشن را یک بار ایجاد کرده و آن را در چندین پلتفرم مستقر کنید. کسی که می داند چگونه با جاوا اسکریپت برنامه نویسی کند، به سادگی می تواند یک بار اپلیکیشن را کدنویسی کرده و سپس آن را در iOS و Android اجرا نماید.

انعطاف پذیری اپلیکیشن هیبرید، از نظر آنچه که برنامه می‌تواند انجام دهد بسیار بالاست. در حالی که برای ساخت این اپلیکیشن نیازی به توسعه دهنده ای که در کدنویسی سطح پایین تخصص داشته باشد ندارید، اما آنها می بایست مهارت های توسعه وب را داشته باشند. توسعه ترکیبی در مقایسه با توسعه بومی، در زمان و هزینه شما صرفه جویی می کند. اما عملکرد و کیفیت اپلیکیشن شما ممکن است چندان مطلوب نباشد.

نحوه ساخت اپلیکیشن موبایل با متد Rapid App Development

متد توسعه سریع (RAD)، یک انتخاب محبوب در میان کاربران غیر فنی است که می خواهند به تنهایی یک اپلیکیشن بسازند. این متد بسیار ارزان تر از روش های توسعه بومی و ترکیبی است و می توانید سریع تر هم وارد بازار شوید. در روش RAD، از ابزار موجود برای ساخت اپلیکیشن با رابط آنلاین (online interface) استفاده خواهد شد. 

معمولا این پلتفرم ها به عنوان راه حلی برای افراد غیر تکنیکی تبلیغ می شوند. اما اگر می‌خواهید با استفاده از این روش برنامه ای بسازید باید از منظر فنی، سرنخی از کاری که انجام می دهید داشته باشید، حتی اگر ایده شما برای اپلیکیشن ساده باشد. در این متد شما مجبور نیستید بیاموزید که چگونه یک اپلیکیشن را با کد توسعه دهید، اما برای اینکه اپلیکیشن شما از سطح بیسیک و ابتدایی فراتر رود، قطعا به برخی توانایی های فنی نیاز خواهید داشت.

متد RAD، سازنده را به ابزارهایی که برای ایجاد اپلیکیشن در اختیار دارد، محدود می نماید. به عبارتی فقط می توانید از هر چیزی که آن پلتفرم برای عملکرد ارائه می دهد استفاده کنید. شما فقط آن ابزارها را به گونه ای پیکربندی می کنید که برای اپلیکیشن شما کار کند. RAD یک آپشن قابل اجراست، تنها باید دقت کنید که محدودیت هایی خواهید داشت.

نحوه ساخت اپلیکیشن موبایل با استفاده از برنامه ساز Cookie Cutter 

یک اپلیکیشن ساز کوکی کاتر دقیقا همان چیزی است که به نظر می رسد. شما در اصل یک اپلیکیشن را انتخاب کرده و آن را برای نیازهای خود پیکربندی می کنید. به عبارتی متن، تصاویر، طرح‌های رنگی و سایر گرافیک های شخصی سازی شده را که با برند شما همخوانی دارند، اضافه می کنید. این پلتفرم به شما امکان می‌دهد که عملکردهایی را که نیاز دارید روشن کرده و ویژگی‌هایی را که نمی خواهید خاموش کنید.

برای این روش توسعه، نیازی به کدنویسی نیست. اپلیکیشن ساز کوکی کاتر معمولا یک رابط کاربری نسبتا ساده دارد، بنابراین برای کار با آن نیازی به فنی بودن ندارید. ایجاد اپلیکیشن به این روش ممکن است ساده باشد، اما خیلی منعطف یا قابل تنظیم هم نیست و در واقع عملکرد شما بسیار محدود خواهد بود. اپلیکیشن هایی که با برنامه ساز کوکی کاتر ساخته می شوند برای پروژه‌های جانبی و برنامه های سرگرمی مناسب هستند. بنابراین برای اهداف تجاری و بیزنس، گزینه قانع کننده ای نیستند.

6- درباره راه حل های موجود تحقیق کنید

درباره راه حل های موجود تحقیق کنید

آخرین گامی که باید در فرآیند پیش از توسعه بردارید، تحقیق در مورد راه حل های موجود است. قبل از اینکه تایم و ریسورس های ارزشمندی را، جهت کشف نحوه ساخت یک اپلیکیشن موبایل هدر دهید، این ایده همیشه جوابگو است که ببینید آیا آن راه حل از قبل در بازار موجود است یا خیر.

از نظر توسعه اپلیکیشن، سرویس هایی برای انجام عملکردهای استاندارد که هر اپلیکیشن به آن نیاز دارد، وجود دارد. در واقع منظور ما، راه حل هایی برای مواردی از قبیل زیرساخت، هاستینگ، طراحی، آنالیز و push notifications است.
وقتی می شود سرورهایی را اجاره کرد، پس چرا سعی می کنید تا یک اپلیکیشن را به تنهایی میزبانی کنید؟ همیشه خرید یک چیز از پیش ساخته شده نسبت به اینکه بخواهید آن را از ابتدا بسازید، ارزان تر است. شما می توانید تغییرات سفارشی جزئی نیز در این سرویس های موجود ایجاد کنید.

یادگیری نحوه ساخت اپلیکیشن موبایل به اندازه کافی چالش برانگیز است. بنابراین این پروسه را بیش از آنچه که نیاز است دشوار نکنید. به عبارتی فقط آنچه را که نیاز دارید از ابتدا بسازید و برای هر چیز دیگری، فقط از ابزارهایی که از قبل وجود دارند استفاده کنید. این کار علاوه بر اینکه باعث صرفه جویی در تایم و هزینه می شود، اپلیکیشن را نیز سریع تر وارد بازار می کند.

هنگامی که کار را تا مرحله قبل از توسعه کامل کردید، اکنون زمان آن فرا رسیده که شروع به ساخت اپلیکیشن نمایید. زیرا اکنون ایده های اپلیکیشن خود را تایید کرده اید، تمام تحقیقات لازم را انجام داده و درک بیسیک از نحوه عملکرد آن نیز دارید.

7- مشخصات فنی

با استفاده از وایرفریم هایی که در طول فرآیند پیش توسعه ساخته اید، برای ایجاد مشخصات فنی وارد عمل شوید. این موارد، کارهای پشت صحنه اپلیکیشن شما هستند که هیچ کسی آنها را نمی بیند. گاهی تغییر لجستیکی همه چیز، منطقی بنظر می رسد، زیرا باعث صرفه جویی در تایم و هزینه شما می شود.

یک توسعه دهنده اپلیکیشن باید به وایرفریم شما نگاه کرده و چالش‌های تکنیکی را علاوه بر چالش‌های بصری، ارزیابی نماید. این مشخصات فنی می توانند راه های جایگزینی را برای دستیابی به اهدافتان پیدا کنند و این راه های جایگزین می توانند ماه ها کار و هزاران دلار برای شما صرفه جویی کنند.

می توانید بگویید که تجربه کاربری (user experience) عامل مهمتری نسبت به کاهش برخی از هزینه ها و ساخت کارآمدتر است. اما هنوز هم فرآیند مشخصات فنی، بخش مهمی از توسعه است. بنابراین بهتر است به جای اینکه شش ماه آینده با خود بگویید که ای کاش کارها را طور دیگری انجام می دادیم، هم اکنون این کار را انجام دهید.

8- تعیین نقاط عطف قابل اندازه گیری (Milestones)

تعیین نقاط عطف قابل اندازه گیری (Milestones)

تعیین مایل استون ها به شما و تیمتان کمک می کند تا در طول پروسه ساخت اپلیکیشن موبایل، در مسیر خود قرار بگیرید. بدون معیار (benchmarks)، هیچ راهی برای پیگیری پیشرفت خود نخواهید داشت.

روش کار در اینجا به این صورت است که پروژه توسعه عظیم خود را به قطعات کوچکتر تقسیم می کنید. در نتیجه، حذف پروژه های کوچکتر بسیار ساده تر از نگاه کردن به یک پروژه بزرگ کامل است. هر پروژه کوچک مربوط به اپلیکیشن، می بایست در یک تایم فریم مشخص تکمیل گردد. که البته بسته به پیچیدگی کار، می تواند از چند روز تا چند هفته متغیر باشد. بنابراین می توانید پیشرفت خود را با این جدول زمانی از مایل استون ها اندازه گیری کرده و اطمینان حاصل کنید که شما و تیم توسعه تان به موقع کارها را به اتمام می رسانید.

یک سیستم مدیریت پروژه (project management system) که برای توسعه دهندگان نرم افزار به خوبی کار می کند، پیاده سازی کنید. Agile development و scrum development دو گزینه عالی برای بررسی هستند. در اینجا صرف نظر از تصمیم شما، باید اطمینان حاصل کنید که راهی برای پیگیری پیشرفت خود دارید. به عبارتی این مورد، به شما درک بهتری از اینکه چه زمانی می‌توانید اپلیکیشن خود را وارد بازار کنید به شما می‌دهد، در نتیجه می توانید بر اساس آن برنامه ریزی کنید.

9- یک MVP بسازید

یک MVP بسازید

از زمانی که شروع به ساخت اپلیکیشن موبایل می کنید، مدام باید در حال توسعه یک MVP، به معنای حداقل محصول قابل دوام (minimum viable product) باشید. این ایده برنامه در پشت MVP است، که شما را مجبور می کند تا در مورد ضروری ترین ویژگی های اپلیکیشن خود فکر کنید. این یک جنبه مهم از پروژه، در مسیر ساخت یک اپپلیکیشن موفق است. 

به این سوال پاسخ دهید، که واقعا اپلیکیشن شما برای عملکرد به چه چیزی نیاز دارد؟ بنابراین ابتدا آن ویژگی ها را بسازید و سپس نگران چیزهای دیگر باشید. توسعه اپلیکیشن تقریبا امری نامحدود است. حواس پرت شدن در طول پروسه ساخت و از دست دادن اهداف اصلی، امکان پذیر است. با گذشت یک یا دو ماه از پروژه، گفتن این جمله ها آسان است: "بیایید این ویژگی را هم اضافه کنیم" یا " اگر برنامه بتواند این کار را نیز انجام دهد عالی نیست؟" این موارد فقط تایم و پول از شما می گیرند و حتی می توانند عملکرد اصلی اپلیکیشن را نیز از بین ببرند. شما همیشه می توانید به عقب برگردید و ویژگی هایی را اضافه کنید.

MVP اساسا استخوان های خالی اپلیکیشن شماست. بیاموزید که چگونه یک اپلیکیشن را فقط با اجزای ضروری آن بسازید. نگران طراحی زیبا یا موارد فرعی نباشید، زیرا این الان مهم نیست. به عنوان مثال، فرض کنید در حال ساخت یک اپلیکیشن پیام رسانی هستید. MVP شما برنامه ای است که به دو یوزر اجازه می دهد برای یکدیگر پیام ارسال کنند. به عبارتی شما شروع به ساخت ویژگی چت ویدیویی یا پیکربندی تنظیمات برای تغییر فونت، آپلود عکس یا تنظیم رنگ بکگراند نمی‌کنید. به یاد داشته باشید، MVP یک اپلیکیشن کامل نیست، اما همچنان چیزی بیش از یک اپلیکیشن آزمایشی است.

10- تضمین کیفیت

تضمین کیفیت

هنگامی که کار MVP تمام شد، شما یک برنامه کاربردی دارید و باید آن را قبل از استقرار تست نمایید. این اپلیکیشن باید روی پلتفرم های واقعی موبایل تست شود. راه های مختلفی برای استفاده از برنامه شما وجود دارد، بنابراین مسئول تضمین کیفیت باید آن را در همه موارد چک کند.

بین PWA ،iPhone ،iPad، دستگاه‌های Android، اسمارت فون ها، تبلت‌ها و موارد دیگر، اطمینان حاصل کنید که اپلیکیشن به صورت آنلاین، آفلاین و غیره کار می کند. ممکن است دستگاه هایی با ورژن های مختلف نرم افزاری یا سایزهای مختلف اسکرین، مشکلاتی داشته باشند که در جای دیگری یافت نمی شوند. بنابراین فقط یک بار برنامه را روی موبایل خود تست نکنید و بنا را بر این بگذارید که همه جا به درستی کار می کند.

آیا واقعانیاز هست که به کسی پول دهید تا اپلیکیشن شما را تست نماید؟ آیا نباید توسعه دهنده اپلیکیشن بتواند یک برنامه عاری از باگ ایجاد کند؟ مطمئنا در زوتوپیا اپلیکیشن ها بطور بی نقص ساخته می‌شوند و نیازی به تست ندارند. اما در دنیای واقعی، توسعه‌دهندگان باگ‌ها را می‌نویسند و در یافتن باگ های خود بسیار بد هستند.
بنابراین یک متخصص تضمین کیفیت می‌تواند وارد عمل شود و مشکلات اپلیکیشن را قبل از عرضه به بازار پیدا کند. خیلی خوب می شود که اکنون این اشکالات را شناسایی کنیم، زیرا در غیر این صورت، کاربران آنها را پیدا خواهند کرد. 

اگر مشتری باگ هایی را کشف کند، برای موفقیت بلندمدت برنامه شما مشکلاتی ایجاد می شود. علاوه بر تست اپلیکیشن توسط یک متخصص (QA specialist)، می توانید با کاربران واقعی قابلیت استفاده آن را تست کنید. بدین منظور می توانید اپلیکیشن را به دوستان، خانواده و همکاران خود بدهید. وقتی برنامه را راه اندازی می کنید نیازی نیست که کامل باشد. اما در حالت ایده آل، بهتر است تمام باگ ها و ارورها را از بین ببرید. تغییرات User experience و user interface را می توان بعدا پیکربندی نمود.

11- استقرار اپلیکیشن

زمان آن رسیده است که اپلیکیشن خود را به صورت حقیقی در دست کاربران واقعی قرار دهید. در حال حاضر تمرکز اصلی شما می بایست روی تایم و visibility باشد. بدین منظور اطمینان حاصل کنید که اپلیکیشن، برای کاربر نهایی کاملا کاربردی است. 

برای اینکه اپلیکیشن شما به بازار عرضه شود، می بایست آن را به اپ استورهای مختلف ارسال کنید. الزامات مختلفی برای اپلیکیشن های Google Play Store و Apple App Store وجود دارد. بنابراین می بایست قبل از انجام این پروسه، تمام دستورالعمل های مختلف مربوط به ارسال را درک نمایید. 

فرآیند استقرار اپلیکیشن بسته به متد توسعه ای که انتخاب می کنید متفاوت خواهد بود (که قبلا در بخش پیش از توسعه به آن پرداختیم).

اقدامات لازم پس از راه اندازی اپلیکیشن موبایل

اکنون شما یاد گرفته اید که چگونه یک اپلیکیشن بسازید. این عالیه! اما فرآیند توسعه اپلیکیشن موبایل پس از استقرار آن به پایان نمی رسد. پس از راه اندازی هنوز کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد، که نباید از آنها غافل شوید

مارکتینگ اپلیکیشن

مارکتینگ اپلیکیشن

اپلیکیشن شما یک بیزنس است، پس حواستان به این موضوع باشد. آیا تصمیم دارید بدون هیچ گونه تبلیغی، کسب و کار جدید راه اندازی کنید؟ بدیهی است که اینطور نمی شود. ممکن است بهترین اپلیکیشن را در دنیا داشته باشید، اما اگر کسی از آن اطلاعی نداشته باشد، تلاش شما اهمیتی نخواهد داشت. اپلیکیشن شما باید به طور مناسب، بازاریابی شود تا توجه کاربران را جلب نماید. می توانید با هدایت بازدیدکنندگان به وب سایت و اپلیکیشن خود شروع کنید. 

اطمینان حاصل کنید که تا حد امکان در پلتفرم‌های بازاریابی دیجیتال حضور دارید. کانال هایی را که کاربران شما بیشترین زمان را در آنها می گذراند، اولویت بندی کنید. اپلیکیشن خود را در کانال های رسانه های اجتماعی مانند فیس بوک، اینستاگرام، توییتر و لینکدین تبلیغ کنید. اگر نسل جوان هدف شماست، می‌توانید حتی این اپلیکیشن را در Snapchat و TikTok تبلیغ کنید.

تبلیغات ویدیویی و app demonstrations ایجاد کنید. سپس آن ویدیوها را در یوتیوب آپلود کنید. ایده پشت استراتژی بازاریابی اپلیکیشن شما، باید بر جذب کاربران جدید متمرکز باشد. بنابراین دامنه دسترسی خود را گسترش داده و از ترکیبی از استراتژی های مارکتینگ استفاده کنید. بازاریابی اپلیکیشن موبایل شما، هرگز متوقف نخواهد شد و احتمالا استراتژی هایتان در طول زمان تغییر خواهد کرد.

مراحل اولیه کمپین های بازاریابی، در نهایت می تواند آینده اپلیکیشن شما را مشخص کند. بنابراین قبل از روز راه اندازی، استراتژی های بازاریابی اپلیکیشن را اجرا کنید. تبلیغ زودهنگام اپلیکیشن، قبل از اینکه برنامه برای دانلود در دسترس عموم باشد، مردم را مشتاق و هیجان زده می کند. علاوه بر آن حتی می توانید یک پیج، با تیتر coming soon ایجاد کرده و توجه بیشتری را به سمت خود معطوف نمایید.

KPI ها را ردیابی کنید

KPI ها را ردیابی کنید

آیا اپلیکیشن شما تاکنون موفق بوده است؟ تنها راه برای پاسخ دادن به این سوال، ردیابی KPIها یا شاخص های کلیدی عملکرد است. آنالیز اپلیکیشن و KPI شما می بایست فراتر از معیارهای عملکردی اپلیکیشن، از قبیل سرعت و زمان آپدیت باشد. KPI ها را بر اساس نحوه انطباق کاربران با اپلیکیشن خود ردیابی (Track) و اندازه گیری (measure) کنید.

آیا مردم اپلیکیشن را دانلود می کنند؟ چند بار؟ آیا کاربران اپلیکیشن را نگه می دارند یا آن را بعد از مدتی حذف می کنند؟ هر چند وقت یکبار مردم از اپلیکیشن استفاده مجدد می کنند؟
باید اطمینان حاصل کنید سیستمی دارید که در آن معیارهای کاربران جدید، کاربران تکراری، مدت زمان صرف شده در اپلیکیشن و جایی که بیشترین تایم در آن صرف شده است را ببینید. بدون این گونه تجزیه و تحلیل ها، اندازه گیری موفقیت اپلیکیشن شما غیرممکن است. با حدس و گمان نمی توانید یک کسب و کار موفق راه اندازی کنید.

ردیابی KPI ها در اکانت App Store Connect، به شما نشان می دهد که کدام کامپوننت های اپلیکیشن، بهترین نتایج را ایجاد کرده و کدام یک نیاز به بهبود دارند. برای مثال، فرض کنید اکثر کاربران از یک ویژگی اپلیکیشن، که شما در ابتدا آن را به عنوان کامپوننت اصلی اپلیکیشن خود در نظر نمی گرفتید، استفاده می کنند. بدین ترتیب بر اساس این اطلاعات، می توانید تصمیم بگیرید که آن ویژگی بیشتر در همه اسکرین ها در دسترس‌ قرار گیرد. این ویژگی را به homepage خود اضافه کرده یا آن را در side menu، به بالا منتقل کنید.

از کاربران خود، فیدبک بخواهید

از کاربران فیدبک بخواهید

همیشه در پی این باشید تا از کاربران خود بازخورد دریافت کنید. البته قبل از اولین راه اندازی، احتمالا تحقیقاتی انجام داده و یا از برخی دوستان نظرشان را جویا شده اید. با این حال، بیشتر این موارد بر اساس شهود خودتان بوده است. اما توجه داشته باشید، هنگامی که اپلیکیشن را برای اولین بار اجرا کردید، مشتریان واقعی استفاده کننده از اپلیکیشن را خواهید داشت. از آنها بپرسید که در مورد برنامه چه فکر می کنند. حتی اگر از شنیدن بعضی پاسخ ها تنفر داشته باشید، در حال حاضر این نظر شما نیست که مهم است، اکنون همه چیز به مشتریان و کاربران واقعی شما مربوط می شود.

خجالتی نباشید، مشتریان دوست دارند که در مورد افکارشان از آنها سوال شود. نگران نباشید، افرادی که نمی خواهند پاسخی دهند، فقط شما را نادیده خواهند گرفت. اما کاربرانی که در این مقوله شرکت می کنند، در موفقیت اپلیکیشن شما سرمایه گذاری کرده و به شما بازخورد واقعی می دهند. باید به خاطر داشته باشید که چه فیدبکی با ترس از تغییرات همراه است و چه فیدبکی با ترس از افزایش هزینه ارتباط دارد. بنابراین سوالات خود را به گونه ای از مشتریان بپرسید که به آنها امکان صادق بودن را بدهد.

نهایتا پاسخ‌های کاربران به شما کمک می‌کند تا ویژگی هایی را که باید در مرحله بعد روی آن کار کنید، اولویت بندی نمایید. برای مثال، شاید چیزی در ذهن دارید که آنقدری برایتان مهم است، که می خواهید به محض اینکه فرصت پیدا کردید، برنامه ریزی کرده و آن را انجام دهید. اما اگر مشتریان شما واقعا آن را نمی خواهند، عقلانی است که پول خود را هدر ندهید. در نتیجه، این پول را برای آنچه که آنها می خواهند خرج کنید، تا بتوانید آنها را در اپلیکیشن خود نگه دارید. 

پیوسته به فکر بهبود اپلیکیشن موبایل خود باشید

پیوسته به فکر بهبود اپلیکیشن موبایل خود باشید

هیچ اپلیکیشنی کامل نیست. حتی موفق ترین برنامه های روی کره زمین نیز، دائما آپدیت می شوند. ورژن جدید اپلیکیشن شما باید بر اساس فیدبک کاربران باشد، که در مرحله قبل در مورد آن صحبت کردیم.

وقتی دوباره تغییراتی در برنامه ایجاد می‌کنید، باید همان مراحلی را که در طول پروسه توسعه استفاده کرده‌اید، دنبال نمایید. همیشه قبل از اینکه اپلیکیشن در دسترس عموم قرار گیرد، آن را از نظر تضمین کیفیت بررسی نمایید.

نکته دیگری که باید هنگام آپدیت یک اپلیکیشن به آن توجه داشته باشید، تست رگرسیون (regression testing) است. استقرار مجدد برای ویژگی ها یا آپدیت های جدید، می تواند مشکلات جدیدی ایجاد کند که در گذشته وجود نداشت. به عبارتی چیزی که با ورژن قبلی کار می کرد، به دلیل تغییرات ایجاد شده در طول به روز رسانی، کار خود را متوقف کرده است. 

بنابراین هر زمان که تغییراتی در اپلیکیشن شما ایجاد شد، حتی اگر کوچک باشند، باید به عقب برگردید و پروسه QA را دوباره انجام دهید. این تنها راه برای اطمینان از اینکه رگرسیون و خرابی جدید در اپلیکیشن رخ نداده است، می باشد.

اهمیت انتشار ورژن های جدید اپلیکیشن خود را ابدا دست کم نگیرید. کاربران به شما فیدبک داده و انتظار دارند که شما تغییراتی در برنامه ایجاد کنید. بطور کلی، عدم بهبود اپلیکیشن توسط شما، می تواند باعث شود که کاربران، دیگر از آن استفاده نکنند.

ساپورت و نگهداری از اپلیکیشن

ساپورت و نگهداری از اپلیکیشن موبایل

همیشه نیاز به اصلاح و نگهداری مداوم از اپلیکیشن وجود خواهد داشت. به همین دلیل بسیار مهم است که تیم توسعه خود را حفظ کنید. علاوه بر اینکه برنامه شما با ورژن های جدید عرضه می‌شود، سیستم عامل های موبایل ها نیز با آپدیت هایی عرضه می‌شوند. باید مطمئن شوید که اپلیکیشن شما با آخرین ورژن های نرم افزار اپل و اندروید سازگار است.

سطوح انطباق و مقررات نیز می تواند تغییر کند. برای مثال، باید مطمئن شوید که اپلیکیشن شما با قوانین دیتا مانند GDPR در اروپا یا CCPA در کالیفرنیا مطابقت دارد. اگر credit card payments را پراسس می‌کنید، باید مطابق با PCI باشد. اگر اطلاعات مدیکال را مدیریت می کنید، اپلیکیشن می بایست مطابق با HIPAA باشد. طبیعی است که این لیست همچنان ادامه دارد.

همه این شرایط نیاز به نگهداری مداوم دارد. همچنانکه اپلیکیشن شما متقاضیان بیشتری پیدا می کند، می بایست برای پشتیبانی و ساپورت مشتری، برنامه ریزی کنید. اگر کاربر سوالی داشته یا به کمک نیاز داشته باشد، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ احتمالا در ابتدای کار، می‌توانید این موضوع را به تنهایی مدیریت کنید. اما در مقیاس بزرگتر، تقریبا نمی توانید صدها یا هزاران مسیج احتمالی را مدیریت کنید.

بنابراین ممکن است لازم باشد یک تیم فروش نیز استخدام کنید. همه اینها پس از راه اندازی اپلیکیشن در دسته ساپورت قرار گرفته و در واقع المنت هایی از توسعه اپلیکیشن موبایل هستند که همیشه قرار است با آنها سر و کار داشته باشید. در نتیجه اطمینان حاصل کنید که بر اساس آنها، برنامه ریزی و بودجه لازم را دارید.

سخن پایانی

ساخت اپلیکیشن موبایل، همیشه آسان نیست. چه بخواهد اولین برنامه شما باشد و چه از قبل برنامه های متعددی ساخته باشید، همیشه یادتان باشد که چیزی برای بهبود و یادگیری وجود دارد. به جای انتخاب کورکورانه یک شرکت توسعه دهنده اپلیکیشن که کار را برای شما انجام دهد، این روش همیشه ایده خوبیست که خودتان در این زمینه آموزش لازم و نوین را ببینید. بدین منظور، از تکنولوژی و ابزارهای نوینی که موجود هستند، می توانید بهره ببرید.

 

 

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon