انتشار بیزینس پلان اولیهٔ سکان آکادمی به صورت اپن‌سورس

انتشار بیزینس پلان اولیهٔ سکان آکادمی به صورت اپن‌سورس

آنچه در ادامه می‌بینید، Business Plan سایت سکان آکادمی است که پیش از تأسیس این سایت به رشتهٔ تحریر درآمده است که بدون هیچ‌گونه ویرایش، اصلاح و تغییری در آن به صورت اپن‌سورس در اختیار کاربران قرار گرفته است و هدف اصلی از این کار قرار دادن یک Case Study در اختیار کسانی است که قصد راه‌اندازی یک استارتاپ دارند (آنچه مسلم است اینکه اصلاً شیوهٔ‌ نگارش صحیح فارسی در متن زیر رعایت نشده است و از این بابت پوزش می‌طلبیم.)

به نام خدا

خلاصه طرح:
به طور خلاصه می توان گفت که هدف اصلی این وب سایت فراهم آوردن فرصتی برای کاربرانی است که به دنبال آموزش های حرفه در زمینه کامپیوتر، گرافیک، برنامه نویسی و توسعه اپلیکیشن موبایل با سرفصل های کاربردی در بازار کار هستند. در واقع در این وب سایت با ارائه آموزش های با کیفیت چه از لحاظ محتوا و چه از لحاظ ساختاری، سعی می شود تا به تولید علم روز در کشور کمک شود. از سوی دیگر یکی از معیارهای اصلی در راه اندازی این سایت فراهم آوردن فرصتی برای اقشار علاقمندی است که امکان شرکت در کلاس های حضوری و صرف هزینه های هنگفت را ندارند و اکثراً در شهرستانها هستند.

توصیف طرح:
در حقیقت در حال حاضر آموزش تحت وب رویکرد جدیدی است که در کشور ایران روز به روز به طرفداران این رویکرد اضافه می شود. شاید بتوان گفت یکی از دلایلی که آموزش تحت وب با استقبال بیشتری دارد رو به رو می شود این است که در شهرهای بزرگ دسترسی به کلاس های آموزش حرفه ای با بهره گیری از اساتید خوب به مراتب نسبت به شهرستان ها  و نقاط دور افتاده آسانتر است. از این رو با اتخاذ چنین رویکردی می توان آموزش های با کیفیت را به صورت فراگیر در اختیار کلیه علاقمندان قرار داد.

در پاسخ به این سوال که "چه کسانی حاضر به استفاده از این سایت هستند؟" بایستی گفت که گروه مخاطب ما در این سایت کسانی هستند که زبان انگلیسی آنها خیلی خوب نیست بنابراین نمی توانند از مواد آموزشی اورجینال استفاده کنند. از سوی دیگر کسانی می توانند از این سایت استفاده کنند که از لحاظ موقعیت سکونت امکان دسترسی به کلاسهای آموزشی با کیفیت را ندارند. در پایان می توان گفت دیگر گروه های مخاطب این سایت کسانی هستند که از لحاظ مالی وضع خیلی خوبی ندارند.

در پاسخ به این سوال که "مخاطبین اولیه سایت چه قدر پیش بینی می شوند؟" می توان گفت که از آنجا که در حال حاضر در سایت نردبان به آموزش زبان برنامه نویسی جاوا و اندروید می پردازیم و نسبتاً با استقبال خوبی مواجه شده است، پیش بینی می شود که اگر در همین سایت نردبان تبلیغات داشته باشیم مبنی بر اینکه فلان سایت آموزشی افتتاح شد، شاید در وهله اول حدوداً 100 نفر مخاطب داشته باشیم که اگر از همین 100 نفر هم 30 درصد آنها ثبت نام کنند رضایت بخش خواهد بود. در پاسخ به این سوال که "این وب سایت از کدام شرکت یا وب سایت الگو گرفته است؟" بایستی گفت که ایده اولیه این سایت از روی شرکت lynda.com گرفته شده است.

در قسمت زیر لیستی از دیگر معروف ترین وب سایت های آموزشی خارجی مشاهده می شود:

https://peepcode.com/
http://www.gotoandlearn.com/
www.lynda.com
http://www.screencastsonline.com/
http://showmedo.com/
http://net.tutsplus.com/
http://www.learnnowonline.com
http://thenewboston.com/
http://www.codecademy.com
http://www.learnstreet.com
http://www.hackety.com/
https://www.coursera.org
https://www.edx.org
http://www.teachingtree.co
www.code.org
http://www.pluralsight.com
http://gotdrupfal.com

در پاسخ به این سوال که "چه طور قرار است به مشتریان خود دست پیدا کنیم؟" بایستی گفت که به نظر می رسد در ابتدای کار خیلی تبلیغات گسترده ای صورت نگیرد. به عبارت دیگر سایت را در فاز بتای خود تعریف کنیم و سعی کنیم با یک گروه کوچک مثلا 100 نفر کار را آغاز کنیم تا به Bug ها و مشکلات احتمالی پی ببریم و بتوانیم پیش از آنکه تعداد مخاطبین زیاد شوند به رفع آنها بپردازیم. در واقع آنچه در حال حاضر مد نظر است مدل تبلیغات ویروسی است. به عبارت دیگر اگر گروهی مخاطب مثلا در حد 100 نفر پیدا کنیم و بتوانیم نود درصد آنها را راضی نگه داریم همین نود نفر می توانند به عوامل تبلیغاتی سایت مبدل شوند و به دیگران پیشنهاد دهند که از این سایت دیدن کنند.

در پاسخ به این سوال که "چه چشم اندازی را برای سایت می بینیم؟" بایستی گفت که در این مرحله می بایست دو چشم انداز را مد نظر قرار داد: یک چشم انداز از دید کاربران و یک چشم انداز از دیدی تجاری. چشم انداز ما از دید کاربری این است که به تنها وب سایتی تبدیل شویم که آموزش با کیفیت  و در عین حال با قیمت خیلی ناچیز در اختیار کاربران قرار می دهد. چشم انداز ما از دید تجاری این است که بتوان با قانون 20/80 به کسب درآمد پرداخت. به طور خلاصه این قانون حاکی از آن است که با صرف 20 درصد از زمان خود به 80 درصد از درآمد مورد نیاز خود دست پیدا کنیم.

تحلیل رقبا
اگرچه که رویکرد آموزش تحت وب رویکرد نسبتاً جدیدی در ایران محسوب می شود اما این در حالی است که گروه هایی قوی پیش از این اقدام به ارائه آموزش های اینترنتی نموده اند که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

http://kamalan.com/
http://uncocoder.com/
http://maktabkhooneh.org/
http://karazmoodeh.com/
http://kelasedars.org/
http://www.learninweb.com
http://mihanlearn.com/
http://www.remisexpert.com
http://quicklearn.ir
http://behamooz.ir
http://pix3l.ir/
http://www.learningterm.com
http://www.esfandune.ir
http://ehsanavr.com
http://www.aparat.com
http://androidcode.ir/
http://www.smartcollege.ir/
http://www.farinsoft.com/

آنچه در میان سایت های فوق الذکر تا حدودی به چشم می خورد قیمت بالایی است که برای آموزش های خود در نظر گرفته اند. به طور مثال می توان گفت که به طور میانگین هر دوره آموزشی از 150000 تومان تا حدوداً 30000 تومان هزینه در بر دارد. نکته دیگری که می توان حتی آن را به عنوان یک نقطه ضعف برای برخی وب سایت های فوق در نظر گرفت این است که کاربر بدون حصول اطمینان از کیفیت دوره می بایست اول هزینه را پرداخت کند که به نظر می رسد این مسئله برای خیلی از کاربرانی که تجربه های ناموفقی داشته اند غیر قابل هضم باشد. علاوه بر این برخی از وب سایت های فوق که حتی به صورت رایگان هم هستند از یک سیستم آموزشی نظامند که کلیه مسائل را مد نظر قرار دهد پیروی نمی کنند.

سیاست قیمت گذاری
از آنجا که رسالت این وب سایت آموزشی ارائه آموزشهای باکیفیت و رایگان است، تمام تلاش را به کار خواهیم بست تا آموزش های مقدماتی رایگان باشند و آموزش های متوسطه و پیشرفته هم نهایتاً تا مبلغ 20 هزار تومان قیمت گذاری خواهند شد. در واقع پس از آنکه کاربر یک نام کاربری برای خود ایجاد کرد خواهد توانست هر دوره ای را که بخواهد به سبد دوره های خود اضافه کند و هزینه 20 هزار تومان مرتبط با آن را نیز بپردازد.

منابع مالی
هزینه های ابتدایی سایت عبارت است از هزینه طراحی سایت، هزینه هاست و دومین، هزینه خرید تجهیزات ضبط صدای حرفه ای و هزینه خرید وب سرویس برای اس ام اس. حال چنانچه سایت با استقبال مواجه شود می توان از طریق گرفتن تبلیغات و همچنین فروش مواد آموزشی به کسب در آمد پرداخت و از درآمد حاصله می توان به استخدام مدرسین حرفه ای برای تولید محتوای آموزشی بپردازیم. در واقع با اینکار از خود سایت برای توسعه آن استفاده خواهیم کرد.

مدیریت ریسک
به منظور اجرای این پروژه سه طرح اصلی بایستی داشت:

Plan A که همین طرحی است که جزئیات آن مورد بررسی قرار گرفته است. در واقع چنانچه در اجرای کار با مشکل خاصی رو به رو نشویم این طرح به اجرا در خواهد آمد.

Plan B که در صورت شکست طرح A بایستی اجرا شود. به طور خلاصه طرح B از لحاظ ساختاری همانند طرح A است با این تفاوت که حوزه فعالیت آن به مراتب کوچک است. به عبارت دیگر به جای آنکه همانند طرح A به کلیه آموزش ها پرداخته شود، در این طرح فقط روی توسعه اپلیکیشن برای اندروید، ویندوز فون و اپل خواهیم پرداخت و به آموزش زبان های برنامه نویسی مطرح می پردازیم و حوزه کاری خود را به آن محدود می کنیم. با اتخاذ چنین رویکردی مسلماً دیگر به یک تیم خیلی قوی نیازی نخواهد بود چرا که حجم کار پایین آمده است و نهایتاً با یک تیم متشکل از دو الی سه نفر کار را می توان به پیش برد.

Plan C طرحی است که در صورت شکست طرح B اجرا خواهد شد. نکته ای که در مورد این طرح وجود دارد این است که لازم الاجرا است بدان معنی که دیگر نمی شود گفت که شاید این طرح هم شکست بخورد و به سراغ طرح دیگری رفت چرا مبلغ نسبتاً قابل توجهی پول برای سایت خرج شده و معقول به نظر نمی رسد که این ایده به این شکل به پایان برسد. در واقع در صورت شکست خوردن دو طرح اول، در این طرح فقط و فقط به آموزش زبان برنامه نویسی جاوا و اندروید خواهیم پرداخت و تمام تلاش خود را به کار خواهیم بست که به یک مرجع معتبر در ایران برای توسعه برنامه های تحت جاوا و توسعه اپلیکیشن اندرویدی مبدل گردد.

ارزش ها
ارزشهای سکان آکادمی را می توان در موارد ذیل خلاصه کرد:

- صادق بودن با کاربران. در این سایت آموزشی قرار نیست تحت هیچ عنوان اطلاعاتی خلاف واقعیت در اختیار کاربران قرار دهیم.
- برخورد با احترام. در این آکادمی کلیه انتقادات پذیرفته شده و از انتقاد کننده در کمال احترام تشکر می کنیم.
- استخدام افراد خیلی خوب. به نظر می رسد بهتر باشد که یا دوره ای برگزار نشود و یا اگر برگزار می کنیم از اساتید واقعاً خوب بهره مند شویم.
- هیچ وقت از تحولات و تغییر نترسیم. در واقع اگر می خواهیم بیش از پیش پیشرفت کنیم، نمی بایست نسبت به تغییر و تحولات استقامت از خود نشان دهیم.
- برای زمان و پول کاربران ارزش قائل باشیم. در واقع با دوره های بی کیفیت زمان و پول کاربران را هدر ندهیم.

طرح کلی و طراحی صفحه اصلی سایت
مهم ترین اصل در این طراحی صفحه اصلی سهولت استفاده از آن است. بنابراین طرحی کاملا ساده و در عین حال جذاب پیشنهاد می شود. به عبارت دیگر می بایست از طراحی Flat در UI این صفحه استفاده شود(طرحی پی دی اف مد نظر است).

هدف این است که این وب سایت بوی طراحی ایرانی ندهد. به عبارت دیگر با برخورداری از یک طرح حرفه ای این اطمینان را به کاربران می دهد که به طور حتم مطالب آموزشی این سایت هم مثل UI آن حرفه است. عرض سایت برای مانیتور های معمولی 800 پیکسل است. حال دو نوار افقی که کنار سمت راست و چپ این 800 پیکسل قرار می گیرد بایستی به رنگ مشکی باشد.

آیکان های قرار گرفته برای منوی اصلی آیکان های مناسبی نیستند و بایستی یکسری آیکان با معنا برای هر منو انتخاب شود. به هیچ وجه چیزی تحت عنوان Footer نمی بایست در صفحه اصلی و دیگر صفحات سایت قرار گیرد. تنها چیزهایی که می توانند در این بخش قرار گیرند عبارتند از:

- کپی رایت سایت
- بخش جستجوی سایت که می بایست حداقل فضا را به خود اختصاص دهد مثل سایت www.android.com
- چنانچه روی منویی مثل معرفی تیم آموزشی کلیک شد که اندازه آن بیش از یک صفحه عادی است و کاربر مجبور به Scroll کردن می شود می بایست صفحه ثابت بوده و یک Scroll Bar داخل صفحه اصلی ظاهر شود. در واقع نحوه اسکرول شدن به پایین شبیه به آدرس http://thespaceinbetween.co.nz و http://smartphood.it/index-it.html و http://www.established1986.com/#/Home باشد.
- بایستی تا حد ممکن از فضای منفی یا Negative Space در سایت استفاده کنیم به طوریکه به کاربر کمک کند تا با گشت زنی در سایت کمتر خسته شود.
- بهینه سازی وب سایت برای استفاده از طریق موبایل، تبلت و مانیتورهایی با اندازه های متفاوت. به عبارت دیگر با قرار گرفتن در هر صفحه نمایشی بسته به اندازه آن به صورت خودکار عناصر داخل هر صفحه تغییر مکان دهند. در واقع وب سایت Responsive باشد. برای مثال می توان به سایت www.myowncorks.com و همچنین http://themetrust.com/demos/ink  اشاره کرد. چیزی که در سایت های فوق الذکر دیده می شود این است که بسیار نرم عناصر جای خود را در صفحه تغییر می دهند.
- بهینه سازی سایت برای استفاده از طریق اینترنت اکسپلورر 7 و 8 و 9 و فایرفاکس و گوگل کروم، اپرا و سافاری، موبایل های اندروید، ویندوز فون و محصولات اپل.
- تعریف یک فوت کلی برای فارسی و یک فونت کلی برای انگلیسی برای وب سایت که در همه جای آن مورد استفاده قرار گیرد. فونت ها در سایت Embed شوند که اگر کاربری هم آن فونت را روی سیستم اش نداشت با مشکلی مواجه نشود.
- حتماً اعداد درون سایت به صورت فارسی باشند نه انگلیسی
- طراحی Favicon سایت با توجه به لوگوی سایت
- استفاده از HTML 5 در طراحی سایت
- داشتن یک علامت برای رفتن به بالای صفحه برای صفحاتی که Scroll Down می شوند. البته فقط در صورتی ظاهر شود که به پایین صفحه آمده باشیم مثل سایت http://garousian.ir

طراحی صفحه همکاری با ما
می بایست فرمی در نظر گرفته شود که از آن طریق درخواست کننده بتوانند اطلاعات خود را وارد سازد. این فرم می بایست شامل موارد ذیل باشد:

- نام و نام خانوادگی(جزو فیلدهای ضروری است.)
- تاریخ تولد(لازم به ذکر است که برای روز و ماه و سال می بایست Drop down menu در نظر گرفته شود).
- محل تولد
- محل سکونت
- ایمیل(جزو فیلدهای ضروری است.)
- آدرس وب سایت و یا وبلاگ
- آدرس فیسبوک
- آدرس توییتر
- آدرس لینکدین
- آدرس گوگل پلاس
- شماره تماس همراه(جزو فیلدهای ضروری است.)
- شماره تماس ثابت(جزو فیلدهای ضروری است.)
- سوابق شغلی 1
- سوابق شغلی 2
- سوابق شغلی 3
- سوابق تدریس 1
- سوابق تدریس 2
- سوابق تدریس 3
- میزان تسلط به زبان انگلیسی در زمینه خواندن کتاب های سورس
- میزان تسلط به زبان انگلیسی در زمینه مشاهده فیلم های اورجینال
- حوزه مد نظر برای تدریس(در اینجا می بایست یک Drop down menu داشته باشیم که دوره هایی که برای آنها به دنبال مدرس هستیم را نمایش دهیم و یک مورد آخر را هم به موردی تحت عنوان  "سایر آموزشها" اختصاص دهیم. در ضمن این منو می بایست از طریق پنل کاربری قابل ویرایش باشد چرا که در طول زمان می بایست دوره هایی را از آن کم کرد یا به آن افزود). (جزو فیلدهای ضروری است.)
- از چند سالگی در حوزه فوق فعالیت داشته اید؟
- نام آخرین کتابی که در مورد حوزه مد نظر خوانده اید؟
- آیا کتابی در این زمینه نوشته و یا مقاله ای ترجمه کرده اید؟
- آدرس چند وب سایت مورد علاقه خود را بنویسید؟
- میزان حقوق درخواستی برای دوره مد نظر؟
- آپلود کردن فایل رزومه(در این بخش می بایست شرایط و نوع فایل برای آپلود مشخص شود).
صدای خود را چگونه ارزیابی می کنید؟
- فن بیان خود را چگونه ارزیابی می کنید؟
- به نظر شما مزیت شما نسبت به دیگر مدرسین در این حوزه مد نظر چیست؟
- آپلود عکس خود(در این بخش می بایست شرایط و نوع فایل برای آپلود مشخص شود).

لازم به ذکر است که در پنل مدیریتی بخشی هم برای همکاری با ما در نظر گرفته خواهد شد که Database این اطلاعات در آن ذخیره خواهد شد که هر زمانی که نیاز داشتیم بتوانیم به لیست رزومه ها رجوع کنیم.

طراحی صفحه درباره ما،  تیم اجرایی، تیم آموزشی، شنیده ها از زبان زبان آموزان
این منو می بایست شامل معرفی سایت، ارزش های تیم، معرفی تیم اجرایی سایت، معرفی تیم آموزشی سایت، معرفی مشاورین، شنیده ها از زبان دانشجویان سایت باشد.

در ابتدا می بایست خلاصه ای از نوع فعالیت سایت ارائه شود. ارزشهای تیم می بایست نوشته شود. تیم اجرایی سایت از مدیر وب سایت، طراح سایت، مدیریت آکادمی، مشاورین به همراه عکس ایشان و همچنین خلاصه ای از فعالیت های باشد. تیم آموزشی هم می بایست به ترتیب سابقه بر اساس همان عناصری که برای تیم اجرایی در نظر گرفته شده است معرفی شوند.
در صفحه مربوط به شنیده ها از زبان دانشجویان می بایست نام فرد، تاریخ نظر او، دوره ثبت نامی وی درج شوند.

طراحی صفحه تماس با ما
در این صفحه می بایست این امکان را به کاربر داد تا از طریق روشهای زیر با سایت در تماس باشد:

- تلفن ثابت
- تلفن همراه
- ایمیل
- شبکه های اجتماعی
- فرم تماس با ما جهت ارسال ایمیل برای مدیریت

طراحی صفحه ثبت نام
در این صفحه کاربر می بایست اطلاعات زیر را وارد نماید:

- نام و نام خانوادگی(جزو فیلدهای ضروری است.)
- جنسیت(به صورت منوی انتخابی) (جزو فیلدهای ضروری است.)
- تاریخ تولد(به صورت منوی انتخابی بر اساس تاریخ شمسی) این تاریخ جهت ارسال پیام تبریک از طریق ایمیل و اس ام اس برای روز تولد است. از سوی دیگر از روی این تاریخ می بایست امکان کسب اطلاعات در مورد میانگین سنی کاربران سایت نیز فراهم باشد. (جزو فیلدهای ضروری است.)
- نام کاربری(این نام بایستی ایمیل فرد باشد) (جزو فیلدهای ضروری است.)
- رمز عبور(یک Guideline برای رمز عبور می بایست تعریف شود که امنیت آن بالا رود. به عبارت دیگر زمانیکه کاربر رمز عبور خود را وارد  می کند به صورت دینامیک به وی نشان داده شود که رمز عبور او چقدر ایمن است). (جزو فیلدهای ضروری است.)
- آپلود عکس شخصی(در صورتیکه کسی نخواهد عکس خود را قرار دهد دو آیکان می توان در نظر گرفت یکی برای آقایان و یکی هم برای بانوان) این عکس برای کامنت هایی که فرد قرار می دهد مورد استفاده قرار خواهد گرفت. همانطور که در بخش تعیین جنسیت فردی می بایست یکی از دو گزینه آقا یا خانم را انتخاب کند، حال اگر نخواست تا عکسی واقعی از خود در سایت به نمایش در آورد یک عکس شماتیک با توجه به جنسیت او برایش در نظر گرفته خواهد شد که اگر آقا بود یک عکس آقا و اگر خانم بود یک عکس خانم برای او در نظر گرفته خواهد شد. به طور کلی کاربر یا باید یک عکس انتخاب کند و یا تیک عکس شماتیک را بزند.
- شماره همراه(لازم به ذکر است که این شماره فقط جهت اطلاع رسانی های آتی مورد استفاده قرار خواهد گرفت). لازم به ذکر است که اگر کسی شماره خود را وارد نکند نام او از لیست اس ام اس حذف خواهد شد. از سوی دیگر این فیلد اصلاً ضروری نیست.
- ارائه شروط استفاده از دوره های سایت که مثلا اگر سایت هک شد و ایشان پولی واریز کرده بودند مدیر سایت مسئولیتی را تقبل نخواهد کرد. در ضمن بایستی حتما اشاره کنیم که نشر و انتشار مواد آموزشی از لحاظ قانونی ممنوع و از لحاظ شرعی حرام است و فقط برای استفاده شخصی است. در واقع کاربران با تیک زدن "شرایط فوق را قبول دارم" می تواند به کار خود ادامه دهد. از سوی دیگر به کاربر اعلام می کنیم که اگر وی تا مدت 6 ماه وارد حساب کاربری خود نشود حساب وی بسته خواهد شد و کلیه اطلاعات وی از دست خواهد رفت.(جزو فیلدهای ضروری است.)
- در ثبت نام محل سکونت مشخص شود. (جزو فیلدهای ضروری است.)
- ایجاد بخشی تحت عنوان اطلاع از دوره های آموزشی جدید که اگر دوره جدیدی اضافه کردیم برای ثبت نام کرده ها مشخصات ایمیل جدید ارسال شود. اگر کاربر بخواهد می تواند این گزینه را تیک بزند. بعداً هم در تنظیمات ناحیه کاربری خود می توانید تیک را بردارد.
- در این صفحه گزینه ای باشد مبنی بر اینکه تمایل دارم ایمیل من در بخش کامنت ها برای بقیه کاربران قابل روئیت باشد. گزینه فوق برای آدرس وب سایت، آدرس فیس بوک، آدرس لینکدین و آدرس گوگل پلاس هم فراهم باشد. حال اگر آن را فعال کرد در بخش کامنت ها مشخص است و اگر هم کسی آن را فعال نکرد غیر فعال خواهد بود.
- ارسال ایمیل Activation پس از ثبت نام برای کاربر که تا روی آن کلیک نکند حساب وی فعال نخواهد شد. لازم به ذکر است ارسال اطلاعات شخصی کاربر که در حین ثبت نام وارد کرده است به همراه ایمیل Activation برای وی ارسال خواهد شد.
- ارسال هرگونه تغییرات در اطلاعات شخصی به ایمیل کاربر. به عبارت دیگر اگر کاربر شماره همراه خود را تغییر داد این تغییرات به ایمیل وی بلافاصله ارسال شود.

طراحی بخش نظرات کاربران
- امکان سوال پرسیدن کاربران از مدرس دوره در قالب سیستم پرسش و پاسخ Comment . نکته ای که در اینجا حائز اهمیت است این است که با پاسخ دادن به یک کامنت از طرف مدرس و یا دیگر کاربران، یک نسخه از آن کامنت برای کاربری که سوال پرسیده است ایمیل شود که دیگر دائم نخواهد به صفحه کامنت های یک ویدیوی خاص سر بزند ببیند که آیا سوالش جواب داده شده است یا خیر. یعنی به عبارت دیگر آدم ها منتظر جواب کامنت ها در ایمیل خود می توانند باشند.
- همچنین امکان حذف Comment های توهین آمیز و بر خلاف اصول اخلاقی. گزینه ای که در هنگام ارسال کامنت باشد مبنی بر اینکه " اگر می خواهید از کامنت های جدید از طریق ایمیل خود مطلع شوید این گزینه را تیک بزنید" تا کاربران بتوانند از کامنت های جدید در Inbox خود مطلع شوند. این نکته با رفتن یک نسخه از جواب کامنت به ایمیل کاربر که در مورد یک توضیح داده شد فرق می کند. به عبارت دیگر این مورد برای این است که کاربر اگر خواست از کامنت های دیگر کاربران هم مطلع شود اما مورد شماره یک که در بالا توضیح داده شد به صورت پیش فرض جزو امکانات سایت است.
- امکان ارسال پیام خصوصی برای مدرس دوره
- مثل سایت stackoverflow این امکان باشد که کاربران دوره های برنامه نویسی کد خود را به کامنت Attach کنند. در واقع Line Number داشته باشد و اگر شد مثل اکلیپس بخشی های مختلف کد رنگی باشند.
- جلوگیری از چندین بار نظر دادن افراد

طراحی بخش دوره ها
- در نظر گرفتن بخش FAQ برای هر دوره که از آن طریق بتوان اهداف دوره را برای مخاطبین روشن کرد.
- در بخش FAQ دکمه ای تحت عنوان Ask A Question در کنار FAQ قرار گیرد که اگر کاربر روی آن زد، بتواند ایمیلی برای مدیر سایت بزند و سوال خود را بپرسد. عنوان این ایمیل با توجه به اینکه مربوط به کدام دوره است مشخص خواهد شد و به دست مدیر سایت خواهد رسید. در واقع هدف از اینکار این است که اگر کاربر در بخش سوالات متداول هنوز هم سوالی داشت بتواند سوال خود را بپرسد.
- اگر دوره ای رایگان بود می بایست چند آموزش از هر فصل آموزشی باز باشد که کاربران جدید بتوانند ببینند و چنانچه ایشان بخواهند از دوره استفاده کنند می بایست در سایت ثبت نام کرده و دوره مد نظر را به سبد دوره های خود اضافه کنند که در این صورت کلیه لینک ها فعال خواهند شد. حال اگر دوره ای به صورت غیر رایگان بود باز هم از هر فصل آموزشی چند آموزش بدون ثبت نام قابل مشاهده است. اگر کابر بخواهد به مابقی لینک ها دسترسی پیدا کند می بایست در سایت ثبت نام کند و دوره مد نظر را به سبد دوره های خود اضافه کرده و از طریق درگاه بانک ملت هزینه را پرداخت کند.
- از آنجا که احتمال می رود به خاطر وجود مطالب آموزشی ویدیویی موتورهایی مثل گوگل نتوانند به مطالب ما لینک دهند می بایست برای هر دوره می بایست چند پاراگراف توضیحات نوشته شده و تک تک مزایای فراگیری آن دوره را مورد اشاره قرار گیرند.
- امکان قرار دادن یک دکمه در کنار هر ویدیو برای دانلود فایل تکمیلی ویدیو. مثلا دوره درباره طراحی یک اپلیکیشن اندروید است که پروژه آن برای کاربر قابل دانلود خواهد بود. و یا مثلا در دوره فتوشاپ کار روی عکس خاصی می خواهد صورت گیرد که ممکن است کاربران بایستی زمان زیادی را صرف کنند که چنین عکسی را بیابند، برای این منظور همان عکسی که در آموزش مورد استفاده قرار گرفته را در کنار ویدیو برای دانلود قرار می دهیم تا کاربر آن را دانلود کرده و با استفاده از ویدیو به کار روی آن بپردازد. به نظر می رسد که نوع فایل های تمرینی اگر زیپ باشد خوب است.
- داشتن بخشی تحت عنوان پرمخاطب ترین آموزش ها به صورت دینامیک(یعنی به صورت خودکار خود سایت ببیند که کدام آموزش ها بیشترین ثبت نامی را داشته اند و سپس آنها را نمایش دهد).
- نشان دادن مدت زمان کل دوره بر حسب ساعت و دقیقه و تاریخ انتشار آن و مدرس دوره و تعداد دانشجویان هر دوره
- ارائه بخشی تحت عنوان آموزش های مرتبط برای یک دوره انتخابی. مثلا اگر کسی در دوره اندروید ثبت نام کرد، به ایشان بگوییم که دوره مرتبط با اندروید دوره جاوا است و اگر آن را بگذراند بهتر می تواند از پس دوره اندروید برآید.
- ارائه بخشی جهت پیش نیازهای یک دوره آموزشی مثلا برای آموزش CSS چه پیش نیازهایی نیاز است.
- داشتن بخشی تحت عنوان سطح دشواری دوره آموزشی
- داشتن بخشی تحت عنوان حجم فایل جهت دانلود

طراحی ناحیه کاربری
- در واقع زمانیکه کاربر Logged in است می تواند دوره های جدید را به سبد خود اضافه کند.
ویدیو به صورت این سایت باشد: https://peepcode.com/system/uploads/2009/peepcode-028-haml-sample.mov
- امکان نظر سنجی از کاربران. در واقع نیازهای کاربران در طول زمان تغییر می یابد و چنانچه ما از آنها بی خبر بمانیم حتما این مسئله به ما ضرر خواهد زد. برای رفع این مشکل می توان به نظر سنجی از کاربران در بازهای زمانی مثلا 6 ماهه پرداخت. در واقع تعدادی سوال طراحی شده و از کاربران می خواهیم تا آنها را پاسخ گویند و بر اساس نتایج به دست آمده به اعمال تغییر در سایت دست زد. اما نکته اینجا است که اگر از کاربران بخواهیم تا مثلا به بخش نظر سنجی سایت بروند و فرم مخصوص به نظر سنجی را پر کنند به نظر می رسد که عده کمی مبادرت به انجام این کار کنند. برای این منظور پیشنهاد می شود که هر زمانی که خواستیم نظر سنجی کنیم به محض اینکه کاربر Login کرد فرم نظر سنجی بیاید روی صفحه و تا زمانیکه کاربر کلیه سوالات را پاسخ نداده و دکمه ارسال را نزند نخواهد توانست تا به آموزش ها دست پیدا کند(این امکان می بایست در پنل کاربری فراهم شود که مدیر سایت بتواند یک نظر سنجی ایجاد کرده و آن را منتشر کند).
- امکان آنالیز کردن نتایج نظر سنجی در پنل کاربری مدیر سایت. به عبارت دیگر بفهمیم که چند درصد از کاربران در مورد دوره مثلا فتوشاپ حرفه ای نظر مساعدی داشته اند و چند درصد ناراضی بوده اند.
- قرار دادن یک Road Map یا نقشه راه برای هر کاربری که در هر دوره ای که ثبت نام می کند به این صورت که فرض کنیم دوره اندروید دارای 200 قسمت است و کاربر توانسته با موفقیت 45 قسمت آن را مشاهده کند و به ویدیو های بعدی دسترسی پیدا کند حال این نقشه راه در قالب یک نمودار نشان می دهد که کاربر مثلا 25 درصد از مسیر را طی کرده است. در واقع خوبی این کار این است که کاربر از طریق بصری رشد و پیشرفت خود را خواهد دید.
- فراهم آوردن امکان چت آنلاین با مدرسین دوره ها در ساعاتی که در حین ثبت نام به کاربر اعلام می شود.
- امکان Like کردن و Dislike کردن یک ویدیو توسط کاربرانی که ثبت نام کرده اند. در کنار علامت های Like و Dislike هم تعداد نظرات نمایش داده می شود. به عبارت دیگر مثلا اگر تعداد کاربرانی که یک ویدیو را Like کردن اند 118 نفر باشد این عدد در کنار عکس Like نمایش داده می شود. حال اگر این ویدیو آپدیت شد و تغییر کرد این امکان را داشته باشیم که کنتور Like و Dislike ویدیو جدید را صفر کنیم.
- پس از آنکه کاربر یک ویدیو را تا آخر دید و یا دانلود کرد آن ویدیو به نحوی مشخص شود تا کاربر ببیند که کدام ویدیو ها را دیده و کدامیک را هنوز ندیده است. به عبارت دیگر تیک بخورد.
- زمانیکه کسی در دوره ای ثبت نام می کند آن دوره جزو دوره های کاربر رفته تا در نظر سنجی ها جزو موارد منوی انتخابی گردد. در واقع در نظر سنجی ها یک Drop down menu داریم که برای هر کاربر تعداد دوره های ثبت نامی وی را نشان خواهد داد.
- این امکان برای کاربر بایستی فراهم شود که عکس خود، ایمیل خود و دیگر اطلاعات شخصی خود را در بخش تنظیمات پنل کاربری خود ویرایش کند.
- کاربر بایستی بتواند آدرس فیسبوک و توییتر و ... خود را در بخش مشخصات خود وارد کند و این اطلاعات در قالب دکمه هایی در بخش کامنت ها ظاهر شوند که اگر کاربران دیگر خواستند که با وی ارتباطات اجتماعی داشته باشند بتوانند. حال اگر این اطلاعات را در مشخصات خود وارد نکرد آن دکمه مد نظر برای وی غیر فعال خواهد شد. حال دکمه هایی که فعال باشند با Mouse-over کردن روی آنها پر رنگ تر خواهند شد و قابل کلیک خواهند شد و دکمه هایی که غیر فعال هستند هیچ تغییری نخواهند کرد.

موارد تکمیلی
- اضافه کردن ماژول وبلاگ برای سایت
- تحقیق در مورد بهترین و با سرعت ترین میزبانی وب و عقد قرارداد بابت خرید فضای سایت
پیش بینی میزان پهنای باند اولیه برای سایت
- حتما تا یک دو سال نسخه وب سایت بایستی بتا باشد و کنار نام عبارت بتا ذکر شود.
- عقد قرار داد با یک وکیل جهت شکایت از سایتهایی که بدون اجازه به انتشار ویدیوهای سایت بپردازند.
- انتخاب یک آهنگ مناسب برای اول دوره آموزشی
- طراحی یک تیزر آغازین و پایانی برای هر ویدیو با لوگوی سایت.
- در حال حاضر فرمت MP4 برای ویدیوها در نظر گرفته شده است.
- انتخاب عکس های مناسب برای قرار گرفتن روی دکمه های منوهای اصلی سایت
- کامنت گذاشتن برای کلیه فایل های PHP و HTML و ... اصلی سایت برای درک بهتر آنها در آینده

طراحی پنل مدیریتی
- امکان تغییر عنوان سایت که در Tab مرتبط با مرورگر می آید باشد.
- امکان تغییر Keyword های صفحه اصلی نیز که در سئو مهم هستند وجود داشته باشد.
- امکان تغییر لوگوی سایت در گوشه بالا سمت چپ که اگر در آینده یک لوگوی بهتری طراحی شد جای آن قرار دهیم.
- امکان تغییر ویدیوی صفحه نخست. این ویدیو یک ویدیوی آموزشی برای نحوه استفاده از سایت است که کلیه بخش ها را مورد بررسی قرار خواهد داد. شاید نیاز باشد که در طول زمان این ویدیو تغییر کند بنابراین بایستی امکان تغییر آن نیز وجود داشته باشد.
- امکان تغییر عکس قرار گرفته روی ویدیو در صفحه اصلی. به عبارت دیگر این امکان وجود داشته باشد که بتوانیم عکسی را آپلود کرده و روی ویدیو قرار دهیم.
- امکان فعال کردن و غیر فعال کردن مستطیل تو خالی قرار گرفته در صفحه اصلی به همراه امکان انتخاب عکس برای آن(در واقع علت به کارگیری از این مستطیل این است که اگر خواستیم یک چیزی را اطلاع رسانی کنیم و یا تبلیغی روی سایت قرار دهیم این امکان وجود داشته باشد. لازم به ذکر است که در حالت عادی این مستطیل Invisible است).
- امکان تغییر آیکان منوی های اصلی در سمت راست و همچنین تغییر نام آنها و تغییر لینک آنها
- امکان تغییر در صفحه مربوط به ثبت نام. به طور مثال امکان ویرایش شرایط استفاده از سایت وجود داشته باشد.
- امکان تغییر متنی که پس از ثبت نام به کاربر نمایش داده می شود.
- امکان ویرایش درباره ما و چرا ما وجود داشته باشد.
- بتوانیم تیم اجرایی را ویرایش کنیم. به این صورت که اگر کسی به تیم اضافه شد و یا کسی کم شد بتوانیم این تغییرات را اعمال کنیم.
- در تیم اجرایی برای افراد یک عکس در نظر گرفته می شود. امکان تغییر این عکس وجود داشته باشد.
- امکاناتی که برای تیم اجرایی در نظر گرفته می شود، برای تیم آموزشی هم در نظر گرفته شود.
- امکان ویرایش گزینه های بخش همکاری با ما وجود داشته باشد. به عبارت دیگر بتوان گزینه هایی را به آن در آینده اضافه نمود و یا ویرایش کرد.
- امکان ویرایش بخش سوالات متداول وجود داشته باشد. به عبارت دیگر بتوانیم عناوین سوالات متداول و همچنین پاسخ به آنها را در طول زمان تغییر دهیم.
- در بخش نظرات کاربران، بتوانیم عناوین نظرات، نام فرد نظر دهنده و ... و همچین متن نظرات را ویرایش کنیم. همچنین در این بخش قسمتی در نظر گرفته شده که اگر کسی نظری داشت می تواند آن را ارسال کند. حال نظر وی می بایست به ایمیل مدیر سایت برود تا اگر نظر خوبی و مساعدی بود بتوان آن را به نظرات اضافه نمود.
- در بخش تماس با سکان آکادمی، امکان ویرایش راه های ارتباطی مثل متن و شماره تلفن و همچنین آدرس فیسبوک، ایمیل، آدرس گوگل پلاس و غیره وجود داشته باشد. همچنین در فرم ارتباط با ما، درخواست کاربر به ایمیلی که تعریف می کنیم ارسال شود. همچنین این امکان وجود داشته باشد که بتوانیم این ایمیل را در طول زمان تغییر دهیم.
- امکان تغییر عنوان هر صفحه نیز وجود داشته باشد. مثلا عنوان گروه های آموزشی | برنامه نویسی  را بتوان تغییر داد.
- می بایست سطح دسترسی وجود داشته باشد یکی برای admin اصلی که به همه بخش های پنل مدیریتی دسترسی دارد یکی هم برای معلم های سایت که دارای محدودیت هایی نیز می. لازم به ذکر است که admin می تواند برای معلم ها نام کاربری و رمز عبور ایجاد کند. همچنین admin می تواند حساب معلم ها را هر زمانی که خواست متوقف نماید.

پنل معلم ها 
- مدیریت دیدگاه ها
- چت آنلاین با کاربران
- این امکان وجود داشته باشد که اگر دوره جدید به لیست دوره ها اضافه کردیم با زدن دکمه ای بتوانیم اطلاعات آن دوره را برای کسانیکه که در حین ثبت نام تیک گزینه "اطلاع از دوره های جدید از طریق ایمیل" را زده اند ارسال کنیم. همچنین این امکان وجود داشته باشد تا بتوانیم متن این اطلاعیه را ویرایش کرده و یا عکسی به آن بیفزاییم. در حقیقت چیزی که داخل Inbox کاربر قرار می گیرد می بایست شبیه به ایمیل های تبلیغایی باشد که معمول هستند:
- کاربرانی که به مدت 6 ماه به حساب خود وارد نشوند حساب کاربری ایشان مسدود خواهد شد و در دیتابیس در کنار نام آنها یک علامت ضربدر خواهد خورد.

بخش دوره ها
- در بخش دوره ها گزینه ای داریم تحت عنوان پر بیننده ترین دوره ها که بایستی این گزینه به صورت دینامیک دوره هایی را که بیشترین میزان ثبت نام را داشته اند را نمایش دهد. پیشنهاد می شود که 7 دوره پر بیننده را نمایش دهد. همچنین این امکان وجود داشته باشد که بتوان تعداد نمایش دوره های پر بیننده را در طور زمان تغییر داد. مثلا تعداد را به عدد 9 افزایش داد.
- امکان حذف و اضافه منوی دوره ها و همچنین تغییر نام و آیکان آنها
- امکان تغییر نام و آیکان مربع های مربوط به دوره ها
- امکان ویرایش اطلاعات دوره ها زمانیکه روی مربع های مرتبط با دوره ها Mouse-over می کنیم. در واقع زمانیکه با موس روی یک مربع می رویم مربع مشکی شده و یکسری اطلاعات را نمایش می دهد از قبیل نام مدرس دوره، نوع دوره و غیره. این امکان وجود داشته باشد که این اطلاعات قابل ویرایش باشند. در ضمن تعداد ثبت نامی ها در دوره نیز می بایست به صورت دینامیک کم و زیاد شوند. در ضمن زماینکه این دوره را روی سایت آپلود می کنیم تعداد ویدیو ها به صورت دینامیک آورده شوند.
- مثلاً عکس فنجان جاوا در حالت عادی مشکی است اما به محض Mouse-over شدن این عکس سفید می شود. بنابراین برای هر دوره دو عکس بایستی در نظر گرفته شود یکی در شرایط عادی و یکی هم در حالت Mouse-over
- می بایست این امکان وجود داشته باشد تا بتوانیم مثلا برای اعیاد تخفیف اعمال کنیم به این شکل که یکسری از دوره هایی که مثلا 20 هزار تومان هزینه دارند با پنجاه درصد تخفیف به قیمت 10 هزار تومان ارائه شوند. گزینه ای باشد که با تیک زدن آن و تعریف یک قیمت برای آن تخفیف اعمال شود و این کاهش قیمت برای درگاه هم در نظر گرفته شود.
- امکان تعریف قیمت برای هر دوره. مثلا بتوانیم برای دوره آفیس قیمت 15 هزار تومان تعریف کنیم ولی برای دوره پیشرفته فتوشاپ 20 هزار تومان و همین قیمت های تعریف شده هم برای درگاه ارسال شوند.
- امکان متوقف کردن ثبت نام در یک دوره به خصوص. فرض کنیم که تعداد ثبت نامی های دوره ایندیزاین به 100 نفر رسیده است و مدرس دوره امکان ساپورت کردن بیش از این تعداد را ندارد. برای این منظور بایستی گزینه ای باشد که با تیک زدن آن به صورت موقتی امکان ثبت نام در این دوره حذف شود و زمانیکه کاربر خواست این دوره را به سبد دوره های خود اضافه کند پیامی به وی نشان داده شود که ظرفیت تکمیل است. در ضمن این پیام می بایست قابل ویرایش باشد.
گزینه ای وجود داشته باشد که بتوان یک دوره را از حال غیر رایگان به صورت رایگان در آورد و بالعکس
- امکان تعریف سرفصل برای دوره ها وجود داشته باشد.
- امکان تعریف درس های زیرشاخه هر سر فصل وجود داشته باشد.
- ساز و کاری باید اندیشید تا برای هر درس حجم فایل به علاوه زمان ویدیو به صورت دینامیک پس از آپلود کردن ویدیو در نظر گرفته شود و در اطلاعات مربوط به دوره نمایش داده شود.
- پس از آنکه یک دوره را مد نظر قرار دادیم، می بایست امکان ویرایش بخش "درباره دوره" وجود داشته باشد.
- امکان ویرایش سوالات متداول دوره وجود داشته باشد. در این بخش فرمی در نظر گرفته ایم برای کسانیکه سوالاتی به غیر از سوالات مطرح شده دارند که پس از تکمیل فرم و ارسال می بایست به ایمیلی که برای سیستم تعریف می کنیم ارسال شود. بایستی بتوان این ایمیل را در آینده تغییر داد.
- امکان ویرایش اطلاعات مرتبط با مدرس دوره و همچنین امکان تغییر عکس وی وجود داشته باشد. در ضمن همانطور که در فایل پی دی اف مشخص است در بخش مدرس هر دوره، دیگر دوره های این مدرس نیز نمایش داده می شود. بنابراین بایستی این امکان وجود داشته باشد تا در این بخش دوره های مرتبط با آن مدرس را کم و زیاد کرد.
- امکان ویرایش پیش نیازها وجود داشته باشد. به این شکل که بتوانیم دوره های پیش نیاز یک دوره را در طول زمان تغییر دهیم. همچنین بتوانیم متن مرتبط با پیش نیازها را تغییر دهیم.
- امکان ویرایش آموزش های مرتبط با هر دوره وجود داشته باشد.
- می بینیم که پس از وارد شدن به هر دوره در سمت راست تعداد شش منو وجود دارد. این امکان را داشته باشیم که بتوانیم عناوین و همچنین تصویر این منوها را تغییر دهیم.
- پس از آنکه کاربر وارد پنل کاربری خود شد به آن شش منویی که در سمت راست بودند یک منوی دیگر تحت عنوان گفتگوی آنلاین اضافه می شود. امکان ویرایش این صفحه وجود داشته باشد که اگر در آینده خواستیم بتوانیم منویی را اضافه کنیم.
- این امکان وجود داشته باشد که مثلا اگر گفتگوی آنلاین قرار است ساعت 5 تا 7 باشد و کاربر در ساعت 5 تا 7 وارد حساب کاربری خود شد به صورت خودکار پنل چت نمایان شود و علامت روی منوی گفتگوی آنلاین سبز رنگ شود و اگر هم در این ساعات وارد نشد به او پیام داده شود که برای دوره شما بایستی در ساعات 5 تا 7 وارد سایت شوید. متن این پیام برای هر دوره می بایست قابل ویرایش باشد.
- بررسی شود تا مشخص شود که مدیر سایت در پنل مدیریتی به چه شکل بایستی چت ها را مدیریت کند. به عبارت دیگر اگر 10 نفر به صورت هم زمان بخواهند چت کنند مدیر به چه شکل باید آنها را مدیریت کند. به نظر می رسد اگر در پنل مدیریتی بخشی را برای این کار در نظر بگیریم فکر خوبی باشد.
- راه کاری که برای تبلیغات در نظر گرفته شده است به این شکل است که یک بنر روی ویدیو های قرار می گیرد که تبلیغ مثلا یک شرکت مثل رایتل را می کند. حال در بخش هر دوره در پنل مدیریتی بتوانیم عکس این بنر را آپلود کرده و روی کلیه ویدیوهای آن دوره قرار گیرد. هر زمان هم که مدت تبلیغ یک شرکت به اتمام رسید گزینه ای باشد که با برداشتن تیک آن بنر هم از روی ویدیوها برداشته شود.
- این امکان وجود داشته باشد که از طریق پنل مدیریتی مربوط به هر دوره ویدیوی را آپلود و یا حذف کرد. همچنین این امکان وجود داشته باشد که برای هر ویدیوی آموزش فایل های تمرین آن ویدیو را آپلود و یا حذف نمود.
- امکان گرفتن خروجی اکسل از کلیه اطلاعات ثبت نامی ها در هر دوره و همچنین امکان نمایش اطلاعات ثبت نامی ها در پنل مدیریتی
- می بایست تعداد مخاطبین ثبت نام کرده در هر دوره برای مدیر وب قابل روئیت باشد.
- همچنین مدیر سایت بایستی بتواند ببیند که هر کاربر چه دوره هایی را به سبد خود اضافه کرده است.
- امکان ایجاد اکانت و همچنین اضافه کردن دوره های غیر رایگان برای اشخاصی که پول ندارند واریز کنند.
- امکان مدیریت کلمات کلیدی سایت. به عبارت دیگر این امکان فراهم شود که برای هر دوره یکسری کلمات کلیدی خاص تعریف شود که کمک به SEO سایت کند.
- بهینه کردن SEO سایت. به این صورت که بخشی باشد برای هر دوره که در آن یک سری کلمات کلیدی تعریف کنیم که در معرض دید گوگل قرار گیرد.

پنل کاربری کاربران
- در پنل کاربری کاربران چهار منو بیشتر وجود ندارد که یکی لیست دوره ها است که هر دوره ای که کاربر به سبد خرید خود اضافه کند به صورت دینامیک به این لیست اضافه خواهد شد و نمودار آن را نمایش خواهد داد.
- منوی بعدی ثبت دوره جدید است که حاوی یک Drop Down Menu است که لیستی از کل دوره های موجود است. این منو می بایست به صورت دینامیک دوره های جدید را به خود اضافه کند.
منوی سوم تنظیمات است که از طریق آن کاربر می تواند اطلاعات اولیه خود را که در حین ثبت نام وارد کرده است و همچنین اطلاعات مربوط به خبرنامه و غیره را ویرایش کند.
- گزینه چهارم مربوط به ارتباط با مدیر سایت است که به صورت کاملا شخصی بوده و فقط مدیر سایت می تواند آن را مشاهده کند. در این بخش اگر نظر پیشنهاد و یا انتقادی از معلمی داشته باشند می توانند مطرح کنند.

نظر سنجی
- امکان فعال کردن نظر سنجی در بازهای زمانی وجود داشته باشد.
- پس از فعال کردن نظر سنجی هر کاربر به محض وارد شدن به حساب کاربری خود با صفحه نظر سنجی مواجه خواهد شد که تا آن را جواب ندهد نمی تواند وارد سایت شود. نکته ای که در اینجا می بایست مد نظر قرار داده شود این است که هر کاربر فقط می تواند در مورد دوره هایی که به سبد دوره های خود اضافه کرده است نظر دهد. بنابراین هر کاربری که دوره ای که ثبت نام کند، در نظر سنجی ها این دوره به صورت دینامیک برای آن کاربر لحاظ خواهد شد.
- بایستی امکان تولید نظر سنجی وجود داشته باشد به این صورت که بتوان یک سری سوال تعریف کرد و یا سوالات قبل را ویرایش کرد.
- در بخش نظر سنجی در پنل مدیریتی می بایست امکان تحلیل نظرها وجود داشته باشد. به عبارت دیگر  اگر ده سوال داشته باشیم و مثلا سوال اول این باشد که شما پشتیبانی سایت را چگونه ارزیابی می کنید؟ و چهار گزینه ضعیف، خوب، عالی، بسیار عالی داشته باشیم و کاربران به این سوال پاسخ دهند بایستی این امکان را داشته باشیم که ببینیم چند نفر یا چند درصد از کاربران به هر یک از گزینه ها پاسخ داده اند.
- زمان هایی وجود دارد که می خواهیم اطلاعیه را برای کاربران نشان دهیم. بایستی این امکان در سایت فراهم شود که کاربران به محض Login کردن با یک صفحه Pop up مواجه شوند که پس از خواندن بتوانند آن را ببندند. در پنل مدیریتی باید بتوانیم چنین چیزی را ایجاد کرده و در معرض دید کاربران قرار دهیم.

لیست فروش
- امکان مشاهده سود ماهیانه، هفتگی و سالیانه
- امکان مشاهده پر فروش ترین دوره ها
- امکان گرفتن خروجی اکسل از اطلاعات فروش
- امکان نمودار از وضعیت فروش دوره ها به صورت بصری
- مشاهده شماره پیگیری بانک ملت برای کسانیکه پول واریز می کنند.

مدیریت دیدگاه ها
- فرض کنیم که 10 دوره آموزشی داریم و هر روز هم تعدادی از کاربران در بخش کامنت اقدام به سوال پرسیدن می کنند. حتی مدیر سایت یا مدرسان دوره اگر حتی از طریق ایمیل هم بفهمند که کسی برای دوره کامنت گذاشته است کار سختی است که به تک تک ویدیو ها سر بزند و کامنت ها را پاسخ گوید. برای رفع این مشکل پیشنهاد می شود که بخشی در پنل مدیریتی سایت در نظر گرفته شود که صفحه ای خاص برای مدیر سایت یا مدرسین وجود دارد به نام صفحه کامنت ها. کاری که این صفحه انجام می دهد این است که هر کاربری که برای هر ویدیویی کامنت بگذارد در این صفحه نمایش داده خواهد شد که مثلا در آموزش بیست و هشتم دوره C++ یک کامنت جدید وجود دارد. حال مدیر سایت بدون مراجعه به آموزش بیست و هشتم و فقط از داخل همین صفحه ای که در اختیار دارد به کامنت جواب داده و به صورت خودکار کامنت به آموزش ویدیویی بیست و هشتم انتقال داده شده و کنار آن یک تیک می خود. در واقع هدف از این کار این است که نحوه پاسخگویی به کامنت ها آسانتر شده و چیزی از قلم نیفتد. علاوه بر این همانطور که قبلاً توضیح داده شد علاوه بر رفتن پاسخ کامنت به کامنت های ویدیو، آن کامنت از طریق ایمیل هم برای کار ایمیل خواهد شد تا به اطلاع وی برسد که پاسخ کامنت وی چه بوده است.
- امکان حذف کامنت های توهین آمیز و خلاف قوانین سایت
- برای هر ویدیو آیکان های Like و Dislike وجود دارد. این امکان وجود داشته باشد که اگر ویدیویی عوض شد بتوانیم آمار Like و Dislike را صفر کنیم.

بک آپ
- امکان گرفتن پیشتیبانی از پایگاه داده سایت
- امکان گرفتن خروجی اکسل از اطلاعات پایگاه داده سایت.
- امکان آپلود کردن یک پایگاه داده به جای پایگاه داده قبلی سایت. شاید بتوان این کار را از طریق خود cpanel هم انجام داد.

آمار سایت
- نشان دادن آمار بازدید کنندگان سایت به صورت روزانه، ماهیانه و کلی فقط جهت رویت مدیر سایت.
- امکان آگاهی از زمانی که هر کاربر در سایت سپری می کند.
- امکان آگاهی از ثبت نام ها به صورت روزانه، هفتگی و ماهیانه و فصلی و سالیانه
- امکان شمارنده برای تعداد کلیک روی ویدیو ها
- امکان گرفتن میانگین سنی از ثبت نامی ها
- امکان گرفتن میانگین جنسیتی از ثبت نامی ها
- در ثبت نام، استان محل سکونت و یا شهر مشخص شود که بر آن اساس بتوانیم روی یک نمودار نشان دهیم که از استان های از پیش تعریف شده برای کاربر که در حین ثبت نام باید یکی از آنها را انتخاب کند کدامیک بیشترین کاربر را داشته اند و کدامیک کمترین کاربران را به خود اختصاص داده اند. این مسئله در تحلیل های آتی خیلی می تواند مفید باشد که مثلا در کدام استان ها و یا شهرها کمترین مخاطب را داشته ایم تا بتوانیم در آن مناطق بیشتر تبلیغ کنیم.

مدیریت ایمیل / خبرنامه
- امکان ارسال ایمیل به تفکیک گروه های آموزشی جهت اطلاع رسانی گروهی به کسانیکه ثبت نام کرده اند. مثلا امکان ارسال ایمیل به کسانیکه در دوره فتوشاپ ثبت نام کرده اند از این بابت که مثلا ویدیو شماره 7 این دوره آپدیت شده است.
- امکان ایجاد خبرنامه و ارسال برای کسانیکه در حین ثبت نام تیک "دریافت خبرنامه سایت" را زده اند.
- امکان ارسال خبرنامه(با ارسال هر خبرنامه می بایست گزینه ای باشد مبنی بر اینکه اگر می خواهید دیگر خبرنامه سایت را دریافت نکنید روی این گزینه کلیک کنید).
- امکان ساخت یک خبرنامه در پنل مدیریتی به این صورت که بتوان عکسی را در خبر نامه قرار داد، عنوان تعریف کرد و ...

مدیریت اس ام اس
- اطلاعات کاربران به صورت دینامیک برای پنل اس ام اس ارسال شوند. مثلا اگر کاربری شماره خود را تغییر داد این تغییر بلافاصله اعمال شود. کاربران جدید هم به لیست شماره های تلفن همراه اضافه شوند.
- به محض اینکه کاربری در سایت ثبت نام کرد، یک اس ام اس خوشامدگویی برای وی ارسال خواهد شد.
- در تاریخ تولد برای کاربران اس ام اس تبریک ارسال خواهد شد. می توانیم این کار را به صورت پویا انجام دهیم که این گزینه به مراتب بهتر است به این شکل که به صورت خودکار در هر روز سیستم اطلاعات ثبت نامی ها را بررسی کند که ببیند تولد کیست.
- به محض اضافه کردن یک دوره جدید به سبد دوره ها توسط کاربر یک اس ام اس حاوی نام دوره و تاریخ ثبت نام برای کاربر ارسال شود.
- به محض واریز شهریه از طریق درگاه بانک ملت، یک اس ام اس برای کاربر ارسال شود که شهریه واریز شده است.
- مدیریت اس ام اس های دریافتی از طرف کاربران به این شکل که اگر کسی از طریق اس ام اس با آکادمی ارتباط برقرار کرد بتوان پاسخ اس ام اس وی را داد.

امیدواریم که انتشار این طرح تجاری به علاقمندان راه‌اندازی استارتاپ کمک نماید تا دید به مراتب بازتری نسبت به حوزه‌ای که قصد ورود به آن را دارند پیدا کنند.

با تشکر
ارادتمند
تیم سکان آکادمی

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon