3 مرحله برای تبدیل شدن به یک UI Designer

3 مرحله برای تبدیل شدن به یک UI Designer

طراحی رابط کاربری (User Interface Design) زیر مجموعه ای حیاتی از طراحی تجربه کاربری (User Experience Design) است که بر نحوه ارتباط کاربران با یک محصول خاص تمرکز دارد. طراحان رابط کاربری روی ساخت اپلیکیشن ها، وب سایت‌ ها و سایر محصولاتی کار می کنند که علاوه بر اینکه از نظر بصری برای کاربران خوشایند هستند، نحوه کار کردن با آنها نیز آسان است. با شروع یادگیری اصول طراحی گرافیکی و حرکت به سمت جنبه های تکنیکی رابط کاربری، شما می توانید در کمترین زمان ممکن به یک طراح رابط کاربری (UI designer) تبدیل شوید. 

یادگیری اصول ابتدایی طراحی گرافیکی

یادگیری اصول ابتدایی طراحی گرافیکی

1- در رابطه با اصول اولیه طراحی رابط کاربری مطالعه نمایید.

 شما قبل از اینکه بتوانید یک طراح UI شوید، می بایست دانش کاری خود را در مورد اصول اساسی طراحی گرافیکی وسعت دهید. بنابراین زمانی را صرف یادگیری اصول رنگ ها، بالانس و تقارن، کنتراست، تایپوگرافی و سازگاری نمایید. برای مثال هنگام مطالعه اصول رنگ ها، شما باید تمایز بین طرح های رنگی monochromatic ,analogous و complementary را بیاموزید. همچنین در مورد روانشناسی رنگ ها اطلاعاتی داشته و بدانید که چه رنگ هایی در انواع مختلف طرح ها مورد استفاده قرار می گیرند.

 البته علاوه بر خواندن آثار رسمی در این زمینه شما می بایست آثار سایر طراحان را نیز مطالعه کرده تا ببینید چگونه برای دستیابی به جلوه های زیبایی شناختی خاص، به دستکاری انواع رنگ ها و بالانس می پردازند. البته که زمان مشخصی برای مطالعه این مفاهیم وجود ندارد، اما ما توصیه می کنیم قبل از اینکه به جنبه‌های تکنیکی تر طراحی گرافیکی برسید، از درک اصول اساسی طراحی اطمینان حاصل نمایید.

2- فرآیند طراحی گرافیکی خلاقانه را بیاموزید.

طراحی رابط کاربری مانند بسیاری از اشکال دیگر creative production، پروسه ای متشکل از فازهایی است که از سمت ایده به عمل می رود. برای طراحی، این فازها بصورت لیست زیر بوده و شما برای اینکه بتوانید به یک UI Designer موفق تبدیل شوید، می بایست از این پروسه در پروژه های خلاقانه خود استفاده نمایید:

  • کشف (discovery)
  • تعریف (define)
  • توسعه (develop)
  • تحویل (delivery)

دو فاز اول شامل الهام گرفتن و تحقیق درباره یک ایده نسبتا نوپا (کشف) و سپس ادیت و اصلاح کردن آن به یک ایده خاص تر و عملی تر (تعریف) می باشد. فاز توسعه جایی است که ایده ها ایجاد شده، نمونه سازی (prototyped) می شوند و همچنین در یک پروسه آزمون و خطا (trial and error process) تست می شوند که در نهایت باز هم ایده اولیه را بیشتر اصلاح می نماید. در فاز فاینال نیز ایده اولیه به یک محصول نهایی و کارآمد تبدیل می شود.

3- کتاب ها و آرتیکل های طراحی گرافیکی را مطالعه کنید.

بطور حتم برای یک فرد آماتور، یکی از بهترین راه‌ها برای یادگیری استراتژی‌ها و اصول اولیه طراحی رابط کاربری، مطالعه است. بدین سبب برای تقویت دانش خود و یادگیری از متخصصان، با کتاب ها، آرتیکل ها، وبلاگ ها، وب سایت ها و آموزش های ویدیویی در مورد طراحی در تعامل باشید و تلاش کنید هر روز چیز جدیدی در مورد طراحی رابط کاربری بیاموزید. برای نمونه موارد زیر منابع بسیار خوبی در مورد طراحی گرافیکی هستند که شما می توانید از آنها بهره ببرید:

  • Stack Overflow
  • UX Mastery Community

4- در یک کورس آنلاین طراحی گرافیکی ثبت نام کنید.

علاوه بر دانشگاه ها و دانشکده های فنی زیادی که برنامه های تخصصی در زمینه طراحی رابط کاربری ارائه می‌دهند، برخی از کورس های آنلاین شناخته شده در زمینه طراحی، توسط موارد زیر ارائه می شوند:

  • Bloc
  • General Assembly
  • CareerFoundry

5- مهارت هایی را که به عنوان یک UI Designer نیاز دارید، توسعه دهید.

برای موفقیت در طراحی رابط کاربری، نه تنها باید اصول طراحی را بدانید، بلکه باید ویژگی ها و مهارت های شخصیتی مناسب را نیز داشته باشید. بدین منظور زمانی را صرف توسعه مهارت های خود در آنالیز دیتاها، طراحی و حتی عکاسی کرده و کار کردن در یک محیط مشارکتی را نیز در نظر داشته باشید.

6- با ابزارهای طراحی گرافیکی محبوب تمرین کنید.

کار طراحی رابط کاربری، اگر چه بر اساس اصول طراحی است اما در یک رسانه دیجیتال انجام می شود. شما برای اینکه یک UI Designer موفق شوید، باید به استفاده از ابزارهای دیجیتال طراحی گرافیکی تسلط کافی داشته باشید. البته اکثر این ابزارهای طراحی نیاز به خرید دارند، اما خوشبختانه بطور معمول یک دوره آزمایشی فری نیز ارائه می دهند. از محبوب ترین ابزارهای مورد استفاده در طراحی رابط کاربری می توان موارد زیر را نام برد:

  • Sketch
  • Figma
  • Adobe XD
  • Axure

کسب تجربه در زمینه طراحی رابط کاربری

کسب تجربه در زمینه طراحی گرافیکی

1- روی پروژه های کوچک برای نمونه کار (portfolio) خود کار کنید.

هنگام کسب تجربه در زمینه طراحی گرافیکی، باید از موارد کوچک شروع کنید. به بیان ساده تر به چیزهایی در اطراف خود فکر کنید که می توانید آنها را بهبود بخشیده و آنها را به پروژه تبدیل کنید. برای مثال، اگر شما همیشه فراموش می کنید که داروهای خود را به موقع مصرف کنید، سعی کنید از ابتدا اپلیکیشنی را بسازید که به شما یادآوری کند که چه زمانی باید داروی خود را مصرف نمایید. توجه داشته باشید که این پروژه های تمرینی می توانند تکراری و یا حتی فیک باشند. به عبارتی ممکن است اپلیکیشنی را که قبلا وجود داشته، شما دوباره آن را طراحی کنید.

2- به دنبال فرصت هایی برای همکاری با دیگر دیزاینرها باشید. 

همکاری، یک مهارت خوب برای توسعه در دنیای طراحی است، زیرا بسیاری از موقعیت ها ماهیتی مشارکتی دارند. همچنین استفاده از فرصت های همکاری در زمانی که تازه کار خود را شروع کرده اید، به شما کمک می کند تا از طراحان با تجربه تر مطلب بیاموزید.

اگر مطمئن نیستید که کجا می توانید این طراحان را برای همکاری پیدا کنید، با یک سرچ آنلاین درباره فروم های طراحی یا گروه هایی که طراحان در مورد پروژه های خود با یکدیگر تعامل می کنند، شروع کنید. همچنین می توانید به دانشجویان یا اساتیدی که برای پروژه های خود تمایل به جذب کارآموز به عنوان UI Designer دارند، بپیوندید.

3- به دنبال یک مربی باشید.

به دنبال فردی متخصص باشید که بتواند شما را در دنیای بزرگ طراحی رابط کاربری راهنمایی کند. اگر گهگاهی بتوانید در زمانی هر چند کوتاه، با یک طراح با تجربه چت آنلاین داشته باشید، می توانید چیزهای زیادی در مورد طراحی گرافیکی از او بیاموزید که ممکن است هیچ جای دیگری آنها را یاد نگیرید.

4- برای کسب تجربه به دنبال کارآموزی در یک کمپانی باشید.

 برای اینکه شانس خود را برای استخدام به عنوان یک UI Designer افزایش دهید، طبیعی است که می بایست تجربه حرفه ای نیز داشته باشید. بدین منظور پیشنهاد کارآموزی به یک کمپانی را داده و ابدا از انجام این کار نترسید، زیرا بدترین کاری که می توانند انجام دهند نه گفتن است! حتی پیشنهاد خدمت به عنوان یک کارآموز بدون حقوق، شانس پذیرش پیشنهاد شما را افزایش می دهد. این وضعیت در ابتدا اگر چه ناخوشایند بنظر می رسد، اما جای نگرانی نیست، زیرا در دراز مدت نتیجه خوبی خواهد داد.

5- با ابزارهای جدید و ترندهای دنیای طراحی رابط کاربری، همگام باشید.

همچنان که در حال کسب تجربه در فیلد طراحی رابط کاربری هستید، اطمینان حاصل کنید که در مورد اخبار تکنولوژی، ترندهای طراحی و سایر پیشرفت‌ها در دنیای طراحی آپ تو دیت هستید. چرا که اگر دانش و تجربه شما آپدیت نباشد، طبیعتا کمتر مفید واقع خواهد شد. یک راه ثمربخش دیگر برای همراه شدن با ترندهای جدید در دنیای طراحی، فالو کردن طراحان گرافیکی در سوشیال مدیا و آگاه شدن از آخرین نمونه کارهای آنهاست. در لیست زیر به معرفی برخی از تاپ سایت ها جهت همگام شدن با دنیای دیزاین و طراحی گرافیکی می پردازیم:

  • UX Magazine
  • Smashing Magazine
  • UX Booth

بدست آوردن جایگاه شغلی به عنوان یک UI Designer

بدست آوردن جایگاه شغلی به عنوان یک طراح UI

1- اطمینان حاصل کنید که پورتفولیو یا نمونه کارتان، تمام توانایی های شما را به نمایش می گذارد.

این نمونه کار می بایست شامل انواع مختلفی از کارهای طراحی شما باشد، که بتواند وسعت توانایی های شما را به نمایش بگذارد. توجه داشته باشید که حتی اگر تجربه کاری بخصوصی ندارید، این نمونه کارهایتان هستند که به عنوان یک راه عالی، به اثبات اینکه می‌توانید چیزهای بزرگ طراحی کنید، اشاره می نمایند.
بنابراین هر محصول خلاقانه‌ای را که تا به امروز تولید کرده‌اید، مانند اپلیکیشن ها، وب سایت‌ها یا هر طرح دیگری که بتوان از آن برای کسب سود استفاده کرد، در پورتفولیوی خود بگنجانید. راحت باشید و طرح هایی را که لزوما در دسته طراحی رابط کاربری قرار نمی گیرند، مانند پوسترها، لوگوها یا حتی تیشرت هایی را که طراحی کرده اید، نیز ارائه دهید.

2- حضور موثر و آنلاین داشته باشید.

یک اکانت لینکدین آپدیت شده داشته باشید که تمام تجربیات و توانایی های شما را به کارفرمایانی که به دنبال این چنین مواردی هستند، به نمایش بگذارد. همچنین در زمینه طراحی در سوشیال مدیا فعال باشید، خواه نمونه کارهای خودتان باشد یا کارهای شخص دیگری! چرا که این یک راه مستقیم و موثر برای نشان دادن نام و برند شما به کارفرمایان و مشتریان مربوطه است.
برای مثال تسک های کوچک و بزرگی را که تاکنون انجام داده اید در اکانت های فیسبوک، اینستاگرام یا توییتر خود به اشتراک گذاشته و اطمینان حاصل کنید که افراد جامعه طراحی آنها را ببینند.

3- با دیگر دیزاینرها در جامعه طراحی گرافیکی در ارتباط باشید.

مانند بسیاری از مشاغل دیگر، پیدا کردن کار به عنوان UI Designer اغلب مستلزم شناخت افراد مربوطه در مکان های مناسب است. بدین منظور گروهی حرفه‌ای متشکل از طراحانی که می توانند کار شما را تضمین کنند، با شما همکاری کرده یا مشاغل احتمالی را برای شما ارسال کنند، بسازید.
برای مثال اگر با شخصی دوست هستید که برای یک شرکت به عنوان UI Designer کار می کند و آن شرکت به دنبال استخدام یک UI Designer دوم است، دوست شما می تواند شما را برای این کار معرفی کرده و به شما مزیت قابل توجهی نسبت به سایر متقاضیان بدهد. بنابراین بطور استراتژیک در مورد این گروه فکر کرده و به ایجاد روابط با طراحانی که می خواهید در شرکت آنها کار کنید، توجه ویژه ای داشته باشید.

4- برای پوزیشن هایی که با سطح مهارت و تجربه شما مطابقت دارند درخواست دهید.

اگر که به‌ تازگی به‌ عنوان یک UI Designer شروع به کار کرده‌ باشید، احتمالا نمی‌توانید فورا به شغل رویایی خود دست پیدا کنید. نگران نبوده و به پذیرش موقعیت‌های ابتدایی که با سطح تجربه شما مطابقت دارند تمایل داشته باشید و خواهید دید که موقعیت شما ارتقا پیدا می کند. همچنین به انجام کار طراحی بصورت فریلنسری بپردازید. در واقع موقعیت های فریلنسری از موقعیت های شغلی رسمی فراوان تر بوده و شرایط کسب تجربه حرفه ای و مفید را نیز فراهم می کنند، که خود در گام بعدی زمینه دستیابی به شغلی ایمن تر را مهیا می نماید.

5- در طول مصاحبه بر مهارت ها و ویژگی های حرفه ای خود تاکید کنید.

به یاد داشته باشید هدف شما باید تحت تاثیر قرار دادن کارفرمایان، تا حد امکان باشد. شما می بایست در طول مصاحبه، در مورد تمام ویژگی ها و مهارت های حرفه ای که به عنوان یک UI Designer دارید، برای مثال اخلاق کاری، توجه به الگوها و مواردی این چنین، با جزئیات صحبت کنید تا در میان سایر متقاضیان متمایز شوید. همچنین وقتی واجد شرایط موقعیت شغلی هستید، از اینکه خود را به عنوان بهترین کاندید برای آن معرفی کنید، ابدا هراس نداشته باشید. 

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس