پیش بینی های هوش مصنوعی: 7 روند برتر هوش مصنوعی برای سال 2024

پیش بینی های هوش مصنوعی: 7 روند برتر هوش مصنوعی برای سال 2024

آیا می دانستید که انتظار می رود بازار جهانی هوش مصنوعی تا سال 2025 به رقم خیره کننده 190.61 میلیارد دلار برسد و با نرخ رشد مرکب سالانه 36.62 درصد رشد کند؟ نرم افزار هوش مصنوعی به سرعت دنیای ما را متحول می کند و این روند تنها در سال های آینده شتاب می گیرد. بیایید با راهنمای خود در مورد 13 روند برتر هوش مصنوعی که آماده انقلابی در سال 2024 هستند، به آینده هوش مصنوعی بپردازیم. از ظهور هوش مصنوعی مولد گرفته تا قوانین BYOAI و AI، کشف کنید که چگونه دنیای اطراف ما را شکل می دهد.

 

1. هوش مصنوعی مولد: مخرب ترین روند دهه

هوش مصنوعی مولد (GenAI) نوعی از هوش مصنوعی است که می تواند محتوای خلاقانه جدیدی مانند متن، کد، اسکریپت، قطعات موسیقی، ایمیل، نامه و غیره تولید کند. الگوهای موجود در داده ها را یاد بگیرید و از آن الگوها برای تولید خروجی های جدید استفاده کنید.

تقریباً همه تصاویر این مقاله با استفاده از Chat GPT-4 و DALL-E 3 داخلی Bing ایجاد شده‌ است. کل این متن با کمک Google's Bard و Chat GPT-3 نوشته شده.

هوش مصنوعی مولد جایگزین نویسندگان و طراحان گرافیک نخواهد شد (DALL-E 3 هنوز نمی تواند کلمات را در تصاویری که تولید می کند به درستی بیان کند). با این حال، با تولید تصاویر و متن، بازنویسی، کوتاه‌تر، طولانی‌تر یا ساده‌تر کردن آن، و با بررسی واقعیت و دستور زبان، کل فرآیند را به طور چشمگیری سرعت می‌بخشد.

روند افزایش سرعت کار هوش مصنوعی مولد برای هر شغل و فعالیتی صدق می کند. این پتانسیل را برای خودکارسازی وظایف، افزایش بهره وری، کاهش هزینه ها و ارائه فرصت های رشد جدید ارائه می دهد.به همین دلیل است که در دسترس بودن ابزارهای تولید محتوای هوش مصنوعی که دسترسی به اطلاعات و مهارت ها را به انتخاب مردم  می کند، آن را به یکی از مخرب ترین روندهای این دهه تبدیل کرده است.

2. کار با BYOAI و Shadow AI

BYOAI (Bring Your Own Artificial Intelligence) یک روند جدید در محل کار است که در آن کارکنان ابزارها و برنامه های کاربردی هوش مصنوعی خود را به کار می برند. افزایش در دسترس بودن ابزارهای هوش مصنوعی مقرون به صرفه و با استفاده آسان و تقاضای فزاینده برای مهارت های هوش مصنوعی در نیروی کار، این روند را هدایت می کند. Forrester گزارش می دهد که 60٪ از کارگران از هوش مصنوعی خود برای انجام وظایف استفاده می کنند.

مزایای بسیاری برای BYOAI وجود دارد، از جمله افزایش بهره وری و نوآوری، بهبود رضایت کارکنان و کاهش هزینه ها. در حالی که BYOAI یک فرصت عالی برای کارگران است، ممکن است به راحتی از کنترل خارج شود.

Shadow AI، همچنین به عنوان Shadow IT برای AI شناخته می شود، به استفاده از برنامه ها و ابزارهای هوش مصنوعی در یک سازمان بدون دانش یا نظارت صریح از بخش فناوری اطلاعات اشاره دارد.

همچنین چندین خطر را به همراه دارد، مانند:

نقض حریم خصوصی و امنیت داده ها: ابزارهای غیرمجاز هوش مصنوعی ممکن است مانند ابزارهای رسمی محافظتی نداشته باشند، بنابراین اطلاعات حساس ممکن است دزدیده یا گم شوند.

نقض قانون: به طور مشابه، این ابزارها ممکن است از مقررات مهم پیروی نکنند، که می تواند منجر به مشکلات قانونی شود.

3.دسترسی آزاد به منبع AI

مدل‌های منبع باز نسبت به مدل‌های اختصاصی شفاف‌تر، انعطاف‌پذیرتر، قابل تنظیم‌تر و مقرون به صرفه‌تر هستند. طبق گفته Forrester، اگرچه این بدان معنا نیست که مدل‌های اختصاصی به زودی از بین می‌روند، اما آینده فضای بیشتری را برای راه‌حل‌های منبع باز باقی می‌گذارد، 85درصد از شرکت‌ها مدل‌های AI منبع باز را در پشته‌های فناوری خود قرار می گیرند.

5.کدنویسی AI

به گفته گارتنر، تا سال 2028، از هر چهار مهندس نرم‌افزار سازمانی، سه نفر از کمک‌های هوش مصنوعی برای نوشتن کد استفاده خواهند کرد. فقط برای مقایسه: در اوایل سال 2023، از هر ده مهندس نرم افزار کمتر از یک نفر از این کمک ها استفاده کردند.

چرا ترند شد؟

هوش مصنوعی به روش های مختلفی به توسعه دهندگان کمک می کند، مانند:

 خودکار بودن کارهای تکراری (تولید کد، قالب بندی اسناد، تست برنامه)

بهینه سازی فرآیندهای خلاق

بهبود کیفیت کد

پشتیبانی از حل مشکل

از آنجایی که هوش مصنوعی روند توسعه را بسیار افزایش می دهد، باید فرض کنید که همه اطرافیان شما قبلاً شروع به استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی برای افزایش بهره وری و زمان عرضه به بازار کرده اند. به زودی، استفاده از ابزارهای کدنویسی هوش مصنوعی یک عمل استاندارد خواهد بود. کسانی که به موقع آنها را در آغوش نگیرند به زودی از رقبای خود عقب خواهند افتاد.

6.شغل های AI

همانطور که هوش مصنوعی همچنان در صنایع مختلف نفوذ می کند، می توانیم دو روند شغلی را مشاهده کنیم:

ارتقاء مهارت هوش مصنوعی: به فرآیند یادگیری مهارت‌ها و دانش جدید مرتبط با هوش مصنوعی برای بهبود عملکرد شغلی یا چشم‌انداز شغلی فرد اشاره دارد.

مشاغل جدید هوش مصنوعی 

در اینجا برخی از مشاغل پیش بینی شده هوش مصنوعی وجود دارد که انتظار می رود در سال 2024 و پس از آن شهرت پیدا کنند:

مدیر محصول هوش مصنوعی: مسئول نظارت بر توسعه و راه اندازی محصولات مبتنی بر هوش مصنوعی، اطمینان از برآورده شدن نیازهای بازار و همسویی با اهداف تجاری.

مهندس هوش مصنوعی: (دانشمند پژوهشی هوش مصنوعی، توسعه دهنده هوش تجاری، مهندس بینایی کامپیوتر، مهندس یادگیری ماشین، مهندس NLP و غیره)

اخلاق‌گرای هوش مصنوعی: تضمین می‌کند که سیستم‌های هوش مصنوعی به‌صورت اخلاقی و مسئولانه توسعه یافته و به کار گرفته می‌شوند و مسائل مربوط به تعصب، انصاف، حریم خصوصی و شفافیت را بررسی می‌کنند.

مدیریت داخلی و خارجی داده: داده های ورودی وارد شده به سیستم های هوش مصنوعی را مدیریت می کند و خروجی تولید شده توسط این سیستم ها را تفسیر می کند.

تحلیلگر احساسات: بازخورد مشتریان، نظرات رسانه های اجتماعی و سایر اشکال داده های متنی را برای درک احساسات و نظرات عمومی تجزیه و تحلیل می کند.

متخصص نظارت بر هوش مصنوعی: از چشم انداز نظارتی در حال تحول پیرامون هوش مصنوعی به روز می ماند و اطمینان می دهد که شرکت ها از مقررات مربوطه پیروی می کنند.

طراح تعامل انسان و کامپیوتر (HCI): رابط های کاربری را برای محصولات و برنامه های مبتنی بر هوش مصنوعی طراحی می کند تا تجربه کاربر را افزایش دهد و از تعامل بصری اطمینان حاصل کند.

7.هوش مصنوعی در خدمات مشتری

در نهایت، بیایید به وضعیت هوش مصنوعی در خدمات مشتری نگاه کنیم: گزارش 2023 توسط Intercom تا ببینیم چگونه روندهای هوش مصنوعی برای تغییر خدمات مشتری پیش‌بینی می‌شود.

1. شرکت ها در حال سرمایه گذاری بیشتر در هوش مصنوعی برای خدمات به مشتریان هستند. رهبران خدمات مشتری درباره پتانسیل هوش مصنوعی هیجان زده هستند و قصد دارند در سال های آینده روی آن سرمایه گذاری بیشتری کنند. در واقع، 69 درصد از رهبران پشتیبانی می گویند که در سال آینده بیشتر روی هوش مصنوعی سرمایه گذاری خواهند کرد.

2. هوش مصنوعی مشاغل خدمات مشتری را بهتر می کند، نه جایگزین آنها. هوش مصنوعی جایگزین نمایندگان خدمات مشتری انسانی نمی شود، بلکه کار آنها را آسان تر و کارآمدتر می کند. بیش از سه چهارم (78٪) رهبران پشتیبانی انتظار دارند که هوش مصنوعی در پنج سال آینده مشاغل پشتیبانی مشتری را متحول کند.

3. هوش مصنوعی می تواند به شرکت ها در صرفه جویی در هزینه و بهبود کارایی کمک کند. افزودن هوش مصنوعی و اتوماسیون به جعبه ابزار خدمات مشتری می تواند به شما در صرفه جویی در هزینه و بهبود کارایی کمک کند. در زمانی که انعطاف‌پذیری کسب‌وکار مهم‌تر از همیشه است، 66 درصد از رهبران پشتیبانی از استفاده از هوش مصنوعی و اتوماسیون برای افزایش کارایی تیم‌های خود در سال آینده هیجان‌زده هستند.

4. هوش مصنوعی می تواند به شرکت ها مزیت رقابتی در خدمات مشتری بدهد. تجربه مشتری یک تمایز کلیدی در بازار امروز است و هوش مصنوعی می‌تواند به شرکت‌ها کمک کند خدمات بهتری به مشتریان ارائه کنند و به آنها مزیت رقابتی بدهد. در واقع، 73 درصد از رهبران پشتیبانی معتقدند که مشتریان در پنج سال آینده انتظار خدمات مشتری با کمک هوش مصنوعی را خواهند داشت.

5. بین آنچه رهبران خدمات مشتری در مقابل نمایندگان خدمات مشتری در مورد هوش مصنوعی می دانند فاصله وجود دارد. در حالی که بیش از دو سوم از رهبران پشتیبانی مطمئن هستند که مشتریان آماده تعامل با یک چت ربات هوش مصنوعی هستند، کمتر از نیمی از متخصصان پشتیبانی همین احساس را دارند. رهبران خدمات مشتری به استفاده از هوش مصنوعی خوش بین هستند، اما مصرف کنندگان آنقدر مشتاق استفاده از ربات های گفتگو نیستند. این موضوع آینده نزدیک هوش مصنوعی در خدمات مشتری را مورد تردید قرار می دهد.

نتیجه گیری 

هوش مصنوعی (AI) به سرعت در حال تحول و دگرگونی صنایع در سراسر جهان است. در سال 2024، می‌توان انتظار داشت که شاهد نوآوری و پیشرفت بیشتری در زمینه هوش مصنوعی باشیم.

مرسی از مطالعه مقاله ما. :)

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس