پرداخت الکترونیک چیست؟

پرداخت الکترونیک چیست؟

پرداخت الکترونیک چیست؟

به طور کلی، به هر نوع پرداخت مبلغ کالا یا خدمات خریداری شده، که در بستر اینترنت انجام می‌شود، پرداخت الکترونیکی می‌گویند. این نوع پرداخت ممکن است از طریق کارت‌های اعتباری و یا از طریق عملیات انتقال بانکی انجام بشود. اما واقعیت این است که اکنون در میان تمام روش‌های پرداخت الکترونیک، پرداخت آنلاین توسط کارت‌های اعتباری بیش‌ترین محبوبیت را در میان کاربران دارد.

انواع روش‌های پرداخت اینترنتی

برای انجام یک پرداخت الکترونیکی موفق، روش‌های مختلفی وجود دارد. در ادامه به برخی از این روش‌های متداول اشاره خواهیم کرد.

پرداخت به کمک کارت اعتباری:

این نوع روش پرداخت، به کمک کارت‌های اعتباری بانکی افراد صورت می‌پذیرد. اکنون استفاده از کارت اعتباری برای انجام تراکنش‌های آنلاین و یا تراکنش‌های دستگاه‌های کارتخوان، روشی مرسوم و محبوب به‌شمار می‌رود.

پرداخت به کمک کیف پول الکترونیک:

کیف پول الکترونیک یک سرویس مالی است که کاربر می‌تواند از قبل مبلغ مورد نظرش را در آن ذخیره نموده و در مواقع لزوم با سرعت و امنیت بالایی خرید خود را ثبت نماید. کیف پول دیجیتال از جمله روش‌های آسان برای انجام یک پرداخت به‌شمار می‌رود و اصولا در اغلب درگاه‌های پرداخت و نرم‌افزارهای مختلف این قابلیت تعبیه می‌شود.

پرداخت به کمک کارت هوشمند:

کارت هوشمند نوعی کارت فیزیکی ریزپردازنده است که می‌توان اطلاعات زیادی را در آن ذخیره نمود و سپس در هنگام نیاز در قالب یک چیپ‌کارت یا کارت تراشه‌ای از آن‌ استفاده کرد. به طور مثال استفاده کارت مترو یک کارت هوشمند است ساده است که برای رفت و امد از آن استفاده می‌کنیم، حال اگر کارت بانکی ما نیز این قابلیت را داشت که به عنوان کارت مترو نیز استفاده شود و از حساب ما مستقیم هزینه بلیط کاهش یابد، یک کارت هوشمند در اختیار خواهیم داشت.

روش پرداخت مستقیم:

پرداخت مستقیم در واقع روشی است که در آن شما به عنوان صاحب حساب به بانک مورد نظر اجازه می‌دهید، مبلغ مشخصی را از حساب شما کسر کرده و به روش پرداخت الکترونیک، در ازای کالا یا خدمات دریافتی، به حساب فروشنده واریز نماید.

گفتنی است که اکنون در جهان پرداخت به کمک چک الکترونیکی و پول الکترونیکی نیز از جمله روش‌های مرسوم پرداخت الکترونیک به‌شمار می‌رود.

سازکار سیستم پرداخت الکترونیکی چیست؟

برای درک بهتر روند انجام پرداخت الکترونیک، بهتر است اندکی به سازکار این نوع روش پرداخت نیز بپردازیم. فرآیند پرداخت الکترونیک، در واقع مرحله‌ی آخر خرید غیرحضوری یک کاربر است. در فرآیند خرید اینترنتی، ابتدا کاربر وارد سایت می‌شود و کالا یا خدمات مورد نظرش را انتخاب می‌کند. آن‌گاه بعد از اضافه کردن گزینه‌ی مورد نظر به سبد خرید، باید بر روی دکمه‌ی پرداخت کلیک کند.

در این مرحله است که فروشگاه اینترنتی یکی از روش‌های پرداخت الکترونیک، که معمولا درگاه پرداخت آنلاین است را پیش روی کاربران قرار می‌دهد. در مرحله‌ی بعدی سیستم درگاه پرداخت، اطلاعات کارت بانکی کاربر را بررسی می‌نماید و در نهایت مورد تایید قرار می‌دهد. سپس پیام تراکنش موفق برای کاربر نمایش داده می‌شود. همزمان نیز شرکت ارائه دهنده‌ی درگاه پرداخت، مبلغ مورد نظر را از حساب کاربر کسر و بر اساس قراردادهای تعیین شده به حساب فروشنده واریز می‌نماید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس