راه های تقویت تمرکز در کار

راه های تقویت تمرکز در کار

ارتباط مستقیم بین داشتن تمرکز و افزایش راندمان کاری نکته‌ای نیست که ما از اون بی‌خبر باشیم. بلکه خواسته همه ما هم هست. مشکل اینجاست که گفتن این مساله در زبان چندان دشوار نیست، اما اجرا کردنش، بسیار بسیار سخته.

ماندن در تمرکز و انجام کار در اوج تمرکز، یک مهارته. یک مهارت کاملاً آموختنی. تعدادی تمرین داره که باید متعهدانه روی اون تمرین‌ها  کار کرد. کوچک‌ترین شکی نداشته باشید که اگه روی تمرین‌های آورده شده در این مقاله با دقت تمام کار کنید، بی‌شک خواهید توانست تحولی بزرگ در وضعیت تمرکز خودتون داشته باشید.

هم اعصاب خردکن هست، هم نتیجه رو خراب میکنه هم زمانمون رو به هدر میده، هم باعث خستگی جسمی میشه وهم کلی آزار روحی و روانی.

در مورد عدم تمرکز صحبت می‌کنم دردی که اغلب ما بهش مبتلا هستیم.

تحقیقات نشون می‌دن بزرگساالن نمی‌تونن بیشتر از 20 دقیقه روی کاری که درحال انجام اون هستن تمرکز کنن. البته می‌دونم، همین 20 دقیقه هم برای خیلی هامون رویا هست!!

شبانه روز ساعت‌های طولانی رو صرف کار-مطالعه-تصمبم گیری-تفکر- تحلیل وخیلی کارهای دیگه می‌کنیم به امید نتیجه.

اما همین ناتوانی در تمرکزه که نمیزاره نتایج، اون جوری که ما دوست داریم به وجود بیان.

اجازه بدین با هم بررسی کنیم چه عواملی هستن که باعث ازدست رفتن تمرکز ما می‌شن. هر کدوم از این عوامل به خودی خود مقصر اصلی به هم خوردن تمرکز ما هستن یا می‌تونن باشن!

ناتوانی در کنترل ذهن

در حال انجام کاری با جدیت تمام هستیم. کتابی رو مطالعه می‌کنیم، چیزی رو می‌نویسیم، در جلسه‌ای هستیم. ناگهان طوفانی از افکار مختلف به ذهن ها هجوم میارن. در واقع حمله‌هایی به ذهن ما میشه و ما ناتوان هستیم در کنترل اون‌ها.

از جمله عواملی که تمرکز ما رو بهم می‌زنن ناتوانی در کنترل ذهنه. البته دچار سوتفاهم نشید، قرا نبود که این‌ها به ذهن ما نرسن بلکه قراره بتونیم اون‌ها رو کنترل کنیم. با مدیریت صحیح افکار ناگهانی که به سمت ما میان می‌تونیم این عامل رو از بین ببریم.  

2.محیط نامناسب

به ندرت دیدیم مکانیکی که خودرو ما رو تعمیر می‌کنه یا نجاری که در حال ساخت چیزیه هست تمرکزشون بهم بخوره. چون این افراد محیط پیرامون خودشون رو بسیار مناسب کار آماده کردن. اما من و شمایی که کار فکری انجام می‌دیم، می‌نویسیم، تولید محتوا می‌کنیم یا پروژه‌ای رو انجام می‌دیم تمرکزمون رو از دست می‌دیم چون محیط‌مون رو به عنوان یک محیط مناسب فراهم نکردیم.

محیطی که پر از شلوغیه- محیطی که افراد دیگه دائم در اونجا حال رفت و آمد هستن- محیطی که صدای مزاحم در اون هست- محیطی که بیش از حد سرد یا گرمه - محیطی که نور کم یا بسیار زیادی داره و... همگی محیط‌های نامناسب به شمار میان و توانایی به هم زدن تمرکز رو دارن.

3.نوتیفیکیشن ها!

در حال انجام کاری هستیم که “دینگ”!! صدایی از گوشی موبایلتون میاد.

مشاهده می‌کنید براتون ایمیلی اومده، دوست شما از شما پرسیده مایل به بیرون رفتن هستین یا نه، اتفاقی داخل شبکه‌های اجتماعی‌تون افتاده و یا سکان آکادمی محتوای جدیدی منتشر کرده (وسوسه کننده‌س!)

همه این‌ها بر هم زننده تمرکز شما هستن. باید اعلان‌ها رو مدیریت کنیم. هنگامی که به تمرکز کردن نیاز داریم بهتره که تلفن همراه‌مون رو سایلنت کنیم مگر در مواقعی که منتظر بیام یا تماس ضروری هستیم.


۴.ترس از اولویت‌ها

فرض کنید در حال انجام پروژه الف هستید. در حین انجام به ذهن‌تون می‌رسه که “پروژه ب مهم‌تره”. پس پروژه الف رو  نیمه کاره رها می‌کنید و به سراغ پروژه ب می‌رید. این اتفاقه که همیشه باعث می‌شه ما یک موضوع رو رها کنیم تا نا خوداگاه سراغ موضوع مهم‌تر بریم. جالب اینجاست که همیشه یک کار مهم‌تر هست که ناگهان یادمون بیاد و ما رو از انجام کار کنونی خودمون باز بداره.

۵.عوامل جسمانی

جسم ما همیشه هم با ما مدارا نمی‌کنه!

گاهی اوقات یک درد کوچک در کمر- یک زانو درد - یک دل درد یا درد چشم و یا خستگی جسمی می‌تونه تمرکز ما رو بهم بریزه. به همین دلیله که از جمله مهم‌ترین توصیه‌ها برای اینکه در اوج تمرکز بمونیم و کارمون رو عالی انجام بدیم اینه که به جسم‌مون بها بدیم و همیشه در وضعیت مطلوب از اون نگهداری کنیم.

 

 

اگر می‌خواهید تمرکزتون رو بالا ببرید باید بدونید که این یک مهارته و مثل همه ی مهارت‌های دیگه شما باید روی این مهارت کار کنید و با تمرین به مرور زمان نمودار تمر خودتون رو بالا ببرید.

اما چه تمریناتی؟

چند نمونه از تمرینات عملی رو برای شما شرح می‌دم که اگر اون‌ها رو درست و منظم انجام بدید آرام آرام اوضاع تمرکز شما بهتر می‌شه.

 

۱.کاغذی به نام “بعدا” کنار دست‌تون داشته باشید

وقتی با تمرکز در حال انجام دادن کاری هستید و طوفان فکری (کار- ایده - اولویت مختلف و...) به سراغ شما میاد سریعا اون فکر رو روی کاغذ بنویسید و با خودتون تکرار کنید که اون کار رو بعدا انجام می‌دم.

هرچه موارد بیشتری رو روی این کاغذ یادداشت می‌کنید به مرور زمان ذهن شما بخش بیشتر از این موارد رو خودبه خود رد می‌کنه و حتی دیگه نیاز به نوشتن هم نیست. این تمرین رو با دقت و مرتب انجام بدید تا مشاهده کنید که هرچه جلوتر می‌رید کاغذتون خالی و خالی‌تر می‌شه.

 

۲.برای هر کاری زمان تعیین کنید

مشخصه اگر بدون برنامه‌ریزی قبلی شروع به انجام کاری کنیم به سادگی تمرکزمون رو از دست می‌دیم ولی اگه برای یه کار مشخص یک ساعت مشخص از روز رو در نظر بگیریم و خودمون رو موظف کنیم تا اون کار رو در زمان مشخص شده انجام بدیم مطمعن باشید که این یک تمرین خوبه. البته این نکته رو در نظر داشته باشید که شما نمی‌تونید ناگهان کل روزتون رو برنامه ریزی کنید یا همه‌ی کارهاتون رو منظم کنید. با روزی یک مورد شروع کنید و به مرور زمان اونا رو افزایش بدید. کم کم به جایی می‌رسید که می‌بینید کل روزتون با برنامه پیش می‌ره و هرچه با برنامه‌تر به همان نسبت متمرکز‌تر.

 

۳.تصور روشن و واضحی از پایان کار داشته باشید

مثلا در حال انجام یه پروژه هستین. از ابتدا تصور کنید که پایان کار قراره به چه شکلی باشه. هرچی این تصور روشن‌تر باشه بیشتر شما رو در مسیر نگه می‌داره و انگیزه بیشتری هم برای ادامه کار به شما می‌ده.

۴.محیط کار رو آماده کنید

وقتی می‌خواهید کاری انجام بدید مخصوصا بعد از اینکه زمان مشخصی رو بهش اختصاص دادید و براش برنامه‌ریزی کردید زمانی رو به آماده کردن محیط اختصاص بدید.

نور رو تنظیم کنید- میز کار رو مرتب کنید- دمای اتاق رو تنظیم کنید و بعد شروع به کار کنید. اجازه ندید عوامل محیطی تمرکز شما رو بهم بریزن.

 

۵.تلفن همراه ممنوع!

تلفن همراه شما بزرگ‌ترین قاتل زمان شماست. زمانی که اعلان یا صدایی از تلفن همراه شما میاد و حواس شما به اون جلب می‌شه واضحه که تمرکزتون به سادگی از بین می‌ره.
اگر دوست ندارید متمرکز کار کنید، گوشی بهترین همدم شماست که با صدا یا اعلان‌های مختلف و یا حتی وسوسه شدن خود شما توجه شما به اون جلب می‌شه. اما اگه می‌خواهید متمرکز کار کنید "باید" تلفن همراه خودتون رو کنار بگذارید و این موضوع رو به یک عادت حین کار کردن تبدیل کنید
6.ذهن خودتون رو آروم کنید
کمی عجیب و کمی سخت! 
قبل اینکه شروع به کاری کنید مقداری مدیتیشن (یا هر فعالیت دیگه ای که به آرام شدن ذهن شما کمک میکنه) انجام بدید. تمام افکار و دغدغه ها اضافی رو دور بریزید و با ذهنی آرام و آماده شروع به کار کنید.

امیدوارم این مقاله به شما کمک کرده باشه تا اگر خدای ناکرده دچار عدم تمرکز حین کار و یا انجام فعالیت‌های دیگر هستید قادر باشید با اون مقابله کنید.
نظر شما چیه؟ نظر‌ها و تجربه‌های خودتون رو برامون کامنت  بزارید و از دنبال کردن مطالب سکان آکادمی غافل نشید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon