مهم‌ترین حملات سایبری در یک دهه گذشته ؛ تهدیدات و راهکارها

مهم‌ترین حملات سایبری در یک دهه گذشته ؛ تهدیدات و راهکارها

 همانطور که می دانید در دهه گذشته، حملات سایبری به یکی از بزرگترین تهدیدات امنیتی جهان تبدیل شده‌ اند. این حملات توانسته اند به سیستم‌های اطلاعاتی حکومتی، سازمان‌ها، شرکت‌ها و حتی افراد عادی آسیب وارد کنند. در این مطلب می خواهیم به بررسی مهم‌ترین حملات سایبری انجام شده در یک دهه گذشته بپردازیم و راهکارهایی برای مقابله با این تهدیدات ارائه کنیم.

بدون شک، حملات سایبری بسیار پیچیده و چالش‌برانگیز هستند. اما با بررسی مهم‌ترین حملات در دهه گذشته، می‌توانیم الگوها و روش‌های مورد استفاده توسط هکرها را درک کنیم و راهکارهای مناسبی برای مقابله با این حملات ارائه دهیم.

برخی از مهم‌ترین حملات سایبری در یک دهه گذشته :
1. حمله Stuxnet:

 در سال 2010، حمله Stuxnet به سیستم‌های کامپیوتری برای تخریب تجهیزات هسته‌ای ایران انجام شد. این حمله با استفاده از باگ‌های امنیتی در نرم‌افزارهای مختلف به سیستم‌ها نفوذ کرد و به دستور تغییراتی در عملکرد تجهیزات هسته‌ای پرداخت. 

این حمله  پیچیده ترین حمله ای هست که در یک دهه گذشته انجام شده و پیشنهاد می کنم اگر دوست دارید اطلاعات بیشتری از آن بدست آورید مراجعه کنید به مستند zerodays.

2. حمله WannaCry:

 در سال 2017، حمله WannaCry به سرعت به یکی از مهم‌ترین حملات سایبری تبدیل شد. این حمله از طریق باگ امنیتی در سیستم‌عامل ویندوز به هزاران سیستم کامپیوتری در سراسر جهان نفوذ کرد ( که بیمارستان ها از اولین هدف های این حمله بود ) و اطلاعات کاربران را رمزگذاری کرد. سپس هکرها برای بازگرداندن اطلاعات، درخواست پرداخت مبلغی برای رمزگشایی را ارسال کردند.

کسی که این حمله را متوقف کرد مارکوس هاچینز بود که یکی از بزرگترین هکر های کلاه سفید جهان است. اگر دوست دارید درباره این هکر بزرگ و تجربیاتش در متوقف کردن این حمله بدانید مقاله ی "  The Confessions of Marcus Hutchins, the Hacker Who Saved the Internet / اعترفات مارکوس هاچینز ، هکری که اینترنت را نجات داد " را بخوانید.

3. حمله Equifax: 
در سال 2017 نیز، شرکت اطلاعات اعتباری Equifax به یکی از بزرگترین حملات سایبری در تاریخ برخورد کرد. در این حمله، حدود ۱۴۳ میلیون رکورد اطلاعات شخصی کاربران  ( شامل نام، شماره تلفن، آدرس، شماره سریال کارت اعتباری و اطلاعات مالی مشتریان )  به دست هکرها رسید.Equifax در ادامه حمله، اقدامات امنیتی بیشتری را به عمل آورد و به مشتریان خود پیشنهاد داد تا اقدامات احتیاطی لازم را مانند تغییر رمز عبور، مانیتورینگ اعتباری مداوم و انجام گزارشات اعتباری متناوب انجام دهند.
 این حمله نشان داد که حتی شرکت‌های بزرگ نیز گاهی قادر به مقابله با حملات سایبری نیستند.

راهکار ها :
حقیقت امر این هست که  با اطلاعات و آموزش کافی، می‌توان از این حملات این چنینی پیشگیری کرد و آسیب را به حداقل رساند. استفاده از راهکارهای امنیتی، بروزرسانی سیستم‌ها و نرم‌افزارها، و آموزش کاربران از جمله راهکارهای مقابله با حملات سایبری است.  اما همواره باید به خاطر داشته باشیم که هیچوقت امنیت 100 درصد نمی باشد.



 

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس