دوست خوب ما tkinter (قسمت 1 -  مقدمات tkinter)

دوست خوب ما tkinter (قسمت 1 - مقدمات tkinter)

سلام . امیدوارم حالتون خوب باشه .

توی این سری از مقالات همونطور که توی دوست خوب ما tkinter (قسمت 0 - آشنایی ) خدمتتون عرض شد  یادمیگیریم که چطور به استفاده از کتابخونه ی tkinter یه رابط گرافیکی خوب بسازیم .

و اما توی این  مقاله اولین برنامه‌مون رو با این کتابخانه مینویسیم و نکات ابتدایی رو بررسی می کنیم .


پنجره ی برنامه

اول از همه کتابخونه رو import میکنیم :

from tkinter import *

برای هر نرم‎‌افزاری که رابط گرافیکی داره اولین چیزی که لازمه پنچره یا صفحه ی خالیه .
اول از همه لازمه این رو بگیم  در tkinter هر بخشی از UI که میسازید یه شیء محسوب میشه و متد هایی داره که خب امکانات زیادی رو  در اختیار ما قرار میده .

در نتیجه صفحه اصلی و زمینه هم به این شکل که توی کد زیر میبینید یه شیء از کلاس Tk هست  .

window = Tk()

خب ، همین حالا اگه از کدتون اجرا بگیرید  ، یه صفحه ی نسبتا کوچک رو مشاهده می کنید  که قراره پایه‌ی برنامه‌مون باشه .

یکی از متد های کلاس Tk که کامل کردن صفحه استفاده میشه mainloop هست .

window.mainloop()

خب .
حالا همچین چیزی داریم :

from tkinter import *

window = Tk()
window.mainloop()

Label

بعد از اینکه صفحه ی اصلی رو ساختیم ، قصد داریم برنامه‌مون یه نوشته ای رو به کاربر نشون‌بده  .
برای این کار از شیئی به نام Label استفاده میکنیم .

Label(window , text = "hello!").pack()

توی کد بالا ، اول گفتیم یه لیبل داشته باشیم ، بعد گفتیم که توی window قرار داشته باشه   و نوشته ای که نشون میده برابر با hello باشه .
اما ؛ میتونیم این کد رو به شکل دیگه هم بنویسیم :

lbl = Label(window , text = "hello!")
lbl.pack()

ساختن آبجکت از روی کلاس Label برای اینه که اگر جایی از برنامه ، خواستیم دوباره به این Label دسترسی داشته باشیم ، مشکلی پیش نیاد .
این موضوع الان برامون کاربرد چندانی نداره ، اما در ادامه قطعا بکار میاد . 

 

و این بود مقدمات tkinter .
در پست بعد که با نام دوست خوب ما tkinter ( قمست 2 - استفاده از button) منتشر خواهد شد  :

  1. button ایجاد میکنیم
  2. برای button عملی رو تعریف میکنیم

و Label ها رو کامل‌تر خواهیم کرد .

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس