شش کتاب برتر آموزش Rust براساس نظر کاربران

شش کتاب برتر آموزش Rust براساس نظر کاربران

در عصر کامپیوترها، برنامه نویسی خوب انتهایی ندارد. بعضی از محبوب ترین زبان های برنامه نویسی مدرن دهه هاست که استفاده می شوند. با این حال، زبان های جدید نیز به امید گسترش ابزارهایی که به کار برنامه نویسان بیاید در حال توسعه هستند. یکی از این زبان ها Rust است که تقریبا به تازگی توسعه یافته تا توسعه دهنده ها بدون دغدغه امنیت برنامه ها، دست به خلق آن ها بزنند.

در عین بروزرسانی هایی که برای Rust تا همین اواخر (2022) ارائه شده، استفاده از Rust هم چنان ادامه دارد. به هر برنامه نویسی که روی امنیت و زبان های نسبتاً تخصصی حساب باز کرده توصیه می کنم بهترین کتاب های برنامه نویسی Rust را بر اساس نقدهای کاربران آمازون بررسی کند.

این لیست کتاب هایی را که تمرکز اصلی آن ها بر Rust است در بر دارد. هم چنین از ویرایش های مختلف هر کتاب صرف نظر کرده است. متاسفانه برای این زبان منابع آموزشی زیادی موجود نیست و در نتیجه برخی عناوین غیرمحبوب در این نتایج وجود دارد. با این وجود این لیست منابعی را که لااقل 50 نظر و بازبینی دارند را جمع کرده و جزئیات خوبی از دلایل محبوبیت هر منبع بیان داشته است.

لیست بهترین کتاب های برنامه نویسی Rust بر اساس نظرات کاربران

 

6- Programming WebAssembly with Rust نوشته کوین هافمن

همان طور که از عنوان کتاب Programming WebAssembly with Rust معلوم است، Rust را در یک قالب "اینترنت پسند" گذاشته تا روند ساخت وبسایت ها را ساده کند. کتاب برای آن که کاربران به طور همزمان با آموزش ها همراه باشند راهکارهایی برای دانلود ابزارهای لازم ارائه کرده است. به لطف تمرکز دوگانه، این منبع می تواند به خوانندگان اجازه دهد دو چیز را همزمان یاد بگیرند. (Rust و وب)

هر چند این کتاب برای هر کس که طرفدار متعصب(!) Rust باشد منبعی عالی است، اما برای تازه کارها چندان به کار نمی آید. منتقدان بیان کرده اند که کتاب در موارد زیادی فرض کرده خوانندگان اطلاعات بالایی درباره این زبان دارند و به همین دلیل از کنار بسیاری از اطلاعات مهم عبور کرده است. اگر شما تازه می خواهید یادگیری Rust را شروع کنید نباید این کتاب اولین انتخابتان باشد، اما برای برنامه نویسان آشنا به این زبان گزینه خوبی است.

وضعیت نقدها: از کل 53 نظر، 66 درصد به کتاب 5 ستاره داده اند.

قیمت در آمازون: 45.95$ نسخه فیزیکی، 39.99$ نسخه دیجیتال


5- Rust in Action نوشته تیم مک نامارا

Rust in Action در وهله اول به خاطر شکل و قالبش، یکی از پرتوجه ترین کتب این لیست است. منتقدین بیان داشته اند که "پیشکش" مک نامارا خیلی خوانا و تمیز است، و بسیاری از جنبه‌های Rust را در قالب مطالبی که به راحتی قابل درک هستند، پوشش می‌دهد. این کتاب یکی از گزینه های گران این لیست است، اما به راحتی می توان فهمید بسیاری از خواننده ها به چیزی که برایش پول دادند رسیده اند.

یکی از بیشترین شکایات ذکر شده در این باره است که شاکله عالی کتاب  در نسخه های دیجیتالی از دست رفته است. این شکایت تا حدی موجه است چون نسخه فیزیکی واقعا گران تر است! پس اگر نهایتا این کتاب را انتخاب می کنید، این را به خاطر بسپارید.

وضعیت نقدها: از کل 69 نظر، 86 درصد به کتاب 5 ستاره داده اند.

قیمت در آمازون: 59.99$ نسخه فیزیکی، 43.99$ نسخه دیجیتال


4- Hands-on Rust نوشته هربرت ولورسون

به عنوان حد وسط دو قلم قبلی این لیست، Hands-on Rust یک تجربه نسبتا عالی ارائه می کند. به مخاطب اجازه می دهد چگونگی استفاده از Rust را در ضمن توسعه بازی های کامپیوتری بیاموزد، تا جایی که می گذارد نسخه های خودشان را از بازی های شناخته شده ای مثل Flappy Bird بسازند. این کار بر یک حیطه از برنامه نویسی Rust بسیار متمرکز است، در نتیجه اگر می خواهید این برنامه را در زمینه هایی غیر از بازی یاد بگیرید، احتمالا نباید با این آورده ولورسون راه به جایی ببرید. با این حال، منتقدان این کتاب را به خاطر سرعت آموزش تدریجی و پوشش فوق العاده ویژگی و طراحی ها تحسین کرده اند.

اگر بتوانید Hands-on Rust را تهیه کنید، می تواند به عنوان یک قطعه گران بها از پازل یادگیری این زبان ایفای نقش کند.

وضعیت نقدها: از کل 77 نظر، 78 درصد به کتاب 5 ستاره داده اند.

قیمت در آمازون: 47.95$ نسخه فیزیکی، 40.99$ نسخه دیجیتال


3- Rust for Rustaceans نوشته جان جنگست

 

علیرغم جلد شوخ و شنگ و عنوان متجانس، Rust for Rustaceans از همان ابتدا اهدافش را معلوم کرده است. این کتابی است برای آن‌هایی که با مقدمات Rust آشنا هستند که می خواهد به آن‌ها راه‌های کدنویسی در سطحی پیشرفته را ارائه کند. این کتاب اطلاعات مهمی نظیر asynchrony و procedural macro را در کنار دیگر مفاهیمی که برای تازه کارها سرگیجه آور است پوشش می دهد. پر واضح است که این کتاب گزینه ای مشکل برای تازه کارها است اما بهترین گزینه ای است که برنامه نویسان با تجربه تر بخواهند داشته باشند. پس اگر این کتاب را می خواهید، باید با یک منبع متناسب برای تازه کارها همراهش کنید!

علاوه بر این، در حالی که برخی از منتقدان به مشکلات قالب‌بندی نسخه دیجیتالی این کتاب اشاره کردند، برای حل این مشکلات بروزرسانی انجام شده است. حتی اگر محتوا کاملاً جذاب نباشد، می توانید مطمئن باشید که کیفیت این کتاب به احتمال زیاد نظیر ندارد.

وضعیت نقدها: از کل 176 نظر، ۸۷ درصد به کتاب ۵ ستاره داده اند.

قیمت در آمازون: ۳۹.۹۹$ نسخه فیزیکی، 23.99$ نسخه دیجیتالی


2- Programming Rust نوشته جیم بلندی، جیسون اورندورف و لئونارد تیندال


 

Programming Rust جمع‌بندی جامع دیگری از اطلاعات این زبان است. این کتاب تقریباً هر آنچه که باید درباره Rust بدانید را پوشش داده است. با وجود قیمت بالای این کتاب، به نظر می‌رسد منتقدان فکر می‌کنند به چنین قیمتی می ارزد. هر خواننده ای که بخواهد تا انتهای این منبع را رها نکند، از محتوایش دلزده نخواهد شد.

حواستان باشد که این کتاب در نسخه دیجیتالش با مشکلاتی روبرو است، چرا که بسیاری از کاربران گفته‌اند صفحات متن برای مطالعه خیلی تیره هستند! به هر صورت این موارد مربوط به قالب بندی ها را در انتخاب کتاب مدنظر داشته باشید.

وضعیت نقدها: از کل ۳۹۶ نظر، ۸۵ درصد به کتاب ۵ ستاره داده اند.

قیمت در آمازون: 69.99$ نسخه فیزیکی، 59.99$ نسخه دیجیتالی


1- The Rust Programming Language نوشته استیو کلابنیک و کارول نیکولز

The Rust Programming Language شاید بهترین گزینه برای «نو-برنامه نویسان» باشد. این کتاب لحن سبک‌تری دارد تا به راحتی امکان درک زبان را برای تازه‌واردان فراهم کند، و از طرفی حاوی اطلاعات زیادی است که حتی می‌تواند به با تجربه ترها کمک کند. بعضی منتقدان به برخی مشکلات در کدهای نمونه ی کتاب اشاره کرده اند، اما می‌توان با دسترسی به نویسندگان به راحتی این مشکل را حل کرد. اگر شما چیزی بروزتر را ترجیح می دهید، یک ویرایش جدیدتر این کتاب در آینده‌ای نزدیک در دست انتشار است. در هر صورت با استفاده از این منبع (کمی قدیمی تر) در شروع یادگیری Rust کیفیت یادگیریتان کم نمی شود.

وضعیت نقدها: از کل 598 نقد، 84 درصد به کتاب ۵ ستاره داده اند.

قیمت در آمازون: ۳۹.۹۵$ نسخه فیزیکی، ۲۳.۹۹$ نسخه دیجیتال


در مسیر انتخاب بهترین کتاب Rust دنبال چه باشید؟

فقط تعداد انگشت شماری کتاب Rust وجود دارد. در نتیجه در این مورد یافتن «هر کتابی» در مورد Rust به همان اندازه پیدا کردن بهترین کتاب غنیمت است! بنابراین از شیرجه زدن در عمق منابع موجود به امید کشف گوهری پنهان نترسید. با خیال راحت از کتاب های مبتدی و تخصصی Rust استفاده کنید، زیرا هر دو در بلند مدت به تسلط شما بر Rust کمک می کنند.

پی نوشت: این مطلب را از این آدرس ترجمه کردم.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس