معرفی افزونه: نکته‌برداری در حین مرور صفحات وب!

معرفی افزونه: نکته‌برداری در حین مرور صفحات وب!

همانطور که می‌دانید نت‌برداری و یا نکته‌برداری در حین مطالعه و مرور هر چیزی می‌تواند منجر به یادگیری بهتر آن موضوع شود و همچنین در آینده با مراجعه به آن نُت‌ها می‌توان به راحتی آموخته‌های خود را مرور کرد و به آنها دسترسی سریع‌تری داشت.

شاید ساده‌ترین و مرسوم‌ترین روش نکته‌برداری، استفاده از قلم و کاغذ باشد. زمانی که در حال مطالعه و یا مشاهده موضوعی هستیم، قسمت خاصی از آن را یادداشت کرده تا به یادآوری ما کمک کند. در دنیای دیجیتال هم راهکارهایی برای نکته‌برداری و یادداشت وجود دارد از جمله برنامۀ سادۀ Note ویندوز که کادری کوچک جهت یادداشت به ما ارائه می‌دهد.

در این میان راهکارهایی برای نکته‌برداری در حال مرور از صفحات وب هم وجود دارد که می‌تواند ابزار مفیدی برای هر کاربری باشد. اگر شما هم مانند من از آن دست کاربرانی هستید که همواره در اینترنت درحال یادگیری موضوعات مختلف هستید و مطالب مختلفی را مطالعه می‌کنید، یک افزونۀ نکته‌برداری که بر روی مرورگر شما نصب بشود، می‌تواند برای شما بسیار کارساز باشد.

جهت نکته‌برداری از روی وب‌سایت‌ها، افزونه‌های مختلف و مفیدی وجود دارد که در حال حاضر قصد معرفی یکی از این افزونه‌ها را به نام Beanote را دارم. این افزونه در حال حاضر برای مرورگر گوگل کروم در دسترس است، اما اگر از مرورگرهای متفاوتی مانند فایرفاکس استفاده می‌کنید، نگران نباشد چون افزونه‌های مشابهی برای آن وجود دارد که می‌توانید به راحتی از آن‌ها استفاده کنید.

استفاده از این افزونه کار بسیار ساده‌ای است. کافی است با مراجعه به این لینک آن را بر روی مرورگر خود نصب کرده، سپس از این به بعد هر قسمت از هر صفحۀ وبی که می‌خواهید از آن نکته‌برداری کنید را مانند تصویر زیر انتخاب کنید:

همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید، پس از انتخاب متن، کادری با سه گزینه نمایش داده می‌شود. گزینۀ اول از سمت چپ که با حرف G نشان داده شده، متن انتخابی را در گوگل سرچ می‌کند. گزینۀ وسط، متن انتخابی را همراه با یادداشتی از شما، همانند تصویر زیر نت‌برداری و مشخص (Highlight) می‌کند. و گزینۀ سوم هم برای صرفا برای نت‌برداری و های‌لایت کردن متن بدون یادداشت است.

https://pli.io/2tk0Vt.png

همچنین بعد از نت‌برداری از متن، می‌توان با کلیک بر روی قسمت مشخص شده، نسبت به تغییر رنگ و یا حذف کردن آن اقدام کرد. مانند تصویر زیر:

https://pli.io/2tkxW7.gif

امکان خوب این فرایند آنجا است که نکته‌برداری‌های انجام شده بر روی صفحات با رفرش کردن یا بستن آن صفحه از بین نمی‌رود و با مراجعه دوباره به آن صفحه می‌توانید آن نکته‌ها را مشاهده کنید. مگر اینکه خودتان آن‌ها را پاک کنید.

پس از نکته‌برداری‌ها، این موارد را می‌توانید با کلیک بر روی آیکون افزونۀ Beanote (که به شکل یک حرف B با پس‌زمینه زرد رنگ است) در بالای مرورگر، مشاهده و مدیریت کنید.

https://pli.io/2tk8ky.png

مواردی که در این کادر هست می‌تواند به عنوان میان‌بری جهت دسترسی به یادداشت‌های شما به کار آید.

هرچند ممکن است این افزونه در برخی موارد با صفحات با فارسی کمی مشکل داشته باشد، اما عملکرد آن قابل قبول است.

شما هم اگرافزونۀ مشابهی سراغ دارید، در بخش دیدگاه‌های همین مقاله مطرح کنید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon