بهزاد مرادی

چند نکته در مورد رادیو فول‌استک و از آن مهم‌تر چند درددل!

بهزاد مرادی مدرس، کپی‌رایتر و دولوپر

این محتوا بدون نظارت تیم سکان آکادمی تولید شده و صرفاً نظرات شخصی بهزاد مرادی می‌باشد.

سلام و عرض ادب!

لازم دیدم چند نکته را در ارتباط با رادیو فول‌استک با عزیزان به اشتراک بگذارم و از آن مهم‌تر، نظر کسانی که این مجموعه پادکست‌ها را دنبال می‌کنند جویا شوم.

کیفیت مهمانان باید روز به روز بیشتر شود
برخی از مهمان‌ها توسط خودِ تیم سکان آکادمی پیدا می‌شوند و برخی دیگر هم توسط کاربران معرفی می‌شوند اما آنچه حائز اهمیت است اینکه کیفیت تجربیات کاری و سطح مهارت این عزیزان باید در سطح عالی باشد تا افتخار گپ و گفتگو با ایشان را داشته باشیم (بماند که گاهی کسانی معرفی می‌شوند که تابلو است طرف خودش خودش را معرفی کرده!)

همچنین ما برای اینکه به قول معروف عاشق و معشوق را به هم برسانیم، سعی کرده‌ایم که فوکوس روی ایرانیان موفقی باشد که در خارج از ایران مشغول به کار هستند تا خیلی ساده بتوانیم پلی ایجاد کنیم که ایشان بتوانند تجربیات خود را به علاقمندان داخل منتقل کنند اما در کمال ناباوری می‌بینیم که برخی نقد می‌کنند که ما داریم جوانان را ترغیب به رفتن از ایران و مهاجرت می‌کنیم!!!

دو چالش به اسم تایم طولانی و کیفیت پایین
اول از چالش دوم شروع می‌کنم که چیزی نیست جز کیفیت پایین صدا. خب باید عرض کنم که راه مرسوم استفاده از اسکاپیت برای ارتباط خواه صوتی و خواه تصویری است و ما هم از این قاعده مستثنی نیستیم اما آنچه به معنای واقعی کلمه ما را با مشکل مواجه ساخته، کیفیت پایین اینترنت است که صدمات جبران‌ناپذیری به برند رادیو فو‌ل‌استک وارد ساخته است تا جایی که گهگاهی کاربرانی را دیده‌ام یا گزارش‌هایی به دستم رسیده که فلانی گفت چون کیفیت پایین هست، وقتی گوش می‌دهم اعصابم خرد می‌شود فلذا دیگه دنبال نمی‌کنم.

اولاً باید این را اعتراف کرد وقتی که سرویسی کیفیت پایین دارد، لیاقتش این است که کاربر از دست بدهد و این مهر تأییدی بر اصل علت و معلول است اما در عین حال به مرور سعی کرده‌ایم که از اینترنت بهتر و باسرعت‌تر و باکیفیت‌تری استفاده کنیم اما کماکان عرض می‌کنم که این متغیر کاملاً از دست ما خارج است و چاره‌ای جز این ندارم که هزینه‌اش را هم که چیزی نیست جز از دست دادن مخاطب بپردازیم (جالب است بدانید که یکی از مهمانان گرانقدر رادیو فول‌استک، پرفسور علی‌اکبر جلالی (پدر آی‌تی‌ ایران) بود که این‌قدر کیفیت افتضاح شد که پس از مذاکره با ایشان پس از مصاحبه،‌ صلاح بر این شد که اصلاً منتشر نکنیم و بنده مجبور شدم که حداقل ۱۲ بار عذرخواهی کنم.)

برسم به چالش دوم و آن هم چیزی نیست جز نقدی که به تایم بالای پادکست‌ها می‌شود به طوری که مثلاً با بهنام آقاجانی بیش از ۵ ساعت گپ زدیم.

خب اول یک ذره غر بزنم بعد استدلال خودم رو عرض کنم. من اعتقاد دارم ما جامعه‌ای هستیم که ویدیوهای سی‌ثانیه‌ای که در کانال‌هایی مثل گیزمیز، کافی‌ها و ... منتشر می‌شن و همچنین پست‌های کوتاه در حد یک پاراگراف که در شبکه‌های اجتماعی از این دست به آن دست می‌چرخند سلیقهٔ مطالعاتی ما را دست‌خوش تغییر جدی ساخته‌اند.

درست است که فناوری مدل برخورد ما با کسب علم و دانش و به طور کلی هر چیزی را تغییر داده، اما به نظرم این تغییرات در جامعهٔ ما بسیار پررنگ‌تر از دیگر جوامع بوده‌اند به طوری که الان خیلی راحت طرف یک پست تلگرام را سورس خبری خود می‌کند و شروع به نشر آن خبر می‌کند غافل از اینکه آن خبر را چه کسی و با چه قصد و نیتی شِر کرده است!

چنین فضایی باعث شده تا وقتی پادکستی می‌بینیم که مثلا بیش از دو ساعت است، با خود می‌گوییم تایم عرف پادکست زیر نیم ساعت باید باشه به طوری که جالبه بدونید رفتم با یکی از مهمان‌ها پادکست ضبط کنم، بعد گفت که «خب نهایتاً ۲۰ دقیقه هست دیگه درسته؟» گفتم نه آقا این چه حرفیه حداقل ۲ ساعت که چشم‌هاش گِرد شد!

در حقیقت، استدلال من این هست که جهان‌بینی من می‌گه آنچه در جامعه رواج پیدا کرده اشتباه محض هست که همه چیز رو خلاصه و مفید و سرسری برگزار کنیم و فقط یک کاری انجام بشه. وقتی که من ماه‌ها می‌رم و میام تا یک متخصص رو مجاب کنم که بیاد مهمان بعدی رادیو فول‌استک بشه، آیا باید به خاطر اینکه برخی کاربران محترم عادات اشتباهی پیدا کرده‌اند و دوست دارند که یک پادکست ۲۰ دقیقه‌ای گوش دهند، من هم این کار رو بکنم یا اینکه از فرصت پیش آمده نهایت استفاده را کنم و تا می‌توانم مهمان عزیز رو تخلیهٔ اطلاعاتی کنم؟؟؟

نوع سؤالاتی که از مهمان‌ها می‌پرسیم
نیاز به توضیح نیست که برخی کاربران سکان آکادمی را دولوپرهای مبتدی تشکیل می‌دهند و برخی دیگر را دولوپرهای باتجربه و همین قضیه کار را دشوار می‌کند. اگر بخواهیم مبنا را دولوپرهای مبتدی قرار دهیم، مسلماً مباحث مطروحه در پادکست برای حرفه‌ای‌ها خسته‌کننده خواهد شد چون تکرار بدیهیات است و برعکس، اگر بخواهیم دولوپرهای باتجربه را مبنا قرار دهیم، یک تازه‌کار وقتی که چنین پادکستی را گوش می‌دهد، فقط با یک مشت اصطلاحات عجیب و غریب، فنی و بعضاً ترسناک روبه‌رو می‌شود که نه تنها چیزی متوجه نخواهد شد، بلکه حتی ممکن است بترسد و از این حوزه زده شود! لذا اگر یکی از این دو نوع کاربران را داشتیم، کار به مراتب راحت‌تر می‌بود و تکلیف به مراتب روشن‌تر اما خب چنین چیزی امکان‌پذیر نیست.

چالش بعدی که با آن رو‌به‌رو هستیم، نوع سؤالاتی است که کاربران می‌پرسند که از دید برخی مهمان‌ها، تعدادی سؤالات هستند که به قول معروف آبکی هستند و نباید پرسیده شود. در حقیقت، ما در انتهای هر پادکست چنین چیزی را نوشته‌ایم:

احتراماً به استحضار می‌رساند که مخاطبین محترم رادیو فول‌استک تا پیش از ضبط این پادکست، می‌توانند از طریق بخش نظرات سؤالات خود را از مهمان گرانقدر این اپیزود بپرسند. لازم به ذکر است بسته به صلاحدید مهمانمان، تمامی و یا بخشی از سؤالات پاسخ داده خواهند شد؛ فلذا در صورتی که به هر دلیلی سؤال شما پرسیده نشد، پوزش ما را پذیرا باشید.

یعنی اگر سؤالی پرسیده نشد، این هرگز بدان معنا نیست که به سؤال کاربر اهمیت نداده‌ایم بلکه چند دلیل می‌تواند وجود داشته باشد:

- یا اینکه سؤال تکراری بوده
- یا اینکه سؤال وارد مثلث ممنوعه شده (منظور سؤالات دینی، سیاسی و یا حریم خصوصی است مثل اینکه لطفاً درآمد ایشون رو بپرسید!)
- یا اینکه به قول یکی از مهمان‌ها، سؤال آبکی بوده است.

در عین حال و پس از این همه رفتن و آمدن، یک کامنت مهمان در اپیزود بهنام آقاجانی اینگونه آدم را شکه می‌کند:

پادکست عالی بود . آقاجانی حرف نداره بهزاد مرادی هم عالی بود / فقط دقت کردین قبلتر مثلا 1 سال پیش مرادی همه سوالات کاربران رو میپرسید و تاکیدش روی این بود ولی الان برعکس شده . یعنی اون موقع بهزاد جان ? به کاربرای سایت اهمیت میداد تا سایتش پاپیولر بشه . اما الان که بنوعی خرش از پل گذشته چه نیازی داره که سوالات کاربرا رو بپرسه ؟ الان دیگه کاربرا هستن که بهش احتیاج دارن نه اون . ولی هنوز هم بی رقیب و درجه یک هست.

کامنت‌هایی از این دست رو به سادگی جامعه‌شناسان می‌توانند تحلیل کنند و ای کاش علم این کار را داشتم و یک مقاله در موردش می‌نوشتم اما در همین حد دانش اندکم بگم مگر این اتفاق برای سردار آزمون در جام جهانی نیوفتاد که بستیمش به باد انتقاد چون قبلاً خوب بوده اما در آخرین بازی‌ها به هر دلیلی خوب ظاهر نشد و باید تنبیه می‌شد؟ مگر همین ماها نبودیم که آقای ظریف را حلواحلوا می‌کردیم در دور اول ریاست جمهوری آقای روحانی اما الان به هر دلیلی داریم نقدش می‌کنیم؟ مگر پدربزرگ‌های ما نبودن که یک روز دنبال دکتر مصدق بودن و چندی بعد در کودتا بر علیه‌ وی شرکت کردن؟ مگر همین ماها نبودیم که روزی علی‌رضا افتخاری رو حلواحلوا می‌کردیم اما به خاطر دامی که داخلش افتاد تحریمش کردیم؟ و صدها مورد دیگر که ذهنم یاری نمی‌کند. 

یک مثال می‌زنم در ارتباط با هزینه‌های ضبط یک پادکست. فرض کنیم که مهمانی ساکن تهران هست و برای ضبط پادکست من حداقل باید یکصد کیلومتر برم و برگردم. هزینهٔ استهلاک ماشین و بنزین رو اصلاً نادیده بگیریم بلکه آن تایمی که گذاشته می‌شود حداقل یک روز کاری را خواهد گرفت و یک روز کاری برای یک دولوپر احتمالاً بدانید که چقدر معادل ریالی دارد. جالب است بدانید که برخی مهمان‌ها هستند که تایم ایشان حداقل ساعتی ۱۵۰ دلار ارزش دارد اما از ایشان خواهش می‌کنیم بیایند و سه الی چهار ساعت وقت خود را در اختیار ما قرار دهند که در چنین شرایطی ارزش تایم من در مقایسه با ایشان صفر است! در کل، نقد خوب هست اما اگر عادلانه باشد، خوب‌تر. 

روی هم رفته بایستی گفت نه تنها روز به روز به کیفیت سوال‌ها اضافه نشده، بلکه کاملاً تکراری هستند تا جایی که بسیاری از کاربران به درستی اشاره می‌کنند که محتوای اکثر پادکست‌ها تکراری شده است و این دارد به برند رادیو فول‌استک ضربه می‌زند. نقد من این است که خب برادر من برو دو سه تا پادکست رو گوش بده اگر پاسخ به این سؤال که «دانشگاه خوب است یا نه؟» رو پیدا نکردی، بیا بپرس! و همین مسئله باعث شده گاهی این ایده به ذهنم برسد که کلاً امکان سؤال پرسیدن حذف شود و پادکست یهو منتشر گردد.

سپاس از توجه شما
درددل‌های یک دیوانه

ایدهٔ خود را در سکان‌پلاس بنویسید!

لیست نظرات
کاربر میهمان
دیدگاه شما چیست؟
کاربر میهمان
بهزاد مرادی
بهزاد مرادیمدرس، کپی‌رایتر و دولوپر
۱۳۹۷/۰۷/۱۷
سلام مجدد
در ادامه سعی کردم که پاسخ به تک‌تک دوستان را در قالب یک کامنت کلی بدهم (اگر پاسخی از قلم افتاده، این بدان معنا است که برایش پاسخی نداشته‌ام!) همچنین این را هم عرض کنم که پاسخ‌ها کاملاً نظر شخصی نیست بلکه پس از مشورت اعلام شده‌اند و برای همین پاسخگویی کمی به طول انجامید.

پیشنهاد شده بود که رادیو فول‌استک بخش‌بندی شود. ایده خوب است اما اجرا مشکل است. چه تضمینی وجود دارد که مثلا در فصل پایین که مخصوص توسعهٔ وب هست، به طور دائم بتوانیم مهمانان های کوالیتی بیابیم؟؟؟

برخی می‌گویند که در خلال پادکست موسیقی بگذاریم برای اینکه ملت خستگی رفع کنند. خب درست است که ایدهٔ کلی رادیو فول‌استک از رادیو مذاکرهٔ مهندس شعبانعلی یا رادیو گیک جادی و یا رادیو توانگری دکتر شیری گرفته شده، اما اساساً با این مخالف هستم که بیاییم یک ایده رو از بیخ کپی کنیم مثل جادی عزیز که مثلا وسط پادکستش یهو صدای شهرام شبپره رو می‌شنویم. این کار جادی بسیار خاص هست و من دوست دارم این ایده برای خود جادی بماند (بگذریم که خیلی‌ها دارن این روند رو کپی می‌کنن!!!)

قبلاً نظرسنجی شد که اگر رادیو فول‌استک غیررایگان شود نظر شما چیست که اکثراً مخالف بودن و برخی هم اظهار لطف کردن و ما رو مورد عنایت قرار دادن که چرا اصلاً این ایده به ذهنمان رسید 😂😂😂

دوستی اشاره کرده بود که اسپانسر بگیریم و وسط پادکست تبلیغش رو کنیم که از چند جهت با این ایده (حداقل الان مخالفم و شاید در آینده مجبور شویم.) من اگر خودم باشم، خیلی حس خوبی بهم دست نمی‌دهد که وسط یک بحث علمی یهو یک تبلیغ بیاد. ما به اندازهٔ کافی در شبکه‌های سدا و صیما، شبکه‌های ماهواره‌ای و ... داریم با تبلیغ بمباران می‌شویم پس نگذاریم اینجا هم همون شکلی شود (مسلماً الان با خود فکر می‌کنید که این مرادی عجب آدم بی‌سوادی هست که سدا و صیما رو اشتباه نوشته. نه عزیز برادر از قصد این کار را کردم چون رسانه‌ای که وقتی حملات ترورسیتی اهواز انجام شد شبکه پنجش گفت امروز یک حمله ترورسیتی شد که هیچ تلفاتی نداشت و چند نفر زخمی شدن 😡😡😡 و همه چیز رو وارونه نشون میده به ملت، اسمش رو هم باید وارونه نوشت. همیشه حالم از مجری‌های این سازمان به هم می‌خورد حالا خودم شدم یک مجری در رادیو فول استک!)

پیشنهاد شده بود که با مهمانان قبلی مجدد پادکست ضبط کنیم. فکر می‌کنم که این کار خیلی زیبا نباشد اما شاید در اشتباه هستم و این کار خوبی‌های خاص خودش را داشته باشد.

پیشنهاد شده بود که از پادکست‌خوان‌ها استفاده کنیم. در شرایط فعلی فقط RSS رو درست کرده‌ایم که بشود فید رادیو فول‌استک را در اپ‌های تخصصی پادکست اضافه کرد که از لینک زیر در دسترس هست:
https://sokanacademy.com/podcast/feed

عزیزی گفتن که روز اول خودم هم فکر نمی‌کردم که رادیو فول‌استک به اینجا برسه. درسته کاملاً قبول دارم به نوعی که می‌شود گفت گویی شده Core Business سکان.

نقد شده که گپ و گفتگوها مشکلاتی دارد مثل تداخل کلامی بین من و مهمان. خب اگر توجه کرده باشید، ما اسم این مجموعه رو نگذاشتم پادکست بلکه گفتیم رادیو. یعنی از روز اول می‌خواستیم که خیلی خود را درگیر مسائل ویرایشی و ... نکنیم تا همه چیز شفاف در اختیار دوستان قرار گیرد و به نظرم این کمک به طبیعی بودن بحث می‌کند.

در ارتباط با اینترنت که پیشنهاد شده بود از سرویس بهتری استفاده کنیم، به عرض می‌رسانم که یکی از بهترین‌ها رو در حال حاضر دارم اما فراموش نکنیم که در ایران هستیم و آنچه که آی‌اس‌پی ادعا می‌کنه در عمل تحویل مشتری نمی‌شه و فکر می‌کنم که آسمان در همه شرکت‌های اینترنتی همین‌شکل باشد.

اشاره شد که در گپی که با اردلان نقشینه داشتم ایشون گفت که «ای وای زخم پام داره خونریزی ...» درسته دقیقا همین اتفاق افتاد و من کاتش نکردم چون فکر می‌کنم همین می‌تونه یک ویژگی خاص رادیو فول‌استک باشه ولو یک ویژگی مزخرف 🤔🤔🤔

گفته شد که در پادکست‌های اخیر خیلی وارد مباحث شخصی مهمانان نمی‌شویم که این درست است. به نظرم هدف انتقال دانش فعلی طرف هست نه اینکه در بچگی چند بار مثلاً ویندوز نصب کرده است!

در ارتباط با این گزاره «تعداد زیادی از مخاطبین سایت به واسطه همین پادکست ها با سکان آشنا شدن» باید عرض کنم که چنین چیزی صحیح نیست.

در ارتباط با پادکست تخصصی گیم، همان مواردی که دوستان پیشنهاد کرده‌اند و هم موارد بسیار زیاد دیگری پیگیری شده اما نمی‌دانم چرا این حوزه این‌جوری است که اصلاً جور درنمی‌آید که یک مهمان عالی در این حوزه بیابیم.

پیشنهاد شده که ترک‌ها چند بخش شوند که شدیداً سکان مخالف است چرا که چیزی جز دردسر هم برای سکان و هم برای شنوده‌ها ندارد که در آینده باید مثلاً‌ برای آرشیو کردن پادکست‌ها به جای ذخیره یک فایل، یک فولدر درست کنند و قسمت‌ها رو بریزن توش.

بارها شده که گفتن برید روی ناملیک یا مثلاً یکی از سرویس‌های پادکست داخلی خودش ایمیل زد و درخواست داد بریم روی پلتفرم اون‌ها که فعلا چنین چیزی جزو سیاست‌های سایت نیست. گفته شد که اگر نریم روی این پلتفرم‌ها یوزر از دست می‌دهیم که این کاملاً درست است اما هر تصمیم بیزینسی give and take است که خب وقتی چیزی را نادیده می‌گیریم، مسلماً باید هزینه‌های مختلف آن که یکی از مهم‌ترین آن‌ها از دست دادن یوزر جدید است را هم متحمل شویم.

گفته شد که یک مصاحبه با خودم برم 😊 که راستش اینقدر کیفیت مهمان‌ها اخیرا بالا رفته که اعتماد به نفس لازم را ندارم که نامم در آخر لیست در کنار ایشان مجدد قرار گیرد. هر موقع که اعتماد به نفس به اندازه کافی بالا رفت چشم.

قربان شما عزیزان
👏🙏👌✌👍
َmrali
َmrali خدای من ، کووووووووو تا ما دولوپر بشیم
۱۳۹۷/۰۷/۰۴
_با سلام و آرزوی سلامتی برای شما دوست سکان آکادمی عزیز، با دیدن این عنوان: (چند نکته در مورد رادیو فول‌استک و از آن مهم‌تر چند درددل!) با خودم گفتم شاید این پایان کار رادیو فول استک باشه و آرزو کردم یک خط یکطرفه (ترجیهن تصویری و کاملا Fase To Fase) وجود داست من این سوال رو که * آیا کناه و ظلمی بالاتر از این هست *رو با چهره ایی متعجب و ناراحت میپرسیدم_خدا رو شکر با خواندن متن این ناراحتی به اسودگی خیال تبدیل شد, واما من با مطالعه متن شما چند نکته به ذهنم اومد و دیدم بیانشون در ایجا لازم و مفید باشه:

_کیفیت مهمانان باید روز به روز بیشتر شود این فوق العاده هست که با افراد موفق پادکستهایی پر و پیمان ضبط میکنید، والبته این یک مذیت فوق العادههست برای ما؛ اما در جایی به این اشاره کرده بودین(..در کمال ناباوری می‌بینیم که برخی نقد می‌کنند که ما داریم جوانان را ترغیب به رفتن از ایران و مهاجرت می‌کنیم!!!) البته یک ایرانی موفق در خارج در زمینه کاری خودش می ارزد به 100 تا ایرانی داخلی نا موفق و باید به فرستنده این پیام گفت :شما موفق باش مثل این عزیزان اما خارج نرو ؛ و خارج رفتن و یا زندگی کردن که عیب نیست پس این همه ضرب مثل قدیمی یا احادیث دینی چیه در مورد دنیا گردی و نقل مکان .

_دو چالش به اسم تایم طولانی و کیفیت پایین قطعا شنیدن صحبتی 3 ساعته که شاید مثل سریالهای معروف که ادم دوست نداره حتی یک لحظهشو از دست بده و از اون بهتر که پادکست ویرایش نمیشه و انگار در اون لحظه من هم اونجا حاضرم و مکالمه Live هستش و از نظر کیفیت هم در حد پادکست هست (کیفیتش از اهنگهای ده 60 و50 که گوش میدیم و لذت میبریم یا فیلمهای قدیمی) بیشتره و بهتر و این نکته فوق العاده بود(.. می‌توانم مهمان عزیز رو تخلیهٔ اطلاعاتی کنم؟؟؟)
_نوع سؤالاتی که از مهمان‌ها می‌پرسیم من مطمئنم که داشتن بازخورد خیلی بهتره تا نداشتنش ، دست کم میدونیم که مطلب منتشر شده تاثیری داشته (سوالات آبکی ،کامنتهای غرغر ، گیر دادن الکی ) همه و همه حداقل این حس رو میده که کار اثری داشته و البته شاید دیدن این کامنتا جذاب نباشه ، و سوالات تکراری هم مشگلی پیش نمیاره چون میتونه جوابهای مختلفی داشته باشه یا حداقل جواب یکسان از افراد متفاوت داشته باشه ، اما این را هم میدانم بعضی سوالات ،هر چندتا که مطرح شده باشد انقدر سطحش پایین است که میتواند برای سوال کننده و پاسخ دهند وقت تلف کردن باشد و حتی به روند پادکست اثر منفی بگذاره و در نهایت
باید تشکر فراوان و خاص کنم از پادکستهایی که امثال افراد مثل من رو که به سختی ی خط فارسی تایپ میکنیم یا کلا در اصل وچودیمان نظر دادن یا واکنش نشان دادن (به خصوص به شکل تایپی) کاری سخت و بس طاقت فرساهستش رو به وجد میاره که در مقام نقد یا دفاع و یا جوابیه واکنش نشان دهیم، امیدوارم هر لحظه را به نیکی و شادی بگذرانی
حسین قربانی
حسین قربانی
۱۳۹۷/۰۷/۰۲
آقای مرادی عزیز
سلام
1- بابت زحماتی که می‌کشید، چه در مورد مطالب و چه در مورد رادیو فول استک از شما شخصاً تشکر می‌کنم، برای شخص بنده مفید بوده و دم شما گرم.
2- شخصاً دوستدار رادیو فول استک بودم و هستم، منتها همیشه بابت کیفیت صدا غر غر کرده‌ام و ممکن است در کامنتی هم نوشته باشم و شاید شما (یا عوامل سکان) از ما رنجیده باشید. منتها قول معروف پنج انگشت یک دست که یک شکل نیست، آدم‌ها هم با هم متفاوت هستند. طیف خوانندگان سکان هم همین طور و طبیعی است که حرفی، نظری و نقدی در مورد چیزی بیان شود. از جانب خودم که سعی کرده‌ام اگر نقدی می‌کنم، هم منصفانه و هم مفید باشد، همان طوری که سکان از لحاظ فکری بی‌منت و بی‌هزینه باعث اعتلای فکری من شده، من هم به وسع خودم، سعی کنم گوشه‌های تاریکی که در ذهن خودم هست، مورد سوالم هست را بیان کنم، شاید کسی مثل من بود، برای کسی مثل خودم در مکان و زمان نامعلومی مفید باشم. امید من این است نه الزاماً نتیجه کار چنین شود.
3- خیلی دوست داشتم در مورد نقد با شما بیشتر گفت و گو می‌کردم، منتها امکانش نیست، نه اینکه صاحب نظر باشم، نه، علت در این است که هر حرف من اغلب به اسم نقد و با برچسبی خاصی (مثلاً غیرسازنده) به حاشیه رانده می‌شود و حداقل برای من زیاد اتفاق افتاده است. زدن برچسب به هر نقدی می‌تواند شما را از توجه به جنبه‌های یک کار باز دارد، این در مورد رفتار انسانی هم هست، منتها اندازه‌های سکان ممکن است خوب نباشد. شاید واقعاً آن کسی که نقد می‌کند، از سر دلسوزی باشد، با بیان بد. شاید.
4- آه، تا یادم نرفته مشکل خودم را با رادیو فول استک بیان کنم، من همیشه پادکست را هنگام پیاده‌روی گوش می‌کنم و اغلب محیط اطراف دارای سر و صدا هست، کیفیت پایین مخصوصاً در پادکستهای حضوری و قدیمی‌تر البته، باعث می‌شد که با کمی نویز در محیط عملاً چیزی نشنوم. این موضوع هر چند نقطه ضعف است اما باید قبول کرد که محتوای رادیو فول‌استک نقطه قوت است. بخش بخش کردن سوالات ایده‌ی فوق‌العاده‌ای است که اگر من به موضوعی یا سوالی علاقه دارم همان را گوش کنم، عملاً نقد سوال تکراری را هم تا حدی پوشش می‌دهد.
5- در نهایت پیشنهاد می‌شود که رادیو فول‌استک را هم فصل بندی کنید، فصل بندی زمانی یا موضوعی، در هر فصل هم می‌شود سیاست‌های مشخص آن فصل را پیگیری کرد، مثلاً یک فصل در مورد شبکه، یک فصل در مورد برنامه نویسی مبتدی، یا پیشرفته، یا فصل‌های زمانی، تغییر سیاست‌ها با فصل‌ها به نظرم راحت‌تر و قابل قبول تر است، فصلی که سیاستش انتشار یکهویی پادکست است?والا
6- خدا قوت دلاور، خسته نباشی پهلوان
alga
alga i am a programmer from planet earth!
۱۳۹۷/۰۶/۲۹
سلام
با همۀ بخش‌های مقاله شما موافقم. نباید کمیت رو فدای کیفیت کرد؛ یعنی بگیم چون ما حوصله نداریم یک پادکست 5 ساعته رو گوش بدیم پس اون پادکست خوب نیست و از اون رد بشیم. بلکه باید به محتوای پادکست و مطالبی که داخلش ارائه می‌شه نگاه کرد نه مدت زمانش.
در ضمن در جایی به جای «استدلال» نوشته‌اید «استدالال».
موفق باشید
کاربر میهمان
کاربر میهمانمن یک کاربر مهمان هستم
۱۳۹۷/۰۶/۲۹
با دیدن کامنت‌های مفید و مثبت دوستان، بنده هم تصمیم گرفتم نظرم رو عرض کنم، شاید کمک کوچکی برای سکان‌آکادمی و آقای مرادی عزیز باشه! (بارها دیدم نام شما رو به اشتباه "مردای" تایپ می‌کنن!)

- خود زمان پادکست‌ها که اصلا مسئله‌ای نیست که بخوایم راجع بهش صحبت کنیم! این موضوع مثل کلاس‌های درس میمونه. هرچقدر زمان کلاس بیشتر باشه، شما دانش بیشتری به‌دست میارید و زودتر به اهدافتون می‌رسید. افرادی که از این مسئله ناراحت هستن یا همون دانش‌آموزان تنبل هستن که محتوای کلاس براشون اهمیتی نداره (که در این صورت لزومی نداره سراغ پادکست بیاین) و یا اکثرا از خسته‌کننده شدن پادکست حرف میزنن که برای رفع این مسئله هم استفاده از تایم‌استمپ، پخش موسیقی در خلال پادکست و یا عرضه‌ی پادکست در چند اپیزود (که شخصا طرفدارش نیستم) کاملا میتونه حرف و حدیث‌ها رو از بین ببره.

- پرسیدن سوالاتی مثل ارائه‌ی نظر درباره‌ی تحصیلات آکادمیک و ترسیم نقشه‌ی راه از همه‌ی مهمانان، ایده‌ی بدی نیست و هر کس از زاویه‌ی دید خودش پاسخ جدیدی عرضه میکنه. مشکل اونجایی پیش میاد که در پادکست، تعداد این سوال‌ها زیاد میشه. لذا سعی‌تون بر این باشه که سوالات تخصصی و جدید و برحسب حوزه‌ی کاری مهمان هم مطرح بشه و درصد این سوالات بسیار بیشتر از سوالات عمومی باشه. (و تا اونجایی که من دیدم این موضوع رعایت شده ولی شاید باز هم جای بهبود باشه)

- قبلا در ایمیلی به شما عرض کردم که رادیو فول‌استک از ارکان سکان و کمک بزرگی به فعالان این حوزه در ایرانه و تا جای ممکن از غیررایگان شدن این محتوا جلوگیری کنید. لذا برای جبران بخش و یا کل هزینه‌های این ماژول و یا حتی ایجاد سود، بد نیست که اسپانسری برای هر اپیزود در نظر بگیرید. اگه این اسپانسرها تکمیل‌کننده‌ی محتوا باشن و خود شما هم بهشون اعتقاد دارین که بهتر هم خواهد بود.

- برای افزایش سطح کیفی ضبط هم یا با کمک اسپانسر و یا دریافت کمک‌مالی از کاربران اقدام به تهیه‌ی سرویس سریعتر و بهتری از ISPها بکنید و از بهترین نرم‌افزارهای برقراری تماس صوتی و تصویری استفاده کنید.

در آخر از زحمات شما تشکر میکنم و نکته‌ای رو گوشزد میکنم. متاسفانه درصد زیادی از مردم ما ذاتا یا فعلا دارای مشکلات روحی هستن. خیلی راحت دهان مبارک رو باز میکنن و هرچی میخوان میگن. براشون مهم نیست شما کی هستی و چیکار میکنی. باید ناسزا بگن. البته این مورد در قشر ما کمتره ولی باز هم دیده میشه. لذا به دل نگیرید و براتون مهم نباشه. کار باکیفیت خودش رو نشون میده و به موفقیت می‌رسه!

موفق باشید!
سجاد ایوبی
سجاد ایوبیدولوپر اندروید، یادگیری ماشین
۱۳۹۷/۰۶/۲۹
سلام اقای مرادی من سکان اکادمی رو با رادیو فول استک میشناسم و به نظرم ارزش و برند سایت شماست .
برای تایم هم هر چقدر بیشتر بهتر😀 خیلی کم میشه از اطلاعات همچین مهمون های استفاده کرد من نمی فهم چطور دوستان میگن تایم پادکست ها زیاده!!
یه پیشنهاد داشتم با چند نفر که قبلا هم مهمان شما بودنند پادکست ضبط کنید
و این بار مباحث رو کاملا فنی کنید.
امیرحسین مجیری
امیرحسین مجیریدوست‌دار داده‌ها، پی‌اچ‌پی و پژوهش روی زبان
۱۳۹۷/۰۶/۲۹
رادیو فول‌استک عالیه. بهترین پادکستی که الان دنبالش می‌کنم و بهش نیاز دارم.
درباره‌ی مدت زمان پادکست‌ها من هم موافقم که قرار نیست خیلی کوتاه باشند اما به نظرم با تقطیع بخش‌های نامرتبط و گذاشتن موسیقی و چند قسمتی کردن هر گفتگو کار بهتر می‌شه. به هر حال کمبود وقت و کوتاه شدن محتواها فقط یک عادت بد نیست بلکه واقعیت کنونی جهانه. خود من معمولا در مسیر رفت و برگشت به کار پادکست‌ها رو گوش می‌دم و همیشه این مشکل رو دارم که هر گفتگو چند ساعته و باید در چند بار رفت و آمد گوش کنم و نمی‌دونم تا ثانیه‌ی چند گوش کردم یا پلیرها فایل رو به سختی جلو و عقب می‌برند و همین باعث خستگی من برای تنظیم فایل می‌شه.
نکته‌ی دوم هم انتشار پادکست روی پلتفرم‌های پادکست‌خوان است. اگر این مورد هم حل بشه عالی می‌شه.
نکته‌ی آخر هم استفاده از اسپانسر و تبلیغاته. به نظرم مسئله‌ی تامین هزینه خیلی مهمه و بد نیست بهش فکر کنید. قاعدتا مخاطبان رادیو هم درک می‌کنند که این مسئله چقدر مهمه و از پخش شدن چند تبلیغ کوتاه در پادکست حس بدی پیدا نمی‌کنند. گرچه تامین هزینه از طریق اشتراک پولی پادکست یا کمک مالی اختیاری هم راه‌های مناسبی هستند.
باز هم خسته نباشید و امیدوارم همین طور با انرژی کار رو ادامه بدید.
پویا نظری
پویا نظریدانشجوی نرم‌افزار
۱۳۹۷/۰۶/۲۹
سلام
واقعا نقد های هستن که اصلا وارد نیستند
یکی از جذابیت های بخش رادیو فول استک جامع و کامل بودنشه، اخبار ساعت ۹ که نیست بگید تموم شه بره، اگه این پادکستا ۱۰۰۰دقیقه هم برسه بازم استقبال میکنم چون واقعا ارزشمنده و هزینه شده بابتش،وقت گذاشته شده
خواهشمندم که بخش پرسش کاربران از مهمان های رادیو فول استک حذف نشه
با تشکر از اقای مرادی
کاربر میهمان
کاربر میهمانمن یک کاربر مهمان هستم
۱۳۹۷/۰۶/۲۹
عرض سلام و ادب خدمت آقای مرادی عزیز. به عنوان شخصی که از ابتدایی ترین شماره ها شنونده رادیو فول استک بودم عرض میکنم که استمرار و تلاش روز افزون برای بهتر و کامل تر شدن در این مجموعه پادکست ستودنیه و اگه الان یک نگاه کلی به لیست میهمانان پادکست بندازیم ارزشمندی این مجموعه نمود پیدا میکنه و شرط میبندم خود شما هم روز اول فکر نمیکردید همچین گنجینه ارزشمندی از گفتگو با مهمانان سرشناس بعد از گذشت مدتی کوتاه خلق بشه. اما خوب برای اینکه هیچ وقت درجا نزنیم و رو به عقب حرکت نکنیم ذکر چند انتقاد ضروریه و امیدوارم برداشت بدی از اونها صورت نگیره:
۱. مهمترین عاملی که به کیفیت پادکست ضربه میزنه رعایت نکردن اصول ضبط یک فایل صوتی توسط شما و میهمانان محترم هست. از کیفیت پایین صدا تا پارازیت های مکرر به علت کندی سرعت کانکشن تا تداخل کلامی بین شما و مهمانان و... . در خصوص سرعت اینترنت در شرایط فعلی نمیتونم باهاتون موافق باشم چرا که سرویس های پرسرعت و نسبتا ارزانی که توسط isp ها در یکی دو سال اخیر ارائه میشه (تنها عملکرد مثبت دولت های یازدهم و دوازدهم) بستر خیلی مناسبی رو برای اینگونه فعالیت های مالتی مدیا فراهم میکنه (اینترنت ۱۶ مگ با پینگ بسیار پایین و حجم دانلود ۵۰۰ گیگابایت قیمتی معادل ۸۰ تومن در ماه داره). مورد بعدی اینکه راه هایی به غیر از اسکایپ برای برقراری ارتباط صوتی وجود داره مثل نرم افزار های کنفرانس آنلاین یا مسنجرهای مختلف که کیفیت صوتی خیلی بهتری هم ارائه میده.
۲. به جرئت میشه گفت ویرایش خاصی روی فایل صوتی ضبط شده انجام نمیشه. مثلا قرار گرفتن قطعات موسیقی در ابتدا و میانه پادکست به عنوان مقدمه یا جهت دادن بریک به مخاطب، کیفیت کار رو بسیار بالا میبره. مثلا در یکی از شماره ها مهمان محترم گفت که ای وای زخم پام داره خونریزی میکنه و شما یک دقیقه صبر کنید برم دستمال کاغذی بیارم و ما هم دقیقا در فایل صوتی نهایی یک دقیقه منتظر بودیم تا روند مهار خونریزی به سرانجام برسه!
۳. یکی از خصوصیات ما ایرانی ها فضولی و خاله زنکی با درجات مختلف هست که باعث میشه حتی دولوپر های حرفه ای هم وقتی به پادکست گفتگو با یک برنامه نویس گوش میدن تمایل داشته باشن روند علاقه مندی به دنیای کامپیوتر و نحوه ورود به حوزه کاری فعلی و چگونگی پیشرفت و ... مهمان محترم رو به صورت یک تایم لاین داستان محور از زبان خودش بشنون. این مورد در شماره های ابتدایی پادکست خیلی پر رنگ بود اما رفته رفته از دستور کار خارج شد که حس کنجکاوی ما رو در نطفه خفه میکنه!
۴. در خصوص سوالات هم واقعا نمیشه گفت که نباید نظر مهمانان در خصوص موارد روتین و مشابه پرسیده بشه. طبیعتا هر مهمان دارای شخصیت و توانایی و تجربیات مجزاست و خیلی ها دوست دارن نظرش در مورد تحصیلات آکادمیک و مهاجرت و... رو بدونن اما با دیدگاه کلی شما که فرمودید بعضی سوالات خیلی آبکی هستن موافقم.
۵. آمار دقیقی از میزان دانلود اپیزود های پادکست ندارم اما تصور میکنم تعداد زیادی از مخاطبین سایت به واسطه همین پادکست ها با سکان آشنا شدن و به جدیت دنبالش میکنن. بنابراین ارتقای کیفی و کمی این بخش رو به نظرم باید در اولویت امور سایت قرار بدید. به عنوان مثال در اون مدتی که به علت کسالت امکان ضبط پادکست نداشتید من هفته ای یکبار هم به سایت سر نمیزدم و فکر میکردم کلا قراره این بخش تعطیل بشه
۶. مورد بعدی اینکه جای خالی مصاحبه با برنامه نویسان تخصصی برخی حوزه های خاص (مثل برنامه نویسان گیم) به شدت حس میشه. پیشتر طی ایمیلی به معرفی یکی از این برنامه نویسان پرداختم که گویا امکان ضبط پادکست با ایشون فراهم نشد. اما تعداد زیادی برنامه نویس حرفه ای دیگه در این زمینه رو هم میشناسم که اگه تمایل دارید میتونم معرفی کنم و زحمت هماهنگی جهت مصاحبه با اونها روی دوش شما میفته.
۷. در مورد زمان طولانی برخی پادکست ها به شخصه هیچ مشکلی ندارم اما به نظر میاد اینکه برای مدت طولانی و بدون ایجاد gap بین گفت و شنودها مجبور باشیم چندین ساعت به گفتگوی دو نفر گوش بدیم برای خیلی ها خسته کننده باشه. این نقیصه رو هم میشه با قرار دادن چند ترک صوتی در میانه پادکست یا حتی انتشار مصاحبه با یک مهمان در دو یا سه اپیزود مجزا برطرف کرد.
۸. جای خالی پادکست در پلتفرم های پادکست خوان داخلی مثل ناملیک و شنوتو یا خارجی مثل Castbox به شدت احساس میشه و خیلی وز علاقمندان به دنیای وب و برنامه نویسی ممکنه به دلیل عدم آشنایی با سایت، این مجموعه پادکست های ارزشمند رو از دست بدن. امیدوارم به زودی انتشار پادکست روی این پلتتفرم ها رو هم شروع کنید مثل رادیو گیک جادی

در آخر هم با توجه به مدت زمان طولانی که از مصاحبه خود شما در رادیو فول استک میگذره میخوام درخواست کنم یک بار دیگه پشت میکروفون قرار بگیرید و هم از تجربیات و نگرش های جدید خودتون با کاربرا صحبت کنید، هم به سوالات ما پاسخ بدید و هم در خصوص آینده سایت و برنامه آتی کمی برامون بگید.

موفق و سربلند باشید
کاربر میهمان
کاربر میهمانمن یک کاربر مهمان هستم
۱۳۹۷/۰۶/۲۹
ممنون از تیم سکان آکادمی بنده مشکلی با تایم بالای پادکست ها ندارم ( هر چه بیشتر بهتر ) فکر می کنم این سلیقه ای باشد .
در ضمن آیه قرآن که نازل نشده که پادکست حتما باید کمتر از یک ساعت باشه .
بازهم تشکر بی کران از تیم سکان آکادمی که بهترین محتوا هارا برای این جامعه تهیه می کنند .