سعید غلامی: مروری بر نرم افزارهایی که تا به حال استفاده کرده ام

سعید غلامی: مروری بر نرم افزارهایی که تا به حال استفاده کرده ام

برای هر کاری نرم افزار یا نرم افزارهای مختلفی استفاده میکنم. دلیل یا دلایلی وجود دارد که من از یک نرم افزار خاصی استفاده می کنم. در این پست نرم افزارهای که استفاده می کنم رو به همراه دلایل استفاده از آنها رو ذکر می کنیم، پس این پست ممکنه کمی طولانی باشه. اگه حوصله خوندن کل مقاله رو ندارید خطی که * داره رو بخونید.

مقدمه: معرفی من

متولد ۱۳۶۸ هستم. سال ۷۸ اولین بار کامیپوتر رو دیدم. یک کامیپوتر پنتیوم ۳. از اون کامپیوترهایی که قبلا تو بانک می ذاشتن و کلا سفید بود. این سیستم برای داییم بود که حسابداری تموم کرده. من از بس شیفته و آلوده این سیستم شده بودم که صبح تا شب باهاش کار می کردم (البته فقط تابستون ها) تا اینکه به توصیه خانواده موقعه انتخاب رشته در هنرستان ثبت نام کردم و رشته کامپیوتر انتخاب کردم (که به نظر خودم انتخاب اشتباهی بود.)

سیستم عامل:

ویندوز:

اولین سیستم عامل که باهاش کارکردم ویندوز ۹۸ بود بعد به ترتیب، ویندوز اکس پی، سوون، هشت و یک و در نهایت ویندوز ۱۰

لینوکس

توی هنرستان با لینوکس آشنا شده بودم یعنی حدودای سال ۸۴. اون موقعه فدورا رد هت با محیط KDE یک فصل از آخر کتاب سیستم عامل ما رو به خودش اختصاص داده بود که اصلا درس ندادن اما اسمش رو شنیده بودم و می دونستم یک سیستم عامل دیگه اس.

دبیان: حدود ۵ سال پیش شروع به استفاده از اوبونتو کردم. بعد یک سال رفتم سراغ دبیان با گنوم ۳ و سه سال ازش استفاده کردم. تفاوت چندانی بین دبیان و اوبونتو ندیدم به جز دسکتاپشون و اینکه بعضی از کارها رو تو دبیان باید دستی انجام بدی

آرچ (مِنجارو): دو سال پیش وقتی می خواستم لینوکس رو از صفر بسازم که این کار رو با Debian net installer انجام دادم و بعدش با آرچ آشنا شدم. چون آرچ یک سیستم پایه به شما می ده و خودتون هر جور که دوست دارین می تونین شخصی سازیش کنید. یه نسخه با دسکتاپ کامل شخصی با آرچ ساختم و ۶ ماه باهاش کار کردم اما خیلی دردسر داشت چون همه ی کارها رو باید دستی انجام می دادی. بعدها توی یوتیوب تعریف های زیادی از Manjaro شنیدم. دانلودش کردم و بوت اش کردم روی فلش و نصبش کردم که باید بگم فوق العاده است.

* الان روی لب تابم ویندوز ۱۰ استفاده می کنم و بر روی پی سی مِنجارو با kde

پردازشگر متن (Word Processor):

این هم مثل سیستم عامل از ۹۸ word شروع کردم و الان نسخه ۲۰۱۶ رو استفاده می کنم که کرکش کردم و که کرکش هم درست و حسابی کار نمی کنه word نرم افزار فوق العاده هست و libreoffice خیلی مونده تا به وورد برسه

* روی ویندوز Word 2016 روی منجار LibreOffice Writer

زبانهای برنامه نویسی

ويژوال بیسک: توی هنرستان ویژوال بیسیک خوندیم البته درست و حسابی که نمی خوندیم. فقط حکم آشنایی داشت و اون موقعه چقدر از برنامه نویسی متنفر بودم و فکر می کردم چقدر سخته. چون معلممون یه مسله ریاضی می داد و خودش می نشست بازی می کرد.اولین برنامه که باهاش نوشتم جمع دوتا عدد بود. اون موقعه ویژوال بیسیک ۶ بود.

پاسکال: تو دانشگاه خوندیم و واقعا زبان فوق العاده بود البته استاد خوبی داشتیم. به خاطر اینکه خیلی محبوب نبود بعد از پایان ترم دیگه ادامه اش ندادم

سی:‌ اینم تو دانشگاه یاد گرفتیم

دلفی: من بهش ویژوال پاسکال می گم

سی شارپ: حدود یک سال ازش استفاده کردم مفاهیم شی گرایی رو با این یاد گرفتم. عالیه اما اکو سیستم دات نت خیلی بزرگه. برای منی که خیلی سوال می پرسم و به کوچکترین جزییات حساس هستم اصلا چیز خوبی نیست فقط ۶ ماه درگیر این بودم که بودنم دات نت چیه و کامپایلرش چطوری کار می کنه.

جاوا اسکریپت: توی درس وب باهاش آشنا شدم و کار کردم. اول خوب بود اما بعدا که مفاهیم بیشتری ازش یاد می گرفتم میدیدم یه زبان بی در و بی پیکره و برای یک کار شاید ده تا راه باشه که اذیت کننده است.

* پایتون: سال ۹۲ با پایتون آشنا شدم و از اون موقعه به بعد فقط تو پایتون کد می زنم. یکی از دلایلی که باعث شد من به پایتون وابسته بشم سینتکس راحت و قابل درک اون بود. سال ۹۳ تا ۹۵ سرباز بودم وقتی از سربازی برگشتم اسم خودم یادم رفته بود اثری از سی شارپ نبود اما هر چی پایتون خونده بودم قشنگ یادم بود و این باعث شد با وجود اینکه اندروید خیلی داغ بود و هست من همچنان به یادگیری و کار با پایتون ادامه بدم.

ویرایشگر متن (Text Editor)

سبلایم: پرفورمنس عالی: اولین تکست ادیتور معروفی که استفاده کردم بودم. خیلی خوب و سریعه. کلا برنامه نصبی اش روی ویندوز حدود 30MB ه . سبلایم توی رم حدود 75MB اشغال می کنه که عالیه.ایرادهای که داره شخصی سازیش کمی دردسر داره. اصلا درک نمی کنم پکیج منیجرش روی خودش نیست و جداگانه باید نصب بشه. و مهمترین ایرادش که باعث شد کنارش بذارم پشتیبانی نکردن از زبان فارسی بود.

اتم: خیلی زیبا پرفورمنس متوسط: و نصب و شخصی سازی پکیج ها و کل نرم افزار بسیار آسان. اما 500MB رم اشغال می کنه این در حالیه که کل سیستم عامل منجارو من به همراه kde فقط 550MB رم اشغال کرده به خاطر همین موضوع کنارش گذاشتم.

* وی اس کد:‌ زیبا پرفومنس خب: با اینکه تکنولوژی ساخت اتم و وی اس کد یکیه اما مهندسین مایکروسافت خیلی خوب وی اس مهندسی کردن به طوری که 300MB رم اشغال می کنه به نظرم عالیه و من تمام کارهام رو با وی اس کد انجام می دم. حتی هیچ آیدی ای نصب نمی کنم چون وی اس کد برای هر چیزی یک اکستنشن داره.

موزیک پلیر:

* روی ویندوز Pot Player

* روی منجارو: SM player

پیام رسان:

تلگرام: جدای از اینکه امنیت خوبی داره داشتن نسخه دسکتاپش برای من خیلی مهم و کاربردیه

اسکایپ: اگه تلگرام وصل نشه ازش استفاده می کنم.

مرورگر:

روی همه سیستم ها حتی گوشی فایرفاکس به خاطر اینکه با فایرفاکس می تونم از یوتیوب ویدئو دانلود کنم.

پلاگین: youtube downloader, adBlocker, setupVPN

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon