دلایل کمرنگ بودن حضور خانم ها در صنعت نرم افزار

دلایل کمرنگ بودن حضور خانم ها در صنعت نرم افزار

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام دوستان مصطفی صالحی پور هستم و در این مقاله سعی دارم ، دلایلی که باعث می‌شوند حضور خانم ها در برنامه نویسی کمتر از آقایون باشد رو بررسی کنم .

این سوال زمانی به وجود آمد که قصد داشتم با خانم اثنا عشری مدرس برنامه نویسی کودکان مصاحبه کنم ، با خودم فکر کردم که دلیل این که اکثر مخاطبین سایت ما آقایون هستن چیه ؟( تقریبا 80 درصد با توجه به آمار گوگل آنالیتیکس و اینستاگرام ) .

از ایشون ( خانم اثنا عشری ) در خواست کردم که در مصاحبه توضیحاتی رو در رابطه با این مسئله ارائه بدن ، بعد از اون بیشتر در رابطه با این مقوله تحقیق کردم و نظر بقیه‌ی دوستان رو هم شنیدم و تصمیم گرفتم که مقاله‌ای رو در رابطه با این موضوع در یکی از وبسایت های خوب برنامه نویسی ارائه بدم .

امیدوارم بتونم از نظرات شما دوستان عزیز متخصص هم برای ادامه تحقیقات استفاده کنم .

البته فکر می‌کنم اگر شما مخاطب آقا باشید ممکنه که با این دید به این مسئله نگاه کنید که ، خوب چه فرقی میکنه اصلا مهم نیست ، یا این که حتی نسبت به این موضوع خوشحال بشید که تعداد آقایان از خانم ها در زمینه برنامه نویسی بیشتر است .

اما بنده دیدی که نسبت به این موضوع دارم شاید کمی متفاوت باشد که در انتها به اون اشاره خواهم کرد ، دوستان حتما در انتهای این مقاله نظر خودتون و دیدتون رو نسبت به این موضوع کامنت کنید .

اعتماد به نفس پایین تر ، خودشان را دست کم می‌گیرند
اکثر کسانی که برنامه نویسی میکنند و خانم هستند زمانی که این سوال از آن ها پرسیده می‌شود این که چرا تعداد شما خانم ها در این حیطه کمتر از آقایان است ، تقریبا اکثر آن ها این جواب را می‌دهند که خانم ها اعتماد به نفس کمتری نسبت به آقایون دارند .

در زمینه مدیریت مالی هم می‌شود گفت این مورد مشترک هست ، یعنی مدیریت مالی و عقل معاش ( هوش مالی ) خانم ها نسبت به آقایون خیلی بهتر و قوی تر هست اما اون ها از قدرت ریسک کمتری بر خوردار هستن .

شاید قدرت ریسک ، اعتماد به نفس و موارد از این دست یکی از مهم ترین عوامل دور بودم خانم ها از این حیطه باشد .

دوستانی هستن که ممکنه این نظر رو داشته باشند ، که بله در ایران از اون جایی که به خانم ها میدان داده نمیشود باید هم این نتیجه رو شاهد باشیم اما موضوعی که ما شاید آن هستیم موضوعی است که حتی در کشور های جهان اول و کمپانی های بزرگ هم اتفاق می‌افتد در صورتی که در آن جا هیچ صحبتی از تبعیض جنسیتی نیست .

طی جست‌وجویی که در این رابطه داشتم به مصاحبه‌ی انجام شده‌ی دیجی کالا و خانم نسترن نیک پرتو برخوردم نظر ایشون در این رابطه این بود که ، نه فقط در ایران بلکه در گوگل هم خانم ها از اعتماد به نفس کمتری از آقایون بر خوردار هستن .

یکی از تجربه های شخصی من در سازمانی که در اون فعالیت میکردم این بود ، این که خانم ها در مصاحبه های شغلی حقوق پیشنهادی کمتری را به نسبت آقایون می‌نویسند .

ترس از برنامه نویسی
این مورد شاید در اکثر کسانی که قصد دارن برنامه نویسی را شروع کنند قابل مشاهده است ، وقتی در رابطه با برنامه نویسی صحبت می‌شود ، اکثرا فردی را تصور می‌کنند که کلاه سیاه به سر کرده و در یک زیر زمین تاریک در حال کار با کامپیوتر هست و کد های 0 و 1 می‌نویسد .

این ذهنیتی که فیلم های سینمایی در رابطه با برنامه نویسی ایجاد کرده‌اند میتواند عامل بسیار مؤثری در زمینه عدم شروع برنامه نویسی باشد .

شاید به دلیل اینکه خانم ها اعتماد به نفس کمتری نسبت به انجام برنامه نویسی دارند لذا نسبت شروع برنامه نویسی خانم ها به نسبت شروع برنامه نویسی آقایان کمتر است .

مشکل بسیاری از افراد ناموفق داشتن ذهنیت اشتباه در رابطه با آن حیطه است شاید ترس از شروع برنامه نویسی یکی از آن ذهنیت های غلط باشد .

انجام کار های ظریف و تمیز
شاید یکی از دلایل کمرنگ بودن حضور خانم ها این باشد که بیشتر به کار های ظریف و تمیز عادت کرده باشند و نشستن های طولانی پشت کامپیوتر را خیلی نپسندند .

شاید فکر میکنند که کار نسبتا خشک و زمختی مانند کامپیوتر در شأن یک خانم نیست .

دوستان این جملات را با شاید شروع می‌کنم چرا که ممکن است غلط باشد البته این ها صحبت های برخی از برنامه نویسان خانم بوده که به عنوان دلیل بیان کردن ، حتما نظرتون رو درباره این مورد بنویسید .

ورودی زیاد ، خروجی کم
سالانه تعداد متقضیان کنکور خانم بیشتر از آقا است و تعداد زیادی از این افراد وارد رشته آی تی و یا کامپیوتر می‌شوند .

اما در دروس تخصصی آقایان فعالیت بیشتری نسبت به خانم ها دارند و علاقه‌ی آن ها نسبت کامپیوتر و تکنلوژی محسوس تر است .

شاید یکی از عوامل را بتوان عدم علاقمندی خانم ها نسبت به کامپیوتر دانست که به احتمال زیاد این عدم علاقمندی ریشه روانشناسانه دارد .

آموزش غلط از دوران کودکی و فرهنگ جامعه
عده‌ای از دوستان که در رابطه با این مسئله اظهار نظر کرده‌اند ، یکی از دلایل کمرنگ بودن حضور خانم ها در جوامع برنامه نویسی را آموزش های غلط و فرهنگی می‌دانند .

این که از کودکی به دختر خانم ها گفته شده ، شما باید رنگ صورتی را انتخاب کنید ، شما باید عروسک به دست بگیرید .

نری تو کوچه بازی کنی ، مگه تو پسری ، این ها کار های دخترانه است ، این کار ها مخصوص پسر هاست .

شاید بشود این موارد را در ایران مشاهده کرد و این نوع آموزش ها و رفتار ها در فرهنگ غرب کمتر دیده می‌شود ولیکن نتیجه که همان کم تر بودن تعداد برنامه نویسان خانم است ، همان است.

یا این که زن باید فقط بچه بزرگ کند و کار های خانه را انجام دهد شاید این مورد را بتوان در زندگی خانم های متأهل و صاحب فرزند به عنوان یکی از مهم ترین علل دانست .

این که آیا خانه دار بودن این خانم ها چقدر در برنامه نویس نشدن آن ها مؤثر است ؟

همچنین بسیاری از خانواده ها اجازه‌ی فعالیت و حضور خانم ها را به این شکل در اجتماع نمی‌دهند .

نداشتن الگو
اگر کسی بخواهد برنامه نویس شود و برای خود الگو تعریف کند شاید به چند شخصیت بازر و معروف فکر کند ، استیو جابز ( که خیلی ها فکر می‌کنند برنامه نویس است ) ، بیل گیتس ، مارک زاکر برگ ، لینوس توروالدز و ... خب همان طور که مشاهده می‌کنید اکثر آن ها آقا هستند .

پس خانمی که قصد داشته باشد برای انگیزه بهتر به دنبال الگو باشد نمی‌تواند الگوی موفقی را در نگاه اول بیابد .

غلبه احساسات به منطق ، نیم کره سمت راست قوی تر
همان طور که اطلاع دارید مغز از دو نیم کره سمت راست و چپ تشکیل شده که اکثر خانم ها نیم کره سمت راست آن ها قوی تر از نیمکره سمت چپشان فعالیت می‌کند .

اموری که مربوط به برنامه نویسی میشوند بیشتر مربوط به سمت چپ کره میشوند و میتوان یکی از دلایل را همین تفاوت مغز بین اکثر خانم ها و آقایان بیان کرد .

البته این موضوع کلی است و طبیعتا مردانی هستند که نیم کره سمت راست آن ها قوی تر باشد .

جالب است که ایده و ها و نوآوری ها ، ساخته و پرداخته‌ی نیمکره سمت راست هستند پس حضور خانم ها در صنعت نرم افزار ولو در بخش توسعه نرم افزار نباشد بسیار می‌تواند کمک کننده باشد .

دید من نسبت به این موضوع
در کل حضور خانم ها در صنعت نرم افزار نمی‌تواند مضر باشد بلکه می‌تواند مفید هم باشد .

کد نویسی ، طراحی وب ، علی الخصوص فرانت اند میتواند شغل جذابی برای خانم ها باشد که براحتی بدون حضور در فضای خارج از خانه آن را انجام دهند .

خیلی در این زمینه اظهار نظر نمی‌کنم و هدف اصلی من از ارائه این مقاله جمع آوری اطلاعات برای یافتن بهترین پاسخ برای سوال " چرا اکثر برنامه نویسان آقایان هستند ؟ " بود .

تا به این جای کار فقط دلایل و مسائل را مورد بررسی قرار دادیم از این بعد آن را به شما محول میکنم نظر شما چیست ؟ و چه راهکاری هایی وجود دارد ؟

یاعلی خدانگهدار
مصطفی صالحی پور
یکشنبه 19 اسفند 1397

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon