Timestamp (تایم‌استمپ)

Timestamp (تایم‌استمپ به معنی برچسب زمان) عبارت است از زمان فعلی یک رویداد ثبت شده توسط یک کامپیوتر؛ در واقع، یک سیستم کامپیوتری از طریق مکانیزم‌هایی مانند Network Time Protocol یا به اختصار NTP، زمان جاری دقیق را که برای تقسیم دقیقه به کسرهای کوچکی از ثانیه کالیبره (تنظیم) شده، نگهداری می‌کند. چنین دقتی باعث می‌شود اپلیکیشن‌ها و کامپیوترهای داخل یک شبکه، ارتباط مؤثرتری با یکدیگر برقرار کنند.

مکانیزم تایم‌استمپ برای نوع‌های زیادی از اهداف هم‌زمان‌سازی از جمله تعیین یک دنبالهٔ مرتب جهت تراکنش (Transaction) پیچیده استفاده می‌شود به طوری که اگر وقفه یا مشکلی در اجرای عملیات رخ دهد، تراکنش می‌تواند لغو و بی‌اثر شود.

شیوهٔ دیگری که یک تایم‌استمپ استفاده می‌شود، ثبت زمان مرتبط با یک نقطه شروع خاص است. برای مثال، در VoIP (صدا بر روی پروتکل اینترنت)، RTP تایم‌استمپ‌هایی متوالی برای پَکِت‌های صوتی تعیین می‌کند تا بتوان آن‌ها را توسط گیرنده بافر کرده، دوباره سرهم کرد و بدون خطا تحویل داد (RTP مخفف واژگان Real-time Transport Protocol است و پروتکلی ارتباطی برای انتقال تصویر، صدا، فکس و سایر اطلاعات بر روی شبکه‌هایی بر بستر IP است).

لازم به ذکر است که ریشهٔ واژهٔ Timestamp به مُهرهایی برمی‌گردد که با استفاده از جوهر در گذشته برای درج تاریخ/زمان روی اسناد مختلف استفاده می‌شده است.

online-support-icon