Regex (رجیکس)

Regular Expression یا به اختصار Regex شیوه‌ای است که یک کاربر کامپیوتر یا برنامه‌نویس در نظر می‌گیرد تا چگونه یک برنامهٔ کامپیوتری باید در متنی خاص، دنبال الگوی مشخصی بگردد و سپس در هنگام یافتن هر مطابقت، چه کاری باید صورت گیرد.

برای مثال، رگولار اکسپرشن می‌تواند به یک برنامه بگوید که تمام خطوطی از متن را بیابد که حاوی کلمهٔ Linux است؛ سپس هر خطی که در آن کلمهٔ Linux وجود داشت را پرینت کند یا در هر جایی که تطابق اتفاق افتاده بود، آن را با یک استرینگ دیگر (برای مثال، GNU/Linux) جایگزین کند. برای روشن‌تر شدن مفهوم رجیکس، مثالی در زبان جاوااسکریپت می‌زنیم:

var str = "Hello Globe";
var res = str.replace(/Globe/i, "World");

در اسکریپت فوق، متغیری تعریف کرده‌ایم تحت عنوان str که مقدار اولیهٔ آن را برابر با Hello Globe قرار داده‌ایم؛ سپس در خط دوم متغیری دیگری تعریف کرده‌ایم تحت عنوان res که مقدار آن را برابر با فانکشن از پیش تعریف‌ شده‌ای در زبان جاوااسکریپت تحت عنوان ()replace که به متغیر str ضمیمه شده است قرار داده‌ایم. به عنوان پارامتر اول این فانکشن از یک رگولار اکسپرشن به صورت Globe/i/ استفاده کرده‌ایم که این وظیفه را دارا است تا هر واژه‌ای معادل با Globe (خواه با حرف بزرگ نوشته شده باشد،‌ خواه با حرف کوچک) را یافت، آن را با کلمهٔ World جایگزین نماید.

بهترین ابزار شناخته شده برای تعیین و هَندل کردن رگولار اکسپرشن grep است که یک ابزار مبتنی بر سیستم عامل‌های یونیکس (UNIX-based) است و همچنین به عنوان یک برنامهٔ کاربردی جداگانه برای ویندوز و سیستم‌عامل‌های دیگر نیز ارائه شده است.

online-support-icon