Python (پایتون)

پایتون که توسط شخصی به نام Guido van Rossum ابداع شده است، یک زبان برنامه‌نویسی تفسیری و شیی‌ٔگرا، مشابه زبان پرل است که به‌خاطر سینتکس واضح و همچنین خوانایی‌اش، توانسته به زبانی پرطرفدار و محبوب تبدیل شود. آقای رُوسوم اهل هلند بوده و در آن زمان به گروهی کمدی به نام سیرک Monty Python's Flying علاقه داشت و به همین دلیل نام زبان ابداعی خود را Python گذاشت.

از دید بسیاری از دولوپرهای تازه‌کار، یادگیری این زیان نسبتاً آسان است. علاوه بر این، زبان پایتون زبانی به‌اصطلاح Portable است؛ بدین معنا که در سیستم‌‌عامل‌های مختلف تفسیر و اجرای کدهای نوشته شده به این زبان امکان‌پذیر است.

به طور کلی، زبان برنامه‌نویسی پایتون کاربران بسیار زیادی دارد، سورس‌کد آن به صورت رایگان در دسترس بوده و امکان ویرایش آن نیز برای دولوپرهای علاقمند فراهم شده است به طوری که با استفاده از زبان‌های C و ++C می‌توان این زبان را بسته به نیاز خود توسعه داد.

یکی از ویژگی‌های مهم پایتون، اصطلاحاً Indentation کدها است به طوری که منجر به برجسته‌سازی کدها می‌گردد تا بدین ترتیب خوانایی سورس‌کد افزایش یابد. علاوه بر این، پایتون از دیتاتایپ داینامیک، کلاس‌های از پیش ساخته و لایبرری‌های فراوانی نیز بهره برده است.

از جمله اپلیکیشن‌هایی که به زیان پایتون نوشته شده‌اند می‌توان به سایت‌های پرطرفداری همچون یوتیوب، گوگل، کوئرا و دراپ‌باکس اشاره کرد.

online-support-icon