رابطه کاربری سیستم عامل ها چگونه ساخته میشوند

سلام یک سوال داشتم سیستم عامل هایی که برپایه کرنل لینوکس ساخته میشوند همونطور که میدونید لینوکس به صورت عادی ترمینال هست و رابطی کاربری نداره حالا سوال من اینه که چطور اندروید ابونتو دبیان و بقیه رابط کاربری برای این کرنل میسازند.

پاسخ ها

sokanacademy forum
کاربر سکان آکادمی 5 سال پیش

سلام

ابتدا باید یه سری باورهای یکم اشتباهی که دارید رو تصحیح کنم براتون:

اول اینکه باید بدونید لینوکس، یه کرنل یا هسته هست ولی "ترمینال" نیست! در واقع ترمینال خودش یه نوع رابط کاربری هست فقط از نوع متنی.

دوم اینکه توزیع‌های مختلف لینوکس مانند اندروید، اوبونتو و ... رابط کاربری نیستند. در واقع سیستم‌عامل‌هایی هستند که از هستۀ لینوکس  برای شکل‌گیری سیستم‌عامل خودشون استفاده کردند و رابط کاربری هم بخشی از این ماجراست.

پس میشه نتیجه گرفت که این توزیع‌ها خودشون توی هسته لینوکس دست برند و به نوعی یه پشت پرده (بک‌اند) اختصاصی برای خودشون ایجاد کردند که میتونه رابط کاربری دیداری و رابط کاربری متنی (ترمینال) مختص خودشون رو داشته باشه.

دوتا رابط گرافیکی معروف در لینوکس استفاده میشه به نام‌ها KDE و Gnom که هر کدوم سازوکار مخصوص به خودشونو دارن. پس با وجود اینها نمیشه گفت که لینوکس رابط گرافیکی نداره. در نتیجه برپایه این موارد و دیگر موارد، رابط کاربری (چه گرافیکی چه غیرگرافیکی) سیستم‌عامل‌ها ایجاد میشن.

موفق باشید

sokanacademy forum
کاربر سکان آکادمی 5 سال پیش

من از ترمینال استفاده کردم چون لغتی به ذهنم نیومد

میدونم که این رابط ها جدا هستند من میخوام بدونم چطور ساخته میشن تا یک نمونه ازمایشی رو خودم بسازم

sokanacademy forum
کاربر سکان آکادمی 5 سال پیش

از زبان برنامه نویسی Vala  و کتابخانه GTK برای این کار زیاد استفاده میشه ، چند سال پیش یه میزکار باهاش نوشته بودم .

sokanacademy forum
کاربر سکان آکادمی 5 سال پیش

ممنون

online-support-icon