Java یا kotilon کدوم برای یاد گیری برنامه نویسی اندروید مناسبه؟

من دارم برنامه نویسی اندروید رو شروع‌میکنم می خاستم بدون تو چند سال اینده گوگل به سمت کدوم میره و کار با کدوم اینده دار تره در ضمن من جاوا رو یه کمی بلدم
پاسخ ها

sokanacademy forum
کاربر سکان آکادمی 6 سال پیش
آینده رو نمیشه پیش‌بینی کرد اما گوگل تا الان پشتیبانی خوبی از زبان Kotlin کرده و توسعه‌دهندگان و شرکت‌هایی که با این زبان کار کردن،‌ ازش راضی بودن. یکی از مهندسان نرم‌افزاری که بیش از ۲۰ ساله برنامه نویسی میکنه، گفت بهترین زبانی که تا الان دیده بعد از ++C همین کاتلین بوده. به‌طور کلی سرمایه‌گذاری روی Kotlin میتونه انتخاب درستی باشه. ویژگی های مدرن زیادی رو درون خودش داره و به سرعت تونسته جامعه‌ی بزرگ و فعالی رو ایجاد کنه. اما خب شهرت، قدمت و قدرت جاوا هم انکارناپذیره و این اکوسیستم به این زودی‌ها از صنعت نرم‌افزار کنار نمیره. و در پایان پیشنهاد میکنم، اکوسیستم و سینتکس هر دو زبان رو ببینید، با هم مقایسه کنید و روی اونی که علاقه‌ی بیشتری دارین، تمرکز کنین.
sokanacademy forum
کاربر سکان آکادمی 6 سال پیش
من با سینتکسه جاوا اشنا هستم و باهاش کد زدم وای با کاتاین آشنا نیستم
sokanacademy forum
کاربر سکان آکادمی 6 سال پیش
مطمئنا کاتلین چون کاتلین به نوعی تکمیل کننده جاواست، هر دو از یک ماشین مجازی استفاده میکنند پس نگرانی بابت عدم هماهنگی با جاوا رو شما ندارید. در واقع شما با کاتلین به در حال سیو کردن تایم هستید با امکانات جاوا تنها ایرادش هم اینه که یک مقداری نو پاست و منابع آموزشی و پرسشی کمتره داره. گوگل هم با توجه مشکلاتی که با اوراکل داره مطمئنا متمایل هست به سمت کاتلین و بیشتر روی این فیلد سرمایه گذاری میکنه.
sokanacademy forum
کاربر سکان آکادمی 6 سال پیش
جواب من کاتلینه. کاتلین یک زبان قابل انعطاف و کاملا مدرنه. ویژگی های extension-functions, high order function و خیلی ویژگی های زبان های مدرن دیگری که این سو و آن سو میبینید رو داخل خودش داره. جدا از بهترین بودن در سینتکس، کاتلین برای اندروید بهینه شده، یکی از ویژگی های این زبان برای توسعه برنامه های اندروید اینه که شما میتونید به صورت مستقیم با فایل های layoutتتون ارتباط برقرار کنین و المنت های بصری رو بدون نیاز به استفاده از findViewById پبدا کنید. همچنین از ابزاری هایی به مانند کتابخانه Anko استفاده کنید که بهتون این قابلیت. بده که فایل های layout رو در قالب کدهای DSL و بهینه شده بنویسید. کاتلین یک زبون قابل انعطافه، اگر تاحالا تجربه functional نویسی رو با زبون دیگه ای داشته باشید میتونید برای برنامه نویسی اندروید هم از برنامه نویسی functional با استفاده از کتابخانه Arrow که برای همین مقصود ساخته شده استفاده کنید. و مهم ترین نکته اندرویدی این که شما میتونید در پروژه اندرویدتون هم از زبان کاتلین و هم از زبان جاوا استفاده کنید! این حرف به این معنی هم هست که شما میتونید از تموم کتابخانه های جاوایی که تا الان نوشته شده استفاده کنید. از ویژگی های خارج از مبحث اندروید و مربوط به این زبان میتونیم به کامپایل کد کاتلین به زبان جاوااسکریپت توسط kotlin/js و همچنین کامپایل کدکاتلین به زبان ماشبن پلتفرم های Windows,Ubuntu,macOS,ios و حتی رسپبری پای توسط kotlin/native اشاره کرد. همه و همه رو میتونید با یادگرفتن این زبون شیرین انجام بدین. سایت کاتلین فارسی در حال آماده سازی است که شما یک منبع متن باز کاتلین رو به زبان فارسی در اختیار داشته باشید.هم از آموزش هامون استفاده کنید و هم از اخبار و ویژگی های دیگه سایتمون. با مراجعه به سایت kotlinfarsi.com و با مراجعه به قسمت دوره های آموزشی میتونید دوره مقدماتی کاتین رو شروع کنید. پ.ن:سایت در حال راه اندازی است به همین دلیل فعلا به گوگل اجازه ایندکس سایت داده نشده است پس مستقیما از آدرس سایت وارد شوید. پ.ن۲: قسمت ثبت نام سایت در حال راه اندازی است. ثبت نام در سایت از ۳۱ ام فروردین ماه ممکن میشود و همچنین آغاز رسمی فعالیت سایت :)
sokanacademy forum
کاربر سکان آکادمی 6 سال پیش
مرسی این که میشه هم با جاوا هم با کاتلین با هم کد نوشت خیلی خوبه
sokanacademy forum
کاربر سکان آکادمی 6 سال پیش
من پیشنهاد می کنم هر موقع با سوالات اینجوری روبرو شدید یه سر به Stack Overflow Trends به آدرس https://insights.stackoverflow.com بزنید، این سایت یک آمار خیلی مناسب از گذشته زبان برنامه نوسیسی مورد نظر می تونه ارایه کنه و با بررسی روند صعودی یا نزولی نمودار آینده اون رو هم تا حدود پیشبینی کرد، البته چون kotlin زبان جدیدی هست نمیشه خیلی گذشتش رو مورد بررسی قرار داد ، اما در نمودار زیر می بینیم که هنوز java با اختلاف خیلی زیادی زبان محبوب تری شناخته میشه https://insights.stackoverflow.com/trends?tags=kotlin%2Cjava اگر در اول راه هستید پیشنهاد میشه با Java شروع کنید و به معنای کلمه برنامه نویس بشید بعد از اون سوییچ به kotlin و یادگیری اون قطعا سریعتر و آسونتر خواهد بود مطلب مرتبط با این کامنت Stack Overflow Trends: امکانی جدید و رایگان برای ارزیابی محبوبیت زبان‌های برنامه‌نویسی https://sokanacademy.com/blog/1947/post
sokanacademy forum
کاربر سکان آکادمی 6 سال پیش
نشانی کامل URL خط دوم https://insights.stackoverflow.com/trends هست البته در مورد kotlin شیب نمودار در حالت صعودی خیلی زیاد هست که این موضوع نشون دهنده افزایش ناگهانی محبوبیت این زبان هست
sokanacademy forum
کاربر سکان آکادمی 6 سال پیش
سلام اگه نگاهی به گذشته بکنیم java جا افتاده تره و قدرتمنده و این نیست کاتلین صدرصد بی مشکل هست و صدرصد از java بهتره،اما رشد خوبی داشته و حمایت های خوبی ازش شده ولی من نظرم اینه java رو کار کن و ادامه بده اگه بدونی که جاوا روبه افته و دیگه کسی با جاوا کد نمیزنه که بعید میدونم میتونی خیلی سریع سویچ کنی ، واقعا هم اینطور نیست که یه شبه java کنار بره کاتلین هم الان منابع فارسی کمی براش هست ، البته اگه زبان انگلیسی خوبی داشته باشید این مشکل حساب نمیشه پیشنهاد میکنم پادکست اقای میرحسینی رو گوش کنید حتما نکاتی داره که کمک میکنه انتخاب کنید http://yon.ir/xMEDD موفق باشید.
sokanacademy forum
کاربر سکان آکادمی 6 سال پیش

سلام.اول با هرکدوم کار کن ببین با کدومشون راحت تری؟بعدش ببین کدوم زبان بیشتر بین برنامه نویس ها محبوبه و یا رشدش زیاده؟به نظر با توجه به این شاخص ها و آمار ها kotlin انتخاب مناسب تری هست.

online-support-icon