علی ورزشی

دلایل ضعف در تولید محتواهای اموزشی فارسی و نبود جامعیت در این زمینه

علی ورزشی ۱۳۹۶/۰۵/۲۷ 378 مباحث عمومی برنامه‌نویسی

سلام دوستان
این تاپیک بیشتر جنبه بحث داره و ومحصوصا برای کسایی که تازه می خوان شروع کنن یا حتی شروع کردن و نتیجه های دلخواهشون رو نگرفتن قراره که با هم دیگه این موضوع رو بررسی کنیم . مسلما هر کسی که یه مقدار تجربه تو زمینه برنامه نویسی داشته باشه از سایت های معتبر حداقل یه سری فیلم های اموزشی مرتبط با اون شاخه ایی رو که کار کرده رو دیده و تونسته از اون ایده ها استفاده کنه برای این که کارش رو بهتر کنه و بهتر بتونه پروزه ها رو توسعه بده ولی الان تو سایت های فارسی مشکلات خیلی زیادی هست . قبل از این که بخوام نظری بدم دوست دارم اول نظرات شما رو بدونم که واقعا چرا این همه فیلم های اموزشی هست ولی بحث جامعیت توش مطرح نیست ؟ چرا واقعا وقتی یه مدرسی یه منبعی رو داره تدریس می کنه و همون مبحث رو مریم سرچ می کنیم به اون کاملی حداقل سرفصل ها رو مطرح نمی کنه ؟ چرا این قدر تو تلگرام منابع اموزشی هست ولی یاقدیمی هستن یا این که کیفیت مناسب رو ندارن از همه لحاظ برای اون موضوع ؟ این که ما یاد بگیریم تدریس کنیم با توجه به سابقه چندین ساله ایی که تو فلان شرکت یا تو یه سازمان داشتیم در واقع کجا اصول تدریس رو یاد گرفتیم و از کی یاد گرفتیم اصلا ؟ این همه منابع اموزشی که مثلا شما تو کانالی عضو میشید وبه شما معرفی میشه چرا باید این قدر زیاد باشه که یه تازه وارد رو بر اساس تایتل قضیه گول بزنه و ملاک انتخاب رو ندونه چیه شروع کنه به تدریس ؟ چرا تو کلاسهای اموزشی یا این اموزش ها از پروزه های گیت هاب استفاده نمیشه و توسعه داده نمیشه که بتونیم یه جو Open source رو برای بقیه که قراره شروع کنن یا حتی شروع کردن درست کرد ... و خیلی از سوالات دیگه که تو پست های بعدی مطرح میشه.
پاسخ‌ها به این تاپیک
علی ورزشی
علی ورزشی
۱۳۹۶/۰۵/۳۰
یکی از مشکلاتی که تو محتوا های اموزشی داریم استاندارد نبودن این موارد اموزشی هست . طرف یه مجموعه درست کرده بخوای حساب کنی بالای 15 ساعت باید بشینی نگا کنی یا ببینی چی میگه . طول هر ویدیو اموزشی به صورت میانگین بین 30 تا 40 دقیقه هست. خیلی از موارد رو چند بار تکرار می کنه . در صورتی که بخوای همین ویدیو های اموزشی رو از سایت های خارجی دریافت کنی کل اموزشش مثلا بین 2 تا 4 ساعت هست . بعضی وقتا از اصل موضوع خارج میشن تو اموزش ها و اصلا تایم رو در نظر نمیگرن و سرعت کد نویسی ها به مراتب پایین هست و این طوری اون تایم خیلی زیاد میشه . خوب این حوصله خیلی ها رو سر میبره . اگه دوباره طرف بخواد فیلم ها رو برای مرور هم که شده ببینه مجبوره بشینه اون تایم زیاد رو صرف کنه تا بتونه دوباره مطلب براش روشن بشه . بعضی وقت ها هم تو خیلی از سایت ها تقسیم بندی مطالب وجود نداره . در صورتی که بازم به مون سایت های بالا که اشاره کردم رجوع کنید هر بخش شامل یه سری موارد هست . برای هر بخش میشه نکاتی رو صرفا روی همون موضوع نوشت که در صورت مراجعه مجدد طرف نخواد دوباره همون فیلم رو از نو ببینه با این که تایمش در حدود دو سه دقیقه هست ولی بازم این امکان رو برای اون ویدیو گذاشتن که تو همین تایم کم وقت خیلی ها هدر نره . خب اینا همه اصولی هست که کسی بهمون یاد نداده و یاد نخواهد داد ولی تایم مخاطبی هم که داره اون مجموعه اموزشی رو میبینه خیلی ارزش داره.
علی ورزشی
علی ورزشی
۱۳۹۶/۰۵/۳۰
در تکمیل همین بحثی که مطرح شد اینه که سازمان یا موسسه ایی نداریم هنوز که بیاد برای این ویدیو های اموزشی یه استاندارد هایی تعریف کنه و نذاره هر محتوایی وارد وب فارسی بشه . الان مثلا شما تلگرام میبینید چه قدر محتوا داریام ولی همه واقعا باید وقت بزارن و نگا کنن اینا رو ... خب همین وقت رو میشه گذاشت رو توسعه پروزه . نمی خوام بگم که خیلی خیلی بده . اتفاقا خیلی هاشون هم مفیده ولی خوب این قدر مطالب باهم دیگه قاطی شده که دیگه نمیشه معیار خوبی رو برای یه اموزش خاص پیدا کرد . در صورتی که منابع خارجی از اساتدیی استفاده می کنن بیشتر که رزومه های خیلی خوب دارن تو زمینه کاریشون و به خوبی هم مباحث رو تفکیک کرده و نقشه تدریس هر بخش رو مشخص کرده . خب بازم اینم می تونه خیلی وقت مخاطب رو بگیره . در هر صورت سعی کنید اول زبان انگلیسی رو قوی کنید . مخصوصا با زبان تخصصی این رشته بیشتر کار کنید

خوبیش اینکه وقتی مخاطبا از شبکه های فارسی به شبکه های خارجی رومیارن مسلما خیلی از نیاز هاشون برطرف میشه . اون وقت اون مدرس عزیز احساس می کنه یا نباد چیزی رو تولید کنه یا وقتی تولید می کنه با بالاترین کیفیت تولید کنه . یا این که دیگه خیلی از دوره های اموزشی تو موسسات مختلف رو مسلما بهش نیازی ندارید و خیلی تو سرمایه تون صرفه جویی میشه با استفاده از این منابع . در هر صورت با دنیایی مواجه میشید که از هر جهت بخوای خساب کنی برات سود داره . تایم هزینه کیفیت دوره و ... دوستان به موارد خوبی اشاره کردن و مسلما همه از این موضوع شاکی هستن که چرا ما نباید لایق بهترین ها باشیم ... چرا واقعا تنبلی خودمون باعث میشه که رو بیاریم به سمت یه سری از این محتوا ها که واقعا ارزش نداره یا ارزش کوتاه مدت داره . پس یه بخشی از موضوع هم مسلما خود ما هستیم . همین که سعی کنیم تجربه ایی رو از فلان موسسه از فلان سایت از فلان مدرس بدون هیچ تعصبی با بقیه به اشتراک بزاریم خودش خیلی می تونه برای بقیه مفید باشه. پس نیازی نیست که حتما فیلم بسازیم . همین قدم های کوچیک به نظرم می تونه زمینه ساز یه نسلی باشه که قراره بیان و ما باهاشون کار کنیم .

در پاسخ به

Mehran_73
Mehran_73
۱۳۹۶/۰۵/۳۰
باسلام
با تشکر از دوستمون به خاطر این تاپیک خوبش که قطعا واسه کسایی که بعدا این تاپیکو میبینند و میخوان تازه شروع کنن خیلی مفیده
دوستان همه مشکلاتو گفتن از مشکلات مالی و فرهنگی تولید محتوای رایگان و نداشتن روحیه اوپن سورسی و وجدان اساتید بگیر تا ناآگاهی خود دانشجو . ولی یه موضوعی که بهش توجه نمیشه اینه که کسایی که میخوان شروع کنن اصولا دنبال یه منبع یه سایت یا یه استاد واحد میگردن که با اعتماد کامل بهش بتونن از صفر تا صد یه موضوعو یادبگیرن که تقریبا کار بی معنی هست چون حداقل تو مباحث کامپیوتری موضوعات اینقدر گسترده هست که نمیشه به یه منبع اکتفا کرد کلا نقش استاد بیشتر انگیزه دادن و نشون دادن راه درسته باقیش نیازمند روحیه جست و جو کردنه که متاسفانه تو مردم ما نیست اگه با این دید نگاه کنیم میشه با وقت گذاشتن مطالب اموزشی خوب فارسیم پیدا کرد از جمله همه ی آموزش ها و مطالب سکان اکادمی , ویدیوکست های جادی و ... فقط این وسط فرهنگ دونیت کردن و استفاده از محتوای رایگان میمونه که نیازمند یه فرهنگ سازی پایه ایه
به امید روزی که هم میزان محتوای فاخر بیشتر بشه هم فرهنگ استفاده ازش
با سپاس
علی ورزشی
علی ورزشی
۱۳۹۶/۰۵/۳۰
سلام
ممنون از نظر شما .
بله یکی از مشکلات دیگه اینه که خیلی ها یه بتی درست می کنن و تا اخر اونو می پرستن . بدتر از این هم زمانی هست که از طرف تو حیطه ایی غیر از حیطه خودش سوال بپرسن یا راهنمایی بخوان . کسایی که خیلی متواضع هستن خیلی راحت میگن که بلد نیستم و افراد کارکشته رو معرفی می کنن . کسایی هم دیدم که تو هر زمینه ایی ازشون سوال کنی یه جوابی دارن بدن تا لال نبودنشون رو اثبات کنن . در مورد محتوای های اموزشی هم دوستانی گفتن رایگان که خیلی خوبه اگه این طوری باشه ولی به نظرم اگه غیر رایگان هست حداقل یه مقدار جامعیت داشته باشه برای اون طرف و یه حس خوبی هم بهش بده برای ادامه کار . مثلا شما وقتی توگوگل سرج می کنی یه موضوعی رو در مورد وب سرویس ها یه سایت معتبر ایرانی رو میاره . حالا میریم سرفصل هاشو میبینیم . بعد میریم از سایت هایی مثل لیندا یا غیره سرفصل ها رو تطبیق میدیم میبینیم که بعضی مباحثش خیلی مسخره هست . مباحثی که تو دوره پیشرفته اون سایت مطرح شده چزو مباحث پایه هست نه پیشرفته ...

خیلی وقت ها هم برای این که تجربه ها به دست بیاد نیاز هست که یه پولی از جیب بره تا راه درست رو طرف بشناسه چون خیلی از این موسسات وعده های کشکی میدن به دانشجو ها . مثلا میگن که بعدش واستون کار جور می کنیم و مدرک ما خیلی معتبره و از این حرفا ... ولی به هر حال دوستان می تونن از جامعه Open source خیلی تجربه های مفیدی کسب کنن و به ارزش کارشون رو به مراتب بالاتر ببرن .

در پاسخ به

Mehran_73
Mehran_73
۱۳۹۶/۰۶/۱۲
موافقم یکی از بزرگترین مشکل ها همین فاصله از استاندارد ها و به قول معروف تاریخ مصرف گذشته بودن اطلاعاته

در پاسخ به

mostafa
mostafa
۱۳۹۶/۰۵/۲۸
مهم ترین دلیلی که به نظرم میتونه باعث کیفیت پایین اکثر سایت ها یا جاهایی که دارن آموزش برنامه نویسی رو به زبان فارسی ارائه میدن اینه که بیشتر به فکر پول و سود و منفعت خودشونن و اصلا هدفشون ، هدف معنوی که همون بالا رفتن سطح دانش باشه نیست بنابراین با جون و دل کار نمیکنن و کسی هم که با عشق کار نکنه ، کارش خوب از آب در نمیاد.

دلیل دیگه ای که میتونه وجود داشته باشه اینه که اکثر مدرس ها حرفه ای نیستن میبینی طرف یک ماه تازه شروع کرده به برنامه نویسی میاد آموزش میده بیرون .
مسلما کسی که به مطالب احاطه کامل نداشته باشه نمیتونه مباحث رو برای افراد به خصوص مبتدی جا بندازه و بازم کیفیت میاد پایین

یک دیگه از دلایل هم به نظرم اینه که بعضی افراد فن بیانشون کلا خیلی خوبه وقتی یه چیزی رو میگن آدم زود میگیره اینجور آدم ها تعدادشون کمه

البته یه مشکلی هم از طرف علاقه مندان به یادگیری هست اونم اینه که دوست دارن همه چیز سریع یاد بگیرن در نتیجه مدرسانی که میخان به نون و نوایی برسند میان تیترهایی با عنواین مثلا: آموزش جاوا در 4 ساعت که افراد بیشتری رو جذب کنند و تا جایی که دیدم هم افراد زیادی تو این دوره های کوتاه مدت عضو میشن و اما هیچ نتیجه ای نمیگیرن.
بهزاد مرادی
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۰۵/۲۸
سلام
آنچه در ادامه می‌گم، براساس تجربهٔ سه سالهٔ کار در سکان آکادمی و همچنین بررسی دیگر سایت‌های آموزش برنامه‌نویسی فارسی زبان است.

متأسفانه به نظر من خیلی از ما ایرانی‌ها DNA کیفیت‌گرایی نداریم و بزن‌وبرویی در ذات ما ریشه کرده و این قضیه خیلی به برنامه‌نویس‌ها برنمی‌گرده!

شما دیپلمات‌های ما رو نگاه کنید، حداقل چیزی که باید داشته باشن «زبان بدن» هست که اصلاً نمی‌دون چی هست؛ پزشکان رو نگاه کنید که به بیماران به شکل گاو و گوسفند نگاه می‌کنن. معلم‌ها رو نگاه کنید که بزرگترین نقش رو در تنبلی بچه‌های ما بازی می‌‌کنن و شما صنعت خودروسازی ما رو نگاه کنید؛ نهایت خلاقیت ما شده خودروهایی مثل تیبا و ساینا!

این‌ها همه‌وهمه مسائلی ریشه‌ای هستند که نه‌تنها به ما، بلکه به بچه‌های ما هم وصال نخواهد داد و نیاز به کار فرهنگی عمیقی دارد و از آنجا که انجام این دست کارهای فرهنگی از کودکستان باید صورت گیرد اما این کیفیت‌گرایی به ضرر عده‌ای معدود در این مملکت است، موانع بسیاری بر سر این کار است.

با این مقدمه، بهتر است برگردیم به بحث آموزش برنامه‌نویسی در ایران. خیلی از کسانی که پا در این حوزه می‌گذارند، دلایلی همچون برند شخصی شدن، پول به جیب زدن، معروف شدن و … دارن و عدهٔ بسیار کمی هستند که فقط و فقط به‌خاطر خود علم است که دست به آموزش می‌شوند.

مشکل دیگر این است که آدم‌هایی که برنامه‌نویس هستند، الان دارن کد می‌زنن و پولی خوبی هم در‌می‌یارن و اصلاً وقت نمی‌کنن که بیان تدریس کنن و کسانی‌هم که متودولوژی و روش تدریس بلد هستند، ممکنه که به‌معنای واقعی کلمه برنامه‌نویس نباش و خیلی کم پیش می‌یاد که کسی هم دست به کد باشه و هم روش تدریس بلد باشه.

خیلی از مدرس‌ها هستند که در صنعت توسعهٔ نرم‌افزار فعال نیستند و می‌آیند و مدرس می‌شوند؛ مشکل از آنجا شروع می‌شود که اصول برنامه‌نویسی در کتاب‌ها و جزوات یک چیز است و وقتی که روی پروژه‌ای واقعی کد می‌زنی چیز دیگر (یادم می‌یاد وقتی که تازه برنامه‌نویسی یاد گرفتم، خیلی خوب بلد بودم از for استفاده کنم اما اولین باری که روی پروژه‌ای واقعی با یک لوپ مواجه شدم، مثل … موندم در …)

استادی که کار اصلی‌اش کدنویسی باشه، مثلاً در هفته ۵ روز کد بزنه و ۲ روز تدریس کنه، خیلی خوب می‌دونه که چیزهایی مهم هستن، استثناء‌ها کدامند و چه رودمپی دولوپرهای تازه‌کار رو زودتر به دولوپرهای خوب و عالی تبدیل می‌کنه.

مسألهٔ دیگری که باید خیلی به آن توجه کرد، نگاه دانشجو به استاد است. خیلی از ماها انتظار داریم که با رفتن سر یک کلاس -خواه حضوری و خواه آنلاین- استاد ما رو همه‌چیز دان کنه اما این درست نیست!

برای روشن‌تر شدن مسأله مثالی می‌زنم. اگر کوهنوردی حرفه‌ای کرده‌ باشید، کسی که جلو راه می‌ره اسمش هست لیدر. ایشان کوهنوردی باتجربه‌ است که سال‌ها آن مسیر را رفته و به‌خوبی می‌داند که کجا پرتگاه است، کجا شیب کمتری داره، کجا جای استراحت است و … این آقا یا خانم لیدر تحت هیچ عنوان قرار نیست که دست سایر کوهنوردهای کمتر حرفه‌ای رو بگیره و به بالا بکشاند بلکه ایشان صرفاً راه را از چاه مشخص می‌کند و دیگران می‌بایست وی را فالو کنند.

در آموزش کدنویسی هم دقیقاً -البته به‌نظر بنده- قضیه به همین شکل است. ما اصلاً نباید از استاد برنامه‌نویسی خود انتظار داشته باشیم که مو را از ماست برایمان بیرون بکشد بلکه ایشان صرفاً وظیفه دارد تا نقش یک منتور خوب را برایمان بازی کند. حال ممکن است بپرسید که یک منتور خوب چه کسی است؟ در پاسخ به این سؤال بایستی گفت که به نظر بنده منتور برنامه‌نویسی خوب است کسی است که پیش از هر چیز، برنامه‌نویسی شغلش باشد نه این که صرفاً دانش کدنویسی داشته باشد. علاوه‌بر این، یک فول‌استک باشد. به‌عبارت دیگر، دانشی نسبی در مورد سایر مسائل صنعت توسعهٔ نرم‌افزار داشته باشد. منتور خوب کسی است که بلد باشد به دانشجوی خود در مواقعی که بی‌انگیزه می‌شود انگیزه دهد و در مسیر آموزشی، وی را هرگز تنها نگذارد.

نکته دیگری که در ارتباط با آموزش‌های ضعیف برنامه‌نویسی در وب فارسی به چشم می‌خورد این است که در بسیاری از مواقع مدرس برنامه‌نویسی فرض را بر این می‌گذارد که دانشجویان فلان چیز را می‌دانند و خیلی زود از روی آن می‌گذرند. همین مسأله باعث می‌گردد که صدها علامت سؤال برای دانشجویان در حین دوره ایجاد شود و هرچه این علامت سؤال‌ها بیشتر گردند، ادامهٔ دوره برای دولوپر تازه‌کار سخت‌تر شده تا جایی که ممکن است وی انگیزه‌اش را از دست بدهد.

یکی دیگر از مشکلات دوره‌های برنامه‌نویسی فارسی زبان این است که خیلی از این‌ها پروژه محور نیستند و همین مسأله باعث می‌گردد که دانشجو دلیل واقعی یاد گردن مفهومی خاص در برنامه‌نویسی را متوجه نشد اما این درحالی است که اگر نکات برنامه‌نویسی براساس پروژه‌های واقعی و نیمه‌واقعی صورت گیرد، دانشجویان درک به‌مراتب بهتری از نکات پیدا خواهند کرد.
ببخشید طولانی شد.
علی ورزشی
علی ورزشی
۱۳۹۶/۰۵/۲۹
جناب مرادی ممنون از نظراتت مفیدتون
این که فرمودید پروزه محور نیستش بله دقیقا درسته . به خاطر همین تو متن بحث این سوال مطرح شد که چرا تو کلاس های اموزشی مخصوصا که یه بخشی از محتواها رو داره برای بچه ها درست می کنه و اون استاد عزیز گرایشی به سمت گیت هاب ندارن و حاضرن سوالا و منابع و حتی کدهایی رو هم که میزنن هر چند چند برار قوی تر اونا تو قالب پروزه ها و فریم ورک های مختلف پیاده سازی شده رو تو همچین شبکه هایی به اشتراک نزارن . شما مثلا فرض کن یه کسی تازه قراره Html رو بیاد یاد بگیره . به نظرم قبلش باید Git رو یاد بگیره . خیلی مختصر و مفید با چند تا دستورش کار کنه که این حس براش به وحود بیاد که کدهاشو اولا ارشیو کنه ثانیا با بچه های اون کلاس به اشتراک بزازه و ثالثا بتونه پروزه های مشابه رو به تدریج Fork کنه اون چیزایی رو که یاد گرفته رو هم رو اونا پیاده سازی کنه یا ازشون ایده بگیره . حالا حسی که تو کلاس های اموزشی هست حس Screen shot و حفظ کردن کدای استاد هستش . به خاطر همین خود همین مسله باعث میشه که طرف نیازاش رو منطبق با نیاز های استاد ست کنه و کلا از بیس تا جند سال رو اونا کار کنه بدون این که اصلا بره مثلا ببینه خوب این چیزی که یاد گرفتم پروزه Open source هست یا نه . بعد برم ببینم برای این مطلب فریم ورک هایی هم هستن که سرعت کار رو بالاتر ببره با نه . در کنار تکنولوژی های مشابه چه Benchmark هایی برای این تکنولوژی ثبت شده و الی غیر

خب مسلما وقتی همچین حسی و همچین جوی نباشه استادم میگه اینا که به همین راضین پس بزار ما هم کار خودمون رو می کنیم . البته هستن اساتیدی که همچین سبکی رو تو روال اموزشی خودشون در نظر میگیرن و یه پروزه رو تا یه جا اموزش دادن بعد انتظار دارن از اون تدریسشون بتونن دانشجو رو همون پروزه توسعه بدن تا به تدریج یه پروزه وقتی شکل بگیره .

مسلما وقتی همچین بستر هایی مثل گیت هاب هست میشه توش یه Deadline ایی رو در نظر گرفت برای پروزه . متناسب با پروزه هر کس یه سری Issue ها مطرح میشه چه فارسی چه انگلیسی . یه سری سرویس ها هست که طرف می تونه از اونا تو گیت هاب استفاده کنه برای این که از سرویس های دیگه ایی مثل سرویس های کلود یا غیره استفاده کنه . می خوام اینو بگم که در اخر اون طرف به یه استاندارد میرسه و میدونه که وقتی یه پروزه تعریف میشه بخش های مختلف باید سر تایم های مختلف به اتمام برسه و همین حسو تو پروزه های واقعی و بزرگ هم می تونه به راحتی منقل کنه . ولی وقتی دانشگاه های ما . اکثر کلاس های اموزشی . اکثر فیلم های اموزشی همچین حس و حالی رو ندارن خوب مسلما معلومه که طرف بعد از این که اون دوره رو میگذرونه راضی نیست . راضی از این جهت که میگه خوب بعدش چی کار کنیم ؟؟ همین سوال سیبمنتسیرو خیلی ها نمی تونن جواب بدن و برای این که یه جوری باهاش کنار بیان دوباره میرن یه منبع دیگه رو مطالعه می کنن . دوباره میرن یه دوره دیگه رو مطالعه می کنن و بازم همه این بحث ها داره دوباره تکرار میشه .


در مورد اون بحثی هم که مطرح شد نباید از استاد انتظار داشت بله کاملا درسته . ولی انتظار میره که استاد بتونه یه نقشه راهی رو هم برای کسایی که تو اون دوره شرکت کردن رو هم به خوبی مشخص کنه . خیلی ها همین جوری یه چند تا چیزو یاد گرفتن کنار هم دارن استفاده می کنن ولی وقتی اون استاد بیاد مثلا یه بحثی مثل وب سرویس ها رو مطرح کنه و اموزش بده و بعدش فریم ورک ها و پروژه های مشابه اش رو بررسی کنه و توضیح بده این می تونه بعد از اون دوره یه احساس نیاز برای اون شخص به وحود بیاره و بره سمت جامعه Open source دوباره و توسعه و توسعه و توسعه

اون لیدر کوه نورد ها رو هم که ذکر کردید دقیقا مصداق همینه تا اخر مسیر هست و وسط مسیر نمیگه که خوب دیگه بقیشو خودتون برید انتظار میره که این قدر اون استاد به قول شما تجربه کافی رو داشته باشه که کم نیاره از این جهت . مشکل اینه که خیلی ها رزومشون full stack رو ضمیمه کردن ولی وقتی یه سوالی مطرح میشه یا یه راهنمایی خواسته میشه خیلی ها جا میزنن . اون بحثی هم که مطرح شد ادم هایی که واقعا کارشون درسته و خیلی سوادشون بالاست معمولا سعی می کنن خودشون رو نشون ندن به هزار تا دلیل . این قدر مشغله کاری براشون هست و این قدر عمیقن تو اون پروزه هایی که دارن که وقتشو ندارن اصلا بیان تجربیاتشون رو به اشتراک بزارن . مگر این که یه همایش بین اللملی چیزی باشه بتونیم اینا رو از سوراخشون بکشیم بیرون و باهاشون اشنا بشیم و ازشون استفاده کنیم . اینم یه مشکل دیگس اخه .

دم اونایی گرم که سعی می کنن اول خوب یاد بگیرن و بعدش به درستی و با فن بیان مناسب و احترام به مخاطب از همه لحاظ یه محتوایی رو تولید کنن که اگه 10 سال دیگه یه بنده خدای دیگه ایی بتونه استفاده کنه یا حتی کسایی که ادعا می کنن بلدن وقتی اون محتوا رو میبینن به فکر این بیتفنم که تجدید نظر کنن و دوباره برن مطالعه کنن . تو همه این پست هایی که مطرح شد مشکل مالی رو دوستان بهش اشاره کردن . واقعا خیانت کردن می تونه وجه های مختلفی داشته باشه و تو هزار تا نقاب مختلف بتونه خودشو نشونبده ولی ترسش زمانی هست که چندین سال دیگه قراره همه اینا با هم دیگه کار کنن و تبادل نظر . پس به نظرم اگه از همون اول یه جلسه در مورد جامعه Open source استاد عزیز صحبت کنه خیلی ها مسیر رو به درستی شروع می کنن و با حجم عظیمی از منابع هم که رو به رو بشن می تونن به راحتی ملاک های انتخاب یه زبان یه پروزه یه فریم ورک یا خیلی چیزای دیگه رو به راحتی تشخیص بدن . امید است روزی همه ما ها بتونیم ارزش کارمون رو بالاتر ببریم و نیازمالی رو بشه تو اولیت های بعدی قرار داد هر چند که واقعا تو همچین جامعه ایی گه خیلی ها دارن به سختی زندگی می کنن همچینارزویی مجاله ولی بازم نامید نیستم .

در پاسخ به

بهزاد مرادی
بهزاد مرادی
۱۳۹۶/۰۵/۲۹
ایشالا روز به روز شاهد محتوای فاخر بیشتری در وب فارسی باشیم.
ممنون از نظرات ارزندهٔ شما دوست عزیز

در پاسخ به

علی ورزشی
علی ورزشی
۱۳۹۶/۰۵/۲۸
خیلی از دوستانی که برنامه دارن از کلاس های اموزشی بیرون استفاده کنن متاسفانه اول مبلغ اون کلاس رو برای خودشون تو اولیوت قرار میدن و همه چیو بر اساس اون انتخاب می کنن و معیار اصلیشون هم همین مبلغه هست که ما که داریم این قدر هزینه می کنیم پس مسلما خیلی می تونیم بعد ازپایان دوره خیلی چیزا رو یاد بگیریم . مشکلی که هست اینه که خود کسایی که دارن تو این زمینه درامد زایی میکنن اصلا سواد کار کردن ندارن . طرف تو یه موسسه معتبر میاد اعلام می کنه دوره فلان داره شروع میشه. بعد میری تو اون دوره ثبت نام می کنی میبینی که کسایی که اومدن تواون دوره شرکت کردن برای بار اولشون هست که اونمطالب داره به گوششون می خوره . حتی سرفصل های اون دوره هم خیلی نمیرن مطالعه کنن که ببینن اصلا اون استاد مثلا گرامی قراره چه چیزایی رو مطرح کنه تو اون دوره . خوب خود همین قضیه باعث میشه که استاد سطح کلاس رو متوسط رو به پایین تلقی کنه و اون جور که باید نتونه درس بده و اصل مطلب رو برسونه . در کنارش یه سری ها هم تو این کلاس هستن که طرف دو سه تا پروزه زده فکر می کنه شده زاکربرگ . این قدر با اون استاد بحث می کنه سر مسایل حاشیه ایی که وقت کلاس رو میگیره و اون استاد هم وظفه خودش می دونه که چواب بده . حالا راه حلش چیه ؟ راه حلش اینه که مثل این کلاس زبان ها یه تعیین سطح از شما گرفته بشه که بفهمن من و شما لیاقت شرکت تو اون دوره رو داریم و بعد بخوایم هزینه کنیم یا این که تو اگهی یه شرکت خوب می بینیم که گفته مسلط به قلان چیز تندی مگردیم میبینیم کچا ها دارن اون موضوع رو اموزش میدن میریم شرکت می کنیم . خوب دیگه بقیشو خودتون تا اخرش دنبال کنید ببینید که چی میشه . مسلما سطح کلاس یه دست نیست اصلا و بازم مسلما یه سری هاوقتشون تلف میشه قطعا

مشکل بعدی در واقع ربطی به اساتید نداره . ربطش دقیقا به خودمون برمیگرده . چند روز پیش یه بنده خدایی می خواست بره یه کلاس فتوشاپ ثبت نام کنه برای دوره های طراحی و گرافیک و اینا و از یه استادی که منم می شناختمش پرسیده بود که کچا خوبه اون برگشته بود یه چایی رو بهش معرفی کرده بود . خوب تا این جا مشکلی نیست و خیلی هم خوبه که معرفی کرده . مشکل از این جا شروع میشه که وقتی معرفی میشه اون اموزشگاه خیلی کم میریم امار استادش رو از شبکه هایی مثل لینکدین بیرون بکشیم و سوابقش رو بررسی کنیم . یا حتی سرفصل های اون دوره رو با سرفصل هایی همون موضوع منتهی تو اموزش های غیر فارسی زبان رو حال نداریم مقایسه کنیم . میریم دوره هم خوش می گذره . خب پس این مشکل دقیقا به خود ما برمیگرده که داریم تو کاری که می کنیم کوتاهی می کنیم و انتظار داریم بشیم یه گیگ تو اون زمینه . خب دوستان عزیزی که به این روش دارید پیش میرید مسلما نتیچه نمیگیرید این طوری چون همه چیزیو میسپارید دست استاد و اونم مجبوره با توچه به سطح کلاس پیش بره . ولی اگه یه مقدار قبلش تحقیق کنید می تونید از اون استاد خیلی ایده های جالبی بگیرید یا ازش بخواید که یه نقشه راهی رو برای شما تو این رشته ایی که انتخاب کردید مشخص کنه . باید استاد رو به چالش کشوند و ازش سوال پرسید اونم وظیفشه که راهنمایی کنه به بهترین شکلش . تو این پست بیشتر کلاس های اموزشی مد نظر من بود تو پست های بعدی درمورد فیلم های اموزشی صحبت می کنیم به لطف خدا . حتماتو این بحث شرکت کنید که کسایی که بعدا گذرشون به این مطالب افتاد با یه دید روشنی از قضیه بتونن انتخاب کنن یه کلاس اموزشی رو و بتونن استفاده کنن .
محسن سمسارپور
محسن سمسارپور
۱۳۹۶/۰۵/۲۸
بنام حق
درود بر شما

روزهای نه چندان دور (همین سال 1382)، ما در جهاد دانشگاهی، در حال ساخت آموزش های الکترونیکی دوره ICDL بودیم، اون زمان فکرمون این بود که حالا که داریم کار می کنیم، بهترین کار رو انجام بدیم.

همه چیز خوب بود، اما دید کسب و کاری بود که همه چیز رو نابود کرد، به نظرم یه عامل هست که خیلی مهمه، اونم وجدانه، اگر وجدان داشته باشیم، آموزش هایی درست می کنیم که همه خوششون بیاد.

اما یه نکته: کار درست همیشه راه خودش رو پیدا می کنه، به نظرم مهمترین اصلی که موجب شده آموزش ها بی کیفیت بشن، اینه که ما اول فکر پول درآوردن هستیم بعد فکر آموزش دادن، جای این دو تا عوض بشه، هم کارا قوی میشه، هم پول بیشتری در میاد ...

با سپاس
یا حق
علی ورزشی
علی ورزشی
۱۳۹۶/۰۵/۲۸
سلام دوست عزیز
به نکته خوبی اشاره کردی شما وجدان
این وجدان اگه توکار نباشه خیلیمی تونه اسیب بزنه .صحبتم بیشترسمت افرادی هست که تازه می خوانشروع کنن و دارن هزینه می کنن که بتوننیه علمی رو یاد بگیرن و ازش استفاده کنن . به نظر شما چرا درصد ادم های بی وجدان تو چامعه ما این قدر زیاده نسبت به کسایی که سعی می کنن کامل ترین ها و بهترین ها رو با بقیه به اشتراک بزارن ؟ چرا باید نسل جدیدی که داره به این سمت میاد بازم از این افراد ضربه بخورن و بعد از یه مدتی با کلی هزینه نتونن اون کاری که دوست دارن رو پیش ببرن یا اصلا از اون رشته میان بیرون ؟ چرا ما هنوز یه مرجعی نداریم که بتونیم این فیلم هایی رو که درست می کنیم تو اون جا بازنشر بدیم نه تو سایت خودمون . اخه درامد زایی به چه قیمتی ؟

در پاسخ به

علی فلاحی
علی فلاحی
۱۳۹۶/۰۵/۲۸
* من تو این پیام بیشتر نظرم بر آموزش خوب رایگان هست

به نظر من مهمترین دلیل این موضوع ضعف فرهنگی و کوته بینی در جامعه مدعیان و به ظاهر متخصص ما هست، اینکه تمایلی به share کردن رایگان یک محتوای خوب ندارن؛ حتی خیلی از مدرسین برنامه نویسی ما با سایت هایی مثل github و stackoverflow کاملا بیگانه هستن.
البته گاهی اوقات هم فرد متخصص خودش می خواد این کار رو انجام بده، اما وقتش رو نداره چون برای گذران زندگی همگی باید کار هایی رو انجام بدیم که در مقابلشون دریافت مالی داشته باشیم، ولی نقش اسپانسر اینجا می تونه خیلی کمک کننده باشه، مثل دوره های رایگان لینوکس جادی که با اسپانسری مبین نت کار شدن
دوستان مثل جادی عزیز هم کم نیستن که به رایگان آموزش های خوب و با کیفیتی رو آماده می کنن، مثل آقای مرادی در سایت سکان آکادمی؛ ولی ادامه این راه نیاز به حمایت غیرمالی و منابع مالی حتی به صورت دونیت داره، اگر کاربر از محتوا راضی بود می تونه هرچقدر که دوست داشت به این پروسه کمک کنه، منظورم ایجاد فضایی هست که انگیزه طرف تولید کننده هم همچنان حفظ شه، یا اینکه وقتی خودش به تسلط کافی در موضوعی رسید با تولید محتوای باکیفیت رایگان این فرهنگ رو گسترش بده
omidzamani2
omidzamani2
۱۳۹۶/۰۵/۲۸
بی‌رغبتی نویسنده (مترجم) نسبت به کپی و نشر بی‌رویه مطالبش در سایت‌های مرتبط و مشابه .

حس حسادت نویسنده (مترجم) نسبت به پیشرفت تکنولوژی مفاهیم و ابزار‌های که میتوان گام‌های موثرتری برداشت، بدون آنکه پولی (با دیدگاه مالی) در قبال ارائه مطالبش دریافت کند.

نبود وقت و یا کمبود وقت و نداشتن زمان مناسب برای نوشتن و ترجمه مفاهیم و مطالب
دریافت نکردن بازخوردهای که توقع آن را دارد ( این مورد صدق می‌کند برای بزرگوارانی که با کمی توقع تولید محتوا انجام می‌دهند )

بودن حجم زیادی از منابع و گیر کردن بین منابع بسیار بزرگ و عظیم و دشواری در انتخاب کردن موضوعی از منبعی