این اشفتگی در ظاهر کدهای برنامه، معمول و عادی است؟

سلام.من توی برنامه نویسی برنامه های و حجیم تجربم کمه.الان یک برنامه ای روکار می کنم.و همینطور بزرگ و بزرگتر میشه. واقعا کمی گیج شدم.نمی دونم اون روش هایی که من پیش گرفتم معقوله!!مثلا سه هزار یا پنج هزار خطر کد توی یک صفحه.پشت سر هم، آدم گم میشه توی این کدها!چیز عدی ای هست؟؟خوب اگر خودم بخوام کار کنم روی کدها، مشکلی نیست.چون همیشه سعی می کند مستندات و توضیحات رو تا جای ممکن بنویسم.یا روی کاغذ پیاده کنم.من خودم زیاد مشکلی ندارم...با نوشتن توضیحات.اما اگر بخوام همون کدها رو بزارم در اختیار کسی دیگه؟اونم یک خارجی زبان که من زبان انگلیسیم انقدر خوب نیست که توضیحات و مستندات انگلیسی بنویسم؟می ترسم طرف منو مسخره کنه و اصلا نتونه کنار بیاد با کدها.می خواستم کمی از تجربه هاتون اگر میشه بگید.کمی منو از نگرانی در بیارید.😬 ایا شما هم با این مسائل درگیرید؟؟

و سوالم اینه که آیا یک برنامه ای هست که بشه باهاش مدیریت کرد یک پروسه ی نوشن برنامه رو و در کنار تیم توسعه باشه؟؟مثلا اون رو در اختیار همکارات گذاشت یا تیم های بعدی گذاشت که بیان دنباله برنامه ات رو بگیرن.آیا یک همچین برنامه ای هست؟

پاسخ ها

sokanacademy forum
کاربر سکان آکادمی 5 سال پیش

استفاده از یک ورژن کنترل میتونه جواب سوال شما باشه.شما میتونید با git مدیریت پروژه خودتون رو به عهده بگیرید و هر تیم بتونه تغییرات خودش رو اعمال کنه.از مزایای استفاده از گیت اینه که شما یک مخزن دارید که میتونید باهاش کلی کار انجام بدید مثلا میتونید روی گیت هاب منتشر کنید(اگر پروژتون قراره خصوصی باشه از گیت لب استفاده کنید) یا یکی دیگه از مهمترین خوبی هاش اینه که اگر شما تغییری در کدهاتون دادید و برنامتون با اشکال مواجه شد میتونید به ورژن قبلی برنامتون برگردید.اگر پروژتون خیلی بزرگ هست حتما به صورت ماژولار بنویسید تا هم دیباگ کردن اون راحت تر بشه هم خوانایی و هم عملکرد کد ها.میتونید از مقاله ی زیر اطلاعات بیشتری به دست بیارید:

https://sokanacademy.com/courses/coding/1503/%DA%86%D8%B1%D8%A7-%D8%B3%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D9%85-%D9%88%D8%B1%DA%98%D9%86-%DA%A9%D9%86%D8%AA%D8%B1%D9%84-%DA%AF%DB%8C%D8%AA%D8%9F

sokanacademy forum
کاربر سکان آکادمی 5 سال پیش

سلام،
برای سوال اول شما که آیا این آشفتگی ها عادی هست، بله در آغاز و حتی بعد ها هم بسیار عادی هست و چیزی که میتونه کد شمارو از این آشفتگی در بیاره یادگیری اصول شی گرایی و همینطور اصول کدنویسی تمیز هست.البته بسته به اینکه از چه زبانی استفاده میکنید. اصول کد نویسی تمیز به طور خلاصه میگه که کد رو برای ماشین ها ننویسیم و برای انسان ها بنویسیم، یکسری عناصر رو در شما تبدیل به عادت میکنه، مثل: نام گذاری صحیح متد ها و کلاس ها و متغیر ها ،پوشه بندی گویا، ترتیب تعریف متغیر‎ها که گویا تر باشن(مثلا در این مورد میگه که هر متغیری تا جایی که ممکنه خط قبل از جایی که برای اولین بار استفاده میشه تعریف بشه) و خیلی چیزای دیگه. همچنین رعایت اصول SOLID در شی گرایی کمک میکنه که به طور کل برنامه‌ای که دارید مینویسید ساختار منظم تری داشته باشه و علاوه بر خوانایی دیباگش هم آسون تر بشه، تو پرانتز عرض کنم که اگر خودتون رو به استفاده از الگوهای طراحی هم عادت بدید کدتون خیلی خوانا تر میشه برای یک برنامه نویس دیگه. کتاب ها و فیلم های زیادی در مورد Clean Code و همینطور اصول SOLID موجوده که میتونید استفاده کنید.


در مورد سوال دوم هم که دوست دیگری پاسخ دادن استفاده از یک سیستم کنترل ورژن مثل گیت برای شما دقیقا مناسبه و با همین هدف که میفرمایید ساخته شده. البته الان خود گیت هاب هم مخازن خصوصی و رایگان در اختیار برنامه نویسا قرار میده که به نوعی در حال رقابت با گیت لب هست در این حوزه. اگر علاقه مند به ورژن کنترل هستید فعلا مفاهیمش رو یاد بگیرید در نهایت یه کلاینت براش انتخاب میکنید و خیلی گیت هاب و گیت لب و ... اول کار فرقی با هم ندارند.
موفق باشین.

sokanacademy forum
کاربر سکان آکادمی 5 سال پیش

نظر خود من اینه که اصلا سه هزار خط کد نباید پشت سرهم قرار بگیره و هر فایل مسًول یک کار مشخص باشه تا مثلا نهایته صد خط کد کنار هم قرار بگیره.البته من نمیدونم شاید این کار درست نباشه ولی نظر من اینه.

online-support-icon