سرفصل‌های آموزشی
آموزش OOP در PHP
بررسی ساختار پروژه

بررسی ساختار پروژه

لازم به یادآوری است که دورهٔ آموزش OOP در PHP در محیط گنو/لینوکس توزیع اوبونتو تألیف شده است اما در عین حال نکات آموزشی این دوره قابل‌استفاده در دیگر پلتفرم‌ها همچون ویندوز و مک نیز می‌باشند.

برای شروع، در مسیر var/www/ پوشه‌ای با نامی دلخواه همچون oop می‌سازیم؛ سپس بسته به موضوع مورد بحث، یک سری پوشهٔ زیرشاخه ساخته تا پروژه‌های مورد استفاده در این دوره از یکدیگر تفکیک‌ گردند.

با توجه به این که بیشتر مباحث این دوره تئوریک هستند، برای مشاهدهٔ خروجی کدها از محیط کامندلاین می‌توان استفاده نمود اما چنانچه برخی توسعه‌دهندگان پی‌اچ‌پی بر طبق عادت تمایل داشته باشند تا خروجی کدهای خود را داخل مرورگر مشاهده کنند، نیاز به سِت کردن هاست مجازی خواهند داشت که نحوهٔ انجام این کار را در ادامه تشریح می‌کنیم.

نحوهٔ ساخت هاست مجازی در محیط گنو/لینوکس

آپاچی که وب سرور موجود در پکیج LAMP می‌باشد، دارای فایل پیش‌فرضی به نام etc/apache2/sites-available/ برای تنظیمات ساخت هاست مجازی است که جهت اِعمال تغییرات در این فایل،‌ نیاز به سطح دسترسی روت (ادمین) خواهیم داشت:

$ sudo gedit /etc/apache2/sites-available/000-default.conf

پس از باز کردن فایل مذکور با استفاده از کامند فوق، حال نیاز است تا خطوط زیر را داخل این فایل درج نماییم:

<VirtualHost *:80> 
    ServerName oop.local
     DocumentRoot /var/www/oop/
	<Directory /var/www/oop/>
	    AllowOverride All
	</Directory>
</VirtualHost>

دستور 80:* حاکی از آن است که هر ریکوئستی به پورت پیش‌فرض اچ‌تی‌تی‌پی (۸۰) ارسال شود، با این هاست مجازی مَچ خواهد شد. همان‌طور که ملاحظه می‌شود، برای کلید ServerName آدرسی دلخواه همچون oop.local در نظر گرفته‌ سپس محل قرارگیری فولدر پروژه به آدرس /var/www/oop/ را برای کلید DocumentRoot در نظر گرفته‌ایم. همچنین دستور AllowOverride مشخص می‌سازد که تنظیمات موجود در فایل htaccess. تنظیمات پیش‌فرض آپاچی را به اصطلاح اُورراید کنند. پس از ذخیره‌ کردن تغییرات صورت‌گرفته در این فایل، در ادامه نیاز است تا این هاست مجازی را فعال‌ سازیم که برای این منظور، می‌باید فایل زیر را باز نموده و آدرس هاست مجازی خود را داخل آن ثبت نماییم:

$ sudo gedit /etc/hosts

اکنون آدرس زیر را در این فایل درج نموده و آن را ذخیره می‌نماییم:

127.0.0.1 oop.local

در این مرحله از کار، پروسهٔ کانفیگ هاست مجازی به آدرس oop.local به پایان رسیده است اما به منظور اِعمال تغییرات، نیاز است تا وب سرور آپاچی را ری‌استارت نماییم که برای این منظور می‌توانیم از

دستور sudo service apache2 restart استفاده نماییم به طوری که پس از وارد کردن پسورد روت، وب سرور آپاچی ری‌استارت شده و از این پس هاست مجازی‌مان قابل‌استفاده است.

online-support-icon