سرفصل‌های آموزشی
آموزش لینوکس
آشنایی با اپلیکیشن‌های چندرسانه‌ای (Multimedia) در لینوکس

آشنایی با اپلیکیشن‌های چندرسانه‌ای (Multimedia) در لینوکس

به طور کلی، اپلیکیشن‌های چندرسانه‌ای (Multimedia) برای گوش دادن به موسیقی، تماشای ویدیو و دیگر کارهایی از این دست مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اپلیکیشن‌های پخش‌کنندهٔ موسیقی در لینوکس

سیستم‌عامل گنو/لینوکس از اپلیکیشن پخش موسیقی بسیاری پشتیبانی می‌کند که عمده‌ترین آنها عبارتند از:

اپلیکیشن کاربرد Amarok این اپلیکشن یک MP3 Player بسیار کاربردی است که به منظور پخش فایل‌های صوتی/تصویری و همچنین استریم (پخش فایل‌های آنلاین) به کار می‌رود. Amarok این امکان را به کاربران می‌دهد تا در محیطی کاملاً گرافیکی دست به مدیریت فایل‌های چندرسانه‌ای خود همچون ساخت Play List بزنند. Audacity این نرم‌افزار به منظور رکورد و ویرایش فایل‌های صوتی استفاده می‌شود و به سادگی قابل نصب است. Rhythmbox این اپلیکیشن که به صورت پیش‌فرض روی سیستم‌عاملی همچون اوبونتو نصب است، امکانات بسیاری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد که از آن جمله می‌توان به پشتیبانی از طیف گسترده‌ای از فایل‌های صوتی اشاره کرد. علاوه بر این، Rhythmbox امکان جستجوی یک فایل صوتی در حجم قابل‌توجهی از دیگر فایل‌ها را به کاربر می‌دهد. نکته کاربرانی که کارشان مرتبط با ساخت و ویرایش فایل‌های صوتی است مسلماً با نرم‌افزار Adobe Audition آشنایی دارند. لازم به ذکر است که Audacity نرم‌افزاری رایگان است که بسیاری از امکانات نرم‌‌افزار Audition را در اختیار کاربران لینوکس قرار می‌دهد.

اپلیکیشن‌های پخش‌کنندهٔ فیلم در لینوکس

Movie Playerهای بسیاری هم در لینوکس در دسترس کاربران قرار دارند که هم امکان مشاهدهٔ ویدیو از منابعی که روی خود سیستم کاربر قرار دارند را فراهم می‌سازند و هم امکان تماشای ویدیو به صورت آنلاین را در اختیار کاربران قرار می‌دهند که مهم‌ترین آنها عبارتند از:

  1. VLC
  2. MPlayer
  3. Xine
  4. Totem

اپلیکیشن‌های ویرایش فیلم در لینوکس

اپلیکیشن‌های ویرایش فیلم به منظور ویرایش فایل‌های ویدیویی همچون ریمیکس مورد استفاده قرار می‌گیرند که از جمله  رایج‌ترین اپلیکیشن‌هایی از این دست در سیستم‌عامل گنو/لینوکس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

اپلیکیشن

    کاربرد

Kino 

این اپلیکیشن امکان ادغام چندین کلیپ‌ ویدیویی + دریافت و ویرایش استریم از دوربین ضبط ویدیو را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

Cinepaint 

این اپلکیشن به منظور ویرایش تصاویر در یک ویدیو و همچنین بازسازی تک‌تک فریم‌های یک ویدیو مورد استفاده قرار می‌گیرد.

Blender

این اپلکیشن برای ساخت طرح‌های سه‌بعدی و انیمیشن به کار می‌رود. Blender یک ابزار حرفه‌ای است که قابلیت‌هایی همچون ضبط، ویرایش، بهبود کیفیت ویدیو و غیره را در اختیار طراحان قرار می‌دهد.

Cinelerra

این اپلیکیشن به منظور ساخت و ویرایش فایل‌های صوتی/تصویری استفاده می‌شود. FFmpeg این اپلیکیشن امکان ضبط فایل‌های صوتی/تصویری و همچنین تبدیل فرمت‌ها آنها را به کاربر می‌دهد.
online-support-icon