سرفصل‌های آموزشی
آموزش لینوکس
آشنایی با FTP

آشنایی با FTP

File Traansfer Protocol که به اختصار FTP خوانده می‌شود یک روش شناخته شده برای انتقال دیتا مابین سیستم‌های مختلف از طریق شبکه است که هم از طریق مرورگر و هم از طریق برنامه‌های اختصاصی اف تی پی، قابل استفاده است.

نرم‌افزارهای اف تی پی که اصطلاحاً FTP Client نامیده می‌شوند، این امکان را در اختیار ما قرار می‌دهند تا از طریق پروتکل FTP اقدام به نقل و انتقال فایل از طریق اینترنت نماییم که از جمله ی مشهورترین این کلاینت ها می‌توان به Filezilla اشاره کرد. این نرم‌افزار قابلیت‌های فراوانی دارد که از جمله ی آن‌ها می‌توان به قابلیت Drag & Drop برای انتقال فایل‌ها روی سرور اشاره کرد. علاوه بر Filezilla، یک سری ابزارهای اف تی پی کامند لاینی هم وجود دارند که از جمله ی مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به ftp، sftp، ncftp و yafc اشاره کرد.

به طور مثال، ابزار sftp یک کلاینت امن ارتباطی است که از پروتکل SSH برای ارتباط با سرور استفاده می‌کند؛ این ابزار در حین انتقال داده‌ها، آن‌ها را رمزنگاری می‌کند لذا اطلاعات حساس با ایمنی بیشتر انتقال داده می‌شوند.

    به خاطر داشته باشید
(SSH (Secure Shell یک پروتکل امنیتی شبکه است که برای انتقال ایمن داده‌ها از طریق شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در صورتی هم که به هیچ کدام از ابزارهای فوق‌الذکر دسترسی نداشته باشیم، می‌توان از خود مرورگر استفاده کنیم به طوری که امروز اکثر مرورگرها از پروتکل FTP پشتیبانی می‌کنند.

online-support-icon