سرفصل‌های آموزشی
آموزش لینوکس
بهترین توزیع لینوکس برای کاربران مبتدی چیست؟

بهترین توزیع لینوکس برای کاربران مبتدی چیست؟

زمانی که فلسفه ی انتخاب با تعصب همراه باشد، بدون شک به گمراهی کشیده خواهیم شد خواه این انتخاب مربوط به شریک زندگی باشد و خواه سیستم عامل! در واقع، با کنار گذاشتن سلائق شخصی و تعصب در انتخاب یکی از نسخه های لینوکس، می‌توانیم با دید بازتری اقدام به این کار نماییم که در نهایت در دراز مدت کمتر اذیت خواهیم شد و تجربه ی کاربری به مراتب بهتری هم برایمان رقم خواهد خورد.

آنچه در این آموزش قصد داریم مورد بررسی قرار دهیم، راهنمایی است که از آن طریق کاربران مبتدی و کسانی که تازه از سایر سیستم عامل ها همچون ویندوز و مک او اس به سمت لینوکس مهاجرت کرده‌اند بتوانند با دید بازتری دست به انتخاب بزنند. در همین راستا، چند نکته ی زیر را حتماً باید مد نظر قرار داده می شد:

  • کاربرپسندی
  • اپلیکیشن های رایج
  • اپ استور
  • محیط دسکتاپ مدرن

کاربرپسندی

کاربرپسند بودن از دید افراد مختلف دارای معنای مختلفی است اما زمانی که پای انتخاب یکی از توزیع‌های لینوکس به میان می آید، کاربرپسندی بدان معنا است که کاربر بدون نیاز به هر گونه توضیحی و کانفیگ خاصی، بتواند شروع به استفاده از OS کند. اگر برای استفاده از یک توزیع خاص لینوکس نیاز به توضیحات و راهنمایی های بسیاری از جانب کسی که قبلاً با آن توزیع کار کرده وجود داشته باشد، این بدان معنا است که توزیع مد نظر اصطلاحاً User Friendly نیست!

اپلیکیشن های رایج

کاربر مبتدی پس از نصب نسخه یی که مناسب این گروه باشد، تحت هیچ عنوان نباید نیاز به نصب اپلیکیشن های ضروری مثل موزیک پلیر، آفیس، مرورگر و غیره باشد، نقطه سر خط! از جمله اپلیکیشن هایی که باید به صورت پیش‌فرض در نسخه ی انتخابی یک کاربر مبتدی نصب باشند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مرورگر وب
  • مدیریت ایمیل
  • مجموعه آفیس
  • موزیک پلیر

اپ استور

به یمن وجود ابزارهای هوشمندی همچون موبایل و تبلت، امروزه کاربران به اپ استورها عادت کرده‌اند (اپ استور سرویسی است که از آن طریق می‌توان اپلیکیشن های مد نظر خود را دانلود و استفاده کرد.) برای پلتفرم لینوکس هم سرویس های زیادی عرضه شده‌اند که تحت عنوان Repository (ریپازیتوری یا منبع) شناخته می‌شوند که حاوی چندین هزار اپلیکیشن رایگان هستند.

محیط دسکتاپ مدرن

باز هم به یمن وجود ابزارهای هوشمندی همچون موبایل و تبلت، امروزه کاربران به محیط های مدرن و ساده اما در عین حال کاربردی عادت کرده اند. برای یک کاربر مبتدی لینوکس، انتخاب توزیعی که از یک محیط دسکتاپ مدرن برخوردار باشد حیاتی است.

با در نظر گرفتن معیارهای فوق الذکر، حال نوبت به معرفی توزیع‌هایی می‌رسد که این معیارها را به خوبی برآورده می‌سازند.

Ubuntu

Ubuntu Linux به عنوان یکی از کاربرپسند ترین توزیع‌های لینوکسی شناخته می شود. اگرچه که ساختار محیط دسکتاپ اوبونتو تاحدودی متفاوت است، اما محل قرارگیری عناصر، منطقی و کاملاً شهودی است که با چند دقیقه صرف زمان، می‌توان بخش‌های مختلف این سیستم عامل را کشف کرد. محیط Unity به کار گرفته شده در سیستم عامل اوبونتو حاوی سریع‌ترین ابزار سرچ در مقایسه با سایر نسخه ها است و همین مسأله راحتی دوچندانی را برای کاربرانش فراهم می سازد.

Linux Mint

توزیع مینت برگرفته از توزیع اوبونتو است لذا بسیاری از ویژگی‌های منحصر به فرد اوبونتو همچون قابل اعتماد بودن و باثبات بودن را از پدرش به ارث برده است. به طور کلی، رویکرد توسعه دهندگان توزیع مینت این بوده که نسخه یی استاندارد اما در عین حال کاربرپسند طراحی کنند.

Linux Deepin

نسخه ی Deepin که یک توزیع چینی است، در مقایسه با رقبا توزیع نسبتاً جدیدی است اما در همین عمر کوتاه خود توانسته بسیاری از کاربران مبتدی را به خود جلب کند و به نظر می‌رسد که در آینده یی نه چندان دور، انقلابی در محیط های دسکتاپ لینوکس ایجاد کند چرا که توانسته از محیط لینوکس، یک اثر فاخر هنری و در عین حال کاربرپسند بسازد!

حال قصد داریم برای معیارهایی که در بالا معرفی کردیم، امتیازی متناظر با هر کدام این توزیع‌ها در نظر بگیریم. کاربرپسند بودن یکی از دشوار ترین معیارهایی است که می‌توان در مورد آن قضاوت کرد. به هر حال، از دید کاربرپسند بودن می‌توان توزیع‌های مد نظر را از زیاد به کم به ترتیب زیر رتبه بندی کرد:

  1. Linux Mint
  2. Ubuntu Linux
  3. Linux Deepin

شاید از جمله دلایلی که جایگاه اول به توزیع مینت اختصاص داده شده، این باشد که این نسخه از لینوکس دارای دکمه ی استارت، تسک بار و همچنین آیکان های دسکتاپ است که برای بسیاری از کاربران شناخته شده هستند.

از دید دارا بودن اپلیکیشن های رایج به صورت پیش فرض، هر ۳ توزیع امتیاز یکسانی دریافت می‌کنند اگرچه که توزیع دیپین در حال حاضر دارای Kingsoft Office نیز هست. امروزه موسیقی به بخش لاینفک زندگی اکثر کاربران مبدل شده است؛ لذا اپلیکیشن های موزیک پلیر نقشی اساسی در کاربری یک سیستم عامل دارند. توزیع اوبونتو به صورت پیش‌فرض از اپلیکیشنی تحت عنوان Rhythmbox بهره می‌گیرد و این در حالی است که توزیع‌های مینت و دیپین به ترتیب از اپلیکیشن های Banshee و DMusic برخوردارند. از میان این سه اپلیکیشن، Banshee دارای بیشترین فیچرها است و DMusic هم بهترین رابط کاربری را دارا است. با این تفاسیر می‌توان ۳ توزیع مد نظر را از این حیث به صورت زیر رتبه بندی کرد:

  1. Linux Mint
  2. Ubuntu Linux
  3. Linux Deepin

نصب اپلیکیشن های جدید روی سیستم عامل خود، همواره یکی از دغدغه های کاربران جدید پلتفرم لینوکس است به طوری که بسیاری از ایشان نه می‌خواهند و نه توانایی آن را دارند که از طریق کامند لان اقدام به نصب چیزی کنند. Ubuntu Software Center، اپ استور توزیع اوبونتو است در حالی که توزیع‌های مینت و دیپین به ترتیب از اپ استورهایی تحت عناوین Software Manager و Deepin Software Center برخوردارند.

لازم به ذکر است که هر یک از این اپ استورها بر پایه ی Ubuntu Software Center است که در نسخه های قبل از ۱۶.۰۴ در سیستم عامل اوبونتو به جای Ubuntu Software قرار داشت (البته در نسخه ی ۱۶.۰۴ علاوه بر Ubuntu Software، اپ استور Ubuntu Software Center هم در دسترس کاربران قرار دارد.)

باتوجه به سنگین بودن و کند بودن Ubuntu Software Center، این اپ استور رتبه اصلاً خوبی در مقایسه با بقیه نمی‌گیرد و از جمله دلایلی هم که توزیع دیپین بیشترین امتیاز را کسب می‌کند این است که اپ استور این توزیع، رابط کاربری نسبتاً خوبی دارد و نسبت به دو رقیب دیگر به مراتب سریع‌تر است لذا جایگاه اول را به خود اختصاص می دهد:

  1. Linux Deepin
  2. Linux Mint
  3. Ubuntu Linux

از حیث محیط دسکتاپ مدرن هم توزیع مینت اصلاً حرفی برای گفتن در مقایسه با دو رقیب دیگر ندارد و خیلی قدیمی به نظر می رسد. به هر حال، امتیازات این ۳ توزیع از بعد مدرن بودن رابط کاربری به شرح زیر است:

  1. Linux Deepin
  2. Ubuntu Linux
  3. Linux Mint

شاید از جمله عمده ترین دلایل برنده شدن توزیع دیپین در این حوزه، برخورداری آن از گنوم ۳ با ظاهری دستکاری شده و نزدیک به مک او اس باشد که ظاهری کاملاً شکیل در اختیار کاربران قرار می دهد.

به طور کلی، اگر به دنبال توزیعی هستید که می‌خواهید زیبا باشد، Linux Deepin بهترین گزینه ی پیش روی شما است، اگر به دنبال زیبایی و در عین حال سهولت در استفاده هستید، Ubuntu Linux را می‌توانید نصب کنید و اگر هم صرفاً به دنبال سادگی هستید و زیبایی ظاهری خیلی برایتان مهم نیست، Linux Mint گزینه ی مناسبی می باشد.

    نکته

 همواره این نکته را مد نظر داشته باشید که توضیحات بالا تحت هیج عنوان علمی نبوده و بر اساس تجربه ی کار با سیستم عامل های مختلف گردآوری شده اند و در طول زمان تک تک این معیارها و بالتبع امتیاز توزیع های مختلف می تواند دستخوش تغییر شود.

online-support-icon